Silver Surfer

|
Heel goed, Jaap,
Het wordt echt tijd dat we voor onszelf opkomen i.p.v. ons af te laten schepen met wetgeving die op twee manieren geïnterpreteerd wordt. Natura 2000 is ophanden en ik voorspel dat we ook daar weer in een positie worden gedreven waarin wij aan moeten tonen dat we niet meer verstorend werken dan de gemiddelde vogelaar in een vogelbroedgebied. Terwijl de wet in nederland eigenlijk zegtdat je pas schuldig bent als dit bewezen is. En inderdaad is dat nog nergens aangetoond. Maar als er maar vaak genoeg gezegd wordt dat wij wel verstoren maar er niet gesproken wordt over groepen mensen die massaal gaan wadlopen op het moment dat vogels fourageren(laag water), misschien wordt het dan een soort werkelijkheid. Ik ben benieuwd naar de uitslag en het vervolg, goed dat je ons er op wijst. Er wordt straks met een zeppelin over het wad gevlogen met groepen dik betalende mensen, en wij zitten op de kant, want we verstoren teveel. Welkom in Nederland, land van gelijke rechten (als je een dikke portemonnee hebt)
Gerrit NKV regio Den Helder/ Texel
|
|
|
Unhooked21
Gast
|
Hahahaha leuke woordspeling over die ijsbeer JaapD. 
|
|
|
[Pepper]

|
Terwijl de wet in nederland eigenlijk zegtdat je pas schuldig bent als dit bewezen is. Die vlieger gaat hier niet op Gerrit. Als je gaat kitesurfen op een plaats waar dat volgend het BPR niet is toegestaan ben je wel degelijk aantoonbaar schuldig. Je overtreed namelijk het kitesurf verbod. Het grote probleem is dat het BPR er voor is bedoeld om hinder en gevaar voor de scheepvaart te voorkomen en niet (zoals dat nu steeds gebeurt) om vogeltjes en zeldzame wadpiersoorten te beschermen. Dit laatste is ook als bezwaar aangedragen tijdens de hoorzitting over de aangewezen kitesurfgebieden op de waddenzee. De uitspraak daarop laat nog steeds op zich wachten maar kon wel eens van groot belang zijn voor de rest van de kitespots in Nederland.
|
|
|
Silver Surfer

|
Het BPR geeft aan dat je niet mag kitesurfen vanwege gevaar voor de scheepvaart. Maar doordat het gehele Waddengebied en IJsselmeer en grote rivieren eronder vallen, zijn ook de plekken waar geen scheepvaart is uitgesloten van kitesurfen. En die plekken wilden wij vrij hebben, maar dat gaat niet door, omdat natuurbeschermers zeggen dat wij verstorend zijn en eerst maar aan moeten tonen dat dit niet zo is. RWS heeft een verbod ingesteld met betrekking tot de scheepvaart, dat nu m.i. misbruikt door waddenvereniging en natuurbescherming. Maar er is nog steeds een kitesurfverbod, dus daarin heb je gelijk. Maar krom is het wel. Ik voel me soms als crimineel behandeld voor het oplaten van een vlieger.
|
|
|
joyce
Geen avatar
|
beetje jammer dat jullie aan moeten tonen dar jullie storend zijn en niet de natuur beschermers,want volgens mij is het aangetoond dat het niet zo is....
|
|
|
Lord of the Boards

|
Ik zal de secretaris van de bijeenkomst een mailtje sturen om te vragen hoe de zaken er nu voor staan. Als ik antwoord heb, plaats ik het wel even. Er is ons al verteld dat het vrij lang kon gaan duren, maar het kan geen kwaad om te laten weten dat we er nog zijn.
|
|
|
eelke

|
is er niet bij die downwinder in zeeland ook onderzoek eweest naar hoe vogels erop reageren???
|
|
|
wazzaah

|
Ik wil er niet al te veel op in gaan maar heb laatst s een heel aardig gesprek gevoerd met een bioloog die rapporten opstelt voor t Rijk enzo. Die zei dus dat ie ons (Terschelling) zo een rapport kon geven dat we er gewoon t hele jaar door kunnen kiten en geen merkbare verstoring veroorzaken. Daarmee is het helemaal geregeld, niemand kan daar verder wat anders van gaan maken volgens de wet. Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrr....... een heleboel andere organisaties denken dat ze er wel wat over hebben te zeggen terwijl dit helemaal niet het geval is.
Om het simpel te zeggen de wet eist een rapport, rapport is negatief of positeif. Klaar
|
|
|
Silver Surfer

|
Ik wil er niet al te veel op in gaan maar heb laatst s een heel aardig gesprek gevoerd met een bioloog die rapporten opstelt voor t Rijk enzo. Die zei dus dat ie ons (Terschelling) zo een rapport kon geven dat we er gewoon t hele jaar door kunnen kiten en geen merkbare verstoring veroorzaken. Daarmee is het helemaal geregeld, niemand kan daar verder wat anders van gaan maken volgens de wet.
Is er zo'n rapport? Dan kunnen we om tafel om overal waar we geen gevaar of belemmering opleveren voor de scheepvaart te kunnen kitesurfen.
|
|
|
Marco

