|
El Banditos
Berichten: 955
|
Wat is de breedte van je board?
Als je met 1 hand kan varen is het een idee om te oefenen met 1 hand aan de bar, op die manier kan je je schouders naar de richting draaien waar je heen wilt.
Kite ongeveer op 10/11 uur, niet te laag, en dan met de druk van je voeten spelen, dan zou je moeten voelen dat je upwind gaat.
Het belangrijkst blijft om te kijken naar de plek waar je heen wilt en dat maakt het met 1 hand wat makkelijk (vind ik).
|
|
|
martimor
Berichten: 1934
|
Als je met 1 hand kan varen is het een idee om te oefenen met 1 hand aan de bar, op die manier kan je je schouders naar de richting draaien waar je heen wilt.
Het belangrijkst blijft om te kijken naar de plek waar je heen wilt en dat maakt het met 1 hand wat makkelijk (vind ik).
idd, met 1 hand, gewoon je voorste hand los laten, dan draai je je heup er automatisch iets meer in. heeft mij iig ook erg goed geholpen
|
|
|
bezemsteel12
Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
|
al draai je je achterste knie iets naar binnnen en je grote teen van je achterste been omhogg dan ga je ook makellijker upwind. dit helpt bij mijn teminste
|
|
|
JB - On The Edge
Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
|
Erg bijzonder dat het vooral niet lukt met veel wind...lijkt me dan toch vooral te liggen aan te weinig aankanten. Als je alsmaar het gevoel hebt dat je over je board wordt getrokken ga je vanzelf meer achter je kite aan en dus downwind.
Maarja..je board is een normale maat, dus zal dan aan je houding op het board liggen. Bovenstaande tips helpen je houding te verbeteren.
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
aan je kite ligt het iig niet..gewoomn met je achterste hiel (tov vaar richting) je boardrail het water in persen en met je lichaam lekker hangen.
|
|
|
Kitepilami
Berichten: 169
|
Als je het niet met weinig wind hebt en wel met veel wind, komt het op mij overdat je teveel snelheid maakt. Met veel snelheid komt je board hoger in het water te liggen = minder grip.
Probeer eens je snelheid beperken. Bijvoorbeeld door de druk in de kite te verminderen door de bar wat van je af te houden of met meer regelmaat de snelheid uit je kite trappen door ineens hard aan te kanten.
Suc6
|
|
|
El Banditos
Berichten: 955
|
Waar je echt op moet letten is dat je je kite op 11 houdt. Als je hem te laag zet dan is hoogtelopen een stuk lastiger.
Dus: - kite op 11 uur - voorste been strekken, achterste been gebogen en beetje (genoeg) druk geven. - schouders en heupen in de richting waar je heen wil varen draaien
Dan moet het wel goed komen.met meer wind zou het makkelijker moeten gaan. Met je voorste hand los kan makkelijker zijn maar had ik al gezegd. Wat betreft het aankanten en de druk die je met je achterste voet moet zetten kan ik je weinig vertellen dat moet je uitproberen en aanvoelen.
|
|
|
Ron Rodeo
Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
|
en vooral:
als je genoeg gepowered bent; durf te "hangen" in je kite. dus met je volle gewicht gaan hangen en lichaam bijna volledig strekken, dus geen "poephouding"
|
|
|
maurice08
Geen avatar
Berichten: 28
|
Bedankt allemaal voor de tips. Gaat helemaal goed komen. Volgens mij heb ik inderdaad mijn kite vaak lager hangen dan 10-11 uur.
Het nu nog even wachten op de wind, dan ga ik dit alles uitproberen.
Tot op het water
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Kite op 11u en hoogtelopen in dikke wind, is dat nou weer voor onzin?
De rest klopt wel aardig maar die kite moet gewoon rond 10u hangen en als je echt overpowerd bent moet hij zefs nog lager om goed te kunnen edgen.
