Davidov
Logs: 0 | 27 uur
|
9m², gaat tot 35 a 40 knopen door denk ik.
Later nog een grotere bandit(13m²) erbij en je hebt een top allround set. Met meer highend / lowend
|
|
|
Youri Blokdijk
|
las wel dat de meeste mensen met een 13 snel overgingen naar een 11m2 omdat een 13 te groot was zelfs
|
|
|
Taco.
|
Wat is je gewicht? Als je je huidige combo wilt vervangen is de 13/9 een prima optie. Betere low end en betere high end. De 7,5 is weliswaar vroeg te varen, maar de aansluiting met een 14 is wel heel erg ambitieus en niet ideaal met zo'n kleine overlap. Kies 11/7,5 als je lichter bent of pas uit je bed komt voor hardere wind.
De 9m is volgens mij wel de meest geschikte kite voor het NL weer.
|
|
|
stien
Geen avatar
|
die 9 is top, begint echt super vroeg, met 14 a 15 knopen kun je al leuk varen met je bandit 9. tot 40 knopen op vlak water is inderdaad wel haalbaar, echt relaxed kun je dan niet meer varen, maar om vlagen op te vangen is de kite ideaal. Edit Morres: geen aanbiedingen over forum. groetjes
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Beantwoord is de vraag van Morrow = Taco Dat is nogal relevant voor een quiver 13/9 of 11/7.5m2 Die 14m2 Vegas06 ligt kwa inzetbereik meer richting de 11m2 vermoed ik, daar de 13m2 echt een gruwelijk low-end heeft.
|
|
|
RH
|
Youri,
Ik heb je volgens mij nog afgelopen weekend nog gesproken op S'hout. Na bijna 6 maanden Bandits begin ik steeds meer een voorstander te worden van hoe kleiner hoe beter, ook met minder wind.
Zoals M=T zegt is de 9 waarschijnlijk de beste maat voor het Nederlandse windklimaat. Je kan hem erg snel varen (14 knopen) en is tot zeker zo'n 30 knopen te houden. Echter, net als afgelopen zaterdag, had ik liever mijn 7.5 gevaren (terwijl iedereen op het water ongeveer met een 9 of groter stond). Stom, thuisgelaten ...
In vergelijking met de Vegas06 zou ik zeggen dat de 9 Bandit vergelijkbaar is met een V6 ergens tussen de 12 en de 10. Als je iets wil voor de high-end zou ik toch zeker gaan voor de 7.5. Deze zal waarschijnlijk meer aanvoelen als de vervanging van je huidige 10 (tenminste, voor het bereik waar je deze nu voor vaart).
Als tip: ga voor de Bandit 9 en 7.5 (of 6.5) en hou je Vegas 14 lekker voor de low-end. De Bandit 11 of 13 zijn wel hele fijne lichtweerkites, maar omdat lichtweer nooit echt heel erg leuk is, wat mij betreft niet echt de moeite waard om je bestaande 14 voor te vervangen (je zult zien dat je met een Bandit 9 eigenlijk altijd uit de voeten kan als het een beetje waait). Buiten dat, de Vegas06 is een erg prettige kite, en zou ik pas vervangen als die letterlijk uit elkaar valt.
|
|
|
Youri Blokdijk
|
Youri,
Ik heb je volgens mij nog afgelopen weekend nog gesproken op S'hout. Na bijna 6 maanden Bandits begin ik steeds meer een voorstander te worden van hoe kleiner hoe beter, ook met minder wind.
Zoals M=T zegt is de 9 waarschijnlijk de beste maat voor het Nederlandse windklimaat. Je kan hem erg snel varen (14 knopen) en is tot zeker zo'n 30 knopen te houden. Echter, net als afgelopen zaterdag, had ik liever mijn 7.5 gevaren (terwijl iedereen op het water ongeveer met een 9 of groter stond). Stom, thuisgelaten ...
In vergelijking met de Vegas06 zou ik zeggen dat de 9 Bandit vergelijkbaar is met een V6 ergens tussen de 12 en de 10. Als je iets wil voor de high-end zou ik toch zeker gaan voor de 7.5. Deze zal waarschijnlijk meer aanvoelen als de vervanging van je huidige 10 (tenminste, voor het bereik waar je deze nu voor vaart).
