Alibali
Berichten: 114
|
K heb dat vorig jaar gehad dat die lijnen zoals op de tekening weergegeven zaten. maar kon gewoon kiten. No problem.
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
K heb dat vorig jaar gehad dat die lijnen zoals op de tekening weergegeven zaten. maar kon gewoon kiten. No problem.
De lange "V" bridel van de DOS is met 2 meter ingekort. Dit zou eventueel het verschil kunnen zijn waardoor de DOS anders reageerd dan de Uno in soort gelijke situaties. Ps was jou kite ook binnenstebuiten gekeerd?
|
|
|
remco81
Geen avatar
Berichten: 276
Logs: 0 | 4 uur
|
geronimo79 ik weet ook wel dat kiten wel wat gevaren met zich mee kan brengen maar lees dit soort problemen niet bij naish of north . En wat wat ik al zij elk systeem heeft wel wat misschien is hier binnekort een oplossing voor
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Vandaag helaas de safety moeten gebruiken op mijn Bandit-Dos 7m2, waarbij een andere kite dwars door de lijnen was komen zetten. Hierbij is ook een voorlijn gebroken.
Ik kan nu bevestigen dat de safety veilloos werkt als er flinke knopen in de lijnen zitten, alsook als een voorlijn is gebroken.
|
|
|
joop
Berichten: 113
|
@ Remco81..
ehh of gewoon niet gaan kitesurfen.. kitesurfen is en blijft een potentieel dodelijke sport (EXTREME SPORT). Maar goed denk dat we dr allemaal over eens zijn dat niet kiten geen optie is.
Geen enkele kite is 100% veilig. ik zweer bij mn waroo, en laten we eerlijk zijn.. die safety is ook niet geweldig. Dos heeft gewoon een zwak put blijkt nu. waarschijnlijk is het prima op te lossen ergens mee.. maar een inverted kite is NOOIT goed. Niet zinloos gaan zitten twijfelen dus.. bandit dos word door een HEULEboel gasten als ultieme kite gezien, dus zal et echt geen slechte kite zijn.
Geronimo79: De banditdos is verder inderdaad een prima kite. Toch is het natuurlijk wel lekker als je zeker kan zijn van de safety. Groet Joop
|
|
|
Geronimo79
Berichten: 2552
|
lullige is dat er geen enkele safety 100% safe is.. zeker niet als een kite inverted gaat ofzo. 99% van de tijd doen alle safetys et vrij aardig tot goed. maar als er rare dingen gebeuren kan et met elke kite verkeerd gaan.
|
|
|
stefanatix
Gast
|
Misschien was de kite niet knetterhard opgepompt . volgens mij was het voor de LE 10 psi en voor de struts 12 psi , best hard !!!! ik hoop dat het hier ook mee te maken heeft dat binnenste buiten keren.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
lullige is dat er geen enkele safety 100% safe is.. zeker niet als een kite inverted gaat ofzo. 99% van de tijd doen alle safetys et vrij aardig tot goed. maar als er rare dingen gebeuren kan et met elke kite verkeerd gaan.
En zo is het. Er blijft altijd een risico. En neem bijvoorbeeld lijnbreuk: breek je 5th of de centrale voorlijn van de Bandit (nota bene 2x gehad, productiefout!) dan heb je geen safety meer. Zelf nooit een gebroken 5th gehad, maar wel diverse malen gezien. @ SteFanatic: is al ter sprake gekomen, en dat helpt zeker. Gisterer mijn 7m2 in best vlagerige wind op 9 PSI gehad (LE). Struts altijd tussen de 10-12 PSI)
|
|
|
stefanatix
Gast
|
@michiel BD En zo is het. Er blijft altijd een risico. En neem bijvoorbeeld lijnbreuk: breek je 5th of de centrale voorlijn van de Bandit (nota bene 2x gehad, productiefout!) dan heb je geen safety meer .
Shit man hoe heb je dit opgelost ,je hebt ook geen oshit handels ?
