Kitesurfbrevet....voors en tegens..

McBridges

Berichten: 365
Augustus 21, 2010, 11:51:25
edit2Rapporteer  
Om een ander topic niet te vervuilen maar even een nieuwe opgestart omtrent een brevet wel of niet..

Op zich hoeft een brevet helemaal niet verkeerd te zijn en ook (bijna) geen geld te kosten lijkt me.
De NKV kan hier mijn inziens een grote rol in spelen.
Juist als je het in eigen hand gaat nemen voorkom je dat het straks misschien wordt opgelegd door gemeentes/politiek.  Kun je beter voor zijn denk ik.
Daarnaast krijg je misschien omdat je het zelf regelt om het zo veilig mogelijk te maken ook meer inspraak op meer/grotere spots vanwege het veiligheidsaspect.

We kennen allemaal de voorbeelden dat mensen lopen te klooien met een kite met (bijna) ongelukken als volgt.
Ik zou er ook niet blij van worden als zo'n ding van 12m vlak naast mijn spelende kinderen crasht (zijn mijn kinderen al wat groter maar dat doet er even niet toe  Cool)

We roepen allemaal dat zoiets onverantwoord is..........maar meer gebeurd er ook niet...
We roepen allemaal dat de sport veiliger moet.....
We roepen allemaal als er weer eens wat gebeurd uit onkunde dat diegenen het verpesten voor onze sport......

Op het moment dat er een brevet zou zijn zou je bovenstaande voor een groot deel uit kunnen sluiten.
Even een beetje filosoferen... waarom zou het niet mogelijk zijn dat de NKV bijvoorbeeld 4x per jaar een "open dag" houdt waar je "basisskills" kan laten zien en dan een brevet krijgt (tegen administratiekosten).
Geldt ook al voor het huidige bestand van 10.000 kiters, even naar zo'n dag en klaar.
Misschien te combineren met de veiligheids clinics?
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?threadid=38476

Voor de nieuwkomers, die uiteraard een les gaan volgen kun je het via de surfschool regelen, hoeft ook niets extra's te kosten.
Voor diegenen die zelf instructeur zijn lijkt mij een extra aantekening een goed idee zodat zij bevoegd zijn om privé ook een vriend(in) het kiten te leren, zodat je voorkomt dat de ene nono het aan de andere nono gaat leren.......

Handhaving, tja, misschien de regiovertegenwoordigers of andere vrijwilligers?
Geef ze bepaalde bevoegdheden net zoals een stadswacht, (lees strandwacht) en je komt een heel eind lijkt me.
 

Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #1 Augustus 21, 2010, 12:04:16
edit2Rapporteer  
Laten we het zo stellen kwaad kan het in ieder geval niet.
Zoals je aangeeft beter nu zelf iets regelen dan dat dit door de overheid wordt gedaan. Maar laat het waanidee schieten dat je door middel van een brevet ongelukken kan gaan voorkomen.
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #2 Augustus 21, 2010, 13:19:35
edit2Rapporteer  
Maar laat het waanidee schieten dat je door middel van een brevet ongelukken kan gaan voorkomen.

Ik vind dat zeker geen waanidee.
Op dit moment is het zo dat iedereen maar een kite kan kopen en daarmee kan doen en laten wat hij wil en wat dus ook gebeurd.
Ik denk dat je wel degelijk bepaalde ongelukken kan voorkomen als je verplicht stelt dat iedereen die een kite in zijn handen heeft daarnaast ook een brevet moet hebben, oftewel dat diegene dus weet waartoe een kite in staat is en wat daar allemaal mee fout kan gaan (hangt dus af wat je voor voorwaarden stelt voordat iemand een brevet krijgt).
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #3 Augustus 21, 2010, 13:26:40
edit2Rapporteer  
verbieden we dan ook de kite op 12 uur parkeren? en geef dat dan ook even door aan duitsland! maakt friesland een stuk gezelliger!
jer@en

Berichten: 64
Antwoord #4 Augustus 21, 2010, 13:38:25
edit2Rapporteer  
een ander probleem is de tweedehands markt. nieuwe kites in de winkel kopen is makkelijk te reguleren, maar hoe doe je dit met kiters die hun tweedehands spullen verkopen? ik denk dat er maar weinig vragen of de potentiele koper ook een brevet heeft.

verder ben ik wel met je eens dat zelf een optie aanbieden beter is dan wachtten tot je hem opgelegd krijgt.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #5 Augustus 21, 2010, 13:40:08
edit2Rapporteer  
Tegen. Met meer beoefenaars zal helaas de behoefte aan regulering meer worden.

Ondanks dat het een fysieke sport is het een sport die je met koppie moet doen. Een brevet zal niks veranderen aan overmoedigheid/risico inschatting.

Kijk maar eens hoeveel duikers er nog verzuipen en zelfs de brandweer duikers houden zich niet altijd aan de voorschriften terwijl dat nou juist een sport is met veel aandacht aan opleiding.

Gelukkig gaan we de winter weer in.
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #6 Augustus 21, 2010, 14:36:25
edit2Rapporteer  
een ander probleem is de tweedehands markt. nieuwe kites in de winkel kopen is makkelijk te reguleren, maar hoe doe je dit met kiters die hun tweedehands spullen verkopen? ik denk dat er maar weinig vragen of de potentiele koper ook een brevet heeft.

verder ben ik wel met je eens dat zelf een optie aanbieden beter is dan wachtten tot je hem opgelegd krijgt.

Tweedehands markt hoeft op zich geen probleem te zijn.
Wat mij betreft mag iedereen een kite kopen ervaring of niet TOT het moment dat je er mee bezig gaat en je jezelf bevind op een plek waar ook andere (buiten jezelf) er schade van kunnen ondervinden.
Op zo'n moment zal je kje brevet moet kunnen tonen.
Tegen. Met meer beoefenaars zal helaas de behoefte aan regulering meer worden.

Ondanks dat het een fysieke sport is het een sport die je met koppie moet doen. Een brevet zal niks veranderen aan overmoedigheid/risico inschatting.

Kijk maar eens hoeveel duikers er nog verzuipen en zelfs de brandweer duikers houden zich niet altijd aan de voorschriften terwijl dat nou juist een sport is met veel aandacht aan opleiding.

Gelukkig gaan we de winter weer in.

Chico, het gaat mij ook niet om de overmoedigheid/risico inschatting zoals jij het omschrijft. Dat zal altijd zo blijven en daar vind ik nog steeds een taak weggelegd voor de medekiters om diegenen er op aan te spreken als je je trucs in het in-uitvaar gebied vertoont of vlak voor de kant.
Ben dus met je eens dat het een sport blijft die je met het koppie moet blijven doen  Wink
Het gaat mij juist om de mensen die 0 ervaring hebben....

Wat betreft de duikers, Stanley zei het al, je sluit niet alle ongelukken uit.
ECHTER die duikers waren wel op de hoogte van het hoe en waarom.
Dan komt ook jouw redenatie weer om de hoek kijken....."je moet wel het koppie er bij houden"
Er zullen natuurlijk ook altijd "Murphy" situaties blijven waar echt niemand iets aan kan doen.......

Of brandweerduikers zich niet aan de regels houden weet ik niet, maar het zegt meer iets van de zelfdiscipline van die duikers dan van hun opleiding (brevet).

Tegen. Met meer beoefenaars zal helaas de behoefte aan regulering meer worden.

Snap dus eigenlijk niet dat jij "tegen" bent. Zeker niet als we (lees NKV) het in eigen hand kunnen houden.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #7 Augustus 21, 2010, 15:07:05
edit2Rapporteer  
Snap dus eigenlijk niet dat jij "tegen" bent. Zeker niet als we (lees NKV) het in eigen hand kunnen houden.


Het lijkt me moelijk te realiseren. Wat voor kwalificaties heb je nodig voor zo'n brevet en wie gaat toetsen en vervolgens handhaven. Ik ben meer voor bewustwording. Het lijkt me algemeen bekend (vooronderstelling) dat kiten link kan zijn. Een ieder zal daar zijn conclusies uit moeten trekken als hij/zij er aan begint. Er is zat te google-n.

Verder ruik ik de aasgieren al die de poen uit je zak in hun zak proberen te krijgen met het verkrijgen van een brevet.

Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #8 Augustus 21, 2010, 15:07:52
edit2Rapporteer  

Geen enkel brevet is een waarborg dat er geen ongelukken meer plaats vinden. Piloten weten donders goed wat een vliegtuig wel of niet kan en toch gebeuren er ongelukken.
Ander voorbeeldje wat dacht je van rally coureurs die weten echt wel hoe je een auto moet besturen. Kijk eens op youtube hoeveel filmpjes er op staan betreffende crashes de een nog spectaculairder dan de ander.

Dus ja een waanidee dat het ongelukken voorkomt.

Dat zegt echter niet dat ik het geen goed idee vindt.
Een drempel verhogende maatregel voor hoe je het wend of keert  een risico sport kan zeker geen kwaad.
Alleen de handhaving wordt op zijn zachts gezegd een uitdaging
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #9 Augustus 21, 2010, 15:32:58
edit2Rapporteer  
Het lijkt me moelijk te realiseren. Wat voor kwalificaties heb je nodig voor zo'n brevet en wie gaat toetsen en vervolgens handhaven. Ik ben meer voor bewustwording. Het lijkt me algemeen bekend (vooronderstelling) dat kiten link kan zijn. Een ieder zal daar zijn conclusies uit moeten trekken als hij/zij er aan begint. Er is zat te google-n.

Verder ruik ik de aasgieren al die de poen uit je zak in hun zak proberen te krijgen met het verkrijgen van een brevet.



Kwalificaties? Weet niet wat de veiligheidsclinics (gratis) van de NKV in houden maar dat is in ieder geval een goed begin.
Wordt op dit soort dagen dan ook zo'n brevet uitgedeeld hoeft het dus ook niet veel geld te kosten...............


.
gende maatregel voor hoe je het wend of keert  een risico sport kan zeker geen kwaad.
Alleen de handhaving wordt op zijn zachts gezegd een uitdaging

Misschien dat dit goed te regelen is met een plaatselijke verordening door de gemeente.
Bv: "Kiten alleen toegestaan indien in bezit van een geldig NVK brevet".
Kan HJ vast wel meer over vertellen 
Willen gemeentes vast wel aan meewerken, zeker als het voor hun geregeld wordt.
Handhaving ligt dan bij de gemeente om langs te komen en de brevetten te controleren.
Indien geen brevet..... boete van 100,- euries, ook weer goed voor de gemeentekas..... Smiley, zeker als dat dan weer terugkomt in het onderhoud van de kitesurfgebieden  Grin
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #10 Augustus 21, 2010, 15:35:48
edit2Rapporteer  
allemaal leuk en aardig maar ik denk dat we onbewust 1 ding vergeten..............de kitescholen....

Daar begint het tenslotte allemaal net als bij iedere school.
Wat voor brevet krijg je als je slechts een paar uurtjes les hebt gehad?
Tja... een plastic pasje wat ik thuis zelf ook kan maken....het gaat nergens over....dit noemt zich dan een "school"....

Mijn mening: maak eerst de lessen maar eens langer én intensiever en leg veel nadruk op veiligheid.
Maar vooral, de instructeur moet ook kunnen beoordelen of men er écht geschikt voor is.
vergeet commercie, het gaat (soms) om mensenlevens/zwaar letsel.

Het is eigenlijk belachelijk dat je binnen enkele uren al zelfstandig mag kiten en alles kopen. (lees: aan je lot wordt overgelaten)
dit moet anders.

mag ik na 2 uur rijles al de snelweg op?  kan ik dan al een auto besturen?
ja, want ik kan al sturen, remmen en gasgeven!
maar mag ik het ook? nee natuurlijk niet!

wederom geef ik het voorbeeld van kite"school" H. Vogelezang
die staan soms met 8 of 9 instructeurs vermedigvuldigt met 2 á 3 lessers op het water. jongens, wees eerlijk, dit gaat toch nergens over?




McBridges

Berichten: 365
Antwoord #11 Augustus 21, 2010, 16:44:10
edit2Rapporteer  
De scholen is een verhaal apart.
Je zou er voor kunnen kiezen om de brevetten enkel uit te laten geven door het NKV op de "open dagen".
Je kan ook een stapje verder gaan door bepaalde scholen wel de bevoegdheid te geven tot het uitgeven van een brevet en anderen niet. Dit blijft echter glad ijs (of hard water... Roll Eyes)

Het gaat mij dan ook (in eerste instantie) om een "basisbrevet"; het zodanig kunnen handelen dat je anderen en jezelf niet in gevaar brengt.
Hoe ver je dat moet trekken...........??....... is ook een discussie waard.

1 instructeur op 2 of 3 leerlingen gebeurd volgens mij wel bij meer scholen. Maar dat is denk ik niet het punt waar je over valt.....
Ben zelf ook voorstander om lessen langer en intensiever te maken, alleen dan zit er wel weer een prijskaartje aan (hoewel ik van mening ben dat dit nooit een belemmering mag zijn maar ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
Daarom vind ik de veiligheidsclinics van het NKV een mooi initiatief.
 

