Langbeest
|
"@rjen, maak je niet zo druk" Had die kerel een wetsuite aan??? Wat een eikel zeg
|
|
|
|
|
@LaurenS
|
Yes was een topweekendje zeeland,Vandaag waren er best wel veel gasten bezig met grote maten op brouwersdam, Geen spektakel ,15 knuts maar wel behoorlijk aflandige wind.Naar mijn en veler NOGO maatstaven,maar er werd toch gevaren.Enkele beginners in problemen zien komen ,omdat hun kite in het water kwam en niet meer konden herstarten door te zwakke woei. Als je dan te ver op zee was en je kon niet meer staan ,had je toch een probleem.Gelukkig allemaal goed gekomen..........
|
|
|
Langbeest
|
Peter Zat je op de Brouwersdam??
|
|
|
|
Langbeest
|
Dat schrijft ie toch Het was weer een zwaar weekend...............
|
|
|
Beng
Geen avatar
|
Ik was die "prutser". Om het verhaal ff 2 kanten te geven. Terwijk ik me kite aan t oprollen ben, met mijn rug naar zee. hoor ik iemand als een speenvarken gillen waar de slager met een groot mes achter aan rent. Met een hand het board vast en met de andere heel zenuwachtig de kite proberen te beheersen. Ik sta op, board wordt eindelijk losgelaten en meneer blijft achter zijn vlieger aanlopen. De gedachte was waarschijnlijk dat ik wel alles achter liet om om hem te "redden" . Schatting is 95+kg met een 9 Naish kite bij max. 29knps die dag en dan doen alsof je de kite niet kan houden.Even daarvoor komt een meisje ca. 60kg met een 8m2 rustig van t water , in dezelfde wind ???? Deze "pilot" stuurt de kite voor me hard op de grond, de kite "stuiterd" weer op, en ik moet dooor de kite en lijnen lopen om een beetje veilig te zijn. Ondertussen wel achter je kite aanblijven lopen ! (de kite blijft dus diep in t windraam hangen) Aangezien ik geen trek heb om achter de kite aan te blijven lopen , pak ik de bridle en zorg dat alles goed komt. Moraal van t verhaal als je niet kan kiten, een beginner bent, de weers omstandigheden niet vertrouwd ga dan niet. Er zijn genoeg dagen met stabiele wind, waarop je ervaring kan op doen.De wind was op deze dag erg aan/uit, niks mis mee als je weet wat je doet ! Beetje een verhaal geworden maar ken dit toch ook niet laten gaan.Tegen beter weten in hoop ik dat iemand hier iets van leert. IKO389
|
|
|
@rjen
Geen avatar
Logs: 0 | 2 uur
|
Ik was die "prutser". Om het verhaal ff 2 kanten te geven. Terwijk ik me kite aan t oprollen ben, met mijn rug naar zee. hoor ik iemand als een speenvarken gillen waar de slager met een groot mes achter aan rent. Met een hand het board vast en met de andere heel zenuwachtig de kite proberen te beheersen. Ik sta op, board wordt eindelijk losgelaten en meneer blijft achter zijn vlieger aanlopen. De gedachte was waarschijnlijk dat ik wel alles achter liet om om hem te "redden" . Schatting is 95+kg met een 9 Naish kite bij max. 29knps die dag en dan doen alsof je de kite niet kan houden.Even daarvoor komt een meisje ca. 60kg met een 8m2 rustig van t water , in dezelfde wind ???? Deze "pilot" stuurt de kite voor me hard op de grond, de kite "stuiterd" weer op, en ik moet dooor de kite en lijnen lopen om een beetje veilig te zijn. Ondertussen wel achter je kite aanblijven lopen ! (de kite blijft dus diep in t windraam hangen) Aangezien ik geen trek heb om achter de kite aan te blijven lopen , pak ik de bridle en zorg dat alles goed komt. Moraal van t verhaal als je niet kan kiten, een beginner bent, de weers omstandigheden niet vertrouwd ga dan niet. Er zijn genoeg dagen met stabiele wind, waarop je ervaring kan op doen.De wind was op deze dag erg aan/uit, niks mis mee als je weet wat je doet ! Beetje een verhaal geworden maar ken dit toch ook niet laten gaan.Tegen beter weten in hoop ik dat iemand hier iets van leert. IKO389 Kite inderaad pas 7 jaar dus inderdaad een beginner. Als je misschien een beetje beter op had gelet had je gemerkt dat de wind opeens enorm toenam, vrienden (beginners met 7 jaar ervaring) kwamen ook met veel moeite snel het water af omdat de bui er wel erg dreigend uit zag en de wind sterk toenam. In mijn ogen ben je gewoon ontverantwoordelijk bezig als je een kite op deze manier aanpakt! Als dit bij een echte beginner flikt denkt ik dat je niet weet wat er kan gebeuren. Ik hoop dat je wat geleerd hebt hoe je een kite aanpakt dus zeker niet aan de bridle of aan de achterkant. Va
|
|
|
|
Idefixe
|
Hhmmpff , Peter je filmpje heeft mij zojuist definitief doen besluiten om ook een waveboardje aan te schaffen
|
|
|
Flyingtrunkie
|
tja, er is nog een spot....
