Surfclub Terschelling goes to Court

wazzaah

Maart 15, 2008, 02:41:50
edit2Rapporteer  
Stond al op Hanglos, dus de meeste hebben het vast al gelezen  Kiss

Dus daar zit je dan met je goede gedrag op de 07.00 boot richting Harlingen, naar de rechtbank om Dirk-Jan Moes en Wim Jonker een beetje geestelijke ondersteuning te geven. Eindelijk is het zover naar jaren van ellenlange brieven en rapporten komt eindelijk onze zaak aan de orde.

Waar draait het nu om?

In 2004 werd het BPR aangepast en kitesurfen voor het gemak verboden op alle binnenwateren waar het BPR geldt. Dit was volgens Rijkswaterstaat (RWS) de makkelijkste oplossing. Eerst overal verbieden en dan per gemeente te kijken waar het wel of niet toe staan. Echter hadden ze niet in hun besluitvorming er niet aan gedacht dat elke nieuwe activiteit dan getoest moet worden aan de natuurwaarden in een gebied.

Door middel van een quickscan voor het Groene Strand werd besloten dit toetestaan voor de maanden juni, juli en augustus. In onze ogen was deze scan niet volledig en zeker niet voldoende, ook in de ogen van onze eigen natuur deskundige en mede-eilander Dhr Zumkehr deugd deze quickscan voor geen meter. Hij is zelf van mening dat als het al verboden zou moeten worden het juist in de maand augustus zou moeten zijn want dat is de belangrijkste vogel trek maand.

We hebben niet zozeer problemen met een verbod (is niet leuk) en er worden zelfs andere spots genoemd in die quickscan maar we willen wel dat een verbod of een toestemming om er te kiten wel onderbouwd wordt met een gedegen onderzoek. Zodat we daar mee verder kunnen.

Voor de aanpassing van het BPR waren er al afspraken met RWS dat er niet in vaargeul gekite zou worden en dat deze niet over zou worden gestoken. In samenwerking met de gemeente terschelling is het kitesurfen ook opgenomen in de APV (algemene politie verordening) en toentertijd waren er ook geen bezwaren van SBB (staatsbosbeheer).

Maar opeens met de verandering van het BPR begint het gedraai. Opeens is SBB tegen t kitesurfen op het Groene Strand, moet Dirk-Jan uit gaan leggen dat je voor kitesurfen toch echt water nodig hebt aan instanties die besluiten nemen over het kitesurfen en zegt RWS dat ze alleen over scheepvaart gaan maar toch wel luisteren naar SBB en het ministerie van LNV.

De rechtzaak:

Bezwaren:

Surfclub Terschelling tegen de periodisering van de kitezone Groene Strand Terschelling

Waddenvereniging en Vogelbescherming tegen de periodisering van de kitezone Groene Strand Terschelling

Waddenvereniging en Vogelbescherming tegen de periodisering van de kitezone Hoek v/d Bant

Aanwezig voor de Waddenvereniging en vogelbescherming: Dhr Wouda

Aanwezig voor Surfclub Terschelling: Dhr Moes, Dhr Jonker (voorzitter surfclub), Dhr de Bos (gemeente terschelling) Dhr Zumkehr (natuurdeskundige)

Aanwezig voor RWS: 3 man (heb geen idee hoe ze heten eigenlijk)

Zonder al te veel in te gaan op de betogen komt het er op neer dat beide partijen een degelijk onderzoek willen naar de effecten van het kitesurfen op de genoemde spots en dan ging t voornamelijk om Terschelling want er was (helaas) niemand om in te spreken voor Hoek vd Bant.

Door Dhr Wouda werd het Grevelingen onderzoek aangehaald dat kitesurfers tot op 1km verstoring zouden veroorzaken, dit werd gelukkig echter gelijk onder uit gehaald door Dhr Zumkehr die Dhr Wouda er toch fijntjes even op wees dat het 2 totaal verschillende gebieden waren.

De vragen van de rechters waren vooral gericht op RWS waarom hadden ze niet meer onderzoek gedaan en waarom hadden we niet meer initiatief getoond en meer gecommuniceerd met hun opdrachtgever de provinciale staten.

Had zelf ook zeer sterk de indruk dat er toch wel wat subtiele hints richting de surfclub gingen dat we blij zijn met wat we nu hadden en niet moesten zeuren. Ze hadden al meer gedaan dan nodig was en het was heel goed mogelijk dat we nu straks niks meer zouden hebben tot aan de verandering van het BPR in 2011. Gelukkig gebeurde dit ook in de rechtzaal en zal het de rechters ook niet ontgaan zijn.

Tevens had ik de indruk dat RWS er absoluut geen zin in had om een onderzoek te doen naar de verstoring, zij vinden dat dit niet hun taak is en daar geen partij in zijn (hebben ze gelijk in) en dat dit miljoenen gaat kosten (per spot).

Binnen 6 weken doet de rechtbank uitspraak en ontvangen alle belanghebbenden deze uitspraak schriftelijk in de bus.

