mh170
Berichten: 4
|
Deze lijnen lang geleden al afgezworen voor het buggy'en, zitten vaak zwakke plekken in waardoor ze snel breken, zijn althans mijn ervaringen..
|
|
|
feddomw
Gast
|
Alle 4 tegelijk is geen "toeval", moet een fabricage fout zijn o.i.d.
Ik zou naar Kater teruggaan en ff heel erg boos worden.
|
|
|
HDFrank
Berichten: 618
|
Boaz
210 kg is volgens mij te licht om te kitesurfen...
Kiteboarden (land) is het beter te doen..
Gtz Frank
|
|
|
ZOAB
Berichten: 35
|
Hoi Frank,
4 x 210 kg lijkt me toch best sterk. Zal van de week eens bij Kater informeren.
Welke lijnen gebruiken jullie ?
Grtz, Boaz
|
|
|
Lude
Berichten: 1420
|
Hadden de lijnen geen slijtage? Vaak zie je net na de sleeve wat slijtage door klapperen in de wind/zand.
|
|
|
HaPe
Moderator
Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
|
Ik gebruik de standaard lijnen die meegeleverd zijn met de kite. 360 Kg stuurlijnen 500 Kg powerlijnen
|
|
|
feddomw
Gast
|
HaPe, Ozone gebruikt toch geen 360/500???
|
|
|
HaPe
Moderator
Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
|
Zie nu net ook dat in ieder geval de 2013 modellen 300 Kg lijnen hebben. Weet niet wanneer dat veranderd is, maar ik wist niet beter dan dan ze 360/500 Kg lijnen hadden. Als ik de oude vervang komen er in ieder geval wel 360/500 Kg op.
|
|
|
|
|
feddomw
Gast
|
Dan heeft Boaz zijn antwoord. 210 is misschien aan de lichte kant, maar alle vier tegelijk knappen geeft duidelijk een ander probleem aan.
|
|
|
Jeromez
Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
|
Lijkt me fabricagefout. Toch zou ik de volgende keer wat zwaardere lijnen nemen!
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Voor de stuurlijnen is dat meer dan genoeg, voor de powerlijnen zou ik toch voor 300kg gaan.
Maar een vraag, waren deze lijnen geknoopt of gestikt bij de sleeves?
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Vraag me af hoe die knoop bij de sleeve eruit zag dan. 4 Tegelijk is wel erg vreemd ja, en geen toeval.
Lijnen zijn aan de lichte kant, maar zou normaal geen problemen mogen geven.
|
|
|
zwafra
Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
|
lijkt mij wel dat de lijnen wat te licht zijn voor kitesurf...de Ozone lijnen die ik gebruik hebben een sterkte van 300 kg voor de stuurlijnen en 500 kg voor de frontlines en kosten waarschijnlijk daardoor ook maar liefst 170,-euro per set.. maar het heeft erook mee te maken wie er onder de kite hangt een zwaardere kiter kan beter wat sterkere lijnen nemen ...
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Dat ze zo duur zijn is omdat fabrikanten graag flink verdienen aan dat soort spul.
Als je kijkt naar een setje van cheapkitelines of Switch ben je nog geen 70,- kwijt, en dat zijn exact dezelfde lijnen.
Maar met 4 100kg lijnen zou je nog prima kunnen kiten, hoewel ze bij de minste slijtage al te zwak zullen worden. Zo verschrikkelijk veel kracht staat er nou ook weer niet op.
|
|
|
Wimt
Berichten: 2498
|
Bij mij zijn laatst ook de 4 lijnen gelijk geknapt: heb je al snel, als er volle power op komt in de powerzone. De depower knapt eerst, waarna als een kettingreactie elke andere lijn op zijn beurt de volle laag krijgt. Je had de lijnen om je voet gewikkeld gekregen tijdens het terug zwemmen. DIT GEBEURT ALTIJD!!!
Eerst de lijnen om de bar doen, daarna pas zwemmen!
|
|
|
feddomw
Gast
|
Bij mij zijn laatst ook de 4 lijnen gelijk geknapt: heb je al snel, als er volle power op komt in de powerzone. De depower knapt eerst, waarna als een kettingreactie elke andere lijn op zijn beurt de volle laag krijgt. Je had de lijnen om je voet gewikkeld gekregen tijdens het terug zwemmen. DIT GEBEURT ALTIJD!!!