|
Wazzaah, als je de hand kunt leggen op een dergelijk rapport doe dit dan ook zo snel mogelijk en zog dat DirkJan of Hans dit krijgen. Hier zouden we echt iets mee kunnen i.p.v de gebruikelijke speculaties en aannames.
Marco Mosterman
|
|
|
piede

|
Ik heb er wel 100 eu voor over om dat rapportje te laten komen voor de Waddenzee  Kan die man een nieuwe lens voor zn verrekijker kopen...
|
|
|
MarcusMakkum

|
Als dat rapport waar Wazzaah het over heeft er daadwerkelijk is en het heeft een officiëel erkende status moet dit worden opgestuurd naar RWS district waddenzee in Leeuwarden. Het heeft dan n.l gevolgen voor elke waddenspot betr. de openstelling het hele jaar door.
Marcus NKV Regio Makkum - Korn - Harlingen
|
|
|
zarda

|
Waarom zoekt de NKV dan een regiovertegenwoordiger voor Harlingen?
|
|
|
Lord of the Boards

|
Tja Zarda, je kan het ook te druk krijgen voor 3 spots. Marcus zoekt een vervanger voor Harlingen. Makkum en Korn blijft ie gewoon zelf doen.
Maar zo'n rapport kan in ieder geval goud waard zijn voor de Waddenspots. Wazzaah heeft een PB..........
|
|
|
jaapd

|
Ik heb ondertussen antwoord gekregen, helaas gaat dit antwoord alleen over de procedure en niet over de inhoud. In antwoord op uw vragen het volgende. Het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) stelt dat het niet is toegestaan om te kitesurfen. Het BPR geldt voor de Nederlandse binnenwateren en daarmee ook voor de Waddenzee. Dit betekent dat kitesurfen in principe helemaal niet is toegestaan op de Waddenzee. Omdat Rijkswaterstaat dat toch iets te ver vond gaan heeft men ervoor gekozen om gebieden en tijden aan te wijzen waarop kitesurfen wel is toegestaan. Hiertegen is overigens door zowel kitesurfverenigingen als de Waddenvereniging bezwaar ingediend. Het is niet meer mogelijk daar alsnog bezwaar tegen in te dienen, aangezien de bezwaartermijn van 6 weken inmiddels ruimschoots verstreken is. De bezwaarprocedures van de Waddenvereniging en de kitesurfverenigingen lopen nog. Hierop is nog geen beslissing genomen. De uiteindelijke beslissing zou een ruimer of een strenger beleid in kunnen houden, welke van de twee is nu nog onbekend. De uiteindelijke beslissing op bezwaar zal worden gepubliceerd, en aan de Nederlandse Kitesurfvereniging worden gezonden, zodat u daar ook kennis van kan nemen. Ik ga er vanuit hiermee uw vraag beantwoord te hebben.
|
|
|
Lord of the Boards

|
Zover mij bekend zijn er nog geen ontwikkelingen. Ook de termijn van de beslissing is mij nog niet bekend. Ik zal bij mijn collega's van bezwaar en beroep informeren. Zo gauw ik daar meer over weet krijgt u bericht.
Nog even afwachten dus.
|
|
|
Silver Surfer

|
Enige aanvulling op Jaap's bericht: Het was alleen mogelijk bezwaar in te dienen tegen de 4 spots op de waddenzee waar het kitesurfen op bepaalde momenten zou kunnen plaatsvinden. Over plaatsen die niet genoemd werden wordt sowieso niet meer gesproken en zijn gewoon verboden in het BPR. Daarvoor moesten we bezwaar maken op het feit dat we hier geen bezwaar over konden maken... Hier liepen we op Texel tegenaan. Daar vond RWS en Natuurinstanties één plek geschikt, maar de Gemeente een andere, waarna er dus als resultaat helemaal geen plek aan de waddenkant besproken werd. Maar we gaan gewoon verder... De aanhouder wint. Maar hopelijk wel voor ik 80 ben(en dat scheelt niet veel)
|
|
|
Lord of the Boards

|
Nou nou, zo oud ben je nog niet toch? Maar waar we inderdaad achteraan lopen zijn al die overbodige regeltjes. Het kan niet even worden bekeken en dan beslissen. Nee, je moet de hele molen door. Van instantie naar instantie. Als je onderweg een station overslaat: Ga terug naar start.........
Maar wat zijn op Texel dan de redenen dat ze die spots niet geschikt vinden? Met name dan die van de gemeente? Het lijkt mij namelijk dat je de gemeente moet overtuigen van die spot, omdat je immers RWS en natuurinstanties al achter je hebt.
|
|
|
wazzaah