Als tip: ga voor de Bandit 9 en 7.5 (of 6.5) en hou je Vegas 14 lekker voor de low-end. De Bandit 11 of 13 zijn wel hele fijne lichtweerkites, maar omdat lichtweer nooit echt heel erg leuk is, wat mij betreft niet echt de moeite waard om je bestaande 14 voor te vervangen (je zult zien dat je met een Bandit 9 eigenlijk altijd uit de voeten kan als het een beetje waait). Buiten dat, de Vegas06 is een erg prettige kite, en zou ik pas vervangen als die letterlijk uit elkaar valt.
klopt heb je idd op schellinkhout gesproken en na een belasting meevallertje wil ik voor in el gouna toch de 7.5 hebben denk ik en dan hou ik voor een maandje zowiezo mn 14 nog even erbij en daarna wil ik dan of de 14 houden en een 9 erbij of de 11 idd , die vegas houden is idd ook geen slecht idee!
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
klopt heb je idd op schellinkhout gesproken en na een belasting meevallertje wil ik voor in el gouna toch de 7.5 hebben denk ik en dan hou ik voor een maandje zowiezo mn 14 nog even erbij en daarna wil ik dan of de 14 houden en een 9 erbij of de 11 idd , die vegas houden is idd ook geen slecht idee!
Zeg, vertel eens hoe ik ook zo'n meevallertje kan krijgen, wil er ook nog een 6.5m2 bij
|
|
|
@LaurenS
|
Wel altijd gepowered varen die bandito's.Anders gaan ze klapperen en uit de lucht vallen.en zijn ze moeilijk te controleren.Alleen depoweren d.m.v de bar. 6,5 -9-14 vegas lijkt me voor jou ideaal.Aangezien het in Nederland niet heel vaak stormt kan je ook voor de 7,5 gaan,anders blijft de 6.5 te vaak liggen.Ik vaar zelf de negen en de elf voor licht weer.De 11m2 is ook nog zeer wendbaar en zalig om mee te springen.Ben 84 kg.
|
|
|
florisvw
Geen avatar
Logs: 0 | 3 uur
|
Wel altijd gepowered varen die bandito's.Anders gaan ze klapperen en uit de lucht vallen.en zijn ze moeilijk te controleren.Alleen depoweren d.m.v de bar.
ben ik het niet mee eens, ik vaar mijn 11m2 ook met lichtweer en dan kan hij net zo klapperen als met hardere wind. en als je wilt uithaken moet je hem echt wel depoweren.
|
|
|
|
|
|
RH
|
Hou eens op mensen, de Bandit is echt de meest gemoedelijke kite die ik in jaren heb gevaren. Zeker de kleine maten zijn relatief rustig en zeer goed beheersbaar. Jullie hebben met zeker met veel te veel en veel te vlagerige wind gevaren (en/of de kleine maten te zacht opgepompt). En bij mij klappert er alleen wat als ik hem extreem door een loop trek waarbij hij echt om zijn as gaat.
