michiel v geel
Berichten: 3127
|
wat was er eerder de kip of het ei
dit is een discussie die maar blijft voortduren.
een ckite is minder toegankelijk maar kan je dingen mee doen die je met een bowkite niet kan. ook zit er een stukje gevoel bij.
bowkite is erg toegankelijk en voor 90% van de kiters goed. zijn bepaalde beperkingen bij.
tegenwoording zijn er ook ckiters zoals ik (newkites) die ook met echt bows kunnen varen zo vind ik starkites ook erg goede kites en deze vallen volledig onder het bow ontwerp.
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
verkeerde forum...verplaatst
|
|
|
Nature
Berichten: 1295
|
Oke kleine uitleg wat het misschien duidelijker maakt. De bow heeft een open TE dus iets minder oppervlakke wat resulteerd in een sneller draaiende kite maar een kleiner bereik heeft dan de SLE met een gesloten achterzijde... SLE is voornamelijk leven in geblazen om onder het BOW pattent uit te komen maar komen op veel vlakken toch erg over een met elkaar. SLE is supported leading edge (bridled kite) stabiel veel depower en een hoge high end. tevens is de eff. oppervlakte van een SLE groter dan die van een BOW dus de low end is ook ietsjes beter. Of het merkbaar is voor de leek weet ik niet maargoed thats the deal. 1:1 vliegen is indirecter zeggen ze maargoed dat verschild enorm per kite. BOW / