Hi Tom ik kan de manera harnassen aanraden. Deze hebben een speciaal frame die ervoor zorgt dat de druk verdeelt word. Meeste harnassen hebben dat tegenwoordig wel maar dat zou een goede keus zijn. Mystic Majestic is ook een goede keus als ik mede kiters moet geloven.
Ik heb een RideEngine gehad maar heb 'm een klein jaar weer verkocht omdat ik mijn vorige harnas (Liquid Force Supreme, ook een soft-shell) toch prettiger vond zitten. Mijn vermoeden is dat RideEngine trapezes vooral geschikt zijn voor mensen met een ietwat holle rug. Mijn onderrug is vrij vlak en dat sluit niet goed aan op een rigide trapeze.
Als je rugklachten hebt, zou ik eens een zittrapeze proberen, deze zijn vele malen comfortabeler dan een heuptrapeze. Een zittrapeze zorgt er namelijk voor dat je bekken naar voren wordt getrokken (de positie van de trapezehaak zit namelijk een stuk lager) hierdoor wordt je onderrug veel minder belast. Problemen met je ribben heb je ook niet omdat de trapeze lager zit en geen contact maakt met je onderste ribben. En zo'n lage trapezehaak positie heeft daarnaast nog veel meer voordelen!!
Het is erg lastig om iemand anders advies te geven over een harnas! Elke rug is anders... Zo heb ik eigenlijk bij elk harnas dat ik tot nu toe heb gehad wel een beetje last van m'n rug. Dat zit meer in die rug dan in het harnas, vrees ik.
Dat gezegd hebbende: ik heb de Engine gehad, 2 sessies mee gevaren. In de shop had ik geen last van druk tegen m'n rib, althans niet meer dan andere harnassen. Tijdens de sessies kreeg ik na half uur juist last in m'n onderrug van dit harnas, zozeer dat ik echt moest pauzeren. Veel meer dan andere harnassen dus. Ik heb een beetje een holle rug maar dit harnas past niet bij de mijne.
Daarvoor had ik de Ion Apex waarbij ik juist last had van m'n ribben, maar niet echt van m'n rug. Dat was wel vlak nadat ik gekneusde ribben had gehad dus dat zou de boel hebben kunnen beïnvloeden.
Nu de Manera 2016, voor mij de beste afweging. Geen last v/d ribben en niet meer dan normaal van m'n rug.
Bottom line blijft dus dat je zelf moet passen en een keuze moet maken zonder dat je zeker weet dat die goed is...
Testen is de beste manier om uit te vinden wat het best bij je past,ik heb bij Versus een ride engine getest, deze kon ik een week lenen ,het bleek dat de Manera beter bij me paste ,dus die is het geworden,ik weet niet of andere shops het ook doen,maar testen op het water werkt het best,dat geeft een stuk duidelijker beeld dan hangen aan een touw in de shop,succes!
... zowel in het topic als in de vraag van Tom-High staat dat hij om een antwoord zoekt tussen de Ride Engine vs Mystic Warrior trapezes
---
De meeste problemen met hardshell trapezes is dat de gebruikers ze benutten zoals ze dat voorheen deden met de ‘softe’ trapezes. Die kun je omdoen (vast of los) al naar gelang je stijl. Bij de hardshell trapezes is het zaak dat hij moet zitten zoals een kuipstoel in een auto bedoeld is: Als een 2e huid! Als je de hartshell trapeze niet exact vastzet op je lichaam of je krijgt hem niet precies om je lichaam, vergeet het. Je krijgt problemen met drukpunten. M.n. de onderste ribben en door schuiven op je onderrug een onderrug probleem.
Daarbij komt dat mensen die geen tot weinig buikspieren hebben en daardoor na 10 minuten met een kromme rug gaan kiten zeker geen voordeel gaan krijgen met een hardshell. Die gaat zich juist wreken (net zoals de hardshell kuipstoel in de auto bij niet fitte personen). Imo hebben mensen geen holle rug, maar gewoon een goede getrainde corestabiliteit.
Kortom, een hardshell is suppaduppa als hij ook als een 2e huid VAST zit. Los van de verschillende maten van de trapeze kan het zijn dat je er net tussen valt. De M is te klein en de L te groot. Neem dan even de smallere haak op de L of de grotere haak op de M. Kan veel uitmaken. Ga de hardshell niet blind kopen op internet, want je moet ze echt eerst gepast hebben om de juiste combinatie (haak en trapeze) te vinden.
@Tom_High Het verschil tussen beide trapezes is niet exorbitant. Qua materiaal zegt Mystic dat ze met een thermoplast werken waardoor er ogenschijnlijk meer axiale torsie mogelijk is dan bij de Ride Engine. Ik zelf heb beide trapezes in mijn handen gehad en vindt deze verschillen niet noemenswaardig.
Ook qua gewicht zijn ze gelijkwaardig.
Sinds dit jaar heeft Ride Engine ook een plek voor een safety knifè, wat de Mystic standaard al had/heeft. Wat wel een duidelijk verschil is dat de Mystic door de dubbele banden meer mogelijkheden biedt om andere haken te gebruiken.
Imo het grootste voordeel van de Ride Engine is dat door de bevestiging van de lus over de haak aan beide kanten de haak over een veel bredere ruimte wordt vastgezet. Voordeel: je hebt niet tot nauwelijks kantelen van de haak naar boven en dus geen druk op je ribben aan de voorkant.
Ik vaar nu zelf een dik jaar met de Ride Engine en heb er heel veel plezier aan.
Tip: wat heel erg belangrijk bij de Ride Engine is dat je de band van de lusbevestiging heel goed vastzet. Deze wil anders nl. graag langzaam losschuiven. Dat is meestal het probleem waardoor mensen de trapeze uiteindelijk anders vinden gaan zitten dan toen ze hem in de winkel probeerden. Goed vastzetten geldt natuurlijk ook voor de Mystic. Kijk hiervoor naar het volgende filmpje hoe de band weer door de gesp naar achteren vast wordt getrokken [3:16] en [3:46]:
Verder heb je de brunotti smart shell, ook een soort van tussenweg tussen hardshell en soft (traditioneel). Ik zweer zelf bij de ion apex of mystic warrior, top harnassen.
Het antwoord is al gegeven, last van je rug, ga lekker kiten met een zittrapeze, snap niet dat mensen met rugklachten maar blijven hannessen met een heuptrapeze
Het antwoord is al gegeven, last van je rug, ga lekker kiten met een zittrapeze, snap niet dat mensen met rugklachten maar blijven hannessen met een heuptrapeze