Rule
Berichten: 174
|
Gisteren even geprobeerd bij 6-8 knopen, maar dat is te weinig om te varen met een 18m en 90kg.
Al kan het ook aan mijn vliegstijl liggen, hij genereert zelfs bij dat aantal knopen flink wat kracht bij insturen, maar backstallt ook snel. Ik heb het maar even op te weinig wind geschoven.. Snel proberen vanaf 10 knopen!
|
|
|
hangtime
Geen avatar
Berichten: 150
|
Gisteren even geprobeerd bij 6-8 knopen, maar dat is te weinig om te varen met een 18m en 90kg.
Al kan het ook aan mijn vliegstijl liggen, hij genereert zelfs bij dat aantal knopen flink wat kracht bij insturen, maar backstallt ook snel. Ik heb het maar even op te weinig wind geschoven.. Snel proberen vanaf 10 knopen!
Je had wel een groot board? Met m'n flysurfer speed 3 19m vaar ik met 6 knopen, maar ik weeg 75kg. (en een flydoor 160cm)
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Gisteren even geprobeerd bij 6-8 knopen, maar dat is te weinig om te varen met een 18m en 90kg.
Al kan het ook aan mijn vliegstijl liggen, hij genereert zelfs bij dat aantal knopen flink wat kracht bij insturen, maar backstallt ook snel. Ik heb het maar even op te weinig wind geschoven.. Snel proberen vanaf 10 knopen!
Backstall is altijd verkeerd. Probeer de kite zo te trimmen dat hij dit niet doet. Wellicht dat je bar niet goed getrimd is, dat je stuurlijnen iets te kort zijn. Dit kun je testen door juist iets depower erin te trekken via de strap. Vooral de wat oudere type foilkites moet je in het low-end op gang laten komen, juist door iets te depoweren. De speed 5 die ik laatst heb mogen proberen had dit totaal niet bijvoorbeeld. En lijn extensies zorgen ervoor dat je kite langer door de powerzone kan vliegen, wat net dat beetje meer kracht kan leveren waardoor je gaat planeren.
|
|
|
Rule
Berichten: 174
|
Backstall is altijd verkeerd. Probeer de kite zo te trimmen dat hij dit niet doet. Wellicht dat je bar niet goed getrimd is, dat je stuurlijnen iets te kort zijn. Dit kun je testen door juist iets depower erin te trekken via de strap.
Vooral de wat oudere type foilkites moet je in het low-end op gang laten komen, juist door iets te depoweren. De speed 5 die ik laatst heb mogen proberen had dit totaal niet bijvoorbeeld.
Top thanks voor de tip, hij is ready-to-fly afgeleverd maar ik hoorde al van meerdere mensen dat ie nog wel wat trim kan gebruiken. Er zit een depower koord van een halve meter bij, ik zal er eens even mee spelen, maar ga eerst even 10+ knopen afwachten. @hangtime, ik heb het niet eens geprobeerd vanwege de backstall, dan lig je meer te dobberen dan je vaart; ik had ook alleen een TT 139x42 mee.
|
|
|
Erik@Spijk
Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
|
Een groot board doet wonderen, kijk maar naar al die foilers. Zelf ben ik een keer met mijn kleine board terug gelopen omdat de kite steeds uit de lucht viel. Met een geleende door voer ik later tot mijn verbazing weg.