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
@michiel BD En zo is het. Er blijft altijd een risico. En neem bijvoorbeeld lijnbreuk: breek je 5th of de centrale voorlijn van de Bandit (nota bene 2x gehad, productiefout!) dan heb je geen safety meer . Shit man hoe heb je dit opgelost ,je hebt ook geen oshit handels ? De eerste keer gebeurde het met de Bandit 2008, de 9m2 in wind tegen de 30kn. Dat was echt zo'n ervaring waarop je op zijn zachts gezegd nooit in verzijld wilt raken. De kite blijft dan via de stuurlijnen verbonden met de bar (dus safety vooral niet trekken, dan ben je zwaar de sjaak), en gaat helaas als een windscherm open liggen met de tips naar je toe. In die wind trekt dat als een bezetene. Stuurlijn inhalen lukt dan gewoon niet, zo hard trekt ie. Tweede keer was gelukkig in 14kn. In beide gevallen hebben mijn oplettende kitematen mij geholpen. De eerste keer is een maat van me naar de kite gevaren, de zijne laten crashen, de mijne gepakt. Anders had ik die echt kwijt geweest, was tot 10 aan het tellen om de safetylijn ook los te gooien, was bij 9... Tweede keer kon ik de kite zelf binnenhalen, omdat het niet hard waaide. Tevens erachter gekomen dat self-rescue best lastig is. O shit handles op de stuurlijnen zoals o.a. slingshot die heeft zouden zeker uitkomst bieden. Heb erover getwijfeld om die erop te zetten idd. Overigens in beide gevallen een productiefout, en zelden gehoord dat anderen dit gehad hebben. Heb gewoon extreem pech gehad door dit twee keer achter elkaar te hebben gehad met twee verschillende kites
|
|
|
stefanatix
Gast
|
@michiel BD En zo is het. Er blijft altijd een risico. En neem bijvoorbeeld lijnbreuk: breek je 5th of de centrale voorlijn van de Bandit (nota bene 2x gehad, productiefout!) dan heb je geen safety meer . Shit man hoe heb je dit opgelost ,je hebt ook geen oshit handels ? De eerste keer gebeurde het met de Bandit 2008, de 9m2 in wind tegen de 30kn. Dat was echt zo'n ervaring waarop je op zijn zachts gezegd nooit in verzijld wilt raken. De kite blijft dan via de stuurlijnen verbonden met de bar (dus safety vooral niet trekken, dan ben je zwaar de sjaak), en gaat helaas als een windscherm open liggen met de tips naar je toe. In die wind trekt dat als een bezetene. Stuurlijn inhalen lukt dan gewoon niet, zo hard trekt ie. Tweede keer was gelukkig in 14kn. In beide gevallen hebben mijn oplettende kitematen mij geholpen. De eerste keer is een maat van me naar de kite gevaren, de zijne laten crashen, de mijne gepakt. Anders had ik die echt kwijt geweest, was tot 10 aan het tellen om de safetylijn ook los te gooien, was bij 9... Tweede keer kon ik de kite zelf binnenhalen, omdat het niet hard waaide. Tevens erachter gekomen dat self-rescue best lastig is. O shit handles op de stuurlijnen zoals o.a. slingshot die heeft zouden zeker uitkomst bieden. Heb erover getwijfeld om die erop te zetten idd. Overigens in beide gevallen een productiefout, en zelden gehoord dat anderen dit gehad hebben. Heb gewoon extreem pech gehad door dit twee keer achter elkaar te hebben gehad met twee verschillende kites Zo zie je maar weer dat je nooit alleen het water op moet gaan!!! heb je een nieuwe kite kan alsnog iets aan mankeren . Driemaal is scheepsrecht zeggen ze
|
|
|
DM2008
Berichten: 913
|
Ik haal deze toch maar even naar boven, vandaag is me iets soortgelijks overkomen. Voor het eerst dit jaar (knie-issues) gaan kiten. Beginner, maar wel goede kite-controle, Bandit Dos 10m, groen-bruin. Vorig jaar september gekocht, toen 2x gekite (seizoen eindigde met een andere niet-Bandit-gerelateerd kitemare). Muiderberg, NO wind zo rond de 15 knopen denk ik. Het ging erg lekker, kon meteen stukken varen, en hoogtelopen. Helemaal happy dus. Op een gegeven moment viel ik, kite viel ook uit de lucht, en inverteerde. Ik kon staan, had m'n bar los, dus niks aan de hand en hop naar de kant lopen. Dat ging prima, de kite lag gewoon op z'n leading edge op het water. Ik was al vrij dicht bij de kant, en ik schreeuwde nog naar 2 gasten die daar stonden dat ze zo snel mogelijk m'n kite moesten pakken, maar geen reactie. 