1e kiteset: advies graag

Els_

Geen avatar

Februari 02, 2011, 20:46:07
edit2Rapporteer  
Hoihoi!

waarschijnlijk al de zoveelste gelijkaardige vraag, maar had toch graag wat 'professionele' meningen gehoord:

Ik ben vorig jaar enkele dagen gaan kiten in Tarifa, heb les gehad en kon op het einde langs links vrij gemakkelijk starten (van zodra ik rechtstond kon ik gemakkelijk een paar 100 m varen), langs rechts geraakte ik bijna nooit recht, en draaien en zo ben ik nog niet toe gekomen (~beginnerniveau dus).

Ik ben van plan om dit jaar nog wat les bij te nemen, totdat ik de basis toch een beetje meer onder de knie heb en het verantwoord is om alleen het water op te gaan.

Nadien wil ik ook graag eigen materiaal kopen, dus ben al wat aan het rondkijken.
Om budgetredenen zou ik liefst, indien mogelijk, tweedehands kopen en met 1 kite starten.

Ik zag een zoekertje waarin hetvolgende werd aangeboden:

Naish 7.5 m (2009) (het type wist de verkoopster zelf niet)
kiteboard -rood (merk, type,... wist de verkoopster niet :-) ), samen gekocht met de kite

Op mijn vraag of er bar bij was inbegrepen vond ik het antwoord nogal onduidelijk, maar had de indruk van wel...

kite 3x mee gevaren, board 1x mee op het water geweest: alles nog in goeie staat
Ze doet het weg wegens 'te onervaren in kiten'

Enkel de kite (met bar dus veronderstel ik) is 250€, kite + board  is 400 €.

Ik ben zelf 1.65m en weeg 50 kg, mijn bedoeling is om hiermee in België/Nederland te kiten.
Lijkt dit jullie iets? Voor-en nadelen van de kite?

Welke grootte van board zou ik, als beginner, moeten nemen?
Is een 7.5m een realistische maat?
Waarop moet ik letten als ik het materiaal ga bekijken?

Mij lijkt de prijs nogal laag (als het echt degelijk materiaal in goeie staat is...).
Ik had eerlijk gezegd het idee dat er iets niet klopte...
Je kan wel weinig van kitemateriaal kennen, maar als je je board en kite verkoopt vernoem je toch meer dan enkel de kleur? (het merk van de kite heb ik zelf naar moeten vragen en daarop zei ze 7.5 Naisher...   ) Merk en type van board kent ze niet (het stond wel bij haar ouders), enkel de kleur...
Ze geeft wel zelf aan dat ze het weg doet omdat ze te onervaren is, dus op zich is het misschien niet zo heel raar. Of zou dit gestolen materiaal zijn?

HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #1 Februari 02, 2011, 21:06:50
edit2Rapporteer  
Lijkt mij idd ook heel goedkoop voor spullen die ze niet echt kent.
Maat is mischien iets aan de kleine kant, maar zou denk ik wel kunnen.
Volgens mij is het een naish cult, of cult sport (volgens de kitehigh database
de enigste 7,5 m² naish kites uit 2009), is opzich wel een goede beginnerskite.

Groter board is sneller leren, kleiner board vind ik persoonlijk fijner.
Maat zou ik niet echt weten maar er zijn er hier wel die je daar advies over kunnen geven.

Dingen waar je op moet letten:
 - eventuele raparaties
 - hoe de lijnen eruit zien
 - en natuurlijk oppompen en dan na een tijdje kijken of ie niet lek is
 - bij het board kijken of er beschadigingen aan zitten (randen en vinnen zijn het snelst beschadigingen te zien)

Persoonlijk zou ik, als je al kunt varen, gewoon zelf gaan oefenen. Je kent de basis, en daarna moet je het toch zelf leren.

Suc6 verder
kobrin

Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #2 Februari 02, 2011, 21:16:10
edit2Rapporteer  
Hey Els, kan je haar niet vragen wat foto's te nemen?

Dat is toch een kleine moeite voor haar als ze iets wil verkopen?

