Evan heeft het over een kitepomp, welke een relatief brede zuiger heeft en groot volume.
Mijn pomp waarmee ik 8 bar (overdruk) in mijn racefietsbanden duw ziet er heel anders uit. Veel kleiner volume om zoveel mogelijk kracht te kunnen zetten. Daarom pomp je je ook suf omdat er steeds maar relatief weinig volume lucht in dat dunne bandje probeert toe te voegen.
Vergelijk het met de schade die een vrouw met naaldhakken veroorzaakt op een parketvloer versus een veel zwaardere olifant met veel grotere voetoppervlakte.
Verder zijn al die drukmeters erg onbetrouwbaar.
Daarnaast is het belangrijkste bij het oppompen van racefietsbanden, rubber boten, autobanden en kites de spanning in het rubber/latex/doek. Bij een grotere doorsnede diameter (meer volume) heb je minder overdruk nodig om dezelfde spanning in de "buitenband" te krijgen. Vandaar dat de spanning in een mountainbike band (grotere diameter in doorsnede) met 2,5bar overdruk gelijk is in een racefietsband met 8 bar.
Vroegàh toen men de struts nog separaat (geen one-pump) op moest pompen, zat er meer druk in de struts dan de LE om dezelfde mate van spanning erin te krijgen.
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|
|