Morres
Berichten: 9427
|
ik heb depowercord 6cm korter gemaakt en powerlines 9cm, 5th heb ik niet eens aan gezeten werkte prima, iets minder depower,m aar er zit toch al veel depower in. Kreeg hierdoor meer power over kleinere lengte van depowercord. Goed om te horen dat je tevreden bent, had ik ook wel verwacht, kite gaat gewoon knetter hard en hoog edit: ohja, ik gebruikte niet de andere aansluitingspunten, zou je nog wel kunnen proberen, maar ik denk dat je in de low-end m oversheet. zit toch al genoeg low-end in, dus niet nodig
|
|
|
vissie
Berichten: 757
|
Idefixe met een vraag..Komt weinig voor.. Succes er mee;)
|
|
|
Frank77
Berichten: 690
|
De enige reden die ik kan bedenken is dat je depower koord wat korter wordt waardoor je depower bereik kleiner wordt. De enige goede reden die ik kan verzinnen is om teveel depower te voorkomen waardoor de kite gaat klapperen. Het aansluitpunt 2 zit nml dichter bij de stuurlijnen, waardoor een kleinere arm ontstaat en bij dezelfde depower beweging zou dan teveel rotatie optreden. Maar das dan ook de enieg reden die ik kan verzinnen als niet gaastra kenner :-).
Probeer anderrs de Gaastra importeur eens aan te schrijven. Je moet hem vast wel kennen :-)
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
het is een power set-up, het is niet dat de kite het niet doet zonder die set-up, het is voor gevorderde kiters .
|
|
|
Power Zone
Berichten: 258
|
Als je alle lijnen 6 cm inkort gebeurt er echt helemaal niets met je setup. (ja je lijnen zijn 6 cm korter maar daar ga je echt niets van merken, 22 of 25 meter dat merk je, maar dit niet.)
Ik heb het idee dat ze een foutje in de tekening hebben gemaakt, bij punt vier gaan ze 6 cm omhoog en zijn je stuurlijnen dus 6 cm korter dan je powerlijnen, maak je de powerlijnen nu ook 6 cm korter dan heb je dat netjes gecorrigeerd. Dat lijkt me dan ook voor de hand liggend om dat te doen.
Het inkorten van de stuurlijnen zou naar mijn mening niet op de tekening moeten staan.
Alles 6 cm inkorten heeft in ieder geval geen enkele zin.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Als je alle lijnen 6 cm inkort gebeurt er echt helemaal niets met je setup. (ja je lijnen zijn 6 cm korter maar daar ga je echt niets van merken, 22 of 25 meter dat merk je, maar dit niet.)
Ik heb het idee dat ze een foutje in de tekening hebben gemaakt, bij punt vier gaan ze 6 cm omhoog en zijn je stuurlijnen dus 6 cm korter dan je powerlijnen, maak je de powerlijnen nu ook 6 cm korter dan heb je dat netjes gecorrigeerd. Dat lijkt me dan ook voor de hand liggend om dat te doen.
Het inkorten van de stuurlijnen zou naar mijn mening niet op de tekening moeten staan.
Alles 6 cm inkorten heeft in ieder geval geen enkele zin.
kijk dat bedoel ik ! Maar omdat het om een zg "power setup" gaat moet je dus eigenlijk alleen de stuurlijnen inkorten........
|
|
|
Ian
Berichten: 219
|
Met max. power bedoelt gaastra blijkbaar een kortere depower rope.
Als je de depower rope inkort met 6 cm, depower je je kite eigenlijk 6 cm extra. Om dit te compenseren moet je ook je stuurlijnen en je 5th met 6cm inkorten.
Netto heeft morres zijn stuurlijnen 3cm ingekort tov de originele setup.
|
|
|
kitemafkees
Berichten: 174
|
Vaar zelf ook met een Max2 14, en alleen de stuurlijnen inkorten heeft inderdaad zin, maar wat dan nóg meer zin heeft is de combinatie met je 5th line 5cm inkorten!!
Die 14 is een stukje trager dan de kleinere maten, en zal ook veel meer stallen als je de stuurlijnen iets inkort, als je nou ook je 5th ietsje korter maakt ben je daarvanaf en vliegt de kite ook nog eens hoger aan de wind, springt hij hoger, en voel je beter waar hij staat in het venster!!