Als je in België wil varen moet je een soort vaarbewijs halen, dus dan kan je in samenspraak met de school beslissen of je nog les nodig hebt.
JiePie

Geen avatar

Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #3 Februari 03, 2011, 11:19:35
edit2Rapporteer  
Hmm, lijkt me gestolen spul,
ze heeft: 1 geen verstand van het materiaal, 2 geen verstand van prijzen.
Board samen met kite gekocht,
en 3x met kite gevaren, 1x met board.
Klopt allemaal niet helemaal.
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 Februari 03, 2011, 20:43:29
edit2Rapporteer  
Idd eerst goed checken voordat je er heen gaat, tenzij dat een kleine moeite is. Maar eis in elk geval foto's en meer info e.d.

Denk dat voor jou gewicht een 7-9 wel ok is. Zou in elk geval een SLE kite nemen die je ook wat af kan stellen. Ik vind kleine kites (zoals 7) wel snel erg schichtig en te snel..is als beginner ook niet prettig.
Waarmee heb je de lessen gehad?
Els_

Geen avatar

Antwoord #5 Februari 08, 2011, 20:24:05
edit2Rapporteer  
Hoi!

heb lessen gehad met Ozone: 5m, 6m, 8m en 10m. Soms was een 6 m al zeker voldoende, en 1 keer was er zo weinig wind dat een 10 m veel te klein was (ik kon hem op strand amper in de lucht houden). Was in Tarifa, dus niet echt te vergelijken met Belgische/Nederlandse omstandigheden denk ik. Ik denk dat het allemaal Ozone Catalyst 2010 was.

@Jiepie: 3x kite gebruikt, 1x board lijkt me niet zó onlogisch, ik ging ook niet meteen het water op met board. Die andere redenen vond ik idd ook nogal bizar.

Kan iemand me concrete maten zeggen van welke grootte van board OK zou zijn voor mij?
Heb er zelf echt totaal geen idee van…

Ik denk dat ik maar eens ga kijken, en als het er OK uitziet koop ik het . Als de kust veilig is kan ik misschien eens al grappend polsen of het geen gestolen materiaal is, gewoon om de reactie te testen  Smiley
kobrin

Antwoord #6 Februari 08, 2011, 21:07:29
edit2Rapporteer  

Ik zou proberen om indirect te polsen Els.

De kans is groot dat ze gewoon spullen heeft gekocht en niet wist wat ze er mee moest doen uiteindelijk.

Maak een praatje zo kan je veel te weten komen.

Vraag waar ze les heeft gehad.

Waar ze ging kiten.

Of ze nog een aankoopbon heeft vh materiaal.

Een board voor iemand van 50 kg, 124 tot 130 lang en 37 a 40 cm breed.

Els_

Geen avatar

Antwoord #7 Februari 09, 2011, 21:09:02
edit2Rapporteer  
heb er vandaag mee gebeld:

Ze heeft het kitemateriaal gekocht in een opwelling, omdat ze per se wou leren kiten, maar na 3x is ze ermee opgehouden, o.a. omdat ze te veel schrik had.

over de kite heeft ze nix extra meer verteld. Op mijn vraag of er een bar, pomp, reparatiekitje, oorspronkelijke documenten bij was kon ze niet echt duidelijk antwoorden: ze was net verhuisd, het materiaal lag nog bij haar papa en ze moest het nog eens terug bekijken. Bar is er wel bij, ze dacht ook wel dat ze een klein pompje of zo daarvoor had.

het board blijkt van het merk Wizia te zijn (heb ik zelf nog nooit van gehoord), of dat is toch het woord dat op de onderkant staat. De bovenkant is rood, de onderkant wit, het is 40 cm breed en 168 cm lang. Voor een kiteboard lijkt me dit wel heel lang! (is wel door de papa gemeten, misschien heeft hij zich vergist?) Ze heeft het destijds samen met de kite gekocht.(dus 2009).

Heb gevraagd om foto's door te sturen, maar dit kon ze niet. (ze heeft nog al dingen verkocht waarbij ze ook die vraag kreeg, maar dat lukte haar toen ook niet).

Ik heb al gezegd dat het niet het type board is dat ik zoek. De kite interesseert me eventueel wel nog, maar heb wat proberen afbieden. 200€ is het minimum dat ze wil, zelf heeft ze er 600€ voor betaald.

Ze stelde verschillende keren voor dat ze wel even bij me thuis langs wil komen met het materiaal, ze passeert toch regelmatig vlakbij waar ik woon, terwijl ik een uur zou moeten rijden naar haar woonplaats.

