Laat berichten zien
|
Pagina's: [1]
|
1
|
Stijlen / Discussie / Hydrofoil / Re: carbon vs Alu mast
|
Gepost op: Juni 25, 2019, 21:32:02
|
Het ontwerp en materiaal bepalen het gedrag van je mast. Qua vorm kun je vorm van de mast, dikte van materiaal of open of gesloten profiel kiezen. En carbon is een combinatie van vezels en hars. Hoe die vezels in de hars ligt bepaalt de stijfheid. Je kunt dus hele slappe ontwerpen maken met carbon en hele stijve. Over het algemeen zou een carbon constructie lichten en stijver moeten zijn dan een aluminium constructie maar dan moet die wel goed ontworpen zijn en van het juiste type carbon. Wat je beschrijft kan dus prima het geval zijn. Vaak is foil gemaakt van hars en hele korte vezeltjes. Die zijn niet zo stijf als de matjes die je kent als carbon met dat ruitpatroontje. Echter die laatste is minder goed bestand tegen schade en een foil en de vleugels moeten daar wel tegen bestand zijn. Daarom dus een iets minder stijf materiaal. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je meer info wilt stuur me effe een berichtje.
|
|
|
2
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: Carbon vs glas vs Kevlar en waarom je ze niet moet mixen
|
Gepost op: April 08, 2018, 19:06:20
|
Heb er beetje verstand van, ben in die richting afgestudeerd. Voorbeeld van versterken van jachbouw wilde ik ook noemen. Wordt veel gebruikt bij hoogbelastte delen zoals rond de verstaging. Verhaal dat je rond breekpunt gaat zitten is zelfs bij vliegtuigen niet het geval denk maar aan de gevolgen. De marges zijn gewoon kleiner omdat je in meer detail doorrekent. Een stijver materiaal trekt spanning aan maar als het breekt heb je verkeerd ontworpen. Materiaal, ontwerp en manier van maken moet in balans zijn en bij falen gaat er dus iets mis. De discussie hier wordt recht sample en constructie door elkaar gehaald. Een constructie versterk je wel degelijk door toepassen van carbon. Mits het inderdaad voldoende is. En kogelvrij vest haalt zijn ‘trucje’ uit dynamica. Statisch doet hetniet zo veel maar bij impact is traagheid icm sterkte en stijfheid zo hoog dat kracht van kogel verdeeld wordt over een groot oppervlak. En dat kan je lichaam prima hebben.
|
|
|
11
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: PSI en kites
|
Gepost op: Mei 25, 2014, 09:45:34
|
Ik krijg regelmatig commentaar van anderen (die helpen mijn kite neer te laten) dat mijn kite niet hard genoeg is opgepompt. Heb een pomp die bij 6 psi overgaat van dubbel naar enkelslag dus eigenlijk is mijn kite altijd 6 psi. Het lijkt er dus op dat anderen hun kite veel te hard oppompen.
|
|
|
12
|
Algemeen / Trefpunt / Re: Kiters omgeving Breda?
|
Gepost op: Mei 03, 2014, 10:11:33
|
Ik woon ook in Breda. Heb eigen vervoer en oefen vooral op autostrand Oostvoorne. Ik ben vorig jaar begonnen na vroeger veel te hebben gepowerkite en gekite-buggied. Eind vorig jaar had ik waterstart redelijk onder controle dustin deze zomer vooral lekker meters maken, als dat lukt.
|
|
|
14
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: misselijkheid
|
Gepost op: Februari 24, 2014, 14:02:59
|
Ik heb zelfde in de winter soms ik heb het niet snel koud als ik fit ben. Na inspanning heb ik het nog steeds niet koud maar door kou verbruikt mijn lichaam gewoon heel veel calorieen. Daardoor wordt ik misselijk of heel moe. Het is begonnen nadat ik veel ben afgevallen en merkte het als eerste tijdens het mtb'ken inde winter. Nu eet ik meer en doe minder aan duursport ... en ga niet in het koude water liggen of zwemmen. En, ja ... mijn arts zegt dat ik kerngezond ben maar ik ben gewoon erg licht voor mijn lengte. Succes!
|
|
|
17
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Trapeze die niet losser gaat zitten
|
Gepost op: Oktober 06, 2013, 10:31:34
|
Ik heb op advies van de winkel inderdaad de Apex gekocht. Die zat ook echt het best. Maar tijdens het kiten heb ik inderdaad hetzelfde probleem dat die naar boven kruipt. Nu ben ik nog een beginnende kiter dus staat mijn kite nogal vaak boven me. Ik zal ook eens kijken of ik ermee terugkan want ik heb hem nog maar net.
|
|
|
18
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: Kite reparatie tips
|
Gepost op: Augustus 20, 2013, 21:46:01
|
Heb vroeger veel powerkites gemaakt omdat ik dan meer vliegers had voor zelfde geld. Wat me opvalt is dat men veel kleinere steek gebruikt bij reparaties dan originele stiksel. Wat is de reden daarvoor? Verder ben ik wel benieuwd naar tips om spinnaker niet weg te laten glijden onder de naald. Ik zat daar altijd mee te klooien.
|
|
|
19
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: glasvezel/epoxy
|
Gepost op: Augustus 20, 2013, 21:24:47
|
Check bij bedrijven die spul verwerken. Vaak hebben ze nog 'rest stukjes' waar jij eeuwen mee doorkan. Die geven vaak ook cursussen voor eigen werknemers. Als student kregen we het soms zelfs gratis of voor bijna niets van leveranciers. Corecell is zover ik weet mooiste maar ook vaak het duurste schuim. Ook te vormen als je het verhit. Gebruik je dat niet dan zijn er veel goedkopere varianten.
|
|
|
20
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: botbreuken op autostrand
|
Gepost op: Augustus 20, 2013, 21:07:55
|
Jammer dat er nog steeds weinig aandacht is voor gecontroleerd vallen. Bij snowboarden is dit wel redelijk standaard. Zelf afgelopen week bij mijn vijfde les op mijn flikker gekregen van instructeur dat ik bij overpowerede start bij landing mijn knieën optrok. Daarna geoefend om met gestrekt lichaam te landen. Erg leerzaam voor mij.
|
|
|
|