Het kan eigenlijk 2 kanten op:

Houden wat we hebben, de rechtbank zegt dat alles op zich goed is verlopen en dat RWS het goed heeft gedaan. Dit lijkt mij gezien de vragen van de rechtbank de meest onwaarschijnlijkste optie.

Er moet van de rechtbank een gedegen onderzoek komen naar de verstoring door het kitesurfen.

Wie dit gaat betalen is dan nog maar de vraag en de uitkomst is natuurlijk een grote verrasing dan.

Dit lijkt mij de meest waarschijnlijke optie maar er zullen dan wel nog wat andere dingen bij komen oa wie t gaat betalen, wie het moet doen etc.

Links Omrop Fryslan (in t Frysk)

http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_47040.aspx

Filmpje

Interview radio

Verslag door reporter

Hierbij wil ik oa ook Stef en Cornelis bedanken die de moeite hadden genomen om ook Dirk-Jan geestelijk te ondersteunen

Leeuwarder Krant:

Waddenclub tegen kitesurfen Schylge
Categorie: Recreatie, Natuur en Landschap, Overheid

Door: Leeuwarder Courant
LEEUWARDEN - Onbegrijpelijk dat Rijkswaterstaat zoiets schadelijks als kitesurfen bij het Groene Strand van Terschelling wil toestaan, vindt jurist Auke Wouda van de Waddenvereniging.

"Het is onze vorm van natuurbeleving", stelt Dirk Jan Moes van Surfclub Terschelling.
Beide partijen troffen elkaar gisteren in de rechtbank. Rijkswaterstaat wil alleen in de maanden juni, juli en augustus het kitesurfen bij het Groene Strand toestaan. "Daar kunnen we echt niet mee uit de voeten", zei Moes. Zijn club telt zo'n tachtig leden. Volgens de surfers brengen ze nauwelijks schade toe aan de natuur.

Daar denkt Wouda anders over. Op zo'n 500 meter van het Groene Strand is een hoogwatervluchtplaats voor rosse grutto's. De jurist van de Waddenvereniging beweert dat vogels al binnen een kilometer opschrikken van kitesurfers. "Opvliegen is al een ernstige verstoring", want het stoort de dieren bij het zoeken naar voedsel. Kortom, Wouda wil dat er helemaal niet gesurft wordt.

De Terschellinger bioloog Piet Zumkehr, naamgever van een recent ontdekte vlindersoort, bestreed de stelling van de Waddenvereniging. "Mijn persoonlijke interpretatie is dat het allemaal wel wat meevalt." Hij wees erop dat de effecten nog nooit zijn onderzocht.

Het kitesurfen werd acht jaar geleden op Terschelling geïntroduceerd. SOVON Vogelonderzoek Nederland houdt al sinds de jaren zeventig tellingen in het gebied. Als de sport schadelijk is voor de vogelstand, dan moet dat uit die gegevens blijken, aldus Zumkehr.

Moes: "Er is ons een tijdsbeperking opgelegd die op speculaties en vermoedens is gebaseerd. Er is steeds een stok gezocht om de hond mee te slaan." Volgens Hendrik Raap van Rijkswaterstaat heeft zijn organisatie de natuurbelangen helemaal niet meegewogen. Daarvoor verwees hij naar gedeputeerde staten en het ministerie van LNV. "Wij zijn er alleen voor de scheepvaart", aldus Raap.

Dat vond bestuursrechter Erik de Witt te kort door de bocht. Hij benadrukte dat ook Rijkswaterstaat natuurwaarden moet meewegen bij de naleving van scheepvaartwetten. "We hebben hier natuurlijk wel te maken met een bijzonder gebied", zei De Witt. Raap zag het anders. Hij benadrukte nog dat er momenteel een algemeen verbod op het kitesurfen geldt. De rechtbank doet binnen zes weken uitspraak.

Morres

Antwoord #1 Maart 15, 2008, 02:58:35
edit2Rapporteer  
stond ook stukje in harlinger, zal het ff inscannen zsm
wazzaah

Antwoord #2 Maart 15, 2008, 03:15:13
edit2Rapporteer  
Harlinger van vandaag denk ik?
Heb ook nog paar pics van je Morres, mailbox groot genoeg?
lody

Antwoord #3 Maart 15, 2008, 03:30:23
edit2Rapporteer  
Wel duidelijk filmpje op Omrop Fryslan.

Kan ik mijn Fries weer een beetje ophalen Grin
Ondabeach

Antwoord #4 Maart 15, 2008, 05:47:06
edit2Rapporteer  
als defensie vlieland bombardeerd.. is dat dan te horen op het groene strand?
Mark-Fizzer

Antwoord #5 Maart 15, 2008, 07:08:16
edit2Rapporteer  
Riekswettersteet (Rijkswaterstaat)

1 woord, prachtig (dat taaltje dan hè!)