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 Augustus 21, 2010, 16:59:03
edit2Rapporteer  
Ik vraag me serieus af of we de sport hiermee moeten willen belasten. Operationeel lijkt het me een onhaalbare kaart. Welke regels gelden in welk gebied? Is "normaal in Workum" hetzelfde als "normaal in Oostvoorne", en dan heb ik het nog niet eens over het buitenland. Voor er een enigzins werkbare set regels zijn we jaren en manjaren verder.
Vervolgens ontwerp ik een kite-aanhanger. Moet je dan opnieuw gecertificeerd worden, en wat als ik met die aanhanger toeristen rond ga leiden? De regels moeten future proof zijn, hoe gaan we mijn nieuwe 1-lijns kite met servo-kit beoordelen?
Ok stel dat we dan regels hebben, en een daarop afgestemd certificaat, wie gaat het dan handhaven? Kiters zitten normaal gesproken met hondenweer ergens ver van de bewoonde wereld, het kost een ambtenaar een halve werkdag om er te komen, en iemand die de regels overtreed blijft gewoon lekker op het water, of moeten er ook kitende brigades komen, en wat voor certificaten moeten die dan hebben?

Je kan er donder op zeggen dat dit geld gaat kosten. En zodra het geld kost, zit er iemand dat te "verdienen". Dus kan je wachten op concurrentie, politiek en misbruik. Mag je met een certificaat van Pietje niet bij Jantje kiten tenzij je $$$.

In feite is het hele IKO verhaal hier een voorbeeld van. Hoeveel mensen daar al niet door teleurgesteld zijn, en wat is nou de feitelijke bijdrage voor de veiligheid van de sport geweest.

Ik herinner me iets van KAT, Kite Aware Team, hoe staat het daar mee?

Ik kan me zelfs voorstellen dat het brevet systeem een schijn-veiligheid met zich meebrengt. Ik kan me in ieder geval één partij voorstellen die niet valt te brevetteren: de wind. Of krijgt die nou ook eindelijk eens een vette prent?
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #13 Augustus 21, 2010, 17:14:49
edit2Rapporteer  
@McBridges en Ron Rodeo,

als je lessen langer wil laten duren zal dat een minimum tijd moeten zijn die IEDERE school in nl en buitenland moet gaan handhaven, dat prijskaartje is dan voor iedereen gelijk en dan verliezen scholen er geen klanten op omdat hun school enkel 10-uurs cursussen geeft (ik noem maar wat). Handhaaf dat maar eens..

ik vind het een erg lastig punt brevet de ja of de nee, het is gewoon erg lastig om NU NOG in te voeren, er zijn al zoveel nitwits die gewoon maar voor de lol EVEN gaan proberen te kitesurfen zorg maar dat die naar een school MOETEN en dan een brevet halen.. gaat niemand lukken.. of grote hekken om de spots heen (minimaal 20m hoog want anders kan Mr Len10 overal zonder pas in:P) met een klein deurtje waar je alleen met pas doorheen komt!

ik wens de mensen die het systeem gaan bedenken en hierover gaan discusieren erg veel succes, want naar mijn idee is het verspilde tijd helaas..

jammer dat dit met de sport moet gebeuren
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #14 Augustus 21, 2010, 17:34:07
edit2Rapporteer  
@ El Rudo: Het gaat mij niet om verschillende regels per gebied.
Wat ik al zei is een basisbrevet wat aangeeft dat iemand bepaalde skills bezit.
Of jij dan je opgevoerde één-lijnskite met driedubbele aanhanger  gaat gebruiken maakt niet uit......je hebt de skills en dus een brevet, materiaal staat daar los van.

Met hondenweer en ver van de bewoonde wereld en dan handhaven? Is op zich niet interessant, als diegene zichzelf in gevaar wil brengen moet hij dat doen, er zullen weinig badgasten zitten dan.
Maar dan nog, ook voor Swiftenaar. Als de handhaving bij een gemeente kan worden neergelegd naar aanleiding van een plaatselijke verordening zoals ik al eerder benoemde kan het voor hun ook interessant zijn om te handhaven.
Diegene die zich dan op t water bevind kan volgens mij dus wel kiten en ik denk ook dat niemand het risico wil lopen van een boete van 100 euro als je bv voor 10 euro administratie kosten een brevet kunt halen bij een "open dag" van de NKV. Ik in ieder geval niet.

