Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
De beginnersterm is heel erg aan het vervagen op de foilmarkt nu alle foils over de hele range steeds makkelijker worden om te varen. F-One maakt al tijden foils met goede performance, dat wil zeggen goed gebalanceerd met weinig drag zodat je er ook iets harder mee kunt foilen zonder dat het instabiel word of je een grotere kite moet varen omdat hij teveel weerstand heeft.
Wil je veel carven, cruizen en golfrijden kun je nog jaren vooruit met de grote vleugel, wil je hard gaan en springen zul je uiteindelijk over moeten stappen op een kleinere vleugel en langere carbon mast. Over mastlengte, als het kan leen enkel de kortere mast voor een paar sessies. 60cm of korter aanschaffen is zonde van je geld tenzij je hem nodig hebt om ook op je ondiepe homespot te foilen.
|
|
|
Repete
Berichten: 123
|
FF iets anders. Waarom ga je op een gegeven moment voor een langere mast?
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Vleugels moeten altijd onder water blijven, als ze lucht aanzuigen raak je alle lift kwijt met vrijwel altijd een crash als gevolg. Een langere mast zorgt voor meer speelruimte maar zorgt wel voor hardere crashes omdat je van een grotere hoogte naar beneden komt zetten. Met een langere mast kun je ook een grotere kite varen omdat je je board dan schuiner kunt houden zonder het water te raken of je wintip te ventileren (boven het water uit steken).
Iedereen die het foilen snel genoeg oppakt of wel tegen een stootje kan heeft alleen maar voordeel van een mast van 90-100cm. Met een korte mast moet je extreem opletten om je vleugels onder water te houden en met het board het water raken wil je ook niet. Pas onder de 40cm word een mast zo kort dat je vrijwel niet meer kunt crashen. Al is dat geen foilen meer te noemen als je enkel rechtop kunt staan met alle focus op het volgen van de kabbel om niet te hoog of laag te zweven.
|
|
|
Jeroen1972
Berichten: 54
|
Ik ben vooral benieuwd naar een soort vuistregel om de performance van een wing op het oog te kunnen schatten. Deze wing bijv. van 850cm2 zit in het midden van de range bij F one (ca 600-1200cm2) met een niet al te hoge AR. Terwijl bijv. een Allround Moses wing op 550cm2 zit.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Waar vind jij de oppervlakte van de Moses vleugels? Die 550mm slaat op de breedte/spanwijdte. Had het ook liever anders gezien, maakt het vergelijken wat makkelijker.
Maar naast aspect ratio en oppervlakte zijn ook het gekozen profiel, dikte van het profiel en camber zeer belangrijk voor de eigenschappen en kunnen er voor zorgen dat een kleinere vleugel toch meer lift geeft dan een grotere.
|
|
|
Jeroen1972
Berichten: 54
|
Dank Evan, jij bent de specialist. De IC6 850 ligt volgens mij nog maar een paar weken in de winkel. Ik blijf benieuwd naar de ervaringen.
|
|
|
HuibN
Berichten: 304
|
Jeroen, heb je al op de reviews ervan gegoogeld? Krijgt best goede reviews!
|
|
|
Jeroen1972
Berichten: 54
|
Ik heb nog geen goede onafhankelijke reviews gezien. [??] Wel in The Kiteboarder Magazine (in de Foil Instruction Guide 2018) een advertentie van Fone zelf. Daaruit wordt duidelijk dat F one de vleugel zelf i.i.g. niet zo snel vind.
|
|
|
geloof68
Berichten: 2096
|
Met speed bedoelen ze toch de 'flying ability'? Dat is juist gunstig voor de beginner en freerider. Dan zegt het nog niets over de eindsnelheid. Shinn zet bij zijn vleugels het snelheidsbereik erbij. Mss doet F-one dat ook.
@Evan, corrigeer me maar, als het niet klopt wat ik schrijf.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Lastig te zeggen wat ze er mee bedoelen. Maar begin- en eindsnelheid zijn compleet verschillende begrippen.
Minimale of stall snelheid is meer afhankelijk van het oppervlak en dikte/camber van de hoofdvleugel, waar de topsnelheid meer af hangt van de totale weerstand.
Totale weerstand heeft dan weer te maken met de mast dikte, ar van de vleugels, afwerking, de hoek tussen de vleugels en hoe goed het gekozen profiel werkt bij minimale invalshoeken.
Vergeet ook je eigen gewicht niet in het totaal plaatje, een zwaarder persoon kan een grote vleugel harder varen maar kan op een te kleine waarschijnlijk niet weg komen.
|
|
|
|