Beginner: schouderblessure en welke lespakket

Robbie

September 11, 2013, 08:17:20
edit2Rapporteer  
Goedemorgen iedereen,

Als eerste lijkt het mij netjes op mij eens voor te stellen. Ik ben Rob, woon in Den Haag en overweeg om te gaan beginnen met Kitesurfen.

Ik vind kitehigh fantastisch en ik heb al heel veel informatie kunnen opzoeken. Alvast bedankt aan iedereen die deze website en forum mogelijk heeft gemaakt. Toch heb ik nog een paar vraagjes voordat ik ga beginnen en ik hoop dat jullie me daar mee kunnen helpen.

1. Een vriendin wil misschien ook wel beginnen maar ze heeft een schouderblessure. Hoe zwaar is het kitesurfen voor de schouders?

2. De surfschool www.kiteboardschool.nl lijkt mij een geschikte keus om lessen te nemen.  Je hebt een introductiecursus en een 1, 2 of 3 daagse cursus (velen scholen hebben dit aanbod). Wat is verstandig?

Ik probeer het zeker in het begin zo budget mogelijk te houden, maar ik wil zeker niet beknibbelen op de veiligheid.

Alvast enorm bedankt voor al het advies,

Robbie
Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 September 11, 2013, 08:41:28
edit2Rapporteer  
1: kiten is niet zo zwaar voor de schouders tot je uitgehaakt tricks gaat doen (zeker de eerste 2 jaar niet bij de gemiddelde kiter).
2: meestal heb je wel 3 dagen nodig, afhankelijk van je progressie, probeer anders te regelen dat je er 2 boekt en indien het nodig is nog een 3e dag inplanned.

Kiten is geen budgetsport maar het hoeft zeker niet duur te zijn, er zijn altijd wel mooie deals te vinden voor overjarig of 2e hands spullen.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 September 11, 2013, 08:57:03
edit2Rapporteer  
Ik zou uitwijken naar het autostrand om bij een van de scholen daar les te nemen (surf&soul, Kitesurfschoolbest of Challenge. Vlak water, weinig/geen stroming, en de meest ervaren leraren van Zuid-Holland. Door het vlakke en sta diep water leer je het snelst varen, de golven is van latere zorg. Heb je goede Kite en board controle en kan je op gegeven moment toe en heelside varen dan zijn de golven gesneden koek. Ok het is wel even 45 min/uurtje rijden uit Den Haag maar dan heb je les op de beste beginners spot van NL... En ik denk ook dat je het eerste jaar na je lessen min of meer gedwongen wordt om die kant op te gaan... Zand motor is tricky voor beginners en de ruimte is beperkt. En wat de schouder blessure aan gaat: hangt er een beetje vanaf... Ik heb schouder luxatie aan beide schouders gehad, 10X links 8xrechts. Gewoon niet uithaken met varen en dan gaat t wel.
Robbie

Antwoord #3 September 11, 2013, 10:47:01
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie antwoorden. Het begrip budget is natuurlijk relatief. Ik bedoelde dat ik (als beginner) nog niet bereid bent om 1500 euro uit te geven. 1000 euro zou kunnen, 800 zou beter zijn ;-) Dat is uiteraard excl lessen. Ik wil vooral met tweedehands spullen starten, doet ook minder pijn als er iets kapot gaat vanwege beginnersfouten.

Wat is er precies mis met de Zandmotor, behalve dat het druk kan zijn? Dicht bij huis (15 minuten op de fiets) zou perfect zijn. Maar als het echt veel beter is om uit te wijken naar het autostrand, dan moet ik dat maar overwegen.

Karel79

Antwoord #4 September 11, 2013, 12:08:05
edit2Rapporteer  
Bij een schouder blessure zou ik toch heel voorzichtig zijn.

De lessen beginnen met een oefen vliegertje die best wel aardig wat kracht heeft, zeker omdat je die gewoon vast houdt en niet aan je lichaam vast zit zoals een normale kitesurf kite. 100% van deze kracht komt op je armen en dus ook je schouders.

Daarnaast, tijdens de lessen en ook daarna zal het allemaal nog niet zo heel soepel gaan. Vanwege het vele trekken aan de bar kan er ook best wel wat kracht op je schouders komen te staan.
Ook het type kite (veel of weinig) bardruk zal van invloed zijn.