Die schijnveiligheid is inderdaad iets wat in de gaten gehouden zou moeten worden.
Dat valt echter misschien weer duidelijk gemaakte worden bij het uitreiken van.... 
Blieky

Berichten: 23
Antwoord #15 Augustus 21, 2010, 18:13:01
edit2Rapporteer  
Vandaag staat in de volkskrant een artikel over kitesurfen.
Hierin zegt Klaas Einte Adema "Het Zijn de leken die geen les nemen die het verpesten". Hij revereert meteen naar een scheur in zjin pak die hij heeft opgelopen omdat iemand zijn lijnen niet had opgerold.

Hij geeft aan dat enkele scholen niet allemaal dezelfde kwaliteit hebben. Sommige lessen met helmen en harnas, sommige zonder. (Misschien een idee om de instructeuren en de scholen beter te controleren op veiligheid en kwaliteit?)

In Beglie is er sinds kort een verbod om te kiten boven windkracht 7 en een verplichte opleiding. De nederlands reddingsbrigade zegt daarvan dat het een schijnveiligheid creert. De koek bij windkracht 5 kan volgends hen veel gevaarlijker zijn.

Daarnaast word aangegeven dat er steeds minder kitesurf spots komen, maar  steeds meer kiters. Dit heeft tot gevold dat het drukker wordt op het water, wat automatisch gevaarlijk is.

Op het eind van het artikel geeft hij aan dat hij zelf mensen aanspreekt op gedrag dat niet klopt.

Als ik dit lees is denk ik een brevet niet het antwoord op veiligheid. Ik denk dat het belangrijk is dat de kite community ervoor op staat om elkaar aan te spreken op gedrag dat niet veilig is. Zowel bij een beginner als bij een lakse pro.

Daarnaast zou het handig zijn als er vanuit de overheid meer kitespots komen zodat de drukte afneemt op de huidige spots.
En wanneer er les gegeven wordt dat die door instructeurs volgends veilige  methodes gaat en dat er veel tijd wordt besteed aan de veiligheid. Better safe then sorry...

Daarnaast heb ik gelezen dat kitesurfen vergeleken wordt met motorrijden. Hiervoor heb je ook een rijbewijs nodig. Daarnaast heb je verplicht een helm op en mag je geen wheelies doen. Als je dit naar kiten zou vertalen komt het op verplichte les voor elke kiter, Verplicht helm (en harnass) en geen tricks boven 2 meter.. anders ben je mogelijk een gevaar voor anderen op het water......
chico

Berichten: 1112
Antwoord #16 Augustus 21, 2010, 18:17:59
edit2Rapporteer  
Hey McBrides, jij lijkt me nogal een voorstander dus ga lobby-n. Misschien n start in Den Haag zo afzakken naar de provincies en de gemeentes. Mogelijk kan het NKV ook wat doen maar dit gaat je waarschijnlijk wat uurtjes kosten.

Grtz
(Bedoel het niet rot) Smiley
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #17 Augustus 21, 2010, 18:32:44
edit2Rapporteer  
@ Bliecky,

hoezo vergelijken met motorrijden?
Voor een crossmotor heb ik echt geen rijbewijs nodig en mag je ook als je 8 jaar bent mee rijden.
Dit soort vergelijkingen slaan als een tang op een varken gaat echt nergens over

Blieky

Berichten: 23
Antwoord #18 Augustus 21, 2010, 20:33:31
edit2Rapporteer  
Hoi Stanley,

zoals in mijn tekst beschreven zijn het punten die ik uit artikelen haal. Zo ook de vergelijking tot motorrijden. Zo ook de leuke: een kitesurfer zonder kite ervaring is als een motorrijder die de rem niet kan vinden... hehe Natuurlijk zwaar scheve vergelijking maar wel grappig. Smiley

Daarnaast ga ik er vanuit dat je weet dat je als 8 jarige niet op de openbare weg met een motor mag rijden. Op prive/eigen terrein mag het natuurlijk wel... Net zoals met kitesurfen zal dat waarschijnlijk geen eigen terein zijn, maar als je eigen terein heb dat groot genoeg is om te kitesurfen, dat ben je een erg gelukkig man...

Snowman

Berichten: 264
Antwoord #19 Augustus 21, 2010, 21:03:03
edit2Rapporteer  
Brevet prima zolang het maar niet verplicht is....