Greetzz Jeroen
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Ga er denk maar een (de)power systeem alla Slingshot opbouwen: alles makkelijk tijdens het varen af te stellen
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
ik heb depowercord 6cm korter gemaakt en powerlines 9cm, 5th heb ik niet eens aan gezeten werkte prima, iets minder depower,m aar er zit toch al veel depower in. Kreeg hierdoor meer power over kleinere lengte van depowercord. Goed om te horen dat je tevreden bent, had ik ook wel verwacht, kite gaat gewoon knetter hard en hoog edit: ohja, ik gebruikte niet de andere aansluitingspunten, zou je nog wel kunnen proberen, maar ik denk dat je in de low-end m oversheet. zit toch al genoeg low-end in, dus niet nodig
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
en NEE Morris Ik ga niet de Gaastra bar verbouwen . Ik heb nog wat Cabrinha meuk liggen die ik hiervoor gebruik
|
|
|
e_surf
Berichten: 611
|
Met max. power bedoelt gaastra blijkbaar een kortere depower rope.
Als je de depower rope inkort met 6 cm, depower je je kite eigenlijk 6 cm extra. Om dit te compenseren moet je ook je stuurlijnen en je 5th met 6cm inkorten.
Netto heeft morres zijn stuurlijnen 3cm ingekort tov de originele setup.
Dit was ook de setting op mijn Naish Ravens en dit komt redelijk overeen met wat er op het plaatje wordt aangegeven. Depower koord inkorten (± 10 cm), totale lengte had ik op zo'n 18 cm. vanaf bar tot knoop. De stuurlijnen ietsjes ingekort (5/6 cm.), dwz. 1 knoop dichter op je bar, dit was bij mij middelste knoopje. De powerlijnen aanhechten op de achterste pigtails voor meer lowend/power. De 5e lijn op middelste of laatste knoopje. (dus 5e lijn op zijn langst) Nadeel is dat je depowerslag kleiner wordt. Wanneer je druk kwijt wilt, zit je met je bar al tegen de knoop van je depowerkoord, maar extra depower kun je altijd nog wel met je depowerstrap regelen. Met deze setting zorg je voor meer druk in je kite en een iets betere lowend.
|
|
|
Henning
Berichten: 581
|
Zoals gaastra omschrijft: De functie van het inkorten van je stuur en depowerlijn heeft als effect dat de "Maxium-depower" minder word, wat evt leuk is voor het oldskoolen (death-mans enzo ), zodat je minder hard naar beneden klapt, maar meer power zal je erdoor niet krijgen. Eigenlijk alleen minder bereik. Zoals Morres: De kite zal iets meer een C-vorm krijgen (als is het marginaal) door het niet inkorten van de 5-th. Verder krijg je het zelfde effect als de gaastra methode, minder bereik maar het meer power over het hele bereik door het 3cm inkorten van de stuurlijnen. Zolang hij niet stalt moet dit geen probleem geven.
|
|
|
ricadelic
Berichten: 72
|
Idefixe, hoe heb je de Max2 uiteindelijk ingesteld? Ik heb mij stuurlijnen met pigtails 3.5 cm verlengt. Dit zorgt er voor dat ik volgens mij iets meer kracht in de vlieger heb. Ook valt de kite niet meer uit de lucht wat daarvoor wel eens gebeurde als ik volledig depowerde.
Nu zie ik juist dat jullie de stuurlijnen inkorten?
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
bij max poweren ( bar naar je toe) stallt hij net niet. Alleen de maatvoering 10m is voor mijn gewicht net ff niet lekker. Moet eigenlijk 12 en 8 zijn.
|
|
|
ricadelic
Berichten: 72
|
ik heb een 8 en een 12 maar ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment de low-end van de 12 zeer vind tegen vallen. (weeg 63 kilo) Zit eraan te denken om er nog een 14 bij te nemen voor de weinig wind dagen. Onder de 17-18 knopen hoef ik het gewoon niet te proberen want ik kom niet goed weg. Nu zit ik toch weer te twijfelen of het niet aan de afstemming ligt..