|
@ Lord of the boards, je hebt een pm-tje
Btw Dirk Jan en hans zijn of moeten er van op de hoogte zijn hebben ook wel s met hem gesproken maar zoals ik al zei het hele spel wordt niet op de juiste manier gespeelt. Ben eigenlijk wel benieuwd naar t bezwaarschrift van de waddenvereniging, wat hebben die nu weer te zeuren?
|
|
|
Silver Surfer

|
Nou nou, zo oud ben je nog niet toch? Maar waar we inderdaad achteraan lopen zijn al die overbodige regeltjes. Het kan niet even worden bekeken en dan beslissen. Nee, je moet de hele molen door. Van instantie naar instantie. Als je onderweg een station overslaat: Ga terug naar start.........
Maar wat zijn op Texel dan de redenen dat ze die spots niet geschikt vinden? Met name dan die van de gemeente? Het lijkt mij namelijk dat je de gemeente moet overtuigen van die spot, omdat je immers RWS en natuurinstanties al achter je hebt.
Het clubgebouw van de wind- en kitesurfclub Texel zit al jaren op Dijkmanshuizen. Kiten en windsurfen gaan prima samen daar. Gemeente wil ze daar ook samen laten varen. Maar natuurinstanties vinden juist daat ze daar (lees;alleen de kiters) verstorend werken op het nabijgelegen vogelfourageergebied. Daarentegen vinden deze Ceres een geschiktere plaats, maar zegt de Gemeente dat er al een surfgebied is bij Dijkmanshuizen met eigen clubgebouw en faciliteiten. Dus is er geen overeenstemming, dus wordt besloten géén waddenlocatie mee te nemen in de besprekingen. Dit is het verhaal ongeveer in een notedop, de locale kiters op Texel weten precies hoe het in elkaar zit, dus excuses als ik iets vergeet of niet helemaal juist heb. Mocht je naar Texel gaan, houdt dan rekening met het feit dat Ceres echt verboden is. Op funsportbeach.com wordt vaak aangegeven hoe het er met de regelgeving voorstaat.
|
|
|
MarcusMakkum

|
Van Wazzaah Ben eigenlijk wel benieuwd naar t bezwaarschrift van de waddenvereniging, wat hebben die nu weer te zeuren?
Wazzaah...hier vind je het verslag van de hoorzitting bij RWS waar JanP (Lauwersoog), Marco (Ameland), Dirk en Hans (Terschelling) en ik (Harlingen) zijn geweest en os bezwaarschrift hebben toegelicht...(incl. bezwaar van de waddenvereniging  ) http://www.kitesurfvereniging.nl/?location=nieuwsbericht&id=56@ Zarda... NKV RV Harlingen iets voor jou??
|
|
|
jessevdam
Geen avatar
|
Ze zitten te zeuren over het feit dat kitesurfen verstorend voor de vogels is. Terwijl ze op ameland het fietspad naar het oerd hebben verlegd(zodat ze europese subsidie konden krijgen) dwars door een broed plek voor meeuwen. Rij je over het fietspad en dan zie je in eens nog geen 2 meter van het fietspad een meeuw die aan het broeden is. Dat is zo genaamd geen verstoring van de natuur.
|
|
|
Silver Surfer

|
Dan komen we eigenlijk op het punt waar we zijn moeten; Een instantie die kitegebieden aan gaat wijzen, omdat kitesurfen niet meer we te denken is als sport. En we komen met steeds meer op op dit moment steeds kleiner wordende plekken. Ook zijn er al afspraken dat mensen meer moeten kunnen recreëren én het manifest van Zeist (even googlen, waterrecreatie en natuur gaan prima samen).
Ik dacht in eerste instantie aan de KNWV, maar die nemen m.i. nog een te afwachtende houding aan. Er wordt eerst gewacht op een verbod, waarna men gaat pogen om toch uitzonderingsplekken te krijgen. Dit moet andersom. Wij bepalen waar kitesurfgebieden moeten komen, vervolgens geven natuurinstanties maar aan waar zij uitzonderingsgebieden willen. Maar ja, wie zijn wij? Met het NKV ben ik al enige tijd bezig om verboden weer ongedaan te krijgen, en neem maar van mij aan dat alle vooroordelen over ambtenaren op waarheid berusten. Ook hier loop ik vaak achter de feiten aan en één vraag stellen betekent één kiteseizoen wachten op antwoord.
Recreëren in Nederland betekent nu: Nordic fucking Walking op zondagmiddag met heel Nederland op het strand en in de duinen tussen 10:00 uur en 16:00 uur met je duinwandelkaart, want zonder die verstoor je de vogels en dan snel met de familie naar huis voor de thee. Godgloe*&%$#@#teri*^%$$%ngbende
He, dat lucht op.
|
|
|
wazzaah

|
Dat moest je ff kwijt he? 
|
|
|