Fabel: Een bow/sle heeft meer depower dan een c-kite

jaapd

Berichten: 609
Antwoord #50 Augustus 26, 2009, 16:04:21
edit2Rapporteer  
Original poster hier, ik dacht al wat een bekende titel...

Ondertussen kan ik hieraan toevoegen: In het algemeen heeft een C meer depower dan een delta.

discuss
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #51 Augustus 26, 2009, 16:23:12
edit2Rapporteer  
Ram je C kite door t windvenster en laat je bar los kijk hoever je wordt geslingered doe hetzelfde met een delta of bow.

C trap je makkelijker weg maar dat is dus niet meer depower Aloha.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #52 Augustus 26, 2009, 16:35:33
edit2Rapporteer  
Volgens mij is de definitie van "depower" bij Jaap niet hetzelfde als wat de meesten er van denken.

Een Freestyle C-kite heeft juist goede eigenschappen voor tricks vanwege de beperkte depowerwerking. Dus de stelling is echt bijzonder vreemd Huh

En een algemene C-kite bestaat niet. Anders zou je zomaar een Wipika freeair met een Spleene Q kunnen gaan vergelijken. Ik weet nu al wie de meeste depower heeft Tongue
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #53 Augustus 26, 2009, 22:40:22
edit2Rapporteer  
a. vol profiel (veel bolling) zorgt voor veel power maar minder goede aan de wind eigenschappen


en hoe leg je het dan uit dat ik met een FS speed net zo goed (vaak zelfs beter) upwind kan komen en verder in de hoek kan zetten?
anderszijds komt bijvoorbeeld een peterlynnn guerilla weer niet zo ver in het windvenster en upwind terwijl deze ook bolling heeft Wink



1- doordat Flysurfer veel meer effectief oppervlak heeft, is de LE in verhouding korter. Dus mag hij best dikker zijn
2- er zitten grote luchtinlaten in de LE (voor de jetflaps toch?) en die verminderen de drag aanzienlijk
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #54 Augustus 26, 2009, 22:56:17
edit2Rapporteer  
i kvaar met een ocean rodeo diablo 2007,
weet niet of het een echte C-kite is of een iets daartussen.
maar als ik op mijn plaat ga en ik laat me bar los lig ik gewoon gelijk stil hoor!

wat wel weer zo is, als je overpowerd komt te staan, heb je niks meer aan je depowerkoordje haha! kan je wel knoopjes gaan veranderen, maar dat stuurt niet lekker!

trappen is gewoon geniaal! geeft mij het gevoel dat ik lekker aan het knallen ben!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #55 Augustus 26, 2009, 23:22:10
edit2Rapporteer  
Ik mag stellen dat ik een echte C-shape kiter ben. Daarbij vaar ik ook altijd het liefste met een grote vlieger ( Fuel 13m 2007 highend 25 knp) Met die 25 knoop heb ik het dan ook nog steeds over varen. Grin
Ik denk een BOW een groter bereik ( lees low-high end ) heeft dan een C-shape.  Een C-shape heeft nou eenmaal een kleine "sweetspot".  Zodra ik m'n Fuel moet gaan depoweren ( met de depowerstrap) vliegt dat ding meteen een stuk minder. Daarbij werkt mijn bar echter wel als een gaspedaal waar de vlieger ( mits goed gepowered) echt heerlijk op reageerd! Dit in combinatie met m'n board als echt rempedaal  Grin is voor mij dus helemaal toppie.

Ik denk dat die sweetspot bij een bow wat groter is. Doordat de BOW vlieger over het algemeen veel platter in de lucht staat is het aantal vierkante meters vlieger veel effectiever dan bij een C-chape. Een BOW heeft dan ook vaak beduidend meer low-end.

 Neemt niet weg dat je bij keiharde wind vaak veel te grote BOW vliegers in de lucht ziet. Door de depower zijn ze dan wel goed te houden maar je ziet de vlieger dan aan alle kanten klapperen en vaak ook minder goed reageren. Ook voor een BOW kun je dan beter een kleiner maatje pakken.
Ik denk dat voor alle vliegers duidelijk geldt: beter een kleine volgepowerde vlieger dan een grote gedepowerde !
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #56 Augustus 27, 2009, 07:25:24
edit2Rapporteer  
Original poster hier, ik dacht al wat een bekende titel...

