In navolging van zovelen, hier mijn vorderingen te volgen:
* Outline f-one trax 135 x41
* Karuba kern + pu gegoten rails
* Rvs inserts, epoxy pluggen
* PBT eigen ontwerp+ 220 UD en 280 keper
* Vacuum, 3d shapetafel en instelbare rockertafel
Bouwwijze is een mix van LeonB's pionierswerk, Prokiter ideeen, rondkijken en boerenverstand...
Daar gaan we dan:
Allereerst me 2 maanden intensief bezig gehouden met Photoshop en Illustrator tutorials doorworstelen om een fraai ontwerp te maken voor de PBT high glossy sheets.
(Check:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=29083.0)
Toen een bestelrondje orders verzameld om tot een schappelijke prijs te komen. Voor rond de 50 euro per board heb ik nu een eigen PBT ontwerp laten printen en deze komt als het goed is volgende week mijn kant op.
Op een winderig en drassig Mirns mocht ik van Henk Jan zijn Trax natekenen inclusief vinposities etc.
Heb eerst een uur op het board gevaren om te kijken of het wel wat voor me was. Kopieren is meestal niet zo mijn ding, maar als ik er zo veel tijd, geld en energie in ga steken moet de basis in ieder geval wel goed zijn toch?
Ik haat decoupeerzagen omdat ik altijd ruzie met die dingen heb, scheef zagen, niet nauwkeurig etc. En na 8 boards bouwen heb ik wel geleerd, hoe nauwkeuriger je werkt, hoe minder je hoeft te schuren! Dus nieuwe zaagjes gehaald.
De 1/4 mal uitgezaagd en de hartlijnen uitgezet op 8 mm mdf, dan de kwart mal dmv spiegelen aftekenen op het mdf tot een heel board. Zo hoop ik tot een zo symetrisch mogelijk board te krijgen
De mdf plaat uitgezaagd en nageschuurd om een zo egaal mogelijk outline te krijgen.
Hartlijnen op de karubakern uitgezet, de mdf mal hierop gelegd en 1,5 cm kleiner uitgezaagd.
De kopse kant van het mdf met schilderstape afgeplakt om hechten van de pu te voorkomen.
De kopse kant van het 8 mm mdf + tape ingesmeerd met lossingswas en de dikke 18 mdf onderplaat 2 cm binnen de outline van het board ook ingevet. Lekker smeren en een paar laagjes erop.
De 8 mm mdf mal vastschroeven op de 18 mm mdf onderplaat en nogmaals invetten met lossingswas
Dan de uitgezaagde karuba core netjes op de hartlijnen binnen de mal leggen zodat er een soort van "gootje" onstaat tussen 8 mm mdf en kern.
Dan met buigzame latjes de core goed vastleggen en laten aandrukken zodat er geen pu onder je kern loopt en je kern ook mooi vlak blijft. Aan de tips nog een dun plaatje 2 mm triplex ertussen geperst. De onderzijde van de latjes die over het gootje lopen heb ik ook ingevet omdat ze anders misschien aan de rails vast zitten en dat wil ik niet.
PU afwegen, goed schudden voor gebruik, exact afwegen en goed mengen. Dit is de trage versie (7 minuten verwerkingstijd en 2 dagen uitharden) je hebt ook ps 115 en deze is 3 minuten te verwerken en al na een uur uitgehard. Deze koop ik dus voortaan weer... Geultje heel rustig en liefst zonder knoeien volgieten.
En dat ziet er dan zo uit, er zijn kleurtjes te koop die je door de pu kunt mengen. Heb zelf ervaring met zwart en blauw. Rood schijnt roze te worden
Dan de hele boel weer losschroeven en de kern met aangegoten rails voorzichtig uit de mal drukken. Deze laat ik nog even een dag zitten tot ie voldoende is uitgehard. Ondertussen teken ik de voetbandpluggen, de grabhandle pluggen en de vinpluggen af.
Dit zijn de vorderingen tot nu toe. Keep you posted