|
bertvh
Berichten: 224
|
heb zelfde gewicht en 12 (north evo) is mijne grootste. zou zelf zeker niet groter gaan. met tt al varen van 12 kn zelfs met lichtweer wave kan ik tot 8 gaan. maar beiden zijn enkel leuk bij super goed weer en gebrek aan meer. daarvoor rijd je niet speciaal (of je moest vlak aan spot wonen)
|
|
|
brian
Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
|
Off-topic Door dezelfde kites te kopen maak je sneller progressie en dat is ook gewoon lekkerder.
On-topic Ik zou de Ozone Zephyr of de Core LW kopen, goedkooper haha. Je kan wel veel meer uren maken denk ik, maar je pakt er volgens mij gwn niet zoveel. Gewoon omdat je voor 20knopen sneller naar het strand gaat dan voor 10-12knopen, omdat dat vaak wat twijfelachtiger is qua wind.
|
|
|
HaPe
Moderator
Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
|
Weeg iets minder (kg of 3 - 4) en heb net naast m'n 10 & 7 m Ozone C4, een Ozone Zephyr besteld. Dit omdat ik normaal op binnenwater vaar, en daardoor vrij veel dagen net niet lekker kan kiten met de 10. Flysurfer heb ik ook geprobeerd, maar vond ik niet fijn varen, de Zephyr vond ik wel weer fijn. Weet niet wat de highend hiervan is met mijn gewicht, maar denk toch wel tot een knoop of 17-18 door te kunnen gaan
|
|
|
Monkh
Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
|
Ik heb RPMs 8, 10 en 12. Die 12 heb ik eigenlijk niet zoveel aan. Met 85kg is ie te klein voor 12 knopen en met 14-15 knopen kan ik al met mijn 10m. De winst is dus klein. En dan heb je nog dit: Je kan wel veel meer uren maken denk ik, maar je pakt er volgens mij gwn niet zoveel. Gewoon omdat je voor 20knopen sneller naar het strand gaat dan voor 10-12knopen, omdat dat vaak wat twijfelachtiger is qua wind.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Die Core's vind ik persoonlijk helemaal niets, ik heb de 17m geprobeerd en ik kon met mijn 14m nog eerder hoogte lopen. Ik zou als ik jou was gewoon eens de Flysurfer of Ozone testen. Er zijn een paar plaatsen waar je dat kan doen.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
De nieuwe RiotXR2 17m LW komt aardig goed uit de test in de kiteboarding.eu nr. 85 overigens.
Heb alleen de RoitXR1 10m gevaren, en hoewel een heerlijke old-school big-air kite vond ik er persoonlijk niet veel aan (veel te weinig bardruk) Ben wel benieuwd naar de nieuwe versie
|
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
Ik zeg grootste maat een 11, onder de 10-12 kts krijg je bijna geen enkele tubekit in de lucht... De 11 zou je vanaf 12 kts kunnen varen en je hebt daar mee ook nog redelijk wat bereik waardoor je met 20 kts ook nog uit de voeten komt. Eenechte lowend kite zou een flysurfer zijn... = wel duurder. En erg lastig te relaunchen. Heb voorig jaar zo'n 21m waailap mogen testen maar vond het een regel rechte onding. Moet wel zeggen met 8kts en een deur onder je voeten kon je wel cruisen, maar daar was ook alles mee gezegd.
|
|
|
Flyingtrunkie
Berichten: 1804
|
Eenechte lowend kite zou een flysurfer zijn... = wel duurder. En erg lastig te relaunchen.
Hoe kom je daar bij? Een FS is, zeker in low wind makkelijker te relaunchen dan een tube, vanwege een geringer gewicht en mogelijkheid om hem via backstall uit het water te kunnen krijgen... Misschien ontbreekt het je aan kunde wat dat aangaat...
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
skimboard zou ik doen, en anders een 12-14, groter zou ik niet doen met 70kg. Ik heb een 12mtr jekyll 2011 te koop liggen, 500K.O past op je RPM bar, geloof ik (alle lijnen even lang?)
Mocht je wel mega groot willen, een 16,5 jekyll 2012 met mean-ass low-end, kiteonly 900-1050euro(?)
of 12 rpm, maar dat is een beetje verkeerd denk ik, je moet iets hebben wat goed upwind gaat in low-wind lijkt me.