Ik vaar de 12 wel met een 45cm bar.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Onder de 17-18 knopen hoef ik het gewoon niet te proberen want ik kom niet goed weg. Nu zit ik toch weer te twijfelen of het niet aan de afstemming ligt.. Ik vaar de 12 wel met een 45cm bar.
Met je 65kg moet je MAKKELIJK eerder wegvaren! Ik ( 95kg) vaar met de 14m / 128 boardje met 14knopen al heel relaxed!
|
|
|
ricadelic
Berichten: 72
|
tsja dan moet ik toch wat meer gaan sleutelen.. ik heb ook klein bordje (128/32cm) wellicht ligt het daaraan..
Ga toch maar eens de powerlijnen verlengen en de stuurlijnen weer de originele maat maken.
Heb jij trouwens een idee wat aan de vliegeigenschappen veranderd als je de powerlijnen op connectie 2 zet? Ik heb wel het eea geprobeerd, maar niet echt in 1 sessie, want als je eenmaal gaat, is het zonde om weer te kant op te gaan enzo..
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
ricadelic, de max2 is een van de kites met de beste low-end die ik ken. Het moet idd aan je setup liggen, ik heb op moment 2009 8+12 maar ga over op 10-6/10-8 waarschijnlijk (ook 63kg)
|
|
|
ricadelic
Berichten: 72
|
Bedankt voor jullie advies! Ik ga maar eens kijken of ik de kite iets kan tunen..
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
al gelukt:P?
|
|
|
Le Ber
Berichten: 184
Logs: 0 | 3 uur
|
Wat is nu de makkelijke manier om dit te testen ? Beide stuurlijnen 6 cm inkorten of juist verlengen ? Of toch de hele setup zoals in de opening post ? Moet zeggen dat de kite met factory settings ook lekker vliegt. De 12 ingesteld op + stuurt voor mijn gevoel sneller rond dan mijn bularoo 10
|
|
|
ricadelic
Berichten: 72
|
Yes, ik heb in de attachments van de powerlijnen aan de kite nieuwe 8-knoopjes gemaakt, waardoor de powerlijnen ongeveer 2.5-3 cm korter zijn geworden. Ik merkte het resultaat meteen vorige week vrijdag in enkhuizen! Veel meer powerrrr. Heb de kite zelfs nog ff moeten depoweren. Vandaag op ijmuiden echter toch nog te weinig wind.. maarja niemand die kreeg z'n vlieger de lucht in.. Bedankt voor het advies!
|
|
|
riesie
Berichten: 111
|
Hi, Ik heb net een gaastra max2 12 k.o. op de kop getikt. Ik heb m gisteren ff op horst geprobeerd met een zeer vlagerige, schuin aflandige wind. De omstandigheden waar dus zwaat k.t,
Ik heb mijn f-one 2007 55 cm bar met lijnen gebruikt. Ik heb de vijfde lijn wat verlend om all lijnen even lang te maken. Kite redelijk hard opgepompt, 5e lijn was 20 cm te lang, dus eigenlijk geen 5e lijn support.
Toen ik ging varen viel het me op dat de kite een extreme c vorm aannam. De tips komen veel te dicht bij elkaar, dit kan niet efficient zijn dacht ik, lowend was ook totaal ruk.
Ik naar de kant, kite harder opgepompt (9 psi). en de 5elijn ingekort. Nu vaarde die een stuk beter, ook veel minder c vorm.
Volgende keer weer verder proberen, echter nu komen de volgende vragen bij mij op, misschien kan iemand die voor mij beantwoorden? (morris? ;-)
1) Hoer hard pomp je de LE op, bijvoorbeeld totdat je echt zwaar op de pomp moet leunen, hoeveel psi?
2) De f-one lijnen heeft een v-vorm op de voorlijnen, is deze V misschien te klein zodat de tips bij elkaar worden gedrukt? (lijkt me sterk want een tribal2 zou dit dan ook moeten hebben?
3) Heeft de max de 5e lijn echt nodig om zijn LE te ondersteunen? Ik had ergens gelezen in een gaastra manual dat de 5e lijn een beetje slack moet hebben.
En tot slot, jullie hebben het in deze topic over 3 cm stuurlijnen inkorten, Ik heb een depower rope van 30 cm, wat gaat die 3cm uitmaken dan?
Bedankt, Rich.
|
|
|