Wimt
Berichten: 2498
|
Beste waveriders,
Momenteel ben ik met een nieuw project bezig genaamd: SUPER PINDA.
Helaas is PINDA I tijdens een heerlijke kitedag afgelopen zaterdag ( water 3 graden, buitentemp 3 graden) ter zielen gegaan. Ik zal mijn uiterste best doen dit board weer een tweede kans te geven. Nu weer terug naar de SUPER PINDA. De foto's heb ik gemaakt tijdens dit nieuwe project. Dit heb ik gedaan in mijn werkplaats met een Chinees cameraatje vandaar dat de kwaliteit niet optimaal is maar met een beetje inlevingsvermogen moet je een en ander kunnen vatten. Stap voor stap laten de foto's zien hoe ik het board gebouwd heb maar je bent beslist geen dommie als je het niet begrijpt maar zeer uitgebreid commentaar volgt nog. Bij voldoende belangstellinmg zal ik t.z.t bij brouwersdam een workshop "hoe bouw ik mijn eigen boardje" verzorgen. Dit doe ik geheel kostenloos.
Wat de kleur van de SUPER PINDA betreft, sta ik nog open voor suggesties. Jullie mogen dus met kleurenideeen komen. De winnaar mag aan de betreffende workshop gratis deelnemen!!!!!!!
Ps. Het PINDA-project zal naar alle waarschijnlijkheid een vervolg krijgen in een catamaranboard of een board voorzien van een hoovercraft onderkant. Meedenkers zijn van harte uitgenodigd.
Webmaster, bedankt voor het alles onder 1 item plaatsen van de foto`s.
Op foto 2 zie je het 4 mm populierentriplex, dat gaat dienen als dek. Deze dient ook als mal voor het 4 mm pvc-schuim, zie foto 1. Dit schuim is met electro-schaaf afgeschuind, en zoals je ziet, dient het dek dus ook als tip van het board, het schuim eindigt 20 cm eerder. De board-rails zijn van 4 mm grenenlatje, afgeschuind met electroschaaf. Deze latjes komen aan weerszijden van het schuim, met dezelde lengte, en een tussenruimte voor epoxy als extra versteviging van de rails.
Het latje word geniet op piepschuim, en later aan de buitenzijde verlijmd met kitlijm, de nietjes worden er dan weer uitgehaald. Het piepschuim is dat grote witte vlak, met powertape verlengd.
Nu worder UD-glas cross over het piepschuim gelegd, maar eerst word er bubbelepox op het schuim gesmeerd. Zijn de 2 glaslagen ingesmeerd, dan het schuim met bubbel epox doen, en eerst de inslagmoeren in het schuim drukken, en in die moeren vaseline doen met tube (op foto).
Op dit schuim doe ik constructielijm, is lichter, en dan het triplex, waar ook alvast de gaatjes zijn geboord voor de moeren. Op het triplex weer 2 keer 220 gram UD, cross, en daarop weer piepschuim. Over alles heen dik folie doen, om het echte vacuumfolie (afvalzakken bij Gamma, lijmt goed met siliconen) te bescheremen, en je project op piepschuim leggen, weer om gaatjes te voorkomen. Je hebt 2 zakken nodig, dus balanceer je project op een balkje, zodat je makkelijk aan weerszijden de zak erover kan schuiven, en in het midden dus verlijmen met siliconen.
Daarna met fohn verwarmen, zodat je plank wegens 70 graden binnen 5 uur gaar is.
Daarna met breekijzer het piepschuim eraf schrapen, gaat erg snel, en iets schuren. Daarna met volume epox/bubbels 1 :3 plamuren, ik werk zonder folie, gewoon snel over je plank waaieren, zodat je de plank niet raakt, krijg je zo een dikke laag. Met folie kan, maar met verwarmen bij 70 graden, gaat het folie bubbelen, en is dan niet meer vlak. Schuren met de bandschuurmachine, naschuren met vlakschuurder, en met hand voelen of het vlak is. Dan DD-lak rollen, 1 laag, en je bent klaar in 2 dagen, 10 uur werk.
Voorop gesteld dat je je mal (zie foto, 3 planken) hebt. Board is 3,4 kg all in, 1.41m bij 0.5 m, 8 mm concaaf (piepschuim drukt 1 cm concaaf weg, had gerekend op 0.5 cm concaaf weg), voordeel 8 mm concaaf; 12 cm flex.
Mijn voorlaatste board brak laatst (2.2 kg) wegens Friese zuinigheid. Had triplex op standaardmaat, 1.22m, dus aan de tips 5 cm bijgeplakt. Daar de mat bij plamuren half doorgeschuurd, zodat 1 helft van de tip loskwam, de toch al flexibele tip op die manier naar beneden trok, en het dek had maar 1 keperlaag, dus toen ging mijn tip dubbel (bij een golf). Foto volgt hier nog.
Ik heb dit in de haast getypt, zal nog later aanvullen, ook naar aanleiding van jullie vragen.
|