Al sinds dat ik begon met kitesurfen, meer dan tien jaar geleden, ben ik al met bezig mijn eigen bar en lijnen aan te passen en daarin altijd op zoek geweest naar de beste lijnen en afwerking zodat de lijnen zo lang mogelijk mee gaan zonder bang te hoeven zijn dat er tijdens een megaloop- of wave sessie ver op zee iets afbreekt.
Vorig jaar kreeg ik zoveel vraag van vrienden en kennissen dat ik besloten heb om groot in te kopen zodat iedereen met de beste lijnen het water op kan!De lijnenWat de lijnen bijzonder maakt is de mate waarin ze voorgerekt en gecoat zijn. De lijnen zo doordrenkt van de coating dat ze helemaal stijf en glad zijn waardoor het langer duurt voordat ze beginnen te rafelen, vrijwel geen water opnemen en het uitlopen veel sneller gaat.
Ik bied ze aan in 300kg en 500kg breeksterkte in de kleuren oranje en zwart zodat ze ook op de sneeuw nog goed te zien zijn.
AfwerkingDe lijnen worden afgewerkt met een zelf ontwikkelde combinatie van een splice en een sleeve die voor een maximale breeksterkte zorgen en tevens de lijn richting de pigtail heel geleidelijk steeds stijver laat worden zodat er geen knikpunt vlak achter de sleeve ontstaat waar de meeste standaard lijnen na verloop van tijd op afbreken.
Aan de kant van de kite is de splice zelfs extra lang gemaakt zodat de lijn de laatste halve meter extra stijf is. Dit zorgt er, naast de stijvere lijnen, nog eens extra voor dat de lijnen het laatste stukje van het uitlopen minder in elkaar draaien en ook tijdens het klapperen van je kite op het strand minder snel in elkaar draaien.
Standaard worden de lijnen met pigtails geleverd zodat deze slijt in plaats van de sleeves.
Verstelbare PigtailsIedereen kent het wel, rekkende lijnen na een aantal goed gepowerde sessies. Meestal kun je dit verhelpen door de kortere lijn proberen uit te rekken maar je hebt niet altijd een vast object in de buurt of je lijnen zijn verder uitgerekt dan je op de bar of met rekken kunt compenseren.
Hiervoor heb ik een pigtail ontworpen waarin een paalstek verwerkt zit die je op de millimeter precies op lengte kunt maken. Een paalsteek is namelijk een knoop die zelfs na lange tijd gebruik onder hoge kracht nog makkelijk met de hand los kunt maken en op de manier waarin ik hem in de pigtail verwerkt hebt hou je geen losse eindjes over na het verstellen.
Zelf gebruik ik ze om mijn powerlijnen exact even lang als de 5e lijn te houden. (zie grijze pigtail bij '5-lijns pigtails.jpg') Want ook al hebben de lijnen minimale rek, ten opzichte van een lijn waar bijna nooit hoge belasting op staat blijf je een kleine hoeveelheid rek houden na verloop van tijd.
Zolang de
webshop nog niet online is kun je bestellen via een persoonlijk bericht,
facebook/infexionkiteboarding email:
info@infexion.nl of de telefoon/whatsapp: 0640997869
Ook het vervangen, aanpassen of namaken van allerlei onderdelen aan een bar is mogelijk.