vraagje over windrange van een F-one tribal 13m

Micky

November 01, 2006, 06:59:40
edit2Rapporteer  
Hello,

ik vaar met een F-one tribal 13m en weeg ca 90 kg.
De windrange voor deze kite is 11 tot 21 knopen volgens de site van fone.
Dit zal een gemiddelde zijn maar of er iemand van 60 kg of van 90 kg onder hangt zal toch wel een verschil maken.
Met 12 a 13 knopen kom ik nauwelijks het water uit en afgelopen week met 19 knopen ging het erg lekker. Ik had de kite toen bijna niet gedepowerd.
Uiteraard zal ervaring in dit geheel een belangrijke rol spelen, maar volgens mij moet ik toch hoger kunnen dan die 21 knopen, wel of niet geheel gedepowerd.
Mijn vraag is dus tot hoeveel knopen zou ik kunnen varen met mijn gewicht? Huh

(HJ) MINI-ME

Antwoord #1 November 01, 2006, 07:28:04
edit2Rapporteer  
 Volgens het filmpje op de site van F-one wordt er met de 13m2 in 30 knp gevaren. Dus zou je moeten zeggen dat het zou kunnen  (shame_kitesmiley)
Nickless

Geen avatar

Antwoord #2 November 01, 2006, 14:49:42
edit2Rapporteer  
F-one gaat voor de indicatie van hun windrange uit van iemand van 75 kg, dus het klopt wel dat je met je 90 kilo dan niet wegvaart met 12 a 13 knopen... je zal m echter ook een stukje langer kunnen houden dan 21 knopen...
TH3-HUNT3R

Antwoord #3 November 01, 2006, 14:52:29
edit2Rapporteer  
ik denk dat je met die kite wel redelijk ver door kan varen.
ik schat een knoop of 26/28 iets in die richting. licht wel aan je niveau.
gewoon een kwestie van uitproberen lijkt mij. suc6
kitaholic

Antwoord #4 November 01, 2006, 15:08:06
edit2Rapporteer  
Volgens mij geeft F-one zowel de ondergrens als de bovengrens van de tribals te laag aan. Ik had de tribal 15 (8-18 volgens F-one), dit was meer 12 - 25 voor mijn 85 kg. Ik heb mensen de 13 zien varen in 25+, maar bedenk dat je dan wel aardig tegen het randje aan zit met zo'n lap stof. Een klein foutje en er gebeuren gekke dingen. Wel behooooorlijke hangtime :-)

Trouwens, om de ondergrens te halen moet je eerst goed snelheid maken voordat je gaat kanten, anders wordt het niks. Snel boardje helpt dan wel
F-one-Hans

Antwoord #5 November 01, 2006, 16:27:13
edit2Rapporteer  
Mickey,

Ik heb de Tribal 13 en 9.
De 13 heb ik gevaren tot aan 30 knopen. Dit gaat wel maar is niet echt leuk. Je MOET de kite dan echt naar de rand van het venster blijven sturen en maximaal depoweren anders neemt hij je mee. Om beter te kunnen depoweren kort ik op zo'n moment de depowerlijnen in vlak boven de depowerstrap. Dan hoef je niet zover voorover te hangen tijdens het kiten (poephouding), maakt het weer wat relaxter. Vordeel bij overpoweren is wel dat je goed hoogte kan lopen.
De 9 lijkt ongelimiteerd! Ik heb nog nooit meegemaakt dat deze te groot was.
Betreft de ondergrens:
Ik vind ook dat de ondergrens (eigenlijk de hele range) te laag ligt.
Bij 11 knopen kom ik ook echt niet weg tenzij ik een board van 1,64 en 48 cm breed pak pas dan lukt het. Dus de ondergrens hangt af van boardgrootte en vaarkunnen.
Succes!
buur@work
Gast
Antwoord #6 November 01, 2006, 18:39:15
edit2Rapporteer  
Het klopt dat de 13 door te varen is tot 30 knopen, zeker met 90 kilo, maar je moet hem vind ik niet in die wind varen, omdat je dan gewoon een 9 moet pakken of een 8.
Over de lowend is het zo dat er maar wijnig kites zijn die met 10 knopen kunnen varen zeker een 13. Als je een grooooot board hebt dan kom je daar wel makelijker in de buurt.
Micky

Antwoord #7 November 01, 2006, 19:52:18
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle reactie's.
Wat ik al vermoede blijkt dus ook te kloppen. Ik dacht zelf namelijk dat ik wel door kon varen tot ca 25 knopen.
Ik vaar op een JN the machine board van 138x33, niet echt een kastdeur dus... (grinnik_kitesmiley)
Volgens mij kan ik in mijn geval dus tussen de 15 en 25 knopen prima varen.
Nogmaals dank!
Groet, Michael
stien

Geen avatar

Antwoord #8 November 01, 2006, 20:55:34
edit2Rapporteer  
ach joh kiten wordt toch pas leuk bij + 16 knopen
R@bert

Antwoord #9 November 01, 2006, 23:30:54
edit2Rapporteer  
Heee Micky!!!

Heb gister de 11m gekocht van Tribal (grinnik_kitesmiley) !!! Ging top he afgelopen X, moet zeggen dat die 12m Assault ook aardig te doen was met die plus/min 19knopen !! Moet m helaas weer teruggeven aan mn maat, haha..Jij ging helemaal super, man, echte Pro !! ThumpsUp Morgen en zondag wordt weer top volgens de laatste berichten, mssn tot op Autoplaya

Dope Shizzle

R@ Joepie
Micky

Antwoord #10 November 01, 2006, 23:57:52
edit2Rapporteer  
Hee dude,

gefeliciteerd met je aankoop  ThumpsUp ThumpsUp
We kunnen al bijna een F-one team gaan oprichten  (grinnik_kitesmiley)

Zondag kan ik niet maar misschien dat ik morgenochtend ga...moet om 15.00 werken.  (cry_kitesmiley)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.