Zelf afgelopen week ook in een loop een spontane breuk van de Larksknoop verbinding safety/powerlijn gehad... 1 op 1 zoals in Marc's video
Die Cabrinha metalen stopper (2017) werkt bij piekspanningen gewoon als een kloofbijl
Beide lussen finaal doormidden.
-----
Met de kunststof stoppers waren er significant minder van deze lijnbreuken.
En kijk bv. ook naar de constructie van Wainman, Slingshot, Ozone. Zij hebben allemaal een safety vastgeknoopt aan 1 powerlijn. Daar werkt het zonder problemen
Heeft allemaal te maken met hoe piekspanningen verwerkt worden (Natuurkundeles van elastische en inelastische energieverwerking).
Metalen stopper geeft niet mee en de kunststoffen uitvoering een beetje. Met die piekspanning absorptie voorkomt een kunststof stopper daarmee dat de volle piekspanning, bv in een loop, wordt overgedragen vgl met een elastische botsing (energie wordt deels afgevoerd) waar het bij metaal inelastisch is en vrijwel 1 op 1 wordt doorgegeven.
Dan krijgt in het laatste geval die verbindingsknoop de volle kracht op een miniem punt te verwerken. Als daar dan ook nog zand en zout of zelf een heel klein schelpdeeltje bij betrokken is... dan is de pret snel voorbij.
Daarbij is het ontwerp van de beugel waar de stopper tegenaan drukt van Cabrinha vgl met de beugel van Ozone kleiner/smaller en minder elastisch. Bij Ozone dempt de beugel aan de stopperkant (iets breder en gebogen armpje, werkt als veerstaal) de piekspanningen. Bij Cabrinha gebeurt dat niet.
Let wel, bij Wainman en oudere versies van Slingshot was de gehele swiffel van versterkt kunststof, daar wordt deze piekkracht nog beter geabsorbeerd.
------
Sinds vorige week hebben Cabrinha dealers deze stopper in de winkels klaar liggen. Zie bijgaande foto: nieuwe stopper van kunststof als vervanging voor de metalen uitvoering.
Cabrinha zal wss hierom zelf op korte termijn met een officiële mededeling gaan komen
PS: Dit is deel 1 van de 2 Cabrinha barproblemen, wat er gebeurt met de safety's die vast gaan zitten in de slang is een ander hoofdstuk.