Toevallig gisteren..(schuilend voor en kijkend naar die enorme buien)
met Tom en een aantal andere die-hards op Mirns, pratend over kiten en veiligheid, al een vergelijk getrokken met parchute springen...
Beide natuurlijk adrenaline kicks veroorzakende sporten
Maar ook beide extreme sporten !!!
Alhoewel het vliegen onder de chutes steeds extremer wordt en een discipline op zich geworden is, zijn de (openings en) veiligheids systemen wel zo'n beetje uit ontwikkeld.
Wat daarbij opvalt is de
]Uniformiteit..Ik heb het nu over de rigs ( het harnas, waar de chutes in zitten) en niet over de chutes zelf daar zitten erg grote verschillen in.
Er is nauwelijks tot geen verschil tussen de verschillende merken rigs.. rechts op je borst het rode afwerpkussentje ( om je hoofd chute af te werpen), links op je borst de reserve handle ( groot en makkelijk te pakken) om je reserve chute te trekken. Switchen tussen de verschillende merken rigs vergt dus weinig gewenning !!
Verder wordt er in opleidingen heel veel geoefend op de noodprocedure...daar is hier op het forum inderdaad ook al vaker iets over gezegd... muscle memory..het moet een (aangeleerde )reflex worden..dat lukt niet in 1 a 2 dagen...we geven het beginnende springers mee om voor elke sprong de nood procedure in gedachten uit te voeren ( met de handen aan de handels en dan de beweging makend) zelfs de meest ervaren springers zie je dat vlak voor de exit in het vliegtuig doen. Dus heb je 1000 x gesprongen dan heb je ook al 1000 X je nood procedure gedaan.
Dat zien de beginners ook weer..dus een goed voorbeeld doet goed volgen..
Bij kiten.. is de ontwikkeling nog volop gaande..aan fabrikanten de schone taak om betrouwbare en goed werkende safety's te ontwikkelingen..(waarin ook zoveel mogelijk uniformiteit zit). ik hoop dat net zoals bij parachute springen, het wiel op een gegeven moment echt wel uitgevonden is.
De safety's worden echt steeds safer..!!
Maarrrr dan... het goed leren gebruiken van het materiaal en vooral het kweken van een groter veiligheids besef bij (beginnende) kiters.is mischien nog wel veel belangrijker....en dat is een hele moeilijke !!!!
Iedereen weet dat prachute springen gevaarlijk is voordeel 1 : dus wordt er goed geluisterd als het over veiligheid en noodprocedures gaat...voordeel 2 : iedereen is ook nog te controleren en aan te spreken voor dat ze het vliegtuig in stappen. Je hebt zo'n vliegende kist nodig voordat je van 4 km naar beneden kunt lazeren
Bij kiten is dat een heel stuk moeilijker..wie wordt nou niet vrolijk van al die gekleurde vliegers in de lucht
...hoezo extreme sport..dat besef is er denk ik veel te weinig, tot je een keer vet gelanceerd wordt en dan is mischien al te laat !
Controle is veel moeilijker..kite kopen op marktplaats, oefenen in een weiland..( ook al vaker genoemd)
Hier dus een schone taak voor..
-Shops...bij aankoop van !
-Scholen...kiten is een extreme sport..die Quik Relaease is geen gadget..oefenen, ook als je zelfsstandig gaat kiten..check dat ding en trek dat ding.. elke keer als je het water opgaat !
-Last but zeker not least..
de ervaren kiters die natuurlijk altijd het goede voorbeeld geven en altijd aanspreekbaar zijn voor de rookies en zonder ze gelijk af te zeiken
mensen wijzen op (beginners) fouten..jullie zijn de laatste check voor dat mensen het vliegtuig instappen..als jullie begrijpen wat ik bedoel..
Sjezus, wat is het een verhaal geworden...sorry mannen..ik liet me even meeslepen..het zijn ook zulke geweldige sporten