KiteDemon
Berichten: 6806
|
Nog ff een breinbreker: stel met 70kg vaar ik met een 12 lekker bij 14knopen, grofweg zou je kunnen zeggen dat je per 5-6 kg gewicht circa 1m2 extra vlieger nodig hebt (70kg/12m2), wanneer je gelijk board hebt. Dan zou waar ik met een 12 weg kom bv Bob, 90 kg schoon aan de haar met (90-70)/5 = 4 m2 extra + 12 met een 16 goed wegkomen!!!
Cheers, Daan
Met dat gewichtsverschil kom je aardig in de buurt. Ik denk dat je alleen wat meer je kite moet sinussen.
|
|
|
Sky®ideR
Berichten: 243
|
Het inkorten is voor je rug, je hoeft niet als de klokkeluider van de notre dam op je board te staan.
En een knoopje leggen is niet de goede oplossing, dan staat je depowerstrap te ver en je kite is niet meer goed afgesteld.
Nou het zou wel komen omdat ik stiekem blond ben, maar dat inkorten heb ik nog steeds niet echt een idee bij...?? Staat de bar te ver van je af als die helemaal gedepowerd is ofzo...?? Naar wat ik nu gezien heb lijkt mij dat nog meevallen. En wat betreft de lijn lengte ik 27m ipv 24m maakt dat nog veel uit...?? Moet ik toch naar de 24m vragen of kan ik net zo goed met 27m varen...??
|
|
|
Naish........what else???
Berichten: 3039
|
Reefknuttel = 2 balletjes aan een elastisch koordje(20cm), deze gebruikt men bij het zeilen om het na het reven (verkleinen van het zeil) het overtollige zeil vast te zetten! Een vergelijkbaar balletje zie je soms op een wichard-haak!
Standaard is de marge waarin je de bar naar voren en naar je toe kan bewegen te groot, als de bar tegen de knoop staat dan sta jij in een "poephouding" en daar hebben de meeste kiters een "scheit" hekel aan! ;D IK heb de raven gevaren met 24 meter-lijnen! - De Torch 12 is qua draaisnelheid sneller als de Raven. - De Torch 12 heeft aanmerkelijk meer depower als de Raven. - Om met een Torch hoog te springen moet je of perfect kunnen timen of zwaar overpowerpowerd het water op gaan, door gebrek aan techniek/feeling maak ik gebruik van het laatste! - De Raven springt aanmerkelijk makkelijker als de Torch maar weer moeilijker als de x4, bij de x4 hoef je niet precies de juiste techniek(positie van je kite) te hebben om lekker te kunnen springen, de x4 heeft dus de grootste g-spot qua lift hierna volgt de Raven en dan de Torch!
Hoop dat je er wat aan hebt!
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Het inkorten van het depowerkoord is om de lengte van de depowerweg van de bar op je eigen lengte van je armen af te stellen. En omdat depower met een 5de 2 x zoveel effect heeft dan bij een 4-lijns, zal je ook daar weer rekening mee moeten houden om het "aan/uit" effect te voorkomen in sprongen waarbij je je handen van de bar haalt. Je kan de totale lengte voor depoweren met de bar halveren voor hetzelfde effect met 4-lijns.
Wat betreft de 27 of 24 meter lijnen: 27 zal het beste allround zijn, en als je niet regelmatig aan het waveriden of kiteloopen bent is dit misschien de geschikte lengte. 24 meter maakt de kite directer, wat voor waveriden en kiteloops beter uitkomt. Wel lever je lowend en spronghoogte in met kortere lijnen. Dus ook de lijnlengte is persoonlijk en afhankelijk van je style. Ik denk dat je met 27 m het beste af bent als je een gemiddelde kiter bent. Wil je toch de golven in dan kan je het beste 24 erbij nemen, maar als je die keus niet hebt dan zit je met 27 altijd goed.