1 stond al ingehaakt, zei hij later. Ik zag namelijk dat m'n kite ging draaien, en meteen daarna begon'ie te loopen. Ik heb meteen m'n safety getrokken, maar dat had geen succes, de kite bleef loopen. Degene die precies in positie stond om m'n kite tegen te houden, ging aan de kant (omdat die kite aan het loopen was). Snap ik enerzijds, maar een poging om tegen te houden was wel erg prettig geweest. Nu werd ik dus over dat randje de wal op getrokken, want het lukte me niet om m'n dodemans te trekken (was ik al een tijdje mee bezig), gvd. Gelukkig rende iemand anders wel achter m'n kite aan, en dook op de lijnen. Nogmaals enorm bedankt! Dat deed't em, einde verhaal. Ben gelukkig met m'n harnas op die rand gekomen, dus beperkte schade (wat schrammen en een beetje gekneusde rib, vanwege dat laatste niet doorgegaan ), maar baal wel enorm dat die safety niet werkt. - Hoe kan dat inverteren nou zomaar gebeuren? Ik viel gewoon, niet onder de kite door ofzo, geen slappe lijnen dacht ik. Had de kite ook zo hard mogelijk opgeblazen (bijpompen alleen maar met heel veel moeite). - De safety, waarom deed die het niet? Klopt dat verhaal dat de nieuwe depowerlijn ook dat verhelpt? De volgende keer zet ik m'n deadman een stuk meer op scherp, klein rukje en klaar is kees!
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
Heftig verhaal en dit had echt nooit mogen gebeuren. Ik denk dat het een kwestie is van een stuurlijn om een bridle of tip?
Bedoel je met je 'deadman' je leash? Je hebt de safety van je chickenloop getrokken zodat je kite aan de mini 5th line kwam te hangen neem ik aan?
Vergelijkbare is mij ook een keer overkomen, had mn safety nog niet getrokken aangezien dat weinig zou helpen ivm leash aan de chickenloop. Ik ben toen helemaal naar voren gaan hangen en naar de strap gegrepen en die helemaal naar me toe getrokken. Dat hielp gelukkig!
Ik vermoed dat je safety het niet meer deed omdat je 5de lijn al tever om je depowerkoord gedraaid was? Kan dat? Of was de kite nog niet vaak rond geweest?
|
|
|
DM2008
Berichten: 913
|
Heftig verhaal en dit had echt nooit mogen gebeuren. Ik denk dat het een kwestie is van een stuurlijn om een bridle of tip?
Bedoel je met je 'deadman' je leash? Je hebt de safety van je chickenloop getrokken zodat je kite aan de mini 5th line kwam te hangen neem ik aan? Ja inderdaad, ff kleine brainfart met m'n deadman. En klopt, toen bleek dat'ie ging en vooral bleef spinnen, heb ik m'n chickenloop-safety getrokken. Ik vermoed dat je safety het niet meer deed omdat je 5de lijn al tever om je depowerkoord gedraaid was? Kan dat? Of was de kite nog niet vaak rond geweest?
Het zou kunnen, de kite was een paar keer rond geweest toen ik de safety trok. Zou dat verdraaien ook kunnen doordat ik de bar had losgelaten? Dat was onder de aanname dat ik daarmee zoveel mogelijk power uit de kite haalde.
|
|
|
naishdude
Gast
|
Op het Duitse Oase forum loopt ook een safety discussie over de Bandits..... Greetz F
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Op het Duitse Oase forum loopt ook een safety discussie over de Bandits..... Greetz F
Heb gezocht m.b.v. de zoekfunctie, maar kan geen enkele thread vinden waarin de safety wordt besproken Graag voortaan een link plaatsen, zo heb ik niets aan je bericht Ik heb de safety getrokken met meerdere slagen in mijn lijnen, en ook toen werkte hij perfect. Ik sta er van te kijken. Overigens zal elke kite met welk safetysysteem dan ook bij een bepaald aantal slagen niet meer werken. Dat blijft een probleem. De vraag is alleen gebeurd dat bij 2 slagen of 20?
|
|
|
DM2008
Berichten: 913
|
Tsja, volgens mij was er nog geen reden voor de safety om vast te zitten, de kite was nog maar een paar keer rond gegaan.
