VincentC
Berichten: 2608
|
Oke, hey gast als eerst gelukkig kun je het ons nog melden wat er gebeurt is das het belangrijkste Nu heb ik alle reacties op je topic gelezen en tussen zowel de positieve en negatieve, heb ik geen enkel vermelden gevonden over het controleren van je katrollen. Je kunt je lijn wel checken en het verhaal van Harm zal best kunnen kloppen maar ook al heb je een nieuwe lijn, wanneer je katrol vast zit is die lijn na een half uurtje toch echt door, zeker wanneer er nog een klein puntje op het rolletje zit van het gieten. Als er troep tussen komt is het zelfst met de beste kwaliteit katrol nog snel gedaan. Controleren dus en niet jezelf alleen maar blind staren op je lijn. (hangloose_kitesmiley)
Als de katrol niet rolt vliegt de hele kite niet dat merk je gelijk lijkt mij. Katrolletjes rolt overigens nog prima.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Hey dudes,
Om ff echt ontopic te blijven..........alles waar een katrol loopt slijt. En dat gaat sneller dan je denkt. Dus kontroleer voor elke sessie of de katrollen nog soepel draaien en check vooral je bridle op minimale slijtage op de plek waar de katrol loopt. Mij is het maar 2 x overkomen binnen 1 week dat ik bridles van 2 verschillende merken heb gebroken in aardige pittige condities. Dat gaat mij nu dus niet meer overkomen. Ik heb zelf wat modificaties aangebracht met dikkere lijn zodat de slijtage ook beter zichtbaar zal zijn voordat het zaakje breekt. Dus alle SLE riders wees gewoon gewaarschuwd en ververs tijdig je bridle.
Oja....elke safety die op de frontlines zit is totaal nutteloos als de bridle breekt.
|
|
|
Wimt
Berichten: 2498
|
Zet er een 5de lijn op. De zaak kun je dan direct veilig losgooien, en `tollen `is er dan niet bij. En zet er 4 mm touw in de toming, met 2 maal grotere katrollen, sindsdien is de toming slijtage op de X-bow, sinds een half jaar dus, 0.
Maar eng is het wel, om zo onder water te worden getrokken. Een kiteknife is ook al voorgedragen, goed idee. Moet ik ook nog doen.
|
|
|
rocket man
Berichten: 1330
|
@ vincent
ik vraag me af wat voor bewegingen mens en kite gemaakt hebben, als je met je voet in de lijnen vast komt te zitten. Dit klinkt afgruwelijk en man er was een engel in het spel dat zo en niet anders is afgelopen.
Dit verhaal bevestigt dus mijn mening mbt het risiko van het slijtage probleem bij bow kites met bridles, rolletjes e.d. Dit heeft niet met een specifiek merk te maken. Tel er nog maar wat bij als je in zee met zout en zand vaart.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Het werkelijke gevaar is dat de slijtage nauwelijks zichtbaar is, maar de breeksterkte inmiddels wel al minder is. Ik dacht ook dat ik nog wel ff door kon varen voordat het zaakje brak. Gewoon voor de zekerheid om de 20 sessies een vers stukje bridle gebruiken. Kost niks en is geen moeite.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Is in ieder geval een goede zaak dat er iemand uit naam van Best nu heeft gereageerd! Da's in ieder geval top!
|
|
|
VincentC
Berichten: 2608
|
Is in ieder geval een goede zaak dat er iemand uit naam van Best nu heeft gereageerd! Da's in ieder geval top!
Zeker, en ze kunnen maar beter een HELE goed oplossing komen want word hier beetje gek van...
|
|
|
Tony
Berichten: 110
|
Om te voorkomen dat er straks echt iemand dood gaat vraag ik hierbij alle Waroo 2006 bezitters om zsm de bridle aan te passen.
Vroeg of laat breekt je bridle.... ook bij jou
Er zijn vele methoden om je bridle te versterken de onderstaande vind ik de makkelijkste
-Bepaal het midden van de slijtage plek en zet daar met pen een streepje -Zet met pen 35 cm links en rechts weer een streepje -Knip je bridle midden op de slijtage plek door -Knoop twee lussen van de doorgeknipte bridle -Neem 40 cm 3 of 4mm sterke lijn met aan beide kanten een halve steek (vergeet katrolletje niet) -Bevestig de lussen aan de nieuwe lijn (zoals je de lijnen aan je kite vast maakt -controleer of de afstand tussen de twee penstreepjes 70 cm is
|
|
|
job1
Gast
|
Is in ieder geval een goede zaak dat er iemand uit naam van Best nu heeft gereageerd! Da's in ieder geval top!
Zeker, en ze kunnen maar beter een HELE goed oplossing komen want word hier beetje gek van... En wat had jij in gedachten dan???
|
|
|
Stanley
Berichten: 1039
|
Kom op nou. het is toch te gek voor worden dat je als SLE/BOW kiter zelf je bridle moet verbouwen omdat men een ontwerp fout heeftgemaakt. Je krijgt toch ook geen handleiding naar huis gestuurd als er een modificatie aan je auto is. Met de mededeling sorry gaat uw maar zelf sleutelen. Lijkt mij dat de fabrikanten de kites via de dealers moeten aanpassen. Dan zou dit door gekwalificeerd personeel gebeuren en niet door iemand die een naaikransje heeft gevolgd.
|
|
|
terrorwally
Gast
|
moet je het melden bij een consumenten organisatie ofzo, kunnen we gelijk die 90 dagen garantie aankaarten (lol)
|
|
|
martijn_e
Berichten: 197
|
vervang jij geen olie bij je auto, banden slijten zeker ook niet als je rijdt.... depowerkoort gaat ook eeuwig mee.
Maar inderdaad in het boekje van de auto staat tenminste wel wanneer de olie moet worden ververst
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Hmmmmm.......moet ik nu ook een topic openen omdat de bridle van mijn Naish is gebroken??? Het Boxertje is duurder dan het Warootje. Er zitten nog niet eens van die handige vervangbare stukjes tussen de bridle zoals de 2007 Waroo. En alle Cabrinhabow riders......zouden ook die dan ook maar even een topic moeten openen?? Ik wist al voordat ik een SLE ging varen dat dit zou gebeuren.....had alleen niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Maar ook dat had ik al kunnen weten. Ik had meer dan een jaar geleden al gezien dat de bridle van een demo SW al versleten was na nog geen 15 sessies. Get real dudes Dit kan je zelf ook wel van te voren verzinnen als je een beetje logisch nadenkt. Als je dan nog niet doorhebt dat alles stuk kan gaan aan een veredeld wegwerp produkt, dan kan je beter een andere hobby kiezen. Kiten blijft een sport waar je je koppie bij moet houden. Zo ook je kennis van het materiaal en de logica erachter. Tenslotte kan je leven letterlijk aan een paar draadjes hangen....... Als er iets is waar je op moet kunnen vertrouwen dan is het je materiaal wel. Dus zorg dat je ook enige kennis van kitemateriaal hebt als je aan deze sport begint. Als dat gezeik naar de fabrikanten omdat je onaangenaam verrast bent, zegt meer van je gebrek aan kennis van kitemateriaal. Geef dit als feedback aan een fabrikant en deze zal het volgende seizoen weer verbeteringen doorvoeren en toepassen. Gelukkig is alles voor iedereen goed afgelopen, en hebben we allemaal weer wat geleerd.
|
|
|
Hans1962
Gast
|
Kom op nou. het is toch te gek voor worden dat je als SLE/BOW kiter zelf je bridle moet verbouwen omdat men een ontwerp fout heeftgemaakt. Je krijgt toch ook geen handleiding naar huis gestuurd als er een modificatie aan je auto is. Met de mededeling sorry gaat uw maar zelf sleutelen. Lijkt mij dat de fabrikanten de kites via de dealers moeten aanpassen. Dan zou dit door gekwalificeerd personeel gebeuren en niet door iemand die een naaikransje heeft gevolgd.
Ik ben het hier helemaal mee eens ... elk jaar brengen de heren leveranciers nieuwe modellen uit ... die volgens de folders en dealers nog sneller, nog veiliger en nog beter zijn ... ook om er de prijs mee te verantwoorden. Per saldo is met bovenstaande een levensgevaarlijk product op de markt gebracht (hoe cool en leuk de sport ook is). Als e.e.a. zo snel slijt dan is er dus ook niet echt veel aandacht besteed aan het uittesten van het materiaal.
|
|
|
Jari
Gast
|
Was alweer een poosje terug dat ik op het forum zat.
1e onderwerp wat ik las was dat stukje van Ruben Lenten met zijn mening over Bowkites. en het 2e onderwerp...deze met 5 bladzijdes over bridles van bowkites..
Ik zeg nee,
doe mij maar een C...