Bij de speed3 helpt het om bij het insturen te depoweren, na het insturen de bar weer aantrekken
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Schijnbare wind zorgt ervoor dat je in minder wind (luwtes) door kunt varen, waar je kite normaal uit de lucht zou vallen. Dat is ook het gevaar bij met name hydrofoilen. 4kn wind is mogelijk om in door te varen. Je hebt dan wel een "vlaag" nodig van ten minste 6kn om op gang te komen, en de kite boven je te krijgen. Echter één fout waarbij je van je plank valt -> weg voorwaartse snelheid, en dus weg schijnbare wind = zwemmen met een hele natte, en bij sommige merken een snel met water vol lopende kite (Ozone Chrono's bijvoorbeeld) Dat is de huidige prijs voor ultiem low-end kiten. Daarom denk ik dat de komende jaren speciale ultralichte foils op de markt zullen verschijnen voor freeride low-end hydrofoilen. Die Concept pulse is de eerste wellicht. En de A15 in licht doek is ook te bestellen, interessant
|
|
|
hangtime
Geen avatar
Berichten: 150
|
Schijnbare wind zorgt ervoor dat je in minder wind (luwtes) door kunt varen, waar je kite normaal uit de lucht zou vallen. Dat is ook het gevaar bij met name hydrofoilen. 4kn wind is mogelijk om in door te varen. Je hebt dan wel een "vlaag" nodig van ten minste 6kn om op gang te komen, en de kite boven je te krijgen. Echter één fout waarbij je van je plank valt -> weg voorwaartse snelheid, en dus weg schijnbare wind = zwemmen met een hele natte, en bij sommige merken een snel met water vol lopende kite (Ozone Chrono's bijvoorbeeld) Je omschrijft precies de reden waarom ik afgelopen zaterdag mijn Flydoor board op Oostvoorne ben kwijt geraakt Mijn kite crashte bij een transitie sprong, board kwijt en kite op de kop. Helaas niet genoeg wind meer om te herstarten, dus kon niet meer bij mijn board. Ben uiteindelijk wel naar land geblazen. Mijn Speed 3 21m2 wou gelukkig maar niet zinken, zat nogal ver op zee
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Herstarten is überhaupt onder de 7/8kn uit den boze, ook bij de grote Flysurfers. Einde oefening, maar balen van je Flyboard. Maar hoe ben je die kwijtgeraakt dan? Immers er staat geen stroming daar. Ik zie veel Ozone Chrono's (V1 en V2) om mij heen, en die lopen significant sneller vol met water dan de Sonic en Speed 5. Ook als ze op het strand liggen met alle valves dicht, dan blijven de Flysurfers veel langer vol met lucht. Daardoor kun je de Chrono's wel makkelijker inpakken
|
|
|
hangtime
Geen avatar
Berichten: 150
|
Herstarten is überhaupt onder de 7/8kn uit den boze, ook bij de grote Flysurfers. Einde oefening, maar balen van je Flyboard. Maar hoe ben je die kwijtgeraakt dan? Immers er staat geen stroming daar. Ik zie veel Ozone Chrono's (V1 en V2) om mij heen, en die lopen significant sneller vol met water dan de Sonic en Speed 5. Ook als ze op het strand liggen met alle valves dicht, dan blijven de Flysurfers veel langer vol met lucht. Daardoor kun je de Chrono's wel makkelijker inpakken Ik werd nog wel naar land getrokken door mijn kite, maar mijn board dreef de andere kant op. Ik probeerde er nog tegenin te zwemmen, maar dat was te vermoeiend, dus moest mij focussen op mijn eigen veiligheid. Ben dus eerst aan land gegaan. (wat wel een goede 20mins duurde doordat ik nogal ver op zee was) Daarna heeft mijn vrouw de kust afgelopen en naar het board gezocht en heb ik nog mijn andere flydoor gepakt en gaan zoeken, maar helaas niets gevonden. Met opruimen moet ik altijd flink over mijn Speed 3's heen rollen, er blijft flink lucht inzitten. Ze zijn nogal oud en sommige nog geplakt ook =) Blijven nog steeds top vliegers.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Dan was je ws. heel ver uit, want pas bij de Slufter en de ingang naar het Haringvliet stroomt het enigzins (afhankelijk van de getijden).
Het gebeurt niet vaak dat met aanlandige wind daar boards verloren gaan. Zonde!
Ja, de Flysurfers zijn koning in het lucht vasthouden!
|
|
|
et1961
Berichten: 365
|
Voor dergelijke light wind sessies is het misschien toch verstandig een boardleash te gebruiken...
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Voor dergelijke light wind sessies is het misschien toch verstandig een boardleash te gebruiken...
Kan ook weer lastig zijn. Bij een herstart poging (!) wil je het board ver van je vandaan hebben. Niet tussen de lijnen!
|
|
|
hangtime
Geen avatar
Berichten: 150
|
Voor dergelijke light wind sessies is het misschien toch verstandig een boardleash te gebruiken...
Kan ook weer lastig zijn. Bij een herstart poging (!) wil je het board ver van je vandaan hebben. Niet tussen de lijnen! Onder mijn voeten het liefst, extra weerstand heb ik nodig. Als ik herstart zonder board onder mijn voeten met de kite op de kop= Kite sleurt mij naar voren, slack op de lijnen, dus niet meer kunnen draaien en hij valt weer terug op het water.
|
|
|
|
Peer
Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
|
Ik heb inmiddels uitvlaggen op een powerlijn uitgeprobeerd met de 12m A15 in ongeveer 8 knopen wind. Kite was gelijk zonder power maar klapte uiteraard in en kwam een beetje rommelig naar beneden (heel langzaam draaiend). Ik vraag me af of dit in overpowerde condities altijd voldoende depower oplevert.
|
|
|
Rule
Berichten: 174
|
Ik heb inmiddels uitvlaggen op een powerlijn uitgeprobeerd met de 12m A15 in ongeveer 8 knopen wind. Kite was gelijk zonder power maar klapte uiteraard in en kwam een beetje rommelig naar beneden (heel langzaam draaiend). Ik vraag me af of dit in overpowerde condities altijd voldoende depower oplevert.
