slingshot {Thomas}
![](/forum/avs/avatar_1939.png)
Berichten: 1466
|
zijn er wel voordelen volgens mij niet:P {ja je kan er goed mee flyboarden
|
|
|
bignelis
![](/forum/avs/avatar_1538.png)
Berichten: 315
|
Ik heb er nog nooit mee gevlogen, maar wat mij opvalt is dat de lui die je ermee ziet varen wel enorm snel hoogte ziet lopen. Daarbij weet ik dat een kleiner formaat matrasvlieger dezelfde kracht levert als een grotere tube-kite. Verder "zweven" ze meer en is het voor de fabrikanten ieder jaar weer een uitdaging om ze net zo snel te laten sturen als de tubes. Van de vele hulplijntjes zijn de kites al afgestapt, scheelt met in de knoop raken. Ik denk dat overige toevoegingen beter door andere mensen gemaakt kunnen worden.
|
|
|
Joost--
Geen avatar
Berichten: 1016
|
Voordelen: Stabiele kite, PL kites zijn niet uit de lucht te krijgen. Ze vallen niet over je heen waar tubes nog wel is last van hebben. snel opstartbaar, niet oppompen. Pl kites zijn iets goedkoper dan de meeste Tubes Ze zijn volgens mij earodinamischer van vorm.
Geen struts enzo die kapot kunnen gaan.
Lastig vind ik nog het starte en landen met die gingen. Weinig mensen weten hoe dat moet. Dus je moet altijd zorgen dat er iemand op de kant staat die weet hoe het werkt.
|
|
|
kiteboy
Gast
|
Ik heb zelf een peter lynn s arc foil kite. Als je eens in oostvoorne bent en wilt testen laat dan maar weten. Kan je zelf het verschil merkenl het is wel een oudje maar spring er nog hoog mee.
kiteboy
|
|
|
posty
![](/forum/avs/avatar_126.png)
Berichten: 2454
|
zonder hulp starten en landen is een makkie als je het een paar keer gedaan hebt.
|
|
|
larssmits
Gast
|
ik heb een s-arc 630 voor harde wind ze hebben een hele goede high end, lijken eeuwig te houden ze zijn heeeeel stabiel als hij al over je heen vliegt (met veel moeite) vliegt hij gewoon weer rustig naar het windvenster. alleen starten lukt wel, maar landen... (alleen starten doe ik alleen waar ik genoeg ruimte heb) en vullen gaat niks maar bij de nieuwere (s-arc komt uit 2001) hebben ze een goede vulrits en daar gaat het wel goed bij. ik vlieg ook wel eens met phantoms, die hebben lekkere hangtime en flyboarde relaxed maar toch verkoop ik m'n s-arc (als ik iemand weet) want ik wil een yarga 5 250€ kompleet ![Wink](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/wink.gif)
|
|
|
kevinkite
![](/forum/avs/avatar_1005.png)
Berichten: 38
|
het verschil is aan iemand die een tube-kite vaart moeilijk uit te leggen het is een kwestie van het gevoel. zeker met de nieuwe vanom het wind berijk is zeer groot, ik ben 13 jaar en ik vaar van 10 t/m ongeveer 24 knopen met mijn 16m2 daar boven vaar ik met mijn bomba 8,5m2 waar ik als de wind inzakt naar 16 knopen nog steeds lekker bezig ben wat mijn boven grens is weet ik niet wand ik moet met 28 knopen van mijn vader het water af. afgezien van de voordelen die boven al gemeld zijn(hangtime,auto-zenit,niet pompen,de prijs). zeker de bomba is een perfecte kite om mee tebegginnen in mijn ogen
ps. de draaisnelheid is bij de vanom bijna geen punt meer
|
|
|
matman
![](/forum/avs/avatar_1401.png)
Berichten: 95
|
Tja, het is gewoon persoonlijke voorkeur ![ThumpsUp](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/thumbsup.gif) . Eigenlijk moet je maar niet verder lezen, want ik ben NIET objectief (tong_kitesmiley) Voordat ik op het water stapte heb ik veel gepowerkite en gejumpt op land. Toen had je alleen maar "ram-air"-type kites (afgezien van de C-Quad en speedwings!). Ik ben maar een paar keer (lessen) met een tube (Cabrinha blacktip) het water op geweest. Maar geef mij maar een s-arc, guerilla I of II, gewoon een persoonlijke keus. Niet meer, niet minder. Maar niemand kan ontkennen dat die PL-kites rete stabiel zijn. De enige keren dat ze het water raken is als je een stuurfout maakt. + stabiel in de lucht + lekkere relaxte airtime + langere levensduur + minder fratsen die stuk kunnen zoals struts en tube. + geen pompje meer lenen van je vriendjes - low-end slechter als gemiddelde tube (Is met Venom tegenwoordig ongeveer gelijk)
|
|
|
Michiel.
