Afschrijving van je kites

aa-p n-oo-t kiten

September 22, 2005, 16:58:33
edit2Rapporteer  
Ik ben eens benieuwd welk bedrag jullie reeel vinden om per jaar van je kite af te schrijven. (Misschien kan er een polletje van gemaakt worden, weet alleen niet hoe)

Sta nu zelf voor het dilemma om voor de verkopende/kopende partij een aantrekkelijke prijs te maken

Dus iets in de trend van bv:

Als uitgangspunt een 14m incl bar en lijnen

200 eu per jaar onbeschadigd / 300 eu per jaar gerepareerd
300 eu per jaar onbeschadigd / 400 eu per jaar gerepareerd
400 eu per jaar onbeschadigd / 500 eu per jaar gerepareerd

Misschien valt het nog te splitsen in een polletje onbeschadigd en gerepareerd?

Ik ben benieuwd...
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 September 22, 2005, 17:04:43
edit2Rapporteer  
Ik koop telkens overjarige kites als het nieuwe model er aan zit te komen. (net overgeschakeld van de x4 naar de raven)
Ik betaal dan steeds tussen de 50 en 150 euro per kite bij.
Als je praat over nieuwe kites, dan moet je gewon rekenen dat je van 1300 euro nieuw afschrijft naar 650 binnen een jaar.
Claudia

Antwoord #2 September 22, 2005, 18:12:26
edit2Rapporteer  
Ik zou wel minder willen afschrijven maar mijn aero2 uit 2003 daar krijg ik nog geen 400 euro meer voor, ook al is ie nog  helemaal gaaf en weinig gebruikt. Denk dat een kite na 4 jaar compleet is afgeschreven. Je zou dus kunnen zeggen zo'n 300 euro per jaar aan afschrijving, als ie nog nieuw is gaat het natuurlijk veel harder dan van het 3e op het 4e jaar ofzo.
jelle192

Antwoord #3 September 22, 2005, 19:09:20
edit2Rapporteer  
Aap-noot-kiten, volgens mij gaat dit helaas niet lineair. De grootste afschrijving vindt plaats op het moment dat je met je nieuwe gear naar buiten loopt. Daarna wordt de afschrijving per jaar steeds minder, maar dat hangt ook weer af van de innovaties en mogelijke problemen (zoals met die delaminatie problemen ergens rond 2001. Heb je een kite uit die tijd, dan is die veel minder waard dan een kite uit het jaar erna. Dat verschil is veel groter dan het verschil weer een jaar later). Omdat zowel de innovatie van kites nog steeds redelijk snel gaat, en de sport zeer snel groeit, en er nog altijd vrij snel nieuwe merken bijkomen en verdwijnen, en de sport nog redelijk nieuw is (kinderziektes als delaminatie e.d. dus nog voorkomen) is het geheel denk ik niet wiskundig vast te leggen. Uiteraard kan je er een poll van maken en stemmen, maar dat wil nog niet zeggen dat je ook maar enigzins in de buurt van de werkelijke afschrijving per jaar zit/uitkomt.
Garmt

Antwoord #4 September 22, 2005, 19:30:06
edit2Rapporteer  
Jelle heeft gelijk, denk ik... De markt is aan zoveel invloed onderhevig... Op het moment dat een bijvoorbeeld een nieuw 'concept' komt zoals bijv. de Bow/SLE droppen tweedehands prijzen als een baksteen (en dus stijgt op dat moment de afschrijving, want m.i. is afschrijving een corrigering naar de actuele/marktwaarde (ook al zijn boekhouders het daar niet mee eens)). Of als er ineens een prijsstunter zoals Best tevoorschijn komt. Of, of, of, etc.

Mijn vriendin had bijvoorbeeld een Volkswagen Lupo gekocht. Best duur tweedehands, maar houdt z'n waarde heel goed: het is immers de goedkoopste Volkswagen die te koop is, dus mensen die per se een Duitse auto willen (ik ben er ook zo een...) vallen dan toch voor een relatief dure Lupo. Vervolgens brengt Volkswagen de "Fox" uit. Een nog kleinere volkswagen, maar dan nieuw, en voor hetzelfde geld als een tweedehands Lupo -> hopla, de marktwaarde van een Lupo is direct minder waard!