Ondertussen kan ik hieraan toevoegen: In het algemeen heeft een C meer depower dan een delta.

discuss

eeehhhh, weet je dat wel zeker, leg eens uit.... Roll Eyes Grin
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #57 Augustus 27, 2009, 15:34:25
edit2Rapporteer  
O my god,,


echt sorry maar dit is absoluut waardeloos,

Waroo= geen officele bowkite
Helix= geen bowkite
yekyll =geen bowkite
answer= ook alweer geen bowkite

JE neemt hier nu 4hybride kites waarvan de fabrikanten nooit de bowkite rechten hebben gekocht en dus op een andere manier extra depower hebben moeten creeren wat erg lastig doen is resultaat mensen die denken dat c shapes nog steeds net zo veilig zijn wat niet is klaar.

Het hele punt van een bowkite is dat je een holle trailing edge hebt en geen van jou "bowkites" hebben dat waardoor de high end ind hetzelfde is als die van de c shapes.


Kijk het punt is dat een shape altijd druk houd in zijn geometri van de kite en een bowkite kanteld zover naar voren dat de airflow langs de vlogel ineens loslaat wat tot gevolg komt dat er bijna geen druk meer is.

Kites kunnen nooit 100%depower hebben maar bowkites komen wel akelig dicht in de buurt van 95% wat hetzelfde is als je een c-shape aan zijn 5e lijn hebt hangen.


Goed goed, tegenwoordig zijn er wel zogenaamde high depowerbare c shapes (sterker nog al in 2006) maar die c'shapes hebben over het algemeen een belaberde low end (iets wat een bow kite geen problemen mee heeft ion dezelfde maat)

kortom mensen zijn weer in de mArketing bullshit getrapt Wink


Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #58 Augustus 27, 2009, 15:36:54
edit2Rapporteer  
WaZup in het jaar dat dit topic gestart was waren de Waroo en Jekyll wel degelijk Bow enkel Helix niet geheel idd..
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #59 Augustus 27, 2009, 15:51:30
edit2Rapporteer  
echt niet,

ga maar eens opzoek naar wat de patenten inhouden over wanneer een kite een bowkite genoemd mag worden, het mooie zelf reflex is dat in 2008 (volgens mij de start van dit topic) de meeste bowkites waren terug gevoerd naar hybride kites somdat die makkelijker vlogen en die hebben al minder depower dus de c kites hebben meer depower gekregen en word het logish dat het allemaal meer op elkaar gaat lijken.

Maar nog steeds vlieg een ras echte c 9m door de power zone in 7bfrt en laat de bar los of doe het met een echte bow ook 9m in dezelfde wind,

uhhh sorry hoor maar die laatste heeft echt minder druk.

oja ook al iets wat niet kan met een c-shape en wel met een bow zonder hulp:

zet je kite op 12uur trek de bar aan van een 9 bow in het bovenste berijk en hij kan je zo'n 4meter de lucht in trekken en nog voel je je niet totaal overpowerd. Terwijl een c indiezelfde situatie mischien 1 meter omhoog krijgt (hoezoo een brok meer performance????)

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #60 Augustus 27, 2009, 16:24:15
edit2Rapporteer  
Wazyup heeft gelijk.

Geen van alleen vallen onder het bow patent.
Alle bows zijn SLE kites maar niet alle SLE kites zijn bows comprende ? 

waroo - sle
helix - sle
jekyll - sle unsure maar heeft vast een bridle.
En die andere never seen one.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #61 Augustus 27, 2009, 16:34:02
edit2Rapporteer  
Best heeft nooit betaald voor het bow-concept, en ook geen bow op de markt gebracht. Naish ook nooit, en Gaastra al helemaal niet.

Wazzup heeft een parate kite-kennis
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #62 Augustus 27, 2009, 16:39:30
edit2Rapporteer  
Ok het mag geen Bow genoemd worden omdat 1 merk dat heeft "uitgevonden" maar het principe is het bow principe.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #63 Augustus 27, 2009, 16:51:56
edit2Rapporteer  
Ok het mag geen Bow genoemd worden omdat 1 merk dat heeft "uitgevonden" maar het principe is het bow principe.


Hier kun je alles terugvinden wat het Bow patent nu inhoudt. Het is veel meer dan alleen het principe van een vlakkere kite ondersteund door een bridle:

http://www.inflatablekite.com/sitebow/BowHome.php

De bow-kite is uitgevonden door de uitvinders van de inflatable kite, de gebroeders Legiagnoux. Cabrinha en Takoon waren de eerste die het ook kochten om er kites mee te produceren.

Heeft alles te maken met hoe de trailing edge verloopt. Die is wezenlijk anders bij niet bow-kites.