Ik wachtte met het trekken vd safety vanwege de stille hoop dat het op zou houden (nogal naïef I guess).
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
Op een gegeven moment viel ik, kite viel ook uit de lucht, en inverteerde. Ik kon staan, had m'n bar los, dus niks aan de hand en hop naar de kant lopen. Dat ging prima, de kite lag gewoon op z'n leading edge op het water. Ik was al vrij dicht bij de kant, en ik schreeuwde nog naar 2 gasten die daar stonden dat ze zo snel mogelijk m'n kite moesten pakken, maar geen reactie. 1 stond al ingehaakt, zei hij later. Ik zag namelijk dat m'n kite ging draaien, en meteen daarna begon'ie te loopen. Ik heb meteen m'n safety getrokken, maar dat had geen succes, de kite bleef loopen. Degene die precies in positie stond om m'n kite tegen te houden, ging aan de kant (omdat die kite aan het loopen was). Snap ik enerzijds, maar een poging om tegen te houden was wel erg prettig geweest. Nu werd ik dus over dat randje de wal op getrokken, want het lukte me niet om m'n dodemans te trekken (was ik al een tijdje mee bezig), gvd. Gelukkig rende iemand anders wel achter m'n kite aan, en dook op de lijnen. Nogmaals enorm bedankt! Dat deed't em, einde verhaal. Ben gelukkig met m'n harnas op die rand gekomen, dus beperkte schade (wat schrammen en een beetje gekneusde rib, vanwege dat laatste niet doorgegaan ), maar baal wel enorm dat die safety niet werkt. - Hoe kan dat inverteren nou zomaar gebeuren? Ik viel gewoon, niet onder de kite door ofzo, geen slappe lijnen dacht ik. Had de kite ook zo hard mogelijk opgeblazen (bijpompen alleen maar met heel veel moeite). - De safety, waarom deed die het niet? Klopt dat verhaal dat de nieuwe depowerlijn ook dat verhelpt? De volgende keer zet ik m'n deadman een stuk meer op scherp, klein rukje en klaar is kees! De reactie van de kite is identiek aan mijn verhaal/ervaring op IJmuiden. De DOS zijn prima kites en erg stabiel maar als je om wat voor reden dan ook onder de kite door gaat (vliegt) en de lijnen slap komen te hangen omdat je bijvoorbeeld de bar van je afduwt dan is het mogelijk dat de kite als een dood vogeltje uit de lucht kan komen te vallen. Noem het maar een Delta bug...... De kite valt dan, op de manier zoals ik eerder omschreven heb, uit de lucht en kan dan inverten. Op dat moment werkt de safety van de 5th lijn dus niet goed meer. Goed dat je dit post want volgens mij zijn er meer van dit soort incidenten geweest
|
|
|
naishdude
Gast
|
Op het Duitse Oase forum loopt ook een safety discussie over de Bandits..... Greetz F
Heb gezocht m.b.v. de zoekfunctie, maar kan geen enkele thread vinden waarin de safety wordt besproken Graag voortaan een link plaatsen, zo heb ik niets aan je bericht Ik heb de safety getrokken met meerdere slagen in mijn lijnen, en ook toen werkte hij perfect. Ik sta er van te kijken. Overigens zal elke kite met welk safetysysteem dan ook bij een bepaald aantal slagen niet meer werken. Dat blijft een probleem. De vraag is alleen gebeurd dat bij 2 slagen of 20? even verder kijken dan je neus lang is... hier joe go: http://surfforum.oase.com/showthread.php?t=75608
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Zeg chef, als je zo bijdehand bent had je gelijk een link geplaatst, aangezien de titel niet over safety gaat, maar wel halverwege de discussie erin komt Plus er staat wat ik al hier gezegd heb: sorry für die späte Antwort !
War die letzte Woche unterwegs beim Kids camp und zum testen mit einigen Shops an der Ostsee.
Grundsätzlich ist es so das jeder Kite der an Leinen hängt egal ob Matte,C KIte,DELTA ,BOW etc... sich bei Verlust der Leinenspannung in den Halteleinen oder 5ten Leinen eindrehen kann !