Moderator
![](/forum/avs/avatar_352.jpg)
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Er zijn voordelen maar ook nadelen. Een groot nadeel voor mij blijft dat de kleinere maten (die het lekkerste varen naar mijn mening) link alleen op te laten zijn. In 7 Bfrt klapperen die kites zo hard dat de stuurlijnen makkelijk om een tip kunnen komen of onder de kite.
Met de nieuwe Venoms zitten er klittebandjes op om de lijnen op hun plek te houden tijdens de start, ik heb dit nog niet gezien in harde wind. Als dat ook met de 10 en 7 Venom goed werkt dan is dat ook geen nadeel meer (upgrade voor Guerilla's?)
Van de grotere maten is de stuursnelheid langzaam, evenals de vliegsnelheid. Peter Lynns blinken niet uit in het low-end, maar wel in het high-end.
Die S-Arc was een fijne kite in de tijd dat ze op de markt kwamen. Nu is het windbereik wat beperkt vergeleken de meeste tubekites met 5th line bijvoorbeeld. De Guerilla was al een enorme verbetering op deze kites, ik hang liever onder een Guerilla 10 dan mijn oude S-Arc 630. Inzetbereik voor mij is zonder dollen (70kg) 18 - 33knopen!!!
Een ander nadeel wat ik persoonlijk vindt is de autozenith (het automatisch kruipen van de kite langs de rand van het windvenster naar de zenith als je de bar loslaat, top voor beginners!) in harde vlagen. Waar een tubekite netjes rechtdoor blijft vliegen wil in elke harde vlaag de Arcjes naar boven sturen. En met een vlaag wil je je kite juist laag houden. Met goed tegensturen kom je er wel, het is alleen erg wennen.
Een snel vliegende en sturende tubekite met 5th lijn zorgen ervoor dat ik mijn Arcjes niet meer gebruik, op de Guerilla 10 na. Maar misschien dat ik die ook nog wel weg doe)
Kortom, ga er een proberen, ze zijn ook goedkoper dan de gemiddelde nieuwe LEI en naar mening ook degelijker (kan niet lek, en met gaatjes in de stof vliegt hij nog). En reparaties zijn veel goedkoper.
|
|
|
teammohawk
Gast
|
peter lynn zijn echt super stabiel. En die nieuwe heeft alles wat de oude peter lynns ook hadden alleen nog wat meer. De venoms zijn een stuk sneller met sturen ik heb zelf een venom 10 en je loopt em zo terwijl dit bij de guerilla's nog bijna niet te doen is. De venom kun je ook gewoon uithaken zonder dat ie snelheid verliest en gaat stallen en het low end en high end bereik is echt heel erg verbeterd vergeleken met de vorige peter lynns. ik kan met mijn venom 10 varen als ik ook met een geurilla 2 13 kan varen en ik kan hem houden totdat ik eiegenlijk met een geurilla 9 bezig zou zijn.
|
|
|
matman
![](/forum/avs/avatar_1401.png)
Berichten: 95
|
Ik ben het met "wake-kiter" eens, de launch van een arc 630 is echt een bitch (geschokt_kitesmiley) . Als je al de moed verzameld hebt om in 6-7 Bft te staan, dan krijg je toch het klamme zweet van de lancering van zo'n super zenuwachtige luchtzak. Met assistentie van je maatje is het oplaten van de arc 630 in harde wind geen probleem (Als je maatje weet hoe je een twinskin oplaat). Helaas nog geen geld om een venom te kopen (huilen_kitesmiley). Nog even wachten dan
|
|
|
*suus...