Als je het eenmaal kunt, en je hebt een kite met weinig bardruk, en je haakt nooit uit.. Tja, dan zal het wel mee vallen.. Maar voordat je zover bent is een ander verhaal. Ligt er ook echt aan hoe erg de blessure is.

Over de zandmotor zijn een aantal topics te vinden. Maar dat komt allemaal neer op hetzelfde, het is daar te druk. Voor jou als lesser/beginner houdt dat in dat je minder kunt concentreren op het oefenen van je skills omdat je continu aan het opletten bent op anderen. Het is beter om het te leren op een plek waar je volledig kunt focussen, als je het eenmaal een beetje kunt kun je je op de zandmotor gaan vermaken. Zonde van je geld als je 3/4 vd tijd staat te kijken of je de waterstart zou kunnen maken ipv het daadwerkelijk oefenen ervan?

Ocean-Limbo

Antwoord #5 September 11, 2013, 15:16:06
edit2Rapporteer  
Karel 79 heeft het m.i. aan het goede eind ...

1. in de beginlessen staat er veel trekkracht op de schouders bij het oefenen met de powerkite ..
2. naderhand, bij het oefenen met een ingehaakte kite, sta je vaak met gestrekte armen. Ook dit kan belastend zijn voor schouders ...
3. vooral in het begin sta je veel met je kite op 12 uur. Dan sta je met je armen "boven de macht" ... ok dit is belastend voor de schouders.

Kortom; uitkijken en voorzichtig uitproberen .... opkomende klachten?? direct stoppen!

Ik ben geen arts of fysiotherapeut maar wel een ervaringsdeskundige  .. Cry
Karel79

Antwoord #6 September 11, 2013, 17:04:47
edit2Rapporteer  
trouwens, over kiteboardschool.nl:
Op hun website staat het volgende over de zandmotor
Citaat
Voordelen beginnende kitesurfer
- het niet druk is
- Er is meer als voldoende ruimte voor je kitesurfles

(bron: http://www.kiteboardschool.nl/kitesurfles/kitesurfles-kijkduin/ )

Dat is dus gewoon compleet gelul en dat weten ze zelf ook want 1 vd topics over de zandmotor gaat over deze mannen. Dus laat je niks wijs maken:
- Het is er veel te druk
- Er is onvoldoende ruimte voor je kitesurfles
Tenzij je op godsonmogelijke tijdstippen gaat of het niet waait.

Aangezien je op 15min fietsen woont kan je zelf kijken op een random dag waarop een 5bft westelijk of noorder windje staat.
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 September 11, 2013, 18:42:51
edit2Rapporteer  
Wat voor schouderblessure?
Robbie

Antwoord #8 September 12, 2013, 07:20:02
edit2Rapporteer  
Ik zal dat vanavond even vragen. Volgens mij had ze last van interne littekenweefsel wat kan ontsteken.... ofzo   Roll Eyes
Repete

Antwoord #9 September 12, 2013, 07:34:17
edit2Rapporteer  
Airstyle...... Strictly hooked
kitem

Geen avatar

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #10 September 12, 2013, 20:06:06
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een frozen shoulder (herstel duurt minimaal een jaar). Na 6 maanden ben ik voorzichtig weer gaan kitesurfen en dat gaat goed (geen uitgehaakte tricks). Maar ik ben geen beginner.

Als beginner heb je weinig tot geen controle over je kite, en kan je nog wel eens rare bewegingen en vallen maken. Ook sta je veel met je kite en dus ook met je armen boven je hoofd. Beginnen met kitesurfen met een schouderblessure lijkt mij een slecht idee. Zou eerst de blessure laten genezen...
daantjes

Geen avatar

Antwoord #11 September 13, 2013, 08:58:08
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een sluimerende schouderblessure. Beschadigde/geïrriteerde pezen. Na een sessie heb ik altijd wel een beetje last. Schouders krijgen wel degelijk significante belasting te voortduren. ook ingehaakt...

Ik zou voorzichtig zijn...
Robbie

Antwoord #12 September 13, 2013, 10:22:05
edit2Rapporteer  
Ze heeft besloten om het maar niet te doen. Naast haar schouderblessure zag ze ook op tegen het koude water. Dus ik ga er solo aan beginnen....

Iedereen bedankt voor de antwoorden!!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.