(grinnik_kitesmiley) ps. gelukkig goed afgelopen.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Het is, gezien de inhoud van deze diskussie, gewoon overduidelijk dat er bij een aantal BOWkites slijtage optreed die door de gebruiker niet duidelijk zichtbaar is. Je zou dus nu ook verwachten dat leveranciers van met name de warroo 2006 hun afnemers op dit feit gaan wijzen/waarschuwen en daarbij dus feitelijk verwijzen naar de kwetsbaarheid van het "bridle-systeem". Laten we met z'n allen blij zijn dat het dit keer "goed" is afgelopen. Ik zou echter niet in de schoenen willen staan van de leverancier die vanaf heden zonder duidelijke verwijzing naar de kwetsbaarheid van het "bridlesysteem" een kite verkoopt waar dan vervolgens wat mee fout gaat en er lichamelijk letsel op volgt........... De relatief hoge prijzen van het kitemateriaal worden door de fabrikanten verklaart door de hoge research/ontwikkelings kosten. Je mag dan ook rederlijker wijze verwachten dat de fabrikant/leverancier de gebruiker van het product attendeert op eventuele slijtage. Dit gebeurt trouwens ook door de fabrikanten: bij iedere nieuw geleverde kite zit een gebruiksaanwijzing waarin wordt gewezen op de noodzaak van het controleren van het materiaal. Echter de genoemde lijnbreuk wordt blijkbaar niet altijd vooraf gegaan door optisch waarneembare schade. Als dit feit bij de fabrikant/leverancier bekend is en bij levering van het product wordt verzwegen kan de fabrikant/leverancier grove nalatigheid worden verweten. In het geval van optreden van lichamelijk letsel als gevolg van...... zijn dan de poppen helemaal aan het dansen.
|
|
|
® € M © 0
Berichten: 406
|
Best kite's zijn gewoon niks kites
|
|
|
michiel v geel
Berichten: 3127
|
Zet er een 5de lijn op. De zaak kun je dan direct veilig losgooien, en `tollen `is er dan niet bij. En zet er 4 mm touw in de toming, met 2 maal grotere katrollen, sindsdien is de toming slijtage op de X-bow, sinds een half jaar dus, 0.
Maar eng is het wel, om zo onder water te worden getrokken. Een kiteknife is ook al voorgedragen, goed idee. Moet ik ook nog doen.
dat vind ik een heel goed id van je je wimt van die 5th en die kiteknife heb ik als eerste gezegd je ziet maar het is gewoon een must maar hopelijk zal 80% hem niet nodig hebben
|
|
|
Loepie (2 flat-3) de Leeuw
Berichten: 841
|
Best kite's zijn gewoon niks kites
Ga jij nu eerst maar eens je safety leren inelkaar zetter. Ik kan mij niks simpelers bedenken dan de safety van de ss leash maar goed. En als je er zoveel vanaf weet dan ben je zeker ook al voorbereid op een aantal flinke wandelingen naar de kant als je diesel invert voor de zoveelste keer en je alles hebt losgegooid. Beetje jammer dat gasten die niet eens weten hoe een safety werkt commentaar hebben op een kitemerk waar ze geen ervaring mee hebben.
|
|
|
Mark-Fizzer
Berichten: 6057
|
Amen Robin!!
(hij zegt niet vaak wat, maar als er wat uitkomt... Poeh hé whahaha)
Weekend weer knallen??
|
|
|
|
|
Joosdo
Berichten: 748
|
Even over vervangbare stukjes in de bridle maken:
Geen knopen lieve mensen, maar even een stikkende zigzag op de naaimachine.
Knopen reduceren de maximale breeksterkte van de lijn nl met zo'n 60 % !!!!!
Mzzl Joost
|
|
|
sublimety
Berichten: 136
|
Ten eerst fijn om te horen dat het goed afgelopen is.
Over de hele discussie: Hoe naief kan een mens zijn, Kitesurfen is een risicovolere sport. Vandeze risico's moet je zoveel mogelijk bewust zijn, en dan kan er nog altijd iets gebeuren waar je niet bij stilstond. Dat zoiets gebeurt is zeker niet tof maar om nu te lezen dat bows en sle's helemaal worden afgekraakt ziet mij weer in dat er mensen zijn die helemaal niet of wijnig bewust zijn met wat ze doen.
Bij elk type kite moet je regelmatig de lijnen en safty's controleren. "Je moet je fith nemen", ook bij C of sle kites met fith ben je niet 100% veilig als het echt nodig is. Als je kite meerdere keren is geloopt werkt de fith ook niet meer! Dit heb ik zelf helaas ook al een keer onder vonden...
|
|
|