Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Hahaha beetje knullig gesleeved met die knopen en rafels erin.
Knopen eruit halen en normaal vaststikken met n zigzag-steek nadat je die rafels afgewerkt hebt en je kunt er weer tegenaan. Knopen eruit halen en ze worden al 4-5cm langer namelijk.
Wel even goed opletten dat je je 2 stuur en powerlijnen exact even lang maakt, dus uitlopen en per 2 naastelkaar houden.
Als je dit niet zelf durft te doen kun je het beter even door je shop laten doen.
|
|
|
Tim_GTS5
|
Ga er zeker niet zelf aan knutselen, geen zin om vanaf een aantal meters boven NAP naar beneden te storten . Anders maar gewoon nieuwe sleeves, zijn niet heel duur lijkt me ? Wat ik nou zo raar vind is dat aan elkaar stikken is dat wel sterk genoeg dan, komt toch heel veel kracht op te staan ?
|
|
|
El Rudo
Logs: 0 | 252 uur
|
Je moet wel het goede garen nemen! Niet zomaar wat polyester oid uit moeders naaidoos. Bij de zeilmaker hebben ze wel wat voor je.
|
|
|
Idefixe
|
zoals ik het ff snel zie ( en gesteld dat de dyneema lijn door de hele sleeve loopt) gaat dit zaakje het echt wel houden hoor. Overigens is het helemaal niet verkeerd om met polyester garen je sleeves af te naaien. Polyester is een kunststof wat zich in verhouding tot bijv katoen e.d vele malen beter "gedraagt" in natte omstandigheden. Genaaid is netjes maar geknoopt is volgens vele kenners sterker........... en als je het echt niet vertrouwd gewoon ff laten sleeven bij een shop. Heb je nog garantie ook
|
|
|
Tim_GTS5
|
De dyneema lijn zit er idd helemaal doorheen, alleen is het nu heel lastig om een lusje te maken met die knoop erin echt niet handig dus. Als geknoopt sterker is vertrouw ik het wel maar dit is echt te onhandig, dan ben ik nog 10 minuten langer bezig met startklaar maken Bedankt voor de reacties !
|
|
|
Idefixe
|
anders zet je er gewoon pigtails op : 1 keertje thuis prutsen en klaar. ( als je begrijpt wat ik bedoel)
|
|
|
|
stefanatix
Gast
|
zelfde gedachten
|
|
|
Tim_GTS5
|
V/d berg (Erik) wilde er niet aan beginnen en wilde me dan liever nieuwe lijnen verkopen, ivm garantie en veiligheid wat ik ook best begrijp. Maar als het met pigtails ook kan ? Maar dan kan ik met die middelste niks (zie plaatje van steFanatic) lijkt me toch ? Dan heb ik van de buitenste pigtails 4 van nodig (degene met een lusje en knoopje)..toch ?
|
|
|
Idefixe
|
Op jouw lijnen met een knoopje kun je met een gerust hart de pigtail van je vlieger aansluiten. Als je echter op de buitenste 2 van de foto een extra pigtail zet ( om wat meer ruimte te krijgen om je vlieger aan te sluiten) ) moet je de middelste lijnen ook met een pigtail verlengen ( om de juiste lengte te houden snappie) Je kunt ook de lijnen allemaal iets in laten korten ( iets van 10 cm) en opnieuw laten sleeven. Heb geen idee wat dat gaat kosten maar dat zal niet echt een kapitaal zijn. En je bent meteen klaar. Of was dat het wat vd Berg niet wilde doen?
|
|
|
Morres
|
volgens mij is dat wat hij bij VD Berg wilde laten doen, ik zou idd pigtails erop zetten, goed bedacht!
|
|
|
Tim_GTS5
|
Precies ze wilden niet opnieuw sleeven. De lijnen met het knoopje kan ik idd wel gewoon gebruiken (dit zijn de stuurlijnen), niet over nagedacht ! Als ik de powerlijnen dan met de pigtails verleng dan depower ik de kite als het ware toch ? Dan kan ik misschien met de variocleat de lijnen weer evenlang maken toch ? Iemand hier met verstand van North barren !? Ga wel even wat knutselen, bedankt voor de tips !
|
|
|
|
|
piede
|
Het is sowieso beter om er extra pigtails op te zetten. Als deze dan versleten zijn kun je ze zo vervangen zonder naaiwerk.
Die huidige knopen houden het sowieso wel indien de lijnen nog in goede staat zijn. Gewoon pigtails er aan maken.
|
|
|
Lude
|
verslijt jij je pigtails sneller dan je lijnen?
|
|
|
Tim_GTS5
|
Ok mooie snelle oplossing dus die pigtails, kost alleen weeeer geld De lijnen zijn in goede staat dus dat is het probleem niet, pigtails slijten sneller denk ik ja omdat daar geen sleeves omheen zitten. Ben benieuwd hoe dat vaart op 22m lijnen , bedankt voor de tips !
|
|
|
Lude
|
oohzo ja sorry haal pigtails en sleeves doormekaar. Ik moet ook nog setje pigtails op mijn kite zetten, ben een paar knoopjes verloren dit voorjaar
|
|
|
piede
|
Ook pigtails kun je zelf maken, lage kosten. Wel allemaal even lang maken
|
|
|
Lude
|
Was ik ook van plan.. ff onder de naaimachine
|
|
|
aramfoil
|
ik zou gewoon opnieuw sleeven. even een metertje touw halen met een polyprop mantel (2,5/3 mm) kern dr uit lijn erdoor heen halen (met ouwe gitaarsnaar bv) en onder de naaimachine zigzagstikken ik gebruik dan wel dacron garen (en trust me dat trek je echt niet stuk)
ik denk dat ik op deze manier al 40 lijnen gesleeved heb, en nog nooit slijtage of breuk gehad daar.
en sleeven en naaien is ALTIJD beter dan zo'n knoopje.
|
|
|