paul.bollen
Gast
|
Wat een heerlijke review weer, leer steeds meer over het beschikbare materiaal....
ben zelf druk bezig een keuze te maken voor een nieuwe bow (vaar nu V4)
heb jij een advies voor me: een 2006 best voor een mooie prijs of toch kiezen voor een boxer/rebel '07???
|
|
|
Tony
Berichten: 110
|
Ik heb vandaag ook 2 keer met de Pro 13 gevaren. Wat mij vooral opviel was de explosieve kracht opbouw die ik tot nu toe met geen enkele bow/Sle heb gevoeld. Deze kite heeft wat ik nu mis bij mijn Waroo 12. Ik ben ook erg benieuwd naar de normale 2007 Waroo. Nog een paar weken en dan kunnen we die ook testen. Ik zou ook graag de Nash boxer 12 willen testen. Kan er iemand wat regelen???
|
|
|
|
kitaholic
Berichten: 486
|
@Kitedemon: op de best website geven ze voor de 13 een betere low-end dan de 2006 waroo 14, nu vertel jij dat de kite als een C 16 aanvoelt en trager is dan de 2006 waroo. Denk je toch dat de low-end inderdaad zo goed is van de 13?
PS: bedankt voor de top review en je andere extreem bruikbare posts.
|
|
|
kentyman
Berichten: 2093
|
relaxte review, goede info!
|
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
@Kitedemon: op de best website geven ze voor de 13 een betere low-end dan de 2006 waroo 14, nu vertel jij dat de kite als een C 16 aanvoelt en trager is dan de 2006 waroo. Denk je toch dat de low-end inderdaad zo goed is van de 13?
PS: bedankt voor de top review en je andere extreem bruikbare posts.
Over de uiterste lowend kan ik eigenlijk weinig zeggen omdat ik in het ideale windbereik heb gevlogen. Maar rond de 15 knopen stond ik al erg goed gepowerd met een solide pull, en denk dat de lowend beter is dan een 16 C-shaped. Als je ook vanaf de bar tegen de kite aan kijkt, dan heb je ook duidelijk het effectief oppervlak van een 16 C-shaped in de lucht staan. Maar ik denk dat de PRO 13 minstens de lowend van de Waroo 2006 16 in huis heeft. Gister was de wind max 21 knopen, en dat was nog erg comfortabel varen met de strap een klein beetje dicht. Wat highend betreft zal het waarschijnlijk rond de 28 knopen liggen. Prijzen zullen ook in het zelfde segment liggen als die van de A-merken. BTW, dit was nog een proto, dus er zal nog wel het één en ander getweaked zijn aan de produktie versie.
|
|
|
zwafra
Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
|
Ik er erg benieuwd naar de nieuwe Waroo PRO en ik ga hem zeker proberen..,Met welke bar heb de 13 Pro gevaren ??,Ik heb zelf de Waroo 9 en de 14 en die vaar ik beide met een 45 cm bar ,Ik zelf vind de 14 snel genoeg voor een 45 cm bar ,Heb je bij de 13 Pro een bredere bar nodig?
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Heb de 13 met een standaard 45 cm Waroobar gevlogen en is prima te doen. Groter is niet nodig. Stopper is eigenlijk niet nodig want de kite is zo stabiel dat deze niet gelijk wegdraait als je de bar powerd met één hand zoals bij de waroo 2006. Dit geeft veel meer kontrole. Om de kite de bocht door te trekken zal je aardig aan de bar moeten hijsen, maar dat is in dit geval alleen maar een voordeel als je in de lucht hangt met één hand aan de bar. Het bargevoel zal voor de meesten wel een schok zijn die nu reeds Waroo 2006 bezitten, maar voor de piloten in spé die met serieuze airtricks willen beginnen opend dit juist weer nieuwe perspectieven.
|
|
|
Rich
Berichten: 467
|
Ik er erg benieuwd naar de nieuwe Waroo PRO en ik ga hem zeker proberen..,Met welke bar heb de 13 Pro gevaren ??,Ik heb zelf de Waroo 9 en de 14 en die vaar ik beide met een 45 cm bar ,Ik zelf vind de 14 snel genoeg voor een 45 cm bar ,Heb je bij de 13 Pro een bredere bar nodig?
Stuur maar een mail als je de 13m Pro wilt testen. Ik ben voornamelijk op Brouwersdam of de Slufter te vinden. richard@bestkiteboarding.com
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
BTW, ook wel handig zijn de verwisselbare stukjes bridle waar de pulleys lopen. Bij slijtage kan je deze makkelijk vervangen door ongeveer 20 cm lijn ertussen te knopen. Kost niks en en is binnen 30 seconden gefixt.
|
|
|
xray
Berichten: 3688
|
Maar belangrijker, bardruk hoger en stuurkrachten ook, hoe verhouden die zich bijv t.o.v. een raven 2 16....