Ik begrijp, eerst maar eens een fatsoenlijk onderzoek hoe erg het nou allemaal wel niet is, en dan zien we wel of we de spot dichtgooien. In mijn ogen de meest eerlijke oplossing, we betalen met z'n alle genoeg ahum belasting... Tis nu gewoon de omgekeerde wereld...Fout!

El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Maart 15, 2008, 07:17:06
edit2Rapporteer  
ik begrijp niet waarom dat onderzoek zo duur moet zijn: genoeg kiters die vrijwillig en voor een constructiebon langs alle idyllische plekjes willen blehren, en vogel jodokussen die gratis voor een waddenzee t-shirt willen tellen...
miljoenen lijkt me vrij veel...
Mark-Fizzer

Antwoord #7 Maart 15, 2008, 07:21:13
edit2Rapporteer  
Snap ook niet waar ze dat bedrag vandaan peuteren....
zjunnusun

Antwoord #8 Maart 15, 2008, 16:59:20
edit2Rapporteer  
Zelfde rekenmachine als die van de Groene Draeck gebruikt zeker
[Pepper]

Antwoord #9 Maart 15, 2008, 17:15:19
edit2Rapporteer  

Grin
Morres

Antwoord #10 Maart 15, 2008, 17:36:52
edit2Rapporteer  
geweldige opmerking, ahhahaha!
@ wazzaah pm Smiley
wazzaah

Antwoord #11 April 23, 2008, 23:13:27
edit2Rapporteer  
Update 23 april: Uitspraak met 6 weken verlengt, tot die tijd mag er in ieder geval gekite worden op het Groene Strand.
Morres

Antwoord #12 April 24, 2008, 00:38:33
edit2Rapporteer  
das mooi meegenomen, gewooon jaren 'stallen' die hap Grin
Taco.

Antwoord #13 April 24, 2008, 04:50:44
edit2Rapporteer  
Ik  dacht al waar blijft die uitspraak. Heb de afgelopen dagen rechtspraak.nl gescand... Het is dan ook een uitspraak waar veel meer aan vast zit dan alleen het Groene Strand.

Deze rechters gaan wetgeving schrijven met hun uitspraak.
[Pepper]

Antwoord #14 Juni 09, 2008, 18:52:04
edit2Rapporteer  
Update 23 april: Uitspraak met 6 weken verlengt, tot die tijd mag er in ieder geval gekite worden op het Groene Strand.

We zijn ondertussen alweer een dikke zes weken verder! Al iets bekend???
[Pepper]

Antwoord #15 Juni 25, 2008, 18:40:58
edit2Rapporteer  

We zijn ondertussen alweer een dikke zes weken verder! Al iets bekend???

En inmiddels alweer twee weken verstreken......
Morres

Antwoord #16 Juni 25, 2008, 19:08:48
edit2Rapporteer  
26e toch?
[Pepper]

Antwoord #17 Juni 25, 2008, 21:23:34
edit2Rapporteer  
Wat is er de 26e? De uitspraak? Geen idee, heb dat nergens terug kunnen vinden....
Morres

Antwoord #18 Juni 26, 2008, 00:54:28
edit2Rapporteer  
Ik d8 ergens gelezen te hebben dat de uitspraak de 26 was, maar misschien heb ik zaken door elkaar.
[Pepper]

Antwoord #19 Juni 26, 2008, 01:11:32
edit2Rapporteer  
Volgens de website van Surfclub Terschelling was de zitting op 11 maart. Normaal gesproken doet de rechtbank dan binnen 6 weken (= 22 april) een uitspraak. Mochten ze er binnen die tijd niet uitkomen dan kan de termijn met 6 weken worden verlengd (= 3 juni). Zie de post van Wazzaah van 23 april.
Die tweede termijn van 6 weken is inmiddels dus al 3 weken verstreken. Het lijkt me dus logisch dat er zo langzamerhand wel iets te melden is. De uitspraak kan namelijk vergaande gevolgen hebben voor het hele BPR / Natura 2000 gebeuren....
wazzaah

Antwoord #20 Juni 26, 2008, 01:14:28
edit2Rapporteer  
Geen nieuws is goed nieuws  Grin

26ste komt me ook bekend voor, maar waar ik dat nu gelezen heb??
Tis in ieder geval al te laat (als je naar 2 x 6 weken kijkt) zit de rechtbank site elke dag te bekijken.
Ben benieuwd iig.
wazzaah

Antwoord #21 Juni 30, 2008, 03:41:19
edit2Rapporteer  
Update 29 juni, eind van de week (4 juli) word er contact opgenomen met de betrokken partijen. Aangezien ze 4 weken te laat zijn en er ondertussen enkele wetswijzigen hebben plaatsgevonden (waarschijnlijk mede door onze zaak) hebben we weer genoeg materiaal om de zaak in iedergeval tot 2011 te rekken mocht het niet positief uitvallen.
Stanley

Antwoord #22 Juli 07, 2008, 13:14:04
edit2Rapporteer  
En heeft de update/uitspraak ook daadwerkelijk plaatsgevonden
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.