|
|
|
florisvw
Geen avatar
Logs: 0 | 3 uur
|
En bij mij klappert er alleen wat als ik hem extreem door een loop trek waarbij hij echt om zijn as gaat. [/quote]
precies, en dan nog heb je er verder geen last van. ik moet wel zeggen dat ik de 7.5 heb gevaren en die ook nerveus vond. hij was zeker niet te zacht!!! maar de omstandigheden waen vlagerig met regen. niet goed dus. ik wil hem zeker ook nog een keer testen
|
|
|
@LaurenS
|
Floris,ik heb het niet over unhooked varen gehad.Ben ik nog niet aan toe en hebik dus ook geen ervaring mee hoe de kite af te stellen.. Verders vind ik het een zeer stabiele kite.En vind de opmerkingen van Theo en Richard zeker niet terecht.Ik merk alleen als ik met het depower koord meer ga depoweren dit ten koste gaat van de controle,tenminste dat is mijn bevinding vooral als ik met mijn kite over het strand loop.Ik ben altijd blij als ik weer vol gepowered kan gaan varen,dan is ie super stabiel.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Ik merk alleen als ik met het depower koord meer ga depoweren dit ten koste gaat van de controle,tenminste dat is mijn bevinding vooral als ik met mijn kite over het strand loop.Ik ben altijd blij als ik weer vol gepowered kan gaan varen,dan is ie super stabiel. Dat geldt voor alle high-depower kites zoals Bow/SLE/flatkites. De enige uitzondering hierop is de Naish Helix/Cult. Die blijft bestuurbaar ook in zeer gedepowerde omstandigheden bestuurbaar. Overigens kan ik dit gedrag wel relativeren van de Bandit. Moet je eens proberen met een Bow met 2:1 op de bar. Die zijn helemaal niet te besturen als je depowered. Op het strand moet je een beetje druk op de bar houden, net zoals vroeger bij C-shapes ook moest voor de stabiliteit te bevorderen. Dat doet iedereen en is niet anders bij de Bandit. Verder is de Bandit niet zo heel rustig in vlagere omstandigheden, een gevolg van de efficiency van de kite. Hij presteert heel goed in het low-end daar hij heel efficient het beetje wind wat er is om kan zetten in trekkracht (upwind). In vlagen accelereert hij dus snel wat als onrustig ervaren kan worden. Kites die stabieler aanvoelen zijn meestal een stuk minder in het low-end en reageren trager daar ze juist niet zo snel accelereren, maar meer gematigd reageren. Persoonlijk vind ik zulke kites niet fijn varen. Ideaal voor beginners, dat zeker Ik vind de bandit zeer stabiel op het vlak van onverwacht uit de lucht vallen. Zelfs er gigantisch onderdoor springen resulteert niet in een uit de lucht vallende kite. De kite blijft netjes stabiel ook met slappe lijnen. In principe is elke kite stabiel tijdens het varen, zelfs de fameuze X10 (AR van 10.0!!!). Het gaat juist in de momenten dat je op het strand bent, en net na een crash om je boardje te recoveren. Hiervoor slaagt de Bandit voor mij glansrijk. En ik heb heel wat kites in mijn handen gehad, ook andere 2008 modellen
|
|
|
|
diesel oo7
|
ik vaar de bandits al vanaf oktober en heb geen last van klapperen van de kites(kite moet zeer hard opgepomt zijn) het iets moeilijker te besturen gedepowerd heb ik geen last van en mij kite is nog nooit spontaan uit de lucht gevallen voor mij is de bandit een topppertje iedereen zijn eigen mening
|
|
|
Alibali
|
Vorige week m'n bandit's gekocht! De 11 en 7,5, ben erg benieuwd. Nu nog ff wachten op goeie wind ... !!!
|
|
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Top dat ik nu je vergelijkingsmateriaal ken Ik verbaas me enorm daar juist zo'n CB gedepowered lastig te sturen valt. Zelfde geld ook voor een flink aantal vergelijkbare kites die ik geprobeerd heb. RH heeft het hier op het forum al eerder gezegd. Ipv te depoweren moet je druk op de bar houden. Zelfs in vlagen de bar naar je toe trekken ipv helpt omdat je de aanstroomhoek dan verstoort door teveel AOA te geven. De Bandit is meer een C-kite met extreem veel depower dan een Bow kite met total depower (en gelukkig maar wat mij betreft ) Maar ik ben het met je eens dat de kite in het high-end lastig te besturen is. In 30+ knopen gemiddeld hang ik er ook niet prettig aan. Toch in vergelijk met andere kites vind ik het zeer goed. Mensen vergeten vaak dat je eigenlijk met een 12m2 C-shape kwa oppervlak in de lucht staat in 7 Bfrt Dat van het snel een kleinere maat varen klopt ook gewoon, daarom wil ik er ook een 6.5m2 bij ik vaar de bandits al vanaf oktober en heb geen last van klapperen van de kites(kite moet zeer hard opgepomt zijn) ... iedereen zijn eigen mening Vreemd diesel, het overkomt iedereen, ook al is hij snoeihard opgepompt. Ik vind het ook een irritant iets voor een 2008 kite. Maar om nu te zeggen dat ik er last van heb, in tegendeel. Meer iets van een schoonheidsfoutje wat weinig tot niets afdoet aan het vaargenot van deze kites, want dat is gewoon helemaal top
|
|
|
|