Ik heb zelf de Atom 9 en de Atom 12. Maat van me heeft er inmiddels ook 2 besteld. Werkelijk top kites.
Hieronder een reviewverslag.
Eerste indrukken• de kitebags zijn in vergelijking met de bags van de ION en de Strike II wat eenvoudiger. Geen externe bevestigingspunten, geen gaas om het zand eruit te laten. Ook wel weer een voordeel, aangezien de auto nu schoon blijft;
• de kites zijn zeer degelijk gebouwd. Waar de kite de grond kan raken is er een versteviging aangebracht. Ook is de wens van een zwarte leading edge en zwarte struts weer door Flexifoil opgepakt (minder vuilgevoelig). Uiteraard zijn de kites voorzien van een one-pump systeem. Bridle is degelijk en voorzien van 2 katrollen om de powerlijnen aan te bevestigen.
• de bar is wederom top. Feitelijk is het hier de bekende Axis bar met een wat langere depowerstrap. Verschil met de ION bar heb ik nog niet kunnen ontdekken. Volgens mij zijn beide barren (ION en Atom) identiek. Safety is simpel en supereffectief. De bar is voorzien van 4 lijnen (hoe minder hoe beter) en een mini 5e lijn die enkel wordt benut om te voorkomen dat de bar zich helemaal naar de kite begeeft als de safety wordt getrokken. Spaghetti is dus ook verleden tijd en de kite kan na het trekken van de safety weer simpel worden watergestart. Dus naar de kant zwemmen om vervolgens 2 uur lijnen te ontknopen is niet meer nodig
Vaareigenschappen• de low-end is werkelijk top. Afgelopen vrijdag (29 augustus) was de wind zwak (windkracht 3) en het merendeel van de kiters was aan het varen met een 12 meter of groter. Maat van me was met zijn Strike II 13 aan het varen (met deur). Helaas was mijn 12 Atom nog niet binnen, en had ik enkel de 9 Atom bij. Ik dacht dit heeft geen zin, dus toch aan het pompen gegaan en 10 minuter later was ik aan het varen. Eerst met de deur (162 x 42), later met mijn Nobile 666 (129 x 39). Low-end is dus mega en inderdaad kun je gewoon 2 tot 3 maten bij de kite optellen om een vergelijking te kunnen maken met een traditionele C-kite. De 9 Atom heeft dus de low-end van een 11/12 C-kite. En tsjee wat is die Atom 9 snel zeg
• de high-end is evenals de low-end geweldig. Afgelopen zondag 1 oktober heb ik de 12 Atom aan de tand gevoeld (het was meer weer voor een 9). Vlagen worden goed opgevangen (hoezo vlagerige wind?), depower is goed, geen aan-uit gevoel gewoon vloeiend en ook weer een snelle kite.
• waterstarten is piece of cake. Als de kite in het water valt drijft hij bij genoeg wind vanzelf naar de rand van het windvenster (of de kite even helpen door aan de stuurlijn te trekken). Bar pakken, aantrekken en starten. Bij minder wind kwestie van de depowerstrap helemaal depoweren, kite rolt om en dan kun je op de oude manier herstarten. Kortom waterstarten is ook voor de beginners supersimpel.
• ik heb nog even met de settings gespeeld en ben tot de conclusie gekomen dat de standaardsetting gewoon het lekkerste vaart.
Conclusie
• Flexifoil heeft weer eens bewezen gewoon goede, eenvoudige, degelijke kites te bouwen. De Atom is werkelijk een geweldige kite waar je veel plezier aan kan beleven. Snel te varen door de goede low-end en uiteraard superveilig door de uitstekende high-end en goede en altijd werkende safety.