Nou dus maar hopen dat Naish en consorten niet ook nog eens een tyfusgoedkope beginnerskite gaan uitbrengen... 2e hands markt is volgens mij voornamenlijk voor nieuwe beginnelingen, en echte verslaafden willen toch wel twee keer zoveel euries betalen voor een topmodel.
Jbjoepie

Antwoord #5 September 22, 2005, 20:17:21
edit2Rapporteer  
Volgens mij zijn de prijzen van de ravens ii gestegen i.v.m. verleden jaar
 ThumpDown ThumpDown
Darkwing
Gast
Antwoord #6 September 22, 2005, 20:17:55
edit2Rapporteer  
Volgens mij zijn de prijzen van de ravens ii gestegen i.v.m. verleden jaar
 ThumpDown ThumpDown

Waar staan de prijzen van de nieuwe Naish Kites dan?
drifter

Antwoord #7 September 22, 2005, 20:31:25
edit2Rapporteer  
in de nieuwe kitemagazine

12 raven 2: 1399
16 raven 2: 1499

Psychotic

Antwoord #8 September 22, 2005, 20:50:34
edit2Rapporteer  
natuurlijk schrijf je op mereken als cabrina, naish, etc een STUK minder af als op monkey, best etc, dan is je kite na een jaar geen reet meer waard......

Robert K
Gast
Antwoord #9 September 22, 2005, 21:24:05
edit2Rapporteer  
Nee JT, je schrijft op dure merken meer af dan op bv. een Best, dan laat ik de Helfish even buiten beschouwing natuurlijk!
Na een jaar is een Best nog best wel wat waard.
KiteDemon

Antwoord #10 September 22, 2005, 21:33:01
edit2Rapporteer  
Euh....als je kijkt naar de dumpprijzen die ze in Duitsland hanteren voor nieuwe overjarige kites, dan kan je al 50% afschrijven van de nieuwwaarde na een jaar voor een gebruikte kite. Zo zit de markt nou éénmaal in elkaar.
peterb

Antwoord #11 September 22, 2005, 21:42:03
edit2Rapporteer  
Neem maar als voorbeeld de C02 2005 van dit jaar. Kite is nu overal voor 50% nieuw te koop in het buitenland. Vorig jaar was dit voor de nitro en de JN-kites. Het heeft ook te maken of de verkoop van bepaalde kites tegengevallen is of dat er gewoon teveel kites geproduceerd zijn.

Ik heb bv. in juni een nieuwe 2005 co2 16m gekocht voor 999 euro incl. bar en lijnen, was toen echt een "koopje" aangezien je in Nederland overal nog 1400 euro betaalde. Nu is de kite te koop voor 579 euro inclusief bar en lijnen. Dus zomaar 35% afschrijving tov mijn aankoop. Dus 2e hands is de kite al bijna niets meer waard, 450 euro misschien max.

naish23

Geen avatar

Antwoord #12 September 22, 2005, 21:46:06
edit2Rapporteer  
Mijn richtlijn voor tweedehands prijzen, in goede staat: 1 jaar oud = +/- 50% van de nieuwwaarde, 2 jaar oud = +/- 30% van de nieuwwaarde.
Joop BOZ
Gast
Antwoord #13 September 23, 2005, 09:05:05
edit2Rapporteer  
Een nieuwe naish van 1200 euro verkoop na 1 jaar voor +/- 700 euro.

Al mijn 2005 monkey's zijn voor de helft verkocht, maar dan ga je wel van 700 naar 350 euro.

Dus je bent 500 euro of 350 euro kwijt.

Bij Best is het afhankelijk of ze weer een 3 voor 2 aktie doen ! Als je ze vlak voor zo'n aktie een Best kite koopt ben je denk ik niet zo blij.

adrenalin

Antwoord #14 September 23, 2005, 09:49:12
edit2Rapporteer  
Eigenlijk bezeten dat er nog mensen zijn die nieuwe kites kopen.... Huh de helft minder waard al na 1 jaar....
RaRo

Antwoord #15 September 23, 2005, 10:34:30
edit2Rapporteer  
Ben wel blij dat er genoeg mensen zijn die dat wel doen hoor, hoe moet je anders aan een tweedehandsje komen   Huh
Claudia

Antwoord #16 September 23, 2005, 18:17:35
edit2Rapporteer  
Wacko bedoel je het niet andersom?
Darkwing
Gast
Antwoord #17 September 23, 2005, 18:19:40
edit2Rapporteer  
Wacko bedoel je het niet andersom?

