Of zeker geen levens redden ?
http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150259246412584&comments (click op link en bekijk video en commentaar - let ook op de dikke donkere wolk die komt aandrijven op de horizon wat zeker windstoten gaat geven)
nutvandegelelycra.com [HD]
by Jacques Pernet (videos)Op een dag is een er beachmaster die met zijn goede vriend de politieker, even de veiligheid van de kiters gaat garanderen, onder het mom van potentieel gevaar voor de samenleving. Alle beachmasters, worden bij elkaar geroepen en zij zijn allemaal categoriek "tegen", want een gele lycra zal geen levens redden, draagt niet bij tot de veiligheid en is louter een identificatie! Maar wacht even, zo kunnen we van iedere kiter van onze club, onmiddellijk zien of hij/zij al dan niet lidgeld heeft betaald. En dat bijgestaan door de politie en overheid?! Handig toch, dus toch maar ja dan €€€.
Alle kiters aan de galg dan maar. En het systeem werpt onmiddellijk zijn vruchten af, van alle kanten krijg je druk om de gele lycra te dragen en de kassa rinkelt.
Moraal van het verhaal. Draagt de gele lycra bij tot de veiligheid? Neen! Kort door de bocht? Absoluut niet, iedereen weet dat een lycra geen bijdrage levert tot veiligheid, het is eerder onveilig want een gele lycra over je pak, blijft nat, stoot warmte af en heeft "wind-chill" factor. Dus onderkoeling en snellere afkoeling als gevolg. Onder de gele lycra kiters van dit weekend waren er een stuk of vijf die de lycra aan hadden omdat ze hun lidgeld hadden betaald en de lycra uiteraard, maar de beachmasters hebben geen controle gedaan op de kennis van het kiten!
Waarom dan wel die gele lycra? Het is een identificatie van een groep. En daar komt de kat op de koord. Dit is pure discriminatie. Want je kan van op een afstand zien of het individu een kiter, zeiler, een duiker of een zeiler is. Ik weiger principieel een gele lycra, een blauw kruis, een rode bol of een gele ster aan te plakken. Misschien is gele ster wat ver gezocht niet? En toch is het dan weer typisch Belgisch om slaafs alles op te volgen en als schaapjes de deskjokeys te volgen wat gedicteerd wordt. Er is nog nooit in welke tak van sport of vrije tijd een groep zo geviseerd. Skydivers, benjijumpers, duikers, fietsers, lopers, ... doen allemaal hun ding. Percentueel zijn er veel meer mensen die aangereden worden door fietsers, dus geven we de fietsers dan maar een blauwe lycra?
Ik draag de gele lycra niet, louter uit principe en overtuiging van mijn individuele vrijheid.
Voor alle andere aspecten van veiligheid voor kiters en sporters, ben ik de eerste om de vaandel te dragen.