Het bekende "vaar de kite voorbij". Altijd een hele gevaarlijke situatie met een stevig gepowerde kite. Wat mij opvalt is dat hij de kite probeert te draaien door snel een lijn in te halen. Op zich een goed idee, maar die los "zwevende" lijn is levensgevaarlijk wanneer de kite opeens vol wind pakt. Hij kan zo maar om een ledemaat geslagen zijn, of je vinger...ik ken al iemand die zo een stukje van zijn vinger is kwijt geraakt.
Voor de rest koffiedik kijken. Ook met een QR actie kun je een loopende kite niet helemaal voorkomen, maar het risico wordt wel kleiner.
Toch had ik in deze situatie toch ook niet direct gereleased, het zag er nog uit dat de boel te redden was.
Lijkt nog aardig onder controle te zijn, maar toch. Zelf zou ik nooit de lijnen naar je toe trekken maar juist er bij weg zwemmen. Dit jaar een keer tussen mijn lijnen gelegen. Ging om mijn been en toen zag ik dat de kite weer wind pakte. Kon gelukkig nog net op tijd mijn been eruit draaien.
Vreemd, waarom gaat hij als een malle aan de stuurlijn trekken? Hij legt wel uit waarom maar verstandig is het niet...beetje link als je niet weet waar je lijnen zijn.
Zijn kite inverted .......Ik heb misschien wel een jaar geleden hier op het forum een hele mooie video voorbij zien komen. . Over wat je moet doen bij een 4 lijns en 5 lijns kite om de inversie van de kite op het water er weer uit te krijgen....Het was echt een goede instructie video..Heb even gezocht maar vindt de video nergens....Iemand die de link nog weet ??.
Iets te lange bridle, smalle wingtips, hoge bevestiging op de wingtip waardoor een wrap ook weinig kans heeft om nog los te schieten.... Valt mij ook wel vaak op dat als er een kite aan het loopen is, het vaak een Bandit is. En da's heus niet omdat er veel mensen met Bandits zijn. Bij Evo's oid zie je het niet.
En een 3m flagout over 2 lijnen is niet bepaald veel. Zeker niet altijd genoeg om een deathloop te stoppen.
Als je ziet hoe lang het ze heeft geduurd om van die velcro release af te stappen (de nieuwe werkt overigens erg goed) dan zullen ze ongeveer in 2020 overstappen op single line flagout....
En erg vreemd dat hij gelijk als een malle aan die stuurlijn trekt De kite zal maar poweren terwijl een lijn om z'n been of vinger zit inderdaad...
Wat toch ook wel opvalt is dat het vaak met Bandit's gebeurd... Ligt toch gedeeltelijk aan de shape denk ik.
klopt maar het zijn niet alleen F-one kites, ook Cabrinhas en de oudere (sowieso tot bj 2012) Best kites. Maar hoe dan ook, die gast is een echte pancake.
Heb dit laatst ook gehad met een bandit 6 op vakantie, zag mn kite een keer loopen en daarna werd ik onderwater getrokken doordat mn board als anker werkte. Had gelukkig dat filmpje gekeken dus hoefde m'n kite niet los te gooien maar was wel even schrikken, helemaal dat onderwater getrokken worden
Stuurlijn inhalen kan de kite weer met de TE naar je toe draaien, zodat deze wind pakt en kan herstarten. helemaal geen gek idee. Maar wel erg gevaarlijk, zie mijn eerdere opmerkingen.
Heb dit laatst ook gehad met een bandit 6 op vakantie, zag mn kite een keer loopen en daarna werd ik onderwater getrokken doordat mn board als anker werkte. Had gelukkig dat filmpje gekeken dus hoefde m'n kite niet los te gooien maar was wel even schrikken, helemaal dat onderwater getrokken worden
Welk filmpje bedoel je hier? En hoe heb je het dan kunnen oplossen? Wat waren de windomstandigheden?
windomstandigheden 25-35 knopen, redelijk dikke bakken, kreeg een golfje achterop m'n board en viel kneuzig voorover. werd naar m'n kite geduwd door de 2e golf dus lijnen kwamen slap te liggen en toen ging m'n rechter stuurlijn rond de bar zitten en toen begon de kite te trekken, ging omhoog en begon te loopen. Heb boots en als je je board dan niet goed hebt dan word je onder getrokken dus toen de keuze of releasen of proberen. Heb het blind goed weten te trekken en dreef toen rustig omhoog en lekker verder gekite
Gevaarlijk zeg die boots. Dit risico had ik niet eens in mijn afweging meegenomen toen ik besloot nooit op boots te gaan varen. Boots is bovendien te stoer voor mij