Idefixe
|
Kitesurfers worden regelmatig geconfronteerd met zeehonden. Zitten ze ergens op de kant ( of op een zandbank) dan heb je daar met je vlieger niets te zoeken. Op / in het water willen ze nog wel eens vrolijk een stukkie met je mee gaan. Was in het begin wel ff wennen ( van dichtbij is die kop ineens een stuk groter dan je denkt ) . Gewoon je ding doen en ze niet "opzoeken" Meestal verdwijnen ze snel / doen ze ook gewoon hun eigen ding.......
|
|
|
Bbtw
Logs: 0 | 118 uur
|
Afgelopen zondag had ik een jonge zeehond aan mijn boardje. Je schrikt jezelf te barsten als hij ineens omhoog komt, maar oh wat is dit prachtig. Op slufter, Brouwersdam, Renesse enz zitten er erg veel en kom ze dan ook regelmatig tegen. Zoals hierboven staat beschreven, laat ze lekker idd met rust en geniet ervan als je ze tegenkomt.
|
|
|
Frank82
Logs: 0 | 164 uur
|
Kom ze ook af en toe tegen bij Wijk aan Zee, meestal spelen ze zelf ook in de branding wanneer wij aan het spelen zijn. Zodra je in de buurt komt duiken ze meestal ook weer onder.
|
|
|
Belgarath
Geen avatar
Logs: 0 | 15 uur
|
Ook al meerdere keren eentje tegengekomen die effe kwam kijken. Eentje ervan in mijn begin jaren, toen ik mijn 2007 vegas lag te relaunchen, ik vond dat ie er hongerig uit zag. Maar waarschijnlijk was ie mij aan het uitlachen..
|
|
|
Faxie
Logs: 0 | 7 uur
|
Als er 2 meter voor je neus een flinke jongen opeens uit het water komt schrik je toch wel behoorlijk Ik zie ze regelmatig op Rilland, Neeltje, Brouwersdam en Slufter.
|
|
|
wimbers
Logs: 0 | 24 uur
|
Er is ook verschil tussen de zeehond zoals wij hem hier kennen, met de ronde kop, en de zeehond die uit Schotland over is komen zwemmen, de grijze zeehond met lange snuit. Die laatste is namelijk nogal territoriaal. Ze leven in toenemende maten in Nederlandse wateren. Ik werd er op de wadden vorig jaar voor gewaarschuwd.
|
|
|
|
Menno de Vries
|
http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/07/nieuwe-giftige-worm-en-meer-watergevaren Stond vandaag toevallig een stuk over de zeehond in de metro. Zelf heb ik er ook al een aantal mogen spotten. Ik vind het iedere keer een hele bijzondere ervaring. Op de slufter heb ik de meeste gezien. Vaak op een van de schaarse stukken waar het niet zo druk is. Wat Idefix ook al aangeeft, als ze op een zandbank liggen laat ze dan met rust. Je loopt dan het risico dat je moeder en kind uit elkaar jaagt. En de kans dat een baby zeehond het dan niet overleeft is behoorlijk groot.
|
|
|
Ard
|
Ik vind het altijd wel gezellig als zo'n zeehond omhoog popt om even een kijkje te nemen. Ik vraag me dan altijd af wie er nieuwsgieriger is: de zeehond of ik?
|
|
|
wazzaah
|
Zag er vandaag ook 1, dreef voorbij was al redelijk rot
|
|
|
P e t e r
Logs: 0 | 145 uur
|
Het is inderdaad genieten als je ze ziet maar als je een volgroeide grijze zeehond net een paar meter bij je vandaan omhoog komt is het toch even schrikken haha.
|
|
|
Ed.
Logs: 0 | 165 uur
|
Ik heb een keer een golfje gesurft samen met zo'n gewone zeehond, mooie ervaring! Bij de slufter zitten nu ook een paar grijze joekels met jongen, daar moet je wel voor uitkijken!!
|
|
|
jerryvanrhee
Logs: 0 | 270 uur
|
Prachtig om mee te maken inderdaad, geweldig om om de zoveel meter een nieuwschierige blik toegeworpen te krijgen.
inderdaad uitkijken als ze jongen bij zich hebben, verder gewoon genieten van het gezelschap.
|
|
|
HBX
Logs: 0 | 1250 uur
|
Laatst op de slufter ook een enorm grote zeehond gezien. Heb er vele gezien langs de Nederlandse kust maar nog nooit zo'n grote....wat me verder opviel was dat ie enorm donker van kleur was. Blijf het in ieder geval altijd leuk en bijzonder vinden als er eentje opduikt
|
|
|
carbohans
Geen avatar
|
Bij de slufter kom je ze regelmatig tegen, fantastisch om te zien ze zijn alleen nieuwsgierig volgens mij volgende keer neem ik een haring mee om ze te voeren o mag zeker weer niet van de natuurbeschermers ok dan alleen maar genieten van deze mooie dieren,
|
|
|
Hard2Handle
Logs: 0 | 432 uur
|
Zie er bijna elke sessie wel één, afgelopen zondag ook weer. Mooie beesten en volgens mij zwemmen ze ook in groepen, dus als je er één ziet zijn er vast wel meer vlak in de buurt.
|
|
|
Morres
|
best natural sliders ever!
|
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Ik ben nog altijd bang om een keer met hydrofoilen vol tegen een zeehond te knallen. Denk dat ze dan minder vriendelijk reageren.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Logs: 0 | 758 uur
|
Ik ben nog altijd bang om een keer met hydrofoilen vol tegen een zeehond te knallen. Denk dat ze dan minder vriendelijk reageren.
Ik denk dat dat niet snel gebeurd, die zullen je wel aan horen/voelen komen verwacht ik.
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Vaak genoeg vissen geraakt, dus heb weinig hoop dat een zeehond het wel op tijd hoort en reageert. Gelukkig zwemmen er meer vissen dan zeehonden....
|
|
|
Dobbelsteen
Geen avatar
|
Als je eentje raakt denk ik dat die eerder gaat wegzwemmen dan agressief worden.
|
|
|
Eagle-Jan
Logs: 0 | 2 uur
|
Als je eentje raakt denk ik dat die eerder gaat wegzwemmen dan agressief worden.
heb je wel eens gezien wat ie met een zeebaars doet? Hap en kop er af. Blijf het toch spannend vinden om voor een zandbank op mn plaat te gaan en moeten bodydraggen naar je board, terwijl er 20 van die beesten jou kant op het water in gaan. Btw Jaco is een keer achterna gezeten toen hij op de zandbank aan het uitrusten was.
|
|
|
Bbtw
Logs: 0 | 118 uur
|
heb je wel eens gezien wat ie met een zeebaars doet? Hap en kop er af. Blijf het toch spannend vinden om voor een zandbank op mn plaat te gaan en moeten bodydraggen naar je board, terwijl er 20 van die beesten jou kant op het water in gaan. Btw Jaco is een keer achterna gezeten toen hij op de zandbank aan het uitrusten was. Die had waarschijnlijk een zwart sealskin hooded wetsuit aan. Daarom voor mij geen zwart meer;)
|
|
|