Gast
|
thnx voor all jullie reacties hea! : ![Smiley](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/smiley.gif) ik ook weer blij enneh heb je der nog wat over te vertelle zeg t gerust,, ondertussen ben ik al een stuk wijzer
|
|
|
Michiel.
Moderator
![](/forum/avs/avatar_352.jpg)
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Die Venom 10 zal zeker wel een topkite zijn, evenals de Guerilla 10. Die stuurt ook razendsnel, kun je ook loopen (maar genereert wel veel power in de powerzone) en springt met de juiste timing nagenoeg zo hoog als mijn Vegas 12.
Maar het inzet bereik van de Guerilla 1 en 2 waren al groter dan die van de gemiddelde LEI, is die Venom nog veel groter? Dan ga ik al bijna denken aan Crossbow achtige windbereiken.
Zou best eens een Venom 13 of 10 willen testen
|
|
|
mette
Gast
|
ik vaar mijn venom 13 van 14-24/25 knopen. 85kg, 27meter lijnen, vermoed dat als je overstapt naar 20 meter lijnen dat de range dan nog wat naar boven opschuift. Mn maat vaart met een GII13 en hij moet toch telkens weer wennen aan de snelheid van mijn venom 13 als hij eens een rondje met mijn kite mag maken ![YeSS](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/static.gif) [voor zij die weten wat ik bedoel: probeer de internal strap eens volledig los, de snelheid wordt dan echt nog hoger, schitterend] Een voordeel dat nog niet genoemd is is de duidelijk beter mogelijkheid windstoten te absorberen. Dit zorgt mee voor de grote range. Komt er een korte windstoot zal je niet meteen overpowered zijn. Ik ben 100% tevreden over PL. Tis gewoon een kwestie van voorkeur... zeker voor wat betreft de Venom ![ThumpsUp](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/thumbsup.gif)
|
|
|
larssmits
Gast
|
de phantom heeft trouwens geen last meer van de auto zennith, ik weet niet hoe dat bij de venom zit
|
|
|
piede
![](/forum/avs/avatar_1248.png)
Berichten: 1689
|
Dit is nog eens een informatief topic!
Ben sinds 2 dagen in aanraking gekomen met een geurilla 2. Reed 2 dagen achter elkaar met iemand mee die die kite vaart. Dus ook helpen met opstarten. Je moet het ff door hebben hoe dat precies gaat. Het lijkt me kloten als je alleen heen gaat met zo'n kite en dat een wildvreemde je kite dan moet meehelpen oplaten omdat er bijv. niet genoeg wind staat op de plek waar hij opgelaten moet worden. (Mirns, westenwind)
Maar alsie eenmaal in de lucht zit, dan gaatie lekker! Maar ben nog niet zo onder de indruk dat ik mn tubes inruil voor een PL...
Greetz, Piede
|
|
|
Leander
![](/forum/avs/avatar_536.png)
Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
|
Geen last van Autozenith ![loser](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/loser.gif) Dat is juist het grote voordeel van die kites. Dat ze automatisch op 12 uur gaan staan en niet uit het windvenster vliegen.
|
|
|
larssmits
Gast
|
is wel lastig als je de hele tijd onder het varen tegen moet sturen, alleen met crashen is het relaxed
|
|
|
|
posty
![](/forum/avs/avatar_126.png)
Berichten: 2454
|
nadeel vind ik ook dat als je met harde wind over het strand loopt niet net zoals met een tube de kite een metertje boven het land laat zweven, zonder dat ie heel de tijd naar boven wil en van voor naar achteren vliegt.
|
|
|
Michiel.
Moderator
![](/forum/avs/avatar_352.jpg)
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Idd. was ik het absorberen van windvlagen vergeten ![Wink](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/wink.gif) Maar bij hele harde windvlagen willen ze echt naar boven. Door het relatief dikke profiel lijkt het ook alsof ze moeilijker op gang komen, maar als ze eenmaal gaan, dan gaan ze ook als de brandweer. Bij een tubekite heb ik het idee dat de kracht makkelijker te doceren is. Maar dat kan natuurlijk ook merk en type verschillend zijn. En op het land is een Guerilla en S-Arc goed te controleren. Een tubekite will immers op die hoogte naar beneden vallen, precies andersom ![Wink](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/wink.gif) Gewoon een kwestie van wennen.
|
|
|