Tegenwoordig zijn er eigenlijk geen onveilige barretjes meer zover ik weet. Het grote verschil zit hem in 4 of 5 lijns bar. Als je de safety trekt bij een 5 lijns zal de kite tegen de wind in landen (zoals je hem ook op het strand legt). Een 4 lijns zal dit niet doen, maar er zal wel gewoon volledig de kracht uit de kite gaan.
Hier zie je het verschil in een filmpje. Nadeel bij 5lijn kite is dat wanneer de kite om zijn as draait de 5 lijn in de weg zit om hem weer te herstarten.
Met elke kite ben je gedepowered als je de bar loslaat, de mate waarin verschilt per kite en bar. Bij Cabrinha heb je erg veel depower door het ontwerp van de kites en omdat de bar een erg lange slag kan maken (in elk geval langer dan mijn Airush bar). Ze noemen het zelf "instant depower on demand". Het is niet wezenlijk anders dan bij andere merken maar wel iets meer depower. Om het laatste stuk van de main line zit een veer, zodat de bar daar bij een windvlaag in getrokken wordt maar daarna weer vanzelf naar je toe gedrukt wordt.
Ih heb me met mijn Switchblades en Crossbow altijd veilig gevoeld ook als ik overpowered was. Mijn Airush Varial geeft me iets sneller de zenuwen als de wind aantrekt.
Het filmpje hierboven klopt trouwens niet voor Cab kites, die zijn ook volledig gedepowered als je je safety trekt.
Afhankelijk van je wensen zou op de volgende eigenschappen kunnen letten :
Enkele voorbeelden die ik ken :
Naish Bar :
- in twee lengtes verstelbaar - depowerkoord zit onder je Quick release, enkel uitgevoerd.
North Bar :
- in twee lengtes verstelbaar - depowerkoord zit boven je bar, enkel uitgevoerd.
Cabrinha
- in verschillende lengtes verkrijgbaar - aparte depower en powerkoord via een veer systeem boven de bar instelbar - afgeschermd depowerkoord
Als ik opnieuw me spullen zou moeten aanschaffen, dan zou ik met interesse naar de Cabrinha bar kijken, echter is de soort kite die je wilt hebben ook van belang.
ben ook maar beginner en al wat merken gelest/getest en een onveilige bar is er niet echt meer. Bij mij gaat het meer om wat is er praktisch. dus bvb OZONE de catalyst is prima kite voor mijn kunnen maar vind de bar niet mijn ding, de safety zit aan 1 kant en in een panieksituatie lijjkt me dat niet het handigste. dus voor mij maar een pushaway die je met links of rechts, voor of achter kan releasen, die van LF is wel goed, zit eenvoudig in elkaar en ook weer snel terug in elkaar te monteren. De IDS cabrinha is ook veilig , maar om met die metalen pinnetjes terug goed in elkaar te steken in een golvende zee ? Verder wil je je depower onder of boven de bar? 2 riemen of een enkel clamceat, ... Dacht dat je wel bepaalde merken bar met een ander merk kite kan combineren, afhankelijk van lengte lijnen enzo kleuren en smaken hé
Ben het deze keer toch wel met Maurice eens, gister op de KTE de Gaastra bar in mijn handen gehad. Echt een top bar.
Persoonlijk vind ik de Cabrinha bar nog steeds het fijnste maar die van Gaastra ga ik binnenkort op het water proberen en dan kan ik er echt een oordeel over vellen.
Nog een paar barren die ik persoonlijk goed vindt, ga niet ouder dan 2010: - North Quad/5th bar - Slingshot bar - Ozone bar - Best bar
Er zijn zeker nog onveillige barren, check die van f- one maar. Paar weken zag ik weer een loopende kite voorbij komen natrekken safety.
Gaastra heb ik zelf ik vaar vierlijns de swivel is echt briljant. Behalve slijtage depower koord grr
ja dat klopt ...... ik heb onlangs ook loopende Gaastra's, loopende Cabrina's, loopende Naish's, loopende Bests, loopende Ozones, loopende Flysurfers, loopende Norths, loopende Airushes, loopende slingshots, enz., enz. voorbij zien komen .....
allemaal na het trekken van de safety
F-one Bandit heb ik zelf. Ik vaar vierlijns de swivel is echt briljant. Gelukkig heeft deze depower geen slijtage zoals bij Gaastra ....
Loopende gaastra gebeurd alleen bij 2009bar en ouder (safetyline is dan te kort voor grotere kites, 12mtr en groter) vanaf 2010 bar is dat niet meer zo.
slijtage op gaastra 2012 valt erg mee, hij is visueel heel snel pluizig op het oppervlak, maar gaat wel gewoon vrij lang mee. 2013 heeft standaard een waxlaagje in het cord en gaat lang mee. Dit was een verbeterpunt, wij liggen natuurlijk ook niet te slapen. 2013 clamcleat is zelfde als 2012, dus je kan gewoon 2013depowercord kopen, of: naar de havenwinkel lopen..