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
Nou... Dan mag je mij dat eens voor doen als het doek op het water kleeft. Maargoed ja als hij idd op een normale manier te water raakt dan relauncht ie wel redelijk. Ik vind het alleen zo' n gestoei. Iets meer wind, je neemt een tubekite, je crasht 'm, je trek aan een stuurlijn en hatsikidee, gaan. Met FS komt daar wel wst meer bij kijken. Want als het zo makkelijk zou gaan dan hadden alle scholen wel les gegeven met een foil kite. Eerlijk is eerlijk, tis geen beginners kite.
|
|
|
markus
Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
|
zag pas iemand met een FS op B-dam, ik denk 20 minuten stoeien om hem in de lucht te krijgen. was inverted dacht ik en hij stond gelukkig in de branding. toen dacht ik toch, wat als dit op zee gebeurt? maar zal idd een gebrek aan ervaring zijn denk ik. als zo`n ding eenmaal vliegt....!!
|
|
|
|
Monkh
Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
|
of 12 rpm, maar dat is een beetje verkeerd denk ik, je moet iets hebben wat goed upwind gaat in low-wind lijkt me.
@ Morres, wat bedoel je hier precies mee. Gaan RPMs niet goed upwind in low-wind?
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Met mijn 90 kg heb ik een 16 meter naish raven3 achter de hand gehouden voor de dagen dat het net niet gaat. De low end van mijn Torch 2011 12 meter is echter van dien aard dat het ding niet meer uit de tas is geweest sinds ik met deze Torch vaar. Ik zou dus helemaal geen grotere kite kopen! Neem dan idd een skimboard of waveboard erbij...
|
|
|
Karel79
Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
|
@ Morres, wat bedoel je hier precies mee. Gaan RPMs niet goed upwind in low-wind?
ik denk dat Morres bedoelt dat een RPM (net zoals de meeste C kites) wat dieper in het windvenster ligt, daarmee hebben ze wel meer trekkracht maar de richting van de kracht is niet zo gunstig om upwind te komen. Namenlijk, hoe minder je moet sturen tov de richting vd trekkracht, hoe efficienter deze kracht omgezet kan worden in meters upwind. Dus hoe dichter de kite op de rand vh windvenster zit des te minder hoef je te sturen met je board. Aan de andere kant, hoe dichter op de rand vh windvenster, hoe minder trekkracht een kite genereert en ook al kun je die kracht efficienter omzetten in meters upwind, het blijft minder kracht en dus ook minder meters upwind. Het verschil is denk ik marginaal en als je geen goede board techniek hebt waarschijnlijk zelfs verwaarloosbaar.
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
@ Morres, wat bedoel je hier precies mee. Gaan RPMs niet goed upwind in low-wind?
ik denk dat Morres bedoelt dat een RPM (net zoals de meeste C kites) wat dieper in het windvenster ligt, daarmee hebben ze wel meer trekkracht maar de richting van de kracht is niet zo gunstig om upwind te komen. Namenlijk, hoe minder je moet sturen tov de richting vd trekkracht, hoe efficienter deze kracht omgezet kan worden in meters upwind. Dus hoe dichter de kite op de rand vh windvenster zit des te minder hoef je te sturen met je board. Aan de andere kant, hoe dichter op de rand vh windvenster, hoe minder trekkracht een kite genereert en ook al kun je die kracht efficienter omzetten in meters upwind, het blijft minder kracht en dus ook minder meters upwind. Het verschil is denk ik marginaal en als je geen goede board techniek hebt waarschijnlijk zelfs verwaarloosbaar. Jij snapt 't! Maar het maakt wel degelijk een groot verschil.
|
|
|
Monkh
Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
|
Ok ik snap het Is er iets waar je aan kan zien / weten dat een kite ver aan de rand van het windvenster staat? Wel zo handig als je een grote licht weer kite zoekt.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Over het algemeen zijn dat kites die meer op race en hangtime zijn gericht. Dus kites met meestal een hoge AR. Kites als bijvoorbeeld Crossbow, Speed, Dyno, enz. Maar een Rise, Rally of Nemesis zal het niet veel minder bij de rand van het windvenster zitten als die kites.
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
wat marcel zegt. groter board of skimboard/golfsurf boardje is beter dan grotere kite en uitdagender (goed voor zowel board als kite techniek) om mee te varen, en met weinig wing echt hoog gaan in de sprong doe je toch niet.
|
|
|
|
YJ
Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
|
Ik heb zelf naast mijn 10m een 13.5m gekocht, maar die kan ik met mijn kleine twintip ook niet snel varen. Vooral hoogte lopen met weinig wind gaat lastig. Boardje is erg belangrijk, ik ga nu ook een nieuwer en breder board kopen
|
|
|
Jer76
Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
|
is het niet een optie om bv een fuel 2005 15 of 17 aan te schaffen voor weinig.
|
|
|