Na even wat drukte met andere zaken nu toch mijn board af kunnen maken.
Met dank aan Peer en el Torro de vinposities gevonden. Voor de vinnen 18 mm gaten gemaakt in de kern en volgegoten met rood gekleurde epoxy.
Voor de inserts vanaf de onderkant een paar mm diep 18mm uitgeboord, en vervolgens 12 mm. De inserts dus vanaf de onderkant geplaatst. Erin gelijmd met epoxy, aangemaakt met wat microballoons en rode pigment. Daarna vlakgeschuurd en klaar om te glassen.
Eerst onderkant gedaan met 2 x 160 g/m2, daarna bovendek, ook met 2 x 160 g/m2. Onder het glasweefsel heb ik nog een paar kleine graphics aangebracht die ik op rijstpapier geprint had.
Helaas de rails niet voldoende afgerond om goed rondom te kunnen glassen....weer leermomentje dus
. Een gedeelte van de rails is dus niet beschermd met glasweefsel omdat ik het heb weggeschuurd waar teveel lucht onder het glas zat.
Na het aanbrengen van een epoxy gloss-coat was ik klaar om de inserts uit te boren. En toen.................................gi
ng het FOUT
.
Ik had tot nu toe nog nooit inserts gebruikt (voor skimboards en strapless board niet nodig gehad). Ik boorde de eerste 3 te diep uit
(Ik dacht dat ik nog niet diep genoeg zat omdat ik de glue-cap bleef zien. Die duwde ik gewoon steeds wat verder naar beneden).
De rest wel netjes uitgeboord.
Ik moest dus repareren: Nu moest ik vanaf de bovenkant de inserts verwijderen.
Eerst geprobeerd weg te slijpen: DIT WAS EEN HEEL SLECHT PLAN: Het metaal werd heel erg heet waardoor het laminaat aan de onderzijde ook losliet: Ook daar moest ik dus repareren.
Uiteindelijk de inserts weggeboord met 13 mm metaalboor. Met een malletje en kopieerring de gaten wat verder uitgefreesd. Nieuwe inserts eringelijmd met een beetje snel-epoxy. Daarna weer afgevuld met rode epoxy, na harden gladgeschuurd en stukje glasweefsel eroverheen gelamineerd.
Na nieuwe gloss-coat de boel geschuurd en gepolijst is alles weer OK
.
Aan de onderzijde het losgelaten laminaat weggeschuurd aan de met glasweefsel en epoxy weer netjes bijgewerkt.
Gaten uitgeboord voor de vinnen (Barry van Stormchaser: Bedankt!!!!!!) en de inserts uitgeboord alleen met verzinkboor
.
Straps en pads gemonteerd en klaar:
De Karst71 HammerHead kan uitvaren