Overigens is het bow-kite concept vrij achterhaald wat mij betreft. De SLE of hybridekite zijn dermate doorontwikkeld dat hij eenzelde windrange met veel meer comfort en bargevoel. Volgens mij is de SS TD3 de laatste der Mohicanen op de markt.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #64 Augustus 27, 2009, 16:57:42
edit2Rapporteer  
Ik weet wat Bow en Sle inhoud hoor wees niet bang. Maar die kleine verschillen doen het hem niet voor mij. Ik blijf het principe nagenoeg hetzelfde vinden.
Emielkruisdijk

Berichten: 808
Antwoord #65 Augustus 27, 2009, 17:06:56
edit2Rapporteer  
Voordelen C-kite:

- Stabieler
- Geen stuurvertraging
- Voorspelbaarder
- Je leert kanten, wat je bij springen en poppen toch moet kunnen
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #66 Augustus 27, 2009, 17:43:03
edit2Rapporteer  
Sinds 2008 heeft best ook de bow patenten kijk maar in de hoek van de vlieger daar zit het certificaat!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #67 Augustus 27, 2009, 18:00:32
edit2Rapporteer  
Gaastra heeft nooit een bowkite gemaakt. En de jekyll heeft idd een bridle, zonder katrollen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #68 Augustus 27, 2009, 18:01:43
edit2Rapporteer  
Voordelen C-kite:

- Stabieler
- Geen stuurvertraging
- Voorspelbaarder
- Je leert kanten, wat je bij springen en poppen toch moet kunnen
Test jij eens een jekyll tegenover een C-kite. Die jekyll(geen bow dus) is VEEL directer dan een C kite en ook zeker stabieler bij  niet-high-end wind. Maar idd, C-kite is voorspelbaarder, door betere bar feedback.
brutus

Berichten: 214
Antwoord #69 Augustus 27, 2009, 18:02:36
edit2Rapporteer  
Voordelen C-kite:

- Stabieler
- Geen stuurvertraging
- Voorspelbaarder
- Je leert kanten, wat je bij springen en poppen toch moet kunnen
Geen stuurvertraging? Mijn GK Lift 18 heeft toch echt wel stuurvertraging hoor ;-)
Shooter

Berichten: 57
Antwoord #70 Augustus 27, 2009, 20:07:44
edit2Rapporteer  
Hmmmm, kweenie.

Heb altijd Rhino 6 (c-kite) gevaren en sinds dit jaar Rhino 8 (Delta).

Hiervan kan ik je garanderen dat de Rhino 8 een veel betere depower heeft.

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #71 Augustus 27, 2009, 20:24:15
edit2Rapporteer  
Nu is de Rhino ook wel 1 van de C-kites die echte sleurhutten zijn. Het is allemaal inderdaad appels met peren vergelijken. Tussen de C-kites onderling maar ook bow en SLE zit gewoon enorm veel verschil in depower. Zo zal er dus vast wel een C-kite zijn die meer te depoweren is als een Bow/Sle.

Het gaat erom wat jij zelf het lekkerste vind. Maar in het algemeen is een C-kite naar mijn idee toch minder wat depower betreft dan een bow/sle (depower door bar naar voren of kite op 12 uur) Zo hebben de meeste c-kites meer highend maar dit is geen depower voor mij, dit wil enkel zeggen dat ze stabieler zijn in harde wind.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #72 Augustus 27, 2009, 20:24:54
edit2Rapporteer  
Er is geen standaard C-kite, er is geen standaard SLE/hybride kite, geen Bow-kite en geen Delta kite.

De kites wijken binnen hun "categorie" ook behoorlijk af, en gelukkig maar!. Een C-kite is in principe alles van een Wipika freeair t/m de Torch 2010. Dus als je het over een C-kite hebt mag je ook de twee en vierlijners van weleer meenemen in de deler.

Er zijn SLE's die zeer direct sturen, en de meeste sturen toch redelijk indirect. Maar vooral zonder gevoel. Een enkele met veel gevoel.
Er zijn delta's die direct sturen, maar ook die indirect sturen, traag en snel. Zelfde geldt ook voor C-kites.

Kortom, je kunt niet uitgaan van een gemene deler.

Verder hebben sommige reageerders hier niet dezelfde definitie voor depower en windrange (waaronder de forumstarter), wat deze discussie dus kansloos maakt.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #73 Augustus 27, 2009, 20:27:20
edit2Rapporteer  
Kijk jij bedoeld precies hetzelfde als mij Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.