Voordeels bij ons is dat elke dynemalijn van zelfde dikte er in kan, er zitten geen rare fratsen op de lijn, dus je kan naar een havenwinkeltje toe als je echt snel wat nodig hebt.
Wat Marc zegt, deze gaat zelfs onderbedolven in het zand nog open.
Overigens is het toch echt algemene kennis dat de Dos Loop of Death heeft, krachtige loops na trekken van QR. Bij ons(nogmaals, dat zijn bij oudere barren) is dat zo-goed-als-krachtloze loops.
ff serieus, dat was niet de eerste keer dat die bandit ging loopen toen de safety getrokken was. Die gozer heeft nu nog last van ze rug omdat hij opeens achter een loopende kite aan werd getrokken. Hij heeft de bandits de deur gewezen.
ging wel om een bandit 3 weet niet of die op 2 frontlijnen released weet wel dat hij er niet blij mee was!!
Edit vaar nu inderdaad met de 2012 bar top, ga wel ff een nieuw koordje halen ergens en waxen.
F-One released op 2 frontlijnen ja. De mini 5th safety loopt door tot de swivel, dat is 4 meter van de chicken loop. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe een Bandit makkelijker gaat loopen bij release dan een ander merk met mini 5th...
Die swivel bij Gaastra werkt ook nog goed na zeg maar een jaartje varen, inclusief vaak op het strand liggen? Core heeft dit systeem trouwens ook zag ik.
Maar elke keer als je aan die bar trekt zet je toch redelijk wat wrijving op die lijnen of niet dan?
Ik vind het afgezien van de kleur wel een net barretje verder.
Ik heb de Cabrinha bar niet in m'n handen gehad, maar wel de filmpjes gezien, en ik vertrouw die safety niet. De quick release is tegelijk je below the bar swivel en ik zou die echt niet aanraken om een draaiende beweging te maken tijdens het varen. En na een safety release vind ik dat rode knopje van de 5th gevaarlijk in de weg zitten als je de boel weer in elkaar wilt zetten in het water.
Zal in de praktijk allemaal wel meevallen, maar toch....
Ik heb de Cabrinha bar niet in m'n handen gehad, maar wel de filmpjes gezien, en ik vertrouw die safety niet. De quick release is tegelijk je below the bar swivel en ik zou die echt niet aanraken om een draaiende beweging te maken tijdens het varen. En na een safety release vind ik dat rode knopje van de 5th gevaarlijk in de weg zitten als je de boel weer in elkaar wilt zetten in het water.
Zal in de praktijk allemaal wel meevallen, maar toch....
Dan moet je die eerst eens in je handen houden voordat je jou mening er over geeft. Want die swivel die in de chickloop zit draai je wel met de release van de QR maar dat gaat zo makkelijk dat je het verschil duidelijk merkt tussen van je af duwen of draaien. De QR2 (rode knopje) zit totaal niet in de weg met het weer in elkaar zetten. Probeer het nu eens eerst voordat je er wat over zegt. Dat doe ik ook en dan kan je veel beter je mening er over geven.
Ik breng het ook niet als waarheid oid, gewoon een eerste indruk nav de filmpjes. Wat is daar mis mee? Beetje kritisch zijn moet kunnen hoor. Als ze zo hoog van de toren blazen met 'wij hebben de beste' dan kunnen ze al helemaal kritiek verwachten.
Ik ga d'r zeker nog eentje in m'n handen houden overigens, als het een keer uitkomt.
Ik bedenk me dat ik eens een Cab bar heb bekeken in een winkel, maar niet uitvoerig.
Het ziet er wel heel strak uit allemaal hoor
Om even op het topic terug te komen: Mij lijkt dat een gecombineerde swivel+QR altijd minder veilig is in principe dan alleen een QR. Ook al is er in de praktijk geen echt risico.
Een "veilige" bar is altijd een combinatie met een kite! Die combinatie maakt ook mede of de bar "veilig" is. Een spinnende kite is bijvoorbeeld vaak niet de oorzaak van een onveilige bar. Meestal wordt dit veroorzaakt doordat een bridle of stuurlijn om de wingtip is geslagen. Een "veilige" bar hoeft dan niet te betekenen dat na release (trekken qr) je ook volledig drukloos bent.
Kortom, een goed werkende bar is een mooi begin, maar let ook op hoe goed drukloos de kite wordt na een release, en zoals Maurice terecht opmerkt of het ook weer makkelijk in elkaar te zetten is Bar + kite combinatie bepalen de mate van veiligheid!