Probeer in voldoende wind eens zo hard te trappen dat je bijna stil komt te liggen terwijl je upwind kijkt met je voorste been gestrekt als je op volle snelheid bent. Als je dan nog niet upwind gaat weet ik het ook niet meer.
|
|
|
LamiKaze
Berichten: 897
Logs: 0 | 11 uur
|
Gewoon lekker je achterste voet aanstampen. Wel gek dat het je met weinig wind wel lukt, want dat is vaak moeilijker dan met héél véél wind dan gaat het bijna vanzelf.
|
|
|
globe
Berichten: 1143
|
en:
Kijken waar je naar toe wilt. Als je dat doet draai je ongemerkt je lichaam in de goede richting en zal het ook een stuk makkelijker gaan.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Als je met weinig wind wel en met veel wind geen hoogte kunt houden kun je de oorzaak meestal in de volgende zaken terug vinden:
Staat een vlieger goed gepowered dan heeft de vlieger een vleugelprofiel. De vlieger heeft dan de neiging om uiterst links of rechts ( afhankelijk welke kant je opvaart) voor je in het windvenster te gaan staan. Je krijgt dan veel pull ( trekkracht) naar de zijkant en weinig pull met de wind mee ( downwind)
Staat een vlieger TE gepowered in de lucht dan verliest hij het optimale vleugelprofiel en gaat een stuk boller in de lucht hangen. In het extreme geval vliegt de vlieger helemaal niet meer / zelfs achteruit. Dit noemen we backstallen. Op het moment dat de vlieger wat boller in de lucht staat ( dus meer gepowered) vliegt hij ook niet zo makkelijk naar de rand van het windvenster en heb je in plaats van veel pull naar de zijkant meer pull downwind. Hoogte lopen wordt dan een stuk lastiger.
Op het moment dat je veel snelheid hebt, blijft de vlieger ook vaak wat achter in het windvenster staan. Door iets vaart te minderen krijg je de vlieger verder naar voren in het windvenster waardoor je weer makkelijker hoogte loopt.
Een vlieger die hoog in de lucht staat heeft meer opwaartse pull. Hierdoor wordt het met hardere wind lastig om je rail goed in het water te houden. Je wordt dan UIT het water getrokken. Hoe lager de vlieger hoe verder je vlieger het hoekje van het windvenster inkruipt en des te makkelijker loop je hoogte.
Het is vaak afhankelijk van de windsterkte , vlieger en board, zoeken naar de optimale stand om zoveel mogelijk hoogte te lopen. Met veel wind: Vlieger iets depoweren = optimaal vleugelprofiel = vlieger kruipt in het hoekje van het windvenster. Controleer je snelheid. Als je hard vaart blijft de vlieger iets achter in het windvenster hangen. Bij meer wind zet je je vlieger wat lager boven het water. Hierdoor kruipt hij ook weer makkelijker in het hoekje van het windvenster.
De volgende keer met wind gewoon gaan "spelen" met het poweren van je vlieger, hoogte van je vlieger, snelheid van jezelf. Je zult dan snel de meest optimale stand vinden om als een speer hoogte te lopen.
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
niks gelezen, maar: schouders naar achter, kijken waar je heen wil en kont naar voren
|
|
|
Vliegenaar
Geen avatar
Berichten: 216
|
De hoogte van je kite maakt geen bal uit!
Met sommige kites kan je prima upwind cruisen met de kite bijna op 12 uur, sommige als ie op 9u staat, dit hangt van je kite en stijl af (heb nooit onder een Evo gehangen).
Hetgeen wat telt is hoe ver je kite in het windvenster staat, hoe verder naar voren hoe beter je hoogte kan lopen. Dat je met hardere wind moeilijker hoogte kan lopen is volstrekt normaal en dit komt bij meer kites voor, dit komt door het profiel van je kite en hoe die vervormd wordt door de toegenomen weerstand bij hardere wind.
de oplossing is depoweren totdat je kite lekker gepowered is en zelfs misschien zelfs een tikje underpowered. Je geeft al aan dat je erg licht ben, dat betekent eerder depoweren dan wanneer je bv 90kg zou zijn.
