@HJ, Het is alsof je de met de Speed3 iets minder lowend heb dan met de Speed2. (de Psycho3 was ook meer park 'n ride dan de Psycho4) Echter, om de echte lowend van de vlieger te bereiken moet je de vlieger goed leren kennen. Dit is met foilkites niet anders dan met tubekites. Iemand die drie dagen met een tubekite heeft vaart, kan er niet hetzelfde uithalen als iemand die al drie maanden met zijn kite vaart. Het is wel altijd zo dat je lekkerder kan varen als je comfortabel gepowered bent, dan dat je moet sinussen. met mijn 19m SA is het alsof de lowend van de kite eenvoudiger te bereiken is, zeg maar minder vaartechniek nodig is om de lowend er uit te halen. Anderzijds blijft de Speed3 weer stabieler in de lucht hangen, als je je boardje verspeeld bent. Dit is erg comfortabel bij vlagerige wind. Ik was er deze dag pas voor de tweede keer mee aan het varen, dus bijzonder goed ken ik hem nog niet. Wordt het een zomer als vorig jaar, dan verwacht ik er veel vaaruren mee te maken. Als ik echt lowend wil gaan cruisen pak ik mijn Door i.p.v. mijn Rip. Ik heb die dag met de Rip gevaren, omdat die gewoon veel speelser vaart.
@WIMPII, De 19m is zeker beter in weinig wind, daarom heb ik deze vlieger niet ingeruild. Ik had de 19m op het moment dat ik ging kiten niet bij, alleen mijn Speed3 15 en Psycho4 12. Ik heb vorig jaar mijn Psycho3 13 en 8 ingeruild voor een Psycho4 12 en 8. De speed3 heb ik erbij gekocht voor de fun. Hij heeft een wat hoger fungehalte dan de Speed2, doordat die sneller draait, downloopen is nu makkelijker, en zie je dat je de loop niet haalt, dan stuur je hem gewoon terug. Ik ben even snel voor het werk een paar uur de plas op geweest, van de schuurzolder even wat kitespul gepakt en snel naar het water.
@Niels, ik heb de GoPro camera Helmethero wide (
http://www.goprocamera.com/index.php?area=2&productid=1) vorig jaar na de zomer gekocht. Leuke camera voor wat filmpjes en foto's te schieten. Bovendien blijkt deze goed waterdicht. Bij deze uitvoering worden ook plakkers geleverd voor bevestiging op je board. Ik wilde eerst de VIO POV1.5 kopen, maar daar zit aan de camera een kabel naar een recorder, die je dan weer in een waterdichte tas moet steken. Een heel gedoe, en je bent minder vrij in je bewegingen.
@Reflex, Ik vaar gegelmatig op de Paulinapolder, naast de Dow. Als ik wat meer ervaring heb opgebouwd met het kiten, wil ik wat verderop richting Nieuwvliet gaan varen, daar heb je meer golfjes om te rijden.
Cor