Ik ben misschien paranoia, maar ik blijf hier toch een raar gevoel bij hebben...
Mutantbasse

Antwoord #8 Februari 09, 2011, 21:17:00
edit2Rapporteer  
Denk dat je beter naar een ander setje kunt gaan zoeken  Huh dit is geen zuivere koffie   
kobrin

Antwoord #9 Februari 09, 2011, 21:26:37
edit2Rapporteer  

Hmm, zou het mss wipika zijn?

Met een 168 ben je niet veel.

Zeker niet kopen.
Gehaktdag

Antwoord #10 Februari 09, 2011, 21:29:17
edit2Rapporteer  
200eurie voor een kite uit 2009 en board? Lijkt me nogal erg weinig...
Els_

Geen avatar

Antwoord #11 Februari 09, 2011, 21:56:26
edit2Rapporteer  
Zal idd wel wipika zijn dan. Qua lengte lijkt dit mij, na even googlen, Wipika session (= uit 2004!).

@gehanktdag: het was eig 250 voor de kite en 400 voor kite en board tesamen. Enkel de kite zou ik uiteindelijk voor 200 kunnen kopen...
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #12 Februari 09, 2011, 22:08:14
edit2Rapporteer  
Lekker later liggen. Hier heb je echt niks aan. Wellicht weet de verkoopster dat zelf niet en bedoelt ze het niet verkeerd, maar dit is een mooie set voor in het kampvuur.
tgroot

Antwoord #13 Februari 09, 2011, 23:49:19
edit2Rapporteer  
Hoi Els,

Ik heb afgelopen zomer een naish cult gekocht om het kiten mee te leren. Deze zou je eventueel van me over mogen nemen.

Naish cult 2008 incl bar 9m

250 euro (goed,eerlijk en geen reparaties)

wouterb

Antwoord #14 Februari 10, 2011, 09:01:34
edit2Rapporteer  
ongetwijfeld: Peter Lynn Wizzid

Die is van 2000-2001 ongeveer. Meuk! niet aan beginnen.

Als ze deze samen met de kite gekocht heeft zou dat heel goed een AR3 of AR5 kunnen zijn (ook uit 2000). en die zijn alleen nog geschikt als zitzak of rolgordijn.
(Mocht je d'r nog spreken: Je zou nog even kunnen vragen of er doodshoofden opstaan.)

Jongedame in kwestie weet inderdaad niet waar ze mee bezig is. Logisch dat de lol er na 3x vanaf was.
Els_

Geen avatar

Antwoord #15 Februari 11, 2011, 18:00:12
edit2Rapporteer  
Hoi!

heb haar nog eens gemaild en gevraagd of het die Peter Lynn wizzid zou kunnen zijn.
Heb haar gezegd dat ik daar niet in geïnteresseerd was, maar misschien nog wel in de kite.
(maar dat ik nu twijfelde of die wel zeker van 2009 was aangezien ze die samen met het board gekocht had)
Heb er wat foto's bijgestoken van de verschillende Naish 7,5m types met de vraag me te laten weten welke het was (aangezien ze er zelf geen foto's op kon zetten moest het maar omgekeerd...). heb haar ook even verwittigd dat, moest het een 2000 of 2001 zijn, deze waarschijnlijk zo verouderd zijn dat het gevaarlijk wordt en ze die dus best niet verkoopt (tenzij idd om een zitzak van te maken Smiley )...

Ze antwoordde dat zowel de kite als het board al verkocht waren.... yeah right Roll Eyes  Smiley

@tgroot: bedankt voor het aanbod, maar een 9m lijkt me wat groot (wil het voorlopig bij 1 kite houden, weeg 50 kg en ben beginner, dus zou eerder een 8 nemen)

Gehaktdag

Antwoord #16 Februari 11, 2011, 20:05:18
edit2Rapporteer  
hahaha cool story, net verkocht :]]
Morres

Antwoord #17 Februari 11, 2011, 23:56:56
edit2Rapporteer  
heb wel een 8mtr jekyll 2010 te koop, 500incl bar. goeie staat, wel gebruikt natuurlijk (heb ook nieuwere, maar is 50eu meer.
Heel ander budget, maarja, goedkoop=duurkoop
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.