Je houding is zeker belangrijk maar wordt naar mijn mening overschat, maar wat Morres zegt is juist: "schouders naar achter, kijken waar je heen wil"
Wat ik zelf regelmatig is depoweren als ik upwind vaar en daarna weer poweren als ik downwind bv de golfjes af rijd, je moet gewoon even experimenteren met wat voor jou werkt.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Hoogte van je vlieger maakt zekers te weten wel een "bal" uit! Een vlieger die hoog staat trekt jou ( vooral met hardere wind) uit het water. Sta je bijvoorbeeld "overpowered" op het water en stuur je vlieger hoog de lucht in dan ga je er zelf ( hard downwind) achteraan. Je verliest je rail en stuitert zonder controle er achteraan. Door je vlieger naar beneden te sturen krijg je weer grip, je hebt weer voldoende "gewicht" om aan te kanten ........
Bij hoogte lopen is het zaak om je vlieger zover als mogelijk in het hoekje van het windvenster te krijgen. Dat "uiterste hoekje" ligt dus naast je / laag boven het water.
Je moet overigens niet vergeten dat de vraag hier gaat over het hoogte lopen met hardere wind. Zet je dan je vlieger hoog neer word je gewoon downwind getrokken of ( als het echt hard gaat) over je rail heen getrokken.......
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
zo ver als mogelijk in het hoekje is dus uiterst links of rechts laag in het windvenster. En dat is dus laag boven het water. ( bij harde wind dus)
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
ben het met idefixe eens, bovendien ga je met hardere nwind beter upwind dan met minder wind, om over low-end wind nog maar niet te spreken. natuurlijk pak je met kracht 10geen hoogte meer met je 8mtr dan met kracht 6
|
|
|
maurice08
Geen avatar
Berichten: 28
|
Ja heb inderdaad wel het gevoel dat ik bij harde wind over mijn board word getrokken, wat ik bij minder wind niet heb. Dus waarschijnlijk vaar ik dan met mijn vlieger te hoog. Ik heb wel het idee dat ik een goede houding aanhoud en niet in de poephouding zit. Heb thuis de progression kite film stukje voor stukje avond aan avond bekeken maar kwam er niet achter wat ik nou fout doe.
Ik denk dat ik ook nog moet werken aan de kijkrichting waar ik heen wil. Dat zal ook een boel schelen. Verder gaat het lekker echt een super verslavende sport. De eerste sprongen zijn al gemaakt nu nog hoogte houden.
Kan niet wachten tot er weer genoeg wind staat.
|
|
|
Vliegenaar
Geen avatar
Berichten: 216
|
Laat je ook niet gek maken door mensen die het alsmaar hebben over een "poephouding". Als het echt hard waait wil je je gewicht zo laag mogelijk hebben om zoveel mogelijk kracht over te dragen op de rail van je board en om die zoveel mogelijk te kanten. Misschien sta je wel teveel rechtop, dat kan ook de oorzaak zijn dat je snel over je board wordt getrokken, probeer eens wat meer door de knieen te gaan.
Het is het bv ook veel makkelijker om iemand omver te trekken die rechtop staat dan iemand die gehurkt is.
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
..... Als het echt hard waait wil je je gewicht zo laag mogelijk hebben om zoveel mogelijk kracht over te dragen op de rail van je board en om die zoveel mogelijk te kanten......
Dat wil je dus niet. Heeft te maken met 'kracht maal arm'. Als je je zwaartepunt dichtbij het kantelpunt (board) brengt geeft elke krachtverandering meer onbalans in je houding. ....Misschien sta je wel teveel rechtop, dat kan ook de oorzaak zijn dat je snel over je board wordt getrokken, probeer eens wat meer door de knieen te gaan. .....
Als je door je knieen gaat kan je je board niet/veel minder kanten. dus geen druk zetten, dus geen hoogtelopen. de truuk die mij hielp was: tenen van je voorste been optillen! hierdoor strek je automatisch je been en draai je je heup erin. (Als je, iets gebogen, achterste been na 10 min begint te branden, ben je goed bezig)
|
|
|
maurice08
Geen avatar
Berichten: 28
|
Het is gelukt!!!
Van het weekend naar Terschelling geweest om alle tips uit te proberen. Wat een gave spot (groene strand) is dit zeg. lekker lang ondiep weinig tot geen golven. Helemaal top.
Oplossing: Kite laag gehouden waardoor ik beter kon aankanten en goed met mijn lichaam indraaien was de oplossing. Ik voelde dat mijn board opwind wilde varen. Het ging eigenlijk vanzelf.
Bedankt allemaal, tot op het water.
|
|
|
|