Best wel lekker fillumpie!
|
|
|
kiteschool aloha
Gast
|
Lekker filmpje mannen, ziet er goed uit daar!!! Uiteraard is zo'n uitstapje alleen voor de pro's weggelegd!!!
|
|
|
|
LeonB
Logs: 0 | 28 uur
|
Zeker lekker filmje!! Razende Bol is gaaf, maar niet geheel ongevaarlijk....dDan moet je al met doodtij gaan. Als ik in m'n luchpauze langs het marsdiep loop kan het behoorlijk tekeer gaan met de stroming als een rivier......"lijntje knap" en je bent de Sjaak .
|
|
|
Idefixe
|
Tja het is duidelijk geen spot om als beginner ff te gaan varen. Heb je daar materiaalpech of iets dergelijks dan zit je meteen behoorlijk in de problemen.
|
|
|
Michael van der Hoek
|
en dan nog het feit dat ik laatst hoorde dat je daar niet in de vaargeul mag varen.. Lijkt me een beetje vreemd want er word zoveel gekite rond de razende bol. Wij willen daar ook nog een keer heen varen vanaf den helder. Maar zoals gezegd stroomt het meestal lekker daar. Dan moet je flink hoogte kunnen lopen anders kom je er gewoon niet. Maar, misschien volgend jaar toch een keertje doen
|
|
|
|
Michael van der Hoek
|
vertrekken jullie eigenlijk vanaf texel daar peter of den helder? op texel hebben ze geen asfaltdijk toch? Vind namelijk dat je er erg snel bent...
|
|
|
PeterKite
|
Thnx voor de reacties!!
Om op de razende bol te kunnen kiten heb je wind tegen stroming nodig, anders spoel je gewoon weg. het moment van doodtij komt.... en is weer weg. Daarnaast altijd met ervaren mensen en plenty wind. Ik ga er dus enkel kiten wanneer ik goed druk in mijn 9 heb staan, of meer.
We vertrekken vanaf den helder, bij de vuurtoren bij nogal wiedus. Dan oversteken naar de bol, de geul over. Dat duurt met de juiste hoek van de wind ongeveer 3 min. En ja, een rotspot om materiaalpech te hebben. Ik neem dus alles dubbel mee, kan mijn maatje evt terug kiten en vervangend materiaal oppikken. Door de vaargeul mag gevaren worden. Wel rekening houden met de grote schepen die soms door komen zetten, want die stoppen echt nergens voor en geven nog een behoorlijke windschaduw. Je mag echter niet op de bol zelf komen, dat is namelijk een reservaat. Vanuit de haven kunnen ze dat prima in de gaten houden. En wat afstand houden van de zeehondenkolonie's is ook wel zo netjes. Voor de rest vind ik het persoonlijk een van de mooiste spots van Nederland. Alles is er, van spiegelglad tot mooie golven. En dat het niet de meest makkelijke spot is, maakt het eromheen kiten altijd weer tot een klein avontuur!
gr. Peter
|
|
|
Michael van der Hoek
|
ik wil daar toch wel is een keertje heen! vaar zelf met een aantal jongens uit Julianadorp bij paal 6. Laatst een downwinder gemaakt richting den helder en toen kregen we het erover om door te varen naar de razende bol.. toch maar niet gedaan omdat er weinig wind stond en het verhaal omhoog kwam dat je niet in de vaargeul mocht kiten.. Maar dat je er zo snel bent stond ik wel van te kijken haha 3min knallen en dan een prachtspot Welke windrichting gebruik je om daar te komen? ik neem aan west / zuidwest? en dan afgaand water? greetsz
|
|
|
wouterb
|
@Peter: hoor er nog niemand over maarre: RRD? voor een North adept als jij... iig je barretje gehouden.
anyways: bevalt ie? en hoe is RRD qua afwerking?
|
|
|
LeonB
Logs: 0 | 28 uur
|
Respect voor de kiters die regelmatig de razende bol onveilig maken .....mij niet gezien, ff een leveltje teveel voor mij. Terwijl ik daar elke dag op loopafstand kan zijn (bij nogalwiedus dus...)
|
|
|
Michael van der Hoek
|
@ leon, je hebt ook vlakwater he @ razende bol.. waarom zou dat een leveltje te hoog zijn voor jou? En elke dag op loopafstand.. ik zou het wel weten hehe Ik moet 10km fietsen!
|
|
|