Lijkt me niet, andersom zou wel een beetje raar zijn!

Hij zei: Mijn richtlijn voor tweedehands prijzen, in goede staat: 1 jaar oud = +/- 50% van de nieuwwaarde, 2 jaar oud = +/- 30% van de nieuwwaarde.

Dus als een kite 1000 euro kost, is hij naar 1 jaar 50% van de nieuwwaarde waard, dus 500 euro, en na 2 jaar 30% van de nieuwwaarde, dus 300 euro!

naish23

Geen avatar

Antwoord #18 September 23, 2005, 20:49:25
edit2Rapporteer  
Juist ja.
MW_KT
Gast
Antwoord #19 Oktober 07, 2005, 22:31:13
edit2Rapporteer  
Het klopt dat je veel afschrijft op een kite alleen kan je het wel beinvloeden, zo is het in aan het einde van het seizoen beter om een kleine kite te verkopen dan een grote kite. Grappig maar waar had een 8m v4 te koop staan, rond de zomer bijna niet te verkopen voor 400 en nu wel. De standaard maten 12,13,14 bijna altijd direct in het mandje maar wanneer je een 7m wilt hebben moet het worden besteld. In de maanden voor augustus kan je beter een 16 verkopen, juli en augustus zijn bijna altijd rustige maanden, behalve dit jaar maar toen was september weer rustig,.
Kortom verkoop een kite per seizoen als je je het kunt veroorloven qua geld......
brutus1

Antwoord #20 Oktober 08, 2005, 12:21:47
edit2Rapporteer  
Je moet ook altijd rekening houden met de slijtage van je oude spulletjes, bijv. je lijnen. Je kan stellen dat als je heel netjes met je lijnen omgaat dat je er zo'n 2 seizoenen mee kan kiten(één bar per kite). Dus als je nieuwe kites koopt bespaar jejezelf zo al minimaal 100 euro voor een originele lijnenset(géén vage aftermarket setjes dus). Je kan ook rekening houden met het feit dat als je particulier een kite kan verkopen dat je er rustig iets minder voor kan vragen omdat je dan niet hoeft in te ruilen en dus makkelijk korting op een nieuwe kite kan bedingen(minimaal 10%) of dat je hem dan lekker goedkoop in Duistland haalt.Ben trouwens van mening dat iemand die netjes omgaat met z'n kites het beste er 2 seizoenen mee kan varen.
-M@rc-

Logs: 0 | 17 uur
Antwoord #21 Oktober 08, 2005, 12:30:40
edit2Rapporteer  
Seizoensverkoop levert het meeste op zoals MW_KT omschrijft. Daarnaast denk ik dat er wel een regelmaat is als je kijkt naar de prijzen. Een nieuwe kite van een a merk kost nu nog steeds ongeveer het zelfde als een nieuwe in 2003. Een tweede hands nu kost ongeveer hetzelfde als een tweede hands in 2003. Er is dus wel degelijk sprake van regelmaat en dus een "vast"afschrijvingsbedrag.

Alleen een revolutie doet een prijs sterk zakken. Stel je voor dat bijvoorbeeld alle kites in 2007 "bow"kites zijn. Dan daalt de prijs voor een klassieke shape enorm en zal bijna niets meer waard zijn
Vietcong windhoos

Antwoord #22 Oktober 08, 2005, 13:44:12
edit2Rapporteer  
Komop mensen.... het kiten heeft een hoge emotionele waarde ... hoe langer ik een kite heb, des te groter de emotionele waarde van de kite ThumpsUp. Als je dit in geld uitdrukt heeft de kite iedere keer dat je ermee vaart meer geld opgebracht. Ik heb dan ook besloten mijn kites gewoon op te varen, en niet ieder jaar, maar om de zoveel jaar een paar nieuwe of één jaar oude kite(s) te kopen. Da's pas pure winst .......ha ha  YeSS Joepie
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.