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Hoger dan een 16 RavenII Ray. Bardruk en stuurkrachten komen meer overeen met een 16 X4. Voordelen t.o.v. 16 C-shaped zijn dat de kite hoger aan de wind loopt in de lowend en dat de depower mucho beter is. Het is een beetje rare vergelijking om een 13 met een 16 te vergelijken, maar als je naar de effectieve oppervlaktes kijkt dan komen ze aardig bij elkaar in de buurt.
|
|
|
xray
Berichten: 3688
|
Tja, en toch zie ik het nut dan niet, zeker voor een grote maat is een lagere bardruk en stuurkracht fijn... ;-) Daarnaast komt straks met de DD bar en de nieuwe opzet van de Raven 3 het bereik ook al aardig in de buurt, ik hoef nog steeds geen 100% depower...maar ja dat is persoonlijk. Voordelen van een C worden wel steeds kleiner zie ik want de feedback, directheid en stabiliteit van de door jou geteste kite zijn ook erg goed, ben benieuwd, wil straks wel eens back2back testen...
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Persoonlijk hou ik het ook nog steeds bij C's in de grote maten. Maar het hele "flatkite"gebeuren is merkbaar aan het evolueren. Vooral in de grote maten is dat altijd goed merkbaar geweest, en ook bij C's. "Flat"en C's groeien nu al naar elkaar toe, en zullen vroeg of laat met elkaar versmelten. Flat en C's nemen steeds meer van elkaars positieve eigenschappen over, en zelfs de designs krijgen steeds meer dezelfde trekjes. Het gevoel begint in ieder geval al op elkaar te lijken.
|
|
|
Tony
Berichten: 110
|
Over de bardruk van de Pro 13 ben ik het niet met je eens Fer. De bardruk van de Waroo Pro 13 is lager dan van de Waroo 12 2006. Ik heb beide kites zondag gevaren. Om de bardruk van de Pro 13 te vergelijken met een X4 16 gaat wel heel ver.
|
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Toelichting: Ik vaar al de kites zoveel mogelijk gepowerd, dus ook met één hand aan de bar om de power er in te houden. Dit kost mij duidelijk meer kracht bij de PRO 13 om de kite vol gepowerd te houden met één hand dan met een Waroo 2006 12, 14 of zelfs de 16. De Waroo 2006 voelt op alle fronten, en in elke maat, lichter aan dan de gemiddelde C-shaped in vergelijkbare maat. Door de stabiliteit van de PRO en dat deze niet gelijk de neiging heeft om weg te draaien, als je aan één zijde van de bar trekt met één hand, is het verschil in bardruk juist duidelijker merkbaar. Maar dit geeft juist wel weer meer gevoel in de lucht om de kite met één hand te controleren op de juiste power en lift. Lichte bardruk en stuurkrachten zijn niet per definitie "beter". Er is altijd een grens van te veel of te weinig voor de juiste balans. Maar ook die grenzen liggen weer voor iedereen anders. Het is maar wat je gewend bent.
|
|
|
|
kitertjuh
Berichten: 1133
|
erg goed verslag.
als je dit zo leest heeft best het erg goed voor elkaar.
|
|
|
Elevation
Berichten: 1363
|
gisteren bij de brouwersdam gevaren en daar was ook een nieuwe waroo bezig, die liep binnen 5 minuiten zowat een kilometer hoogte.. kon me ogen niet gelove.. zag niet wat voor boardje eronder hing, maar toch wel kanp.. was een 13 of zo.. zag er wel goed uit.. waren alleen beetje soort Barbie kleuren, roze met van dat beschuitmuisje blauw... (tong_kitesmiley)
|
|
|
larssmits
Gast
|
Klinkt goed allemaal , ik ben benieuwd naar de 07 waroo, de pro kan ik toch niet betalen
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Best doet het helemaal niet verkeerd!! Maar beter blijven ze wel onder de gemiddelde prijzen want dat is juist altijd de grote kracht geweest van Best. Als de PRO dezelfde prijs heeft als een BoxerSLE dan weet ik wel zeker dat de meesten voor een B.SLE gaan. Dus ben benieuwd hoe de Waroo 2007 zal varen en kosten. wat vliegeigenschappen en performance betreft zullen de meeste merken komend jaar alles wel aardig voor elkaar hebben op het "platte" gebied. Maar ik zit eigenlijk op een demo van een 9 te wachten.....één van de lekkerste maten voor "flatkites".
|
|
|
|