Laat ik maar eens dit hele kiteforum tegen me in het harnas jagen:
Ik was er ook, vrijdag. Het was heel rustig op de Slufter. Het was laag water en er werd lesgegeven op een klein ondiep gebiedje. De wind was maximaal 15 knopen, eerder 10. Voor de meesten te weinig om hoogte te lopen met een 12m. Het zag er 100% veilig uit. De leraar had alles prima onder controle en je moest echt je best doen om last van dat klasje te hebben. Mijns insziens zaten ze niemand in de weg. Nu kun je wel zeggen: De Slufter is gevaarlijk, stroming, aflandige wind, geen beginnersspot, er zijn dooien gevallen. Klopt. Eén ervan was ik zelfs bij. Maar als je weet wat je doet en waar en wanneer je er gaat varen, hoe het werkt met de stroming en het tij kun je er in sommige omstandigheden (zoals vrijdag) prima lesgeven. Misschien gaat het om de euri, maar misschien ook om optimale omstandigheden te creëren voor de leerlingen en ik denk niet dat er afgelopen vrijdag ergens in de wijde omgeving een betere lesspot was te vinden. Misschien Schellinkhout.
Wel vind ik dat zo'n leraar duidelijk moet maken dat de Slufter een levensgevaarlijke spot kan zijn.
Mijn kitemaatje, die net een beetje hoogte kan houden, was daar laatst ook lekker rakjes aan het varen met het idee: "Ach, ik verlies wel wat hoogte, maar ik loop straks wel terug, ben nu net lekker bezig". Ik heb hem letterlijk nog net op tijd terug kunnen fluiten, anders was ie langs de punt verdwenen met ZO wind en opkomend tij.
Je zou van een instrukteur toch wel verwachten dat-ie verder denkt dan zijn pik lang is!!
Mooi voorbeeld hoe je het dus beter niet aanpakt.
Je bent niet de enige, maar voorlopig wel de enige die ballen genoeg heeft om hier op te reageren.