EDIT: ik zag pas na posten dat er inmiddels meer reacties zijn. Maar goed, alsnog mijn verhaal. Met €1000 ga je (denk ik) nevernooitniet 2 Kites+pak+board+trapeze halen.
Als mede-beginner wil ik wel mijn ervaringen met je delen.
Ten eerste inderdaad je budget.
Ten tweede, wat zegt je leraar? IK kon daar goed mee praten hierover. Die probeert elk jaar heel veel materiaal dus kan wel iets zinnigers zeggen dan "spullen van na 2007" denk ik.
Ten derde: waarom nog meer lessen als je al kan waterstarten? Je kan nu toch veilig zelfstandig verder?
Ikzelf kwam er met boards niet snel uit. Je komt dan in de keuze groter/snel vervelen of kleiner/misschien langer "aanklooien". Ik heb gewoon een A-merk nieuw board gekocht via Engeland in een maat die mij past. Kost wat, maar zoveel schrijf je niet af, en ik kon een erg goede deal doen. Een tweedehands Nobile 555/T5 was bijna even duur... Ik heb gekozen voor hele drukke kleuren/vinnen ook vanwege de tip van een kennis: felle kleuren vind je sneller in de Noordzee waar ik "kite". Met lessen was ik ook vaak het board echt even kwijt, mijn leraar ook. Handig man, zo'n zwart/grijs/wit board in de Noordzee met schuim en golven en 5Bft.....
Het is voor mij een Shinn Luigi in 132/42 geworden.
Mijn leraar en zijn collega's bij de school waren unaniem: koop relatief jong materiaal omdat de safety's veel beter zijn en de kite-ontwikkeling ook niet heeft stilgestaan. Na veel zoeken en onderhandelen en kijken kwam ik tot de volgende conclusies:
- ik wilde een A-merk omdat ik ook later makkelijk van de kites af wil komen.
- ik wilde een freeride kite want relatief braaf stuurgedrag
- ik wilde jong materiaal omdat ook dat wellicht sneller te verkopen is over een aantal jaar
- ik wilde minstens 2 kites om vaker te kunnen varen. Ik koos voor een 9 en 12 omdat ik op zee kite en dus liever bij weinig wind en dus weinig golven ga leren, dan zwaar overpowered bij hardere wind mezelf de vernieling in help (ik heb enige zelfkennis
)
Het zijn Cabrinha Converts 2010 geworden, een 9 + 12 van de school. Prijs was extreem scherp. 2 barren, alles 100% in orde. En ik heb een adres als er iets toch niet goed is.
Je voorkeur voor een duw-QR begrijp ik, maar welke QR? 1 of 2? Cabrinha is in beide gevallen een duw-release (IDS 2010 in ieder geval), afhankelijk van hoe je optuigt. Mijn leraar/verkoper tuigt de QR2 anders op dan zoals Cabrinha het aangeeft trouwens. Origineel Cabrinha is de QR2 een klitteband-trek-balletje.
Dit was mijn verhaal, misschien heb je er iets aan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel het geluk heb dat ik gewoon iets makkelijker wat uit te geven had. Vandaar ook de vraag wat je te besteden hebt.
Gezien je gewicht zou ik minstens voor een 7+10 of zelfs groter gaan. Hangt waarschijnlijk ook af van waar je water woont denk ik.
Ik ben trouwens ook na lang wikken en wegen en ook passen voor een zit-trapeze gegaan. De trapeze/bar vond ik zo lekker laag zitten, dat was een no-brainer. Ook veel lager dan de trapeze's die ik tijdens het lessen aan had. Tussen pik en navel, voelde bij mij gewoon goed. Ik meen me uit mijn Hobie-tijd (2 keer zeilkamp) te herinneren dat die trapezes ook zo laag hingen...
Ik ben te oud om bezig te zijn met image of looks of er cool uitzien. Dat maakte mijn keuzes soms wel makkelijk. Die Converts van mij vind ik bijvoorbeeld spuuglelijk, maar ze vliegen prima.