Jetzt hat der Dos schon eine stark C förmigen Bogen, so das Leinen meist sehr gut abgleiten können bei Verlust der Leinenspannung aber irgendwann ist auch hier Feierabend und wenn der Kite eingedreht ist gibt es nur komplett auslösen wie bei allen Kites um safe zu sein
bevor jetzt wieder einige mit zentralen 5ten Leinen anfangen ...ist noch schlimmer da bei Verlust der Leinenspannung der Kite sich in die 5te einwickelt und so den Kite up to 30knt gleich total zerstört wird und ein abgleiten der leinen nach links oder rechts unmöglich ist
Oh shit Lösungen denke auch nicht gut, da wenn Kite eingedreht zuviel Fläche im Wind steht
Bin mit Raph bald auf dem 2010 F-ONE Trip und nehme gerne Ideen und Verbesserungsvorschläge mit von Euch
Mein Vorschlag ...ein Wireless Kite ohne Leineverbindung zum Rider dann 100% safe
Nein im Ernst, irgendwo dreht sich ein kite immer in die Leinen die an Ihm hängen ein und dafür gilt eigentlich nur nicht den Kites die Leinenspannung nehmen ..aber gilt für jeden Kite um safe zu sein !!!!
Alex
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
'deltabug' vind ik wel erg stellig. Dit gebeurd ook met andere SLE's. Dat het Naish en North nooit gebeurd geloof ik geen flkkr van. Had van de Bandit ook nooit gehoord tot dit topic en nu blijkt de helft van de gebruikers er last van te hebben. We wachten op de eerste North klant met een ervaring in deze richting.
Bottom line is volgens mij dat een safety aan twee lijnen (ongeacht de constructie) potentieel lijnlengte verschil kan opleveren en dus een loopende kite.
En een safety aan één lijn (voor, achter of 5th) die ongevoelig is voor rotaties is fysiek niet te constueren. Ik heb ooit wel een 5th constructie gezien die door het hart van het depowerkoord ging. zou een oplossing kunnen zijn maar ik zie het niet meer terug.....
Inderdaad het zijn maar touwtjes, en die kunnen slap en in de knoop. deal with it. Ik heb het ei van Columbus ook nog niet.
Nix mis met zoeken naar verbeteringen!!
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
....Ik heb ooit wel een 5th constructie gezien die door het hart van het depowerkoord ging. zou een oplossing kunnen zijn maar ik zie het niet meer terug..... Probleem is waar de stuurlijnen de voorlijnen kruisen bij: a. meerdere rotaties b. bij een geinverteerde kite die door de lijnen is geslagen Hierdoor ontstaat weerstand van de lijnen door de trekkracht van de kite, waardoor ze niet over elkaar willen schuiven (en dan moet wanneer je de safety activeert natuurlijk) Geval b. werkt 99% zeker, want dat heb ik helaas een aantal keren kunnen testen (en dat was in extreem vlagerige wind in de golven, anders krijg je dat niet zo snel voor elkaar) Geval a. hebben idd. alle merken last van. Daar geloof ik ook geen flikker van als anderen dat niet hebben. Sterker nog, hiervoor North gevaren met veel plezier. Maar ook de barren van 2007 liepen vast na het activeren van de safety als de kite geinverteerd was en/of meerdere rotaties. Een oplossing kan zijn zo'n holle plastic mantel aanbrengen ter hoogte waar de stuurlijnen elkaar kruisen bij een rotatie. Ziet er misschien lomp uit, maar als het werkt is het een stuk veiliger.
|
|
|
|
DM2008
Berichten: 913
|
Even terugkomend op mijn situatie: wat is de juiste handelingswijze bij een inverterende kite?
Ik bedacht het volgende: Zodra de kite op het water ligt, 1 stuurlijn paar meter inhalen, en dan de rest v/d lijnen opwinden tot ik bij de kite ben, en een self-rescue uitvoeren (goed te doen als je kan staan op binnenwater, wat irritanter indien op zee).
Of moet ik meteen de chickenloop releasen om te zorgen dat vrijwel alle power uit de kite is (en, belangrijker, dat de kans op een loopende kite tot vrijwel 0% gereduceerd is)?
Het zal ongetwijfeld nog eens voorkomen dat ik een kite inverteer, en wil de volgende keer wat beter voorbereid zijn.
|
|
|