Snackyman
Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
|
Heb je helemaal gelijk in.
Ik denk alleen dat de palen niet weggaan maar dat er een verbod komt.
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
Dat ongeluk was niet gisteren maar is maar een paar uur geleden gebeurd en jij begint nu al een discussie over het verwijderen van de palen
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Dat ongeluk was niet gisteren maar is maar een paar uur geleden gebeurd en jij begint nu al een discussie over het verwijderen van de palen Ik moet bekennen dat ik precies hetzelfde dacht als HansNet83 toen ik het hoorde van vanochtend. Je hebt gelijk dat de timing om te posten niet helemaal jedat is maar vraag iedere kiter die daar wel eens komt over die palen, dit zijn tientallen palen van 40x40cm en 4-5 meter hoog "om het kite gebied te markeren", kortom die zijn er geplaatst in verband met kitesurfen, en staan dus precies waar je ze niet wilt hebben. Hier is het wachten op een ongeluk. Als dat gebeurt komt er een gigantische rel.
|
|
|
rocket man
Berichten: 1330
|
ik vrees dat hét ongeluk de discussie om spotsluiting in gang gaat zetten, die palen halen ze er echt niet weg.
|
|
|
Mriek
Berichten: 649
|
Ik heb mijn palen-brandbrief van april (aan o.a. Rijkswaterstaat en Zuid Hollands Landschap) maar weer eens nieuw leven ingeroepen.
Heb toen van de Groenservice, die zogezegd als spreekbuis fungeren, een telefoontje gehad waarin verteld werd dat men bezig was de alternatieven te onderzoeken. De gevraagde schriftelijke bevestiging van die info heb ik nooit gehad, nog de gevraagde update over de voortgang. Daarna heb ik het zelf ook laten versloffen.
Het ongeluk in Burgh Haamstede was voor mij vandaag aanleiding om dezelfde partijen toch nog maar eens om uitleg te vragen waarom er nog niets is gebeurd.
Zojuist ben ik gebeld door de projectleider Voordelta Rijkswaterstaat. Die gaat over het beheerplan Natura2000 in de slikken van Oostvoorne en is ook aanspreekbaar op de uitvoering daarvan. Hij wilde graag een afspraak maken. Het exacte doel ervan heb ik niet helder gekregen, maar hij wil o.a. uitleggen waarom het gaat zoals het gaat. Ik verwacht niet dat er veel concreets uit zal komen, maar het gesprek aangaan is altijd goed, denk ik. De afspraak staat voor a.s. donderdagmiddag.
Als iemand vragen of ideeen wil voorleggen, mail me ze even, dan neem ik die mee.
Om de NKV niet te passeeren of in het vaarwater te zitten heb ik ze gemaild met ditzelfde verhaal. Ik wacht even de afstemming met hen af. Ik denk dat het goed is om samen te gaan. In elk geval zal ik een verslag van het gesprek op het forum plaatsen.
Wordt vervolgd.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Wil niet heel flauw doen, maar die palen op het autostrand staan volgens mij toch echt wel een stukje verder uitelkaar dan bij Westenschouwen: Maar iedere paal op een kitespot is er een teveel natuurlijk.
|
|
|
Mriek
Berichten: 649
|
Wil niet heel flauw doen, maar die palen op het autostrand staan volgens mij toch echt wel een stukje verder uitelkaar dan bij Westenschouwen: Maar iedere paal op een kitespot is er een teveel natuurlijk.
Absoluut! Maar ze zijn nog steeds retegevaarlijk! Flauwerd
|
|
|
john p
Berichten: 25
|
gewoon een benzieneketingzaag en om zaagen die handel en dan de fick er in
|
|
|
|
Retard
Berichten: 782
|
Je zou eigenlijk gewoon ballen moeten hebben & het doen ... als je zo praat ! maar dan ben je denk zowiezo je spot kwijt
|
|
|
Ron Rodeo
Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
|
Succes mriek! Ik vind trouwens dat je samen met NKV moet gaan. sterker nog; iemand van watersportverbond moet mee (of zijn deze nu samen?) watersportverbond is meer een zwaargewicht dan NKV dus maakt misschien meer indruk, toch?