Eerst de lijnen om de bar doen, daarna pas zwemmen!
Goed punt van wimt: zorgen dat je niet in je lijnen komt. Aangezien ze toch alle 4 al geknapt waren denk ik echter dat om je bar wikkelen weinig zin heeft, lekker met je mesje aan de gang.... en het kon ik dit geval niet echt een gevaar zijn omdat er geen spanning op de lijnen kon komen: er hing immers geen kite meer aan. Ik ben het echter niet met wimt eens waardoor ze alle 4 knappen. Als je die logica namelijk doortrekt, zou bij elke lijnbreuk alle 4 moeten knappen, want ongeacht welke lijn als eerste breekt krijgen de andere lijnen "de volle laag".
|
|
|
Wimt
Berichten: 2498
|
Ja je hebt gelijk: ze waren al los van de kite. In andere gevallen is het levensgevaarlijk!
De kite viel vol in de powerzone, had ik begrepen. Dan krijgen de stuurlijnen ook de volle lading, vandaar mijn mening.
|
|
|
zwafra
Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
|
@Faxie Het is inderdaad zo dat duurdere lijnen niet perse beter zijn ...maar ik heb vorige jaar ook een setje lijnen bij cheaplines gekocht ..en ik vind ze duidelijk minder als de originele Ozone lijnen waarmee ik vaar ..ze slijten eerder (worden pluizig ) en er zit meer rek in de lijnen...en echt ..dat is merkbaar.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
210kg is de maximale treksterkte die de fabrikant garandeert wanneer de lijnen nieuw en onbeschadigd zijn. Dit is op de gewone lijn, en niet onder de sleeve. Een sleeve wordt om het gedeelte van de lijnen gestikt waar een lus gemaakt wordt. Dit omdat Dyneema slecht kan tegen zeer kleine buigradii. Door de sleeve wordt de spanning beter verdeelt over de dyneema lijn. Ondanks deze maatregel neemt de treksterkte toch met zo'n 20 tot 35%: 210kg-35% = 136,5kg. En dan hebben we het over splinternieuwe lijnen. De krachten die kunnen ontstaan in de powerzone - Wimt omschreef het al - kunnen bij harde wind en vol wind vangen met slappe lijnen in de powerzone de 100kg per lijn wel halen, of zelfs overschrijden. Vorig jaar zijn deze metingen nog uitgevoerd in samenwerking met wetenschappers. Dus dat inzicht is er eindelijk Zijn de lijnengebruikt, nog meer afname van de maximale treksterkte. Hier de oorzaak! Dat lijnen precies onder de sleeve breken is technisch goed uit te leggen: dyneema lijnen zijn heel sterk als alle individuele vezels in de braiding (het weefsel waarin alle individuele vezels samen de lijn vormen) gelijk belast worden. Waar de braiding een lus vormt (in de sleeve) krijg je dat de buitenste vezels een langere baan beschrijven dan de binnenste. Er zit wat rek in dyneema vezels. Dus hoe verder je van de lus afkomt, hoe meer alle vezels weer gelijk belast worden...behalve dus vlak na de lus De meeste kites worden geleverd met 250kg SK-75 dyneema. Vooral wanneer men gaat loopen en big airs gaat doen in harde wind - en/of een zwaardere rider zou ik sterkere lijnen aanraden. Ruben Len10 en ons aller Evan varen niet voor niets met veel sterkere, dikkere lijnen!
|
|
|
feddomw
Gast
|
Ja je hebt gelijk: ze waren al los van de kite. In andere gevallen is het levensgevaarlijk!
In mijn lijnen zwemmen heeft mij een gebroken vinger en een totaal verwijderde nagel gekost. Ook al hing er geen kite aan in dit geval, de irritatie alleen al zou mij doen voorkomen dat ik in de lijnen zwem.
|
|
|
ZOAB
Berichten: 35
|
Dit zijn de restanten. Ze waren geknoopt. En zo hard waaide het nou ook weer niet
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Tsja, kite die uit de lucht dwarrelt en weer wind vangt.. een veel hogere piekspanning dan dat is eigenlijk niet mogelijk met het kiten en dan is het niet zo heel gek dat je 210kg geknoopt lijntje afbreekt. Het is niet voor niks dat veel merken 500kg+ powerlijnen hebben.
|
|
|