Laat berichten zien
Pagina's: [1]
1  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Rekenen aan noodweer, hulp gevraagd Gepost op: Mei 13, 2009, 11:51:49
Kwa berekening heb ik geen idee maar een praktijk tip heb ik wel.

Nodig :
Weegschaal, zo een die in viswinkels te koop is met 2 haken aan beide kanten.
(Een digitale tot 50kg kost +- E50,maar als je mensen kent die karperen die hebben zeker een weegschaal te leen voor je.  )
Windmeter, waarschijnlijk al in je bezit.

1e haak van de weegschaal aan een paal en 2e haak aan pomplus LE of 5th,
Windsnelheid opnemen, gewicht opnemen en dit een aantal keer doen in verschillende 
windsnelheden.
Grafiek uitzetten en dan kan je volgens mij een grove schatting maken wat dat in
windkracht negen zou moeten zijn.
Ook makkelijk om verschillende kite shapes met elkaar te vergelijken.

Succes ( ben trouwens ook zeer benieuwd naar de uitkomst ).
2  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Stageplek bij Kiteschool Gepost op: Januari 01, 2009, 18:30:35
Het komt idd allemaal een beetje overtrokken over, maar dat is alleen omdat ik vergelijk uit 2 extremen waar ongelukje meestal wat erger eindigt dan ie begonnen is en niet te vergeten de schade in de media die een aardige inpact kan hebben(media eigen : uitvergroten).
Iedere kiteschool heeft zijn eigen verantwoordelijkheid maar ik vind dat wij ook een verantwoording als kiter hebben om onze sport en spot te kunnen houden.
Wat minder licht over sommige zaken nadenken kan dan al iets schelen.
Een andere 9/10 regel dan maar : 9 keer gaat alles goed en de 10keer gaat het goed fout en daarna staan we met z'n alle naar de zeilbootjes te kijken met NW 6

Maar goed : iedereen ieder geval beste wensen voor nieuwe jaar!
3  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Stageplek bij Kiteschool Gepost op: Januari 01, 2009, 12:50:08
FF een inleidend verhaal aan gaande verantwoordelijkheids gevoel en veiligheid  : Ik ben 1e machinist in de zeevaart en heb continu met stagiares te maken.
In de zeevaart staan veiligheid voor persoon (en milieu) erg hoog op de prioriteitslijst en word van iedereen die aan boord stapt verwacht en gewezen op het feit dat die persoon zich zo snel mogelijk de plaats/juiste gebruik etc van veiligheids uitrusting en brand/reddings middelen eigen maakt. Dit omdat wij nu eenmaal onszelf moeten zien te redden in geval van calamiteiten.
Die basis heeft de stagiair (hopen we altijd maar) op school gehad.
Maar belangrijker is : het ontdekken/aan zien komen van gevaarlijke situaties en preventief handelen.
En daar zit nu net de overeenkomst met kiten : basis van veiligheid kennen we hopelijk allemaal 
maar het aanzien komen van gevaar en zodanig naar te handelen is iets wat je uit ervaring leert / van een ervaren persoon over krijgt en of als je een hoog verantwoordelijkheids gevoel hebt. De ene stagiar pakt dat in een aantal maanden op de ander nog niet na een jaar of zelfsnog niet als hij/zijl al in rang is en het andere stagiaires moet leren.
Als mentor/instructeur op een kiteschool zou dit zijn/haar eerste punt zijn waar hij/zij op moet letten als een stagiar word "gescreend" voor een functie waar de stagiair vrij snel zelfstandig met "clienten" moet omgaan.
Kiten is geen sport als dammen en we kennen allemaal de verhalen van ongelukken die meestal veroorzaakt worden omdat het preventief handelen met veranderen van bv weersomstandigheden ontbreekt.
Op kitescholen word er teveel aandacht besteed aan het zo snel mogelijk meters laten maken van de "clienten", wat iedereen bijna iemand zou kunnen leren ( de een wat sneller dan de ander) maar het hameren op preventief handelen / simuleren van gevaren ontbreekt en dus als de clent zijn lessen gevolg heeft gaat hij/zij kiten en begint het grote leren uit ervaring avontuur, de een heeft geluk de ander niet en hangt bv in de boom.
Je hebt dus gewoon instructeurs nodig die gevaren gecontroleerd kunnen simuleren en het preventief handelen in gevaarlijke situaties goed kunnen overbrengen en dat kunnen 90% van de stagiares met basis veiligheid gewoon niet.
PFF heel verhaal maar mijn punt is : VEILIGHEID NO. 1
4  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: voetbanden probleem ? Gepost op: November 21, 2008, 17:32:58
Ik vaar ook met de lunacy en heb hetzelfde probleem.
Zonder schoenen heb je er geen last van omdat je dan met je tenen grip hebt maar met schoenen moet je voor het springen zorgen dat je voeten zover mogelijk in de voetbanden zitten.
Vaster zetten van de voetbanden heeft geen zin want tijdens varen kom je er dan alleen met je tenen in omdat je geen tegendruk van het board hebt zoals op de kant als ie stil ligt , ik heb ze iets losser gezet om me voet er verder/vaster in te kunnen wringen, tijdens varen beetje van de wind af, board plat en dan wringen.
Het is niet de oplossing maar er valt mee te varen, oplossing zouden heelstraps kunnen zijn maar ik heb ze nog niet geprobeerd.

ThomasR : De Lunacy is echt een super board! Ik moet eerlijk zeggen de eerste 2 sessies heb ik em gruwelijk vervloekt maar nu ik gewent ben aan de stand van de voetbanden ( wat verder uit elkaar en wat rechter op het board ) is er voor mij maar 1 board! mega pop, heerlijk in de bochten en in lichtweer snel planerend.
Als je van plan bent om het board eerst te testen, zorg dat je er meerdere sessies mee kan maken om te wennen.
Mijn advies niet lullen, kopen! je krijgt er geen spijt van!

5  Algemeen / Trefpunt / Re: Strand Horst, wie gaat wanneer kiten? Gepost op: November 04, 2008, 14:17:51
Zoals het er nu uit ziet is Horst zaterdag nog niks , zondag ziet het er al een stuk beter uit.
Maar ja niks verandelijker dan het weer.

http://www.mevoli.net/meteovollibre/PPcartes.htm?m=BBA

Weet niet of jullie deze site al kennen, maar dit is een zeer nauwkeurige site.
Heeft me nog niet voor niks laten rijden, in tegenstelling tot bv windguru.
6  Algemeen / Buitenland & Travel / 4 weken naar Venezuela of Brazil waar/wie? Gepost op: November 03, 2008, 14:43:31
Wil van half jan. - half feb. voor 4 weken naar een goeie(niet te druk) windzekere vlakwaterspot.
Ben van plan om alleen een vliegreis te boeken en daar ter plekke auto/overnachtingen te regelen.

Omdat er in beide landen genoeg vlakwater spots zijn beperk ik m'n vragen tot de volgende :
Is er iemand die vaker op een en zelfde vlakwater spot is geweest en wellicht dus info heeft over locals die daar goedkope slaapplekken verhuren? Een bed met een dak erboven en emmer water om te douchen is genoeg Grin.
Is er iemand die ook in die tijd low budget die kant op gaat en nog een reismaatje zoekt.



Pagina's: [1]


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.