Kiteboarden is veel te divers om het af  te dekken met regeltjes net als snowboarden of skieen bijv. Deze sporten kun je ook heel veilig beoefenen maar je kunt ook extreem gaan, waarbij kans op ongelukken nu eenmaal part of the deal is.

Ipv eindeloze brevet discussie zou ik graag een uitgebreide rapportage wilen lezen van het dodelijke ongeval afgelopen week: wat is er nu precies gebeurd, domme pech of vragen om problemen (met alle respect)?  Bijv. waarom safety niet meteen getrokken zo dicht bij obstakels in combi met behoorlijk vlagerige wind?
Wimpie
Gast
Antwoord #20 Augustus 21, 2010, 21:17:27
edit2Rapporteer  
Voor (al dan niet opgelegde) oplossingen worden verzonnen, zou ik wel eens willen weten hoe groot het probleem nu echt is, vergeleken met andere (sport)activiteiten.Er wordt na aanleiding van een incident gesteld dat er een algemeen probleem is. Er spelen veel emoties en vooronderstellingen. Zijn er, objectief gezien, niet andere activiteiten die eerder aandacht behoeven?

Net zo wordt bij kitesurfen verondersteld dat het verstoring zou geven in natuurgebieden. Ik heb nog nooit een gedegen analyse van dat probleem gezien. Wel worden er maatregelen opgelegd: kitesurfers zijn niet welkom in gebieden waar windsurfers in grote getale wel mogen recreeren (met klappende zeilen en al).

Dus mijn stelling is: geen oplossing is acceptabel (ook niet van de overheid) voordat er een gedegen vergelijkende probleemanalyse heeft plaatsgevonden.
En als het probleem goed in kaart is gebracht, dan pas kan ook een adequate oplossing gezocht worden.
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #21 Augustus 21, 2010, 21:29:48
edit2Rapporteer  
Bijv. waarom safety niet meteen getrokken zo dicht bij obstakels in combi met behoorlijk vlagerige wind?
Zou jij nog aan je safety trekken als je kite al in het water ligt?
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #22 Augustus 21, 2010, 21:46:20
edit2Rapporteer  
j
Citaat
je safety trekke
Zou hem trekken als ik serieus gevaar ruik.
Wat zouden ze je leren als je voor een "brevet"  gaat ? (zo blijven we on topic)

Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #23 Augustus 21, 2010, 21:59:51
edit2Rapporteer  
j
Citaat
je safety trekke
Zou hem trekken als ik serieus gevaar ruik.
Wat ze zouden ze je leren als je voor een "brevet"  gaat ? (zo blijven we on topic)


Blijkbaar heeft ie dat niet geroken....
ontopic:
hoewel ik tegenstander ben van een brevet ben ik van mening dat je van alles theoretisch kunt uitleggen, maar dat raakt het bewustzijn niet. Je wordt je vaak pas bewust van iets als je echt datgene meemaakt. Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat je bv leerlingen verplicht een 10 meter dwars door het windvenster moet laten trekken, maar met dit soort acties dring je misschien wel door tot het bewustzijn. Misschien verplichte kost tot het kijken van acties die gruwelijk mis gaan? Het is in ieder geval bewezen dat beelden veel beter blijven hangen van alleen theorie, en het blijft nog beter hangen als je het zelf meemaakt.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #24 Augustus 21, 2010, 23:51:17
edit2Rapporteer  

Het gaat mij juist om de mensen die 0 ervaring hebben....


Die worden nu juist goed gewaarschuwd door alle media-aandacht voor ongelukken.

Er zijn nog steeds mensen die een marktplaatskite kopen en denken: ik ga lekker veilig in een weiland eerst eens oefenen. Die zal je nooit pakken met je brevet-handhaving.

Het is klote, maar de mens leert door ondervinding.
Tabak gebruik je tot je merkt dat je er doodziek van wordt.
Hoe meer ongelukken er gebeuren, hoe voorzichtiger  de meeste mensen zullen worden.
En nog steeds storten er toch elk jaar mensen van bergen. Iedereen weet dat.
Kitesurfers zijn net zo: sinds de dood van Captain zie je veel meer kiters van het water afgaan als er een donkere wolk aankomt. Over een paar jaar is dat verflauwd, tot er weer zoiets gebeurt.
Mensen zijn maar tot op zekere hoogte te reguleren door regels.

Ik denk dat een verplicht brevet een schijnoplossing is (en heel lastig uit te voeren). Maar de media-aandacht ervoor helpt wél aan bewustwording.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.