Waarom zou dit niet voldoende depower opleveren? Effectief is het een stuk doek aan een lijn toch?
|
|
|
et1961
Berichten: 365
|
Ik heb de 5e lijn van mijn 15 en 18m A15's verwijderd. Zal van het weekend als de omstandigheden goed zijn ook eens kijken wat de safety (uitvlaggen op één frontlijn) doet.
|
|
|
CouchKiter
Geen avatar
Berichten: 223
|
Kan een pansh eigenaar mij vertellen wat een realistisch windrange is van de 15m en 18m A15? Uitgaand van 75kg en een twintip. Heb tot nu toe hier nog niets over gevonden, maar vind ze wel interessante kites. Alvast bedankt!
|
|
|
et1961
Berichten: 365
|
Ik kan je alleen iets over de 18m zeggen. Met de 15m heb ik nog niet gevaren. De enige keer dat ik met de 18 gevaren heb was het 8-9 knp en kon ik met mijn 78 kg op een normale TT (136x40) goed varen. (check het filmpje wat ik gepost heb). Later die middag, nam de wind toe, naar ca. 14-15 knopen en vond ik teveel. Je kunt in zo'n situatie de kite wat meer naar 12 hr sturen, maar dan genereert de kite veel lift en is het lastig om je board voldoende te belasten/kanten. Kon ook niet verder depoweren met de Cabrinha XL bar. De 18m schijnt een depower stroke van ca 80-90 cm te hebben, een stuk meer dan de Cabrinha bar met depowerstrap. Een bar met een depower syteem met clam cleat is vermoedelijk beter, om zo de depower stroke te vergroten. Als de B-lijnen van de bridle (toming) slap vallen, zou de kite maximaal gedepowerd zijn. Ik heb daar tijdens de eerste sessie niet op gelet, maar zal dat de volgende keer zeker doen.
Uit mijn eerste ervaring met de Pansh verwacht ik een range voor de 18 m, van 8-14 knp, voor iemand van 75-80 kg. En dan kan je varen op een TT. Bij 6-7 knopen denk ik dat je ook op een lichtweer board ermee kunt varen.
Voor de 15m verwacht ik een windrange van 10-16 knp.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
6kn mag je voor komen doen op de Brouwersdam, mijn ervaring is dat onder de 8kn er niemand meer met een planerend board upwind weet te komen. Zelfs niet met 21m speeds en XXXXXL deur.
|
|
|
et1961
Berichten: 365
|
Toch meen ik dat dit met mijn Knee Sweacker moet lukken... In het filmpje wat ik poste (vanaf (4:08), kan je zien dat mijn zoon (75 kg) met dit board icm een Cabrinha Vector 14m gewoon kan varen (incl hoogte lopen). En dit was bij minder dan 10 knp wind! Dan lijkt het mij heel reëel dat je met een 18m Pansh met een paar knopen minder gewoon kunt varen...
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Daarom zeg ik ook Brouwersdam, dan weet je zeker dat je geen positieve stroming hebt zoals die middag met afgaand/laag tij en westenwind op Vrouwenpolder waardoor je met minder wind (upwind) kunt varen dan bij stilstaand water.
|
|
|
et1961
Berichten: 365
|
Daar heb je wel een punt Evan, het was idd afgaand water icm met WNW wind. Dan heb je idd het voordeel van de stroming. De windranges die ik noem zijn gebaseerd op eigen ervaringen, waarnemingen en aannames. Of ik daadwerkelijk met minder dan 8 knp op een lichtweer board kan varen moet nog blijken... Ik ga het iig wel proberen
|
|
|
manofglass
Berichten: 151
|
jammer dat ik wat laat dit item ben gaan lezen, anders had ik er ook nog ff een paar besteld voor m'n vakantie. Als ik terug ben zal ik ff kijken of er nog kites te verkrijgen zijn. Zit zelf nog te twijfelen over een 15 of 18 en nog een ca. 8 voor de kids
|
|
|