|
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Tja...de sweetspot van X4 is idd lekker groot, en dat ding trekt je altijd wel de hoogte in...daar hoef je weinig voor te doen. De Raven gaat even hoog maar je zal wel je timing iets moeten aanpassen. Wel zet de Raven je iets sneller neer dan X4. Torch en Raven blijven 2 totaal verschillende kites voor totaal verschillende toepassingen. Voor de minder ervaren of beginnende kiters heb je de Boxer. Deze is puur gebouwd voor gemak, en hiermee zullen de meesten het snelst progressie boeken. Torch en Raven zijn meer specialistische kites en vergen toch wel wat ervaring om er ook uit te halen wat erin zit.
|
|
|
Sky®ideR
Berichten: 243
|
Hallo, nou ik heb er vanmiddag dan ff mee gespeelt en indeerdaad staat de bar net iets te ver van mij af als hij tegen de knoop zit, verder vind hem erg lekker varen kan nog niet echt veel verschil merken tussen mijn oude AeroII, het enige wat mij inderdaad opviel was dat springen totaal niet wou (1m om hoog 10m voor uit). Maar ja dat zal nog wel komen.
Hoe kan ik het beste de depower koort aanpassen en hoe zit het dan met de lengte van de stuur-lijnen...?? want ik zie het niet zitten om die in te korten...??
Thnx
PS de gemiddelde maat waar mee werd gevaren op Mirns vandaag was 16m en ik kon lekker varen met 12m en een 130 Sky®ideR, ik denk dat 12m en 8m dus toch wel een goede keuze is voor mij.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Om het depowerkoord wat in te korten hoef je alleen maar de knoop bij de trap wat te verschuiven. Je stuurlijnen zet je gewoon een knoopje dichter naar de bar. Springen is een kwestie van techniek en timing.
That's it!
|
|
|
Daan66
Berichten: 49
|
PS de gemiddelde maat waar mee werd gevaren op Mirns vandaag was 16m en ik kon lekker varen met 12m en een 130 Sky®ideR, ik denk dat 12m en 8m dus toch wel een goede keuze is voor mij.
He Skyrider, enig idee hoeveel knopen de wind was? Thanks, Daan
|
|
|
Sky®ideR
Berichten: 243
|
Volgens windfinder.com rond de 13 a 14 knopen tussen 12uur en 15uur
Grtz
PS als ik bij van den Berg mijn 8m ophaal dan ga ik maar ff vragen over het inkorten, ik ben handig maar dit durf ik niet aan bang dat ik het fout doe en mijn kite niet meer lekker vaart of safety niet meer goed werkt of zo...???
|
|
|
joey
Gast
|
Bob
hoe zit het met de sweet spot mbt het normaal cruisen, moet je de torch precies op de goede plaats hyebben of wat power te genereren of heeft hij een grote sweet spot twijfel nl nog steeds tussen de Torch 12 vegas 05 12
thx Joey
|
|
|
Naish........what else???
Berichten: 3039
|
Door de grote stuursnelheid van de Torch beweeg je hem lekker snel door het windvenster op zoek naar de juiste positie waar hij lekkere pop of juist voorwaartse kracht heeft. De kite blijft lekker in positie en heeft niet de neiging om naar de rand van het windvenster te vliegen!
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Bob
hoe zit het met de sweet spot mbt het normaal cruisen, moet je de torch precies op de goede plaats hyebben of wat power te genereren of heeft hij een grote sweet spot twijfel nl nog steeds tussen de Torch 12 vegas 05 12
thx Joey
Sweetspot heeft alleen maar betrekking op springen.(het gedeelte waar de kite de meeste vertikale lift genereerd) Voor cruizen maakt het niets uit waar je je kite parkeerd. Doordat de kite niet helemaal naar de rand van het windvenster kruipt, geeft deze een mooie constante pull.
|
|
|
Sky®ideR
Berichten: 243
|
Bob
hoe zit het met de sweet spot mbt het normaal cruisen, moet je de torch precies op de goede plaats hyebben of wat power te genereren of heeft hij een grote sweet spot twijfel nl nog steeds tussen de Torch 12 vegas 05 12
thx Joey
Sweetspot heeft alleen maar betrekking op springen.(het gedeelte waar de kite de meeste vertikale lift genereerd) Voor cruizen maakt het niets uit waar je je kite parkeerd. Doordat de kite niet helemaal naar de rand van het windvenster kruipt, geeft deze een mooie constante pull. Dat is wat ik gister inderdaad heb gemerkt als je eenmaal gaat ga je lekker, hij blijft echt heerlijk op de plek waar jij hem heb neer gezet, dat was ook echt goed te merken toen ik mijn eerste backloop deed, kite bleef gewoon op de zelfde plek. Hier had ik met mijn AeroII meer moeite mee. Grtz
|
|
|
joop
Berichten: 113
|
Ik weet niet of dit al gepost is:
If you are into much wakestyletrix, Unhooked, kiteloops, go for the torch, If you are into jumping and freeriding go for the Raven.
This is what Mark Shinn thinks about the two kites
"Rob: Can you tell me about the Torch? Mark: This is a completely new design, whereas in the past we have started off with the previous design as a basis for the new design, the Torch is a completely new. It is a medium aspect kite biased to new school moves, with hangtime as the lowest priority. It's not that the kite doesn't jump well, because it does and lift is very good, more than the Boxer 2. The lift provides a high jump, but not hang time like the X4 or raven, it is more of an up and down jump.
The major difference in the design over what has gone before is the Shift line/5 line bar system. This provides allround improvements in safety, relaunching & performance. There is no downside to this system and all Naish riders are using 5-lines. The performance advantage comes as the fifth line works as a bridle and stabilises the leading edge, which enables a smaller leading edge and better airflow over the kite. The improved aerodynamic design helps promote super fast turning and kitelooping is superb. As the kite loops there is almost no power from the kite. It is very pivotal, with a super fast and very llight feel through the bar. The kite feels almost the same hooked in or unhooked, it's almost cheating! This gives you a more secure feeling riding and pulling off unhooked moves and has an easier feeling to fly.<p>
The Torch has a great wind range and my preferred sizes are 16/12/10m. The low end performance is generated in part by the wing tips being 60% wider than a comparable sixed V4. The wider wing tips improve bottom end power and particularly help the turning speed of the kite.
Rob: So what about the wind range? Mark: I'm not going to comment on specific wind ranges, as it's all down on the rider, board, style of riding and the conditions on the day. But generally, the Torch has a bettter top end than the X3, so the upper wind range is superb and the Torch has a very good low end wind range.
Rob: So tell me about the raven. Mark: The raven is nearing the end of its development programme. Again this is a totally new kite design rather than a dvelopment of the X4. The basic design is for allround kiting, with a bias towards jumping. The ultimate hang time is possibly not as good as the X4, but there is a big improvement in the turning speed of the kite over the X4. As for ultimate power, the X4 possibly has more raw power. The raven is similar and you can generally ride in the same conditions with the same size X4 & raven, but whereas you can stand on your board with an X4 and it will get you onto the plane, you just need to work the raven a little more. The major improvement comes with the top end, as it almost has double that of the X4. The hang time is broadly the similar as the X4, possibly better for an average jump, but not quite the same as for a rider who is totally lit and gets it absolutely spot on. The major difference is that powered kiteloops are possible with the raven and this was never in the design criteria of the X4. So to summarise, the hang time is very good, possibly slightly less than the X4, but turning is far faster and the overall ride is more allround and waveriding is possible, which again was something the X4 wasn't really designed for. The raven will start with a 9m and my preferred quiver would be 9/12/16m." _________________
|
|
|
slufterhufters.com
Berichten: 6021
|
Is al eerder gepost en is al oud nieuws, want de Raven is wel degelijk geschikt voor bruut golfrijden en unhooked tricks.
|
|
|