Lijnen uit de knoop gehaald.

@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Juni 10, 2004, 09:03:42
edit2Rapporteer  
Ik had twee knopen in mijn lijnen en heb deze eruit gehaald maar zijn de lijnen nu nog te vertrouwen????? Ze zien er op het oog nog goed uit, dus wie kan mij helpen???

Moza

Antwoord #1 Juni 10, 2004, 09:12:40
edit2Rapporteer  
Als ik zeg dat ze te vertrouwen zijn en ze breken volgende week......dan ben ik niet te vertrouwen.....dus;

heb je er lang mee gekite? Kun je je lijnen zo inkorten dat de plekken weg zijn? Heb je echt goed gekeken? En hoe kunnen er ineens twee kknopen in je lijnen zitten?

groetjes.....
Stengel

Antwoord #2 Juni 10, 2004, 09:29:36
edit2Rapporteer  
In principe maakt een knoop een lijn zwak zolang hij er inzit. De lijn snijd zichzelf door.
Als je de knoop uit de lijn haald en de mantel van de lijn is niet beschadigd is zou ik me niet veel zorgen maken over de kern.

Een vriend van mij heeft een seizoen met een knoop en een lijn gevaren. Nu vaart hij alweer een seizoen met dezelfde lijn maar dan zonder knoop en dit is een standaard nylon lijn die vroeger bij een Naishvlieger zaten.

greets

Stengel

aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
De auteur is niet aansprakelijk te stellen voor eventuele schade en/of letsel als gevolg van het opvolgen van adviezen/tips uit dit bericht  Wink
Tomislav

Geen avatar

Antwoord #3 Juni 10, 2004, 11:15:28
edit2Rapporteer  
Gebruik de lijnen waar knopen in hebben gezeten als stuurlijnen, daar zit iets minder spanning op dan op je voorlijnen.

En als je twijfelt: Koop wat peace-of-mind voor een paar tientjes :-)

Ik had twee knopen in mijn lijnen en heb deze eruit gehaald maar zijn de lijnen nu nog te vertrouwen????? Ze zien er op het oog nog goed uit, dus wie kan mij helpen???
slufterhufters.com

Antwoord #4 Juni 10, 2004, 11:21:51
edit2Rapporteer  
als je hebt gekite met een knoop in je lijn krijg je die er onmogelijk meer uit.

dus zo strak zullen die knopen niet gezeten hebben, en als de lijn er hetzelfde uitziet als de rest van de lijn hoef je je geen zorgen te maken.
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #5 Juni 10, 2004, 19:38:35
edit2Rapporteer  
Da's onjuist Arno.... Je bedoelt dat jij die er niet meer uitkrijgt! Wink

Door een tijdje erop te kauwen maak je de boel lekker los en wip je een strakke knoop er zelfs uit.
Breeksterkte op de knoop is beduidend lager. Over het algemeen is bij een knoop in de lijn deze nog niet gebroken en dus is ie ontknoopt sterker dan geknoopt :-X
Naish........what else???

Antwoord #6 Juni 11, 2004, 08:04:23
edit2Rapporteer  
Door iedere soort knoop verliest je lijn sterkte, als je wilt weten hoeveel sterkte je verliest door een bepaalde knoop, check je knopen boekje en hierin staat hoeveel sterkte je per knoop verliest, uitgedrukt in %. Met een paalsteek verlies je bv 20% van je sterkte!
Marco

Antwoord #7 Juni 11, 2004, 13:02:14
edit2Rapporteer  
Kans dat je een paalsteek in je stuurlijnen krijgt is nagenoeg nul, als je de knoop uit de lijn gehaald hebt en de lijn is niet beschadigd, dan kun je gewoon mee doorvaren, voelt het stukje lijn waar de koop zat stug, hard aan dan kan het zuijn dat bij het dichttrekken van de knoop teveel wrijvingswarmte ontstaan is waardoor de lijn iets gesmolten is. Waarschijnlijk zal ie dan ook op dat punt gaan knappen.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.