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
Berichten: 1202
|
Jezus John! 5 schrijffouten in 14 woordjes! Succes met zagen en pas op voor je vingers.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Evan, die palen op de playa zijn 40x40 cm en bij laag water gauw 4-5 meter hoog, die kunnen iets wat die korte paaltjes nog moeten leren: lijnen vangen. Vraag maar aan Martijn!
Die korte paaltjes zijn gevaarlijk maar dienen een doel in de kustversterking. Die palen op de play staan er expliciet voor (tegen) de recreanten, 80% hiervan is kitesurfer.
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
Berichten: 1202
|
40x40? afzagen op lengtes van 40 John. Mooie hardhouten weersbestendige bijzettafeltjes, 12 stuks a 79,95 per paal, beetje restafval voor de openhaard. Ik zie mogelijkheden.
|
|
|
hollandkiter
Berichten: 298
|
Ik ken de locatie niet maar het helpt niet om te vragen of die palen weg kunnen, ze staan er blijkbaar omdat iemand dat belangrijk vond. Dat ze voor de veiligheid weg moeten is wel uit te leggen na afgelopen weekeind. Jullie moeten met oplossingen komen.
Waarom staan die palen er en is er een beter oplossing dan die palen.
Een oplossing zou zijn palen omzagen en aan het stuk (20 cm boven zand) een ketting met een boei. Ik begrijp dat er vrijwilligers zijn die willen zagen, nu de boeien nog............
Succes ermee, en blijven praten met de betreffende ambtenaren. Het is zeker aan te bevelen om iemand van het NKV mee te nemen.
TIP: Maak een afspraak met de burgemeester, het balletje rolt beter naar beneden als omhoog (in de organisatie)
|
|
|
matti
Geen avatar
Berichten: 100
|
een zachte opgeblazen verankerde dam uit kunst-stof zeil of zo... zwaar pvc enz...zou toch beter zijn dan kettingen boeien palen en je weet ineens dat je niet verder kan is ineens een baken, maak dat die lucht gevulde dam de vorm heeft van een driekantige slurf, voor het geval er eentje tegenaan gaat , dan schuift ie er zo over...
|
|
|
john p
Berichten: 25
|
40x40? afzagen op lengtes van 40 John. Mooie hardhouten weersbestendige bijzettafeltjes, 12 stuks a 79,95 per paal, beetje restafval voor de openhaard. Ik zie mogelijkheden.
Jezus John! 5 schrijffouten in 14 woordjes! Succes met zagen en pas op voor je vingers. he ben een betje dislekties zo wat nee gewoon opstaaplen en zand erover schaans van maaken voor de buggy maar stukken van 40 lang kan ok = wel meerprijs zegt maar op de sluf leggen nog booien kleur rood -------------------------------------------------------------------------------- Je zou eigenlijk gewoon ballen moeten hebben & het doen ... als je zo praat ! maar dan ben je denk zowiezo je spot kwijt he pas op wat je zegt ben nog steets een landboarder en die spot stinkt in je auto
|
|
|
Mriek
Berichten: 649
|
Succes mriek! Ik vind trouwens dat je samen met NKV moet gaan. sterker nog; iemand van watersportverbond moet mee (of zijn deze nu samen?) watersportverbond is meer een zwaargewicht dan NKV dus maakt misschien meer indruk, toch?
Goed punt Ron. Ik weet niet hoe het met de samenwerking tussen die twee staat. Maar dat is dan aan de NKV om aan te geven. Hoop snel iets van ze te horen.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
het palen verhaal is al behoorlijk "oud" . Vanuit de NKV zijn er indertijd ( ook samen met de mensen van het watersportverbond) verschillende gesprekken met de diverse verantwoordelijke en bevoegde autoriteiten geweest. Ik meen mij te herinneren dat er toen iets is afgesproken met betrekking tot het verwijderen van de palen. Ik zal deze week eens met watersport verbond "contacten"
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Opblaasbare objecten zijn ook bijzonder gevaarlijk, iemand die ik ken is bij een wedstrijd met z'n lijnen onder zo'n "mark"boei gekomen. Door de stroming ter plaatse is hij onder die boei gesleurd en kon hij nog net gered worden. De redder, een andere course racer, wordt waarschijnlijk voorgedragen voor een ere-medaille oid van de burgemeester van San Fransisco. Ik zal z'n verhaal bij gelegenheid eens posten, de rillingen gaan over je rug... @ Mriek, prima actie!
|
|
|
hijo del viento
Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
|
Goede zet Mriek, keep the good work going
.........toch eigenlijk triest dat dit drama eerst moet gebeuren voor er beweging komt in ons ambtelijke orgaan.
Ik ben benieuwd wat ze er van gaan maken
succes
|
|
|
Frank77
Berichten: 690
|
Uiteraard ben ik voorstander van het verwijderen van palen bij het autostrand, maar het lijkt me nu alsof we de palen de schuld te geven van het ongeluk.
Per saldo: als kiter ben je zelf verantwoordelijk voor het starten en landen in een veilig gebied. Is het niet veilig (paalvrij) dan moet je er niet wezen. Kortom kite safe, blijf weg van een paal :-)
overigens succes mriek. Ik hoop dat je RWS kunt overtuigen.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Er Uiteraard ben ik voorstander van het verwijderen van palen bij het autostrand, maar het lijkt me nu alsof we de palen de schuld te geven van het ongeluk.
Per saldo: als kiter ben je zelf verantwoordelijk voor het starten en landen in een veilig gebied. Is het niet veilig (paalvrij) dan moet je er niet wezen. Kortom kite safe, blijf weg van een paal :-)
Daar zit een hele flinke kern van waarheid in. Overal langs de binnenwater spots vinden we oevers bezaaid met stenen. Ook op Mirns staat in het water 1 grote paal. Nog nooit iemand over horen klagen , men blijft er gewoon weg. Veilig kitesurfen begint met het goed beoordelen van de omstandigheden. Naast wind en water heb je nou eenmaal met veel andere zaken te maken. Zaken die van jou als kitesurfer inzicht en verantwoordelijkheid verwachten. Zowel naar eventuele obstakels , gladde veldjes maar ook anderen op het water. Natuurlijk is iedere paal als obstakel er eentje te veel.
|
|
|
Mriek
Berichten: 649
|
Eens. De situaties zijn ook niet met elkaar te vergelijken. Het ongeluk in BH is 'slechts' een reminder hoe verkeerd het kan aflopen en daardoor aanleiding om het autostrand weer eens onder de aandacht te brengen.
Uit de buurt blijven is niet op elke plek even simpel. Op het autostrand markeren de palen het uitvaargebied. Als je van het uitvaargebied het vaargebied (zuid) ingaat, moet je bij hoog water en afhankelijk van de windrichting en je hoogteloopkwaliteiten (beginners) al snel tussen die palen door. Of je moet eerst een boel hele kleine rakjes op en neer gaan varen om erachter langs te kunnen. Volgens mij zou het al schelen als in elk geval dié palenrij wordt vervangen door een veiligere optie.
Bovendien moeten de lessen wel in het uitvaargebied plaatsvinden, dus met aan weerszijden palen. Dat gebied is te smal om als ongeleid projecttiel altijd uit de buurt van de palen te blijven, zeker gezien het grote aantal scholen.
Corrigeer me als bovenstaande niet klopt.
Ik heb het idee dat RWS het vooral ook over de handhaving wil hebben. Mijn vraag is dan: prima, maar wat doen jullie voor ons? Misschien kunnen we de veiligheid tegen een betere naleving ruilen.
Ik merk bij mezelf (en ook bij anderen) dat de irritatie over de onveiligheid en de manier waarop die tot stand gekomen is, de neiging niet bepaald versterkt om me netjes aan het vaargebied te houden. Als zij de kiters een stapje tegemoet kunnen komen en we communiceren daar goed over, dan weet ik zeker dat dat de naleving ten goede zal komen. Overigens houden meeste kiters zich wél aan de markering.
Bovendien is het ook een kwestie van bewustwording en dus nog beter communiceren. Ik vaar zelf nog wel eens naar de zandbank achterin, in de veronderstelling dat dat wel mag. Maar toen ik net het kaartje met de markering nog eens zag, realiseerde ik me dat dat niet zo is.
Het blijft zuur dat de mooiste stukjes van de spot verboden terrein zijn. Of dat nu wel of niet terecht is, het is hoe het is. Ik ben best bereid me daar voortaan aan te houden, als daar een werkelijke verbetering van de veiligheid tegenover staat.
Maar goed, ik heb de NKV gesproken en er gaat in elk geval iemand van hen mee, dus da's top.
Dank voor de reacties tot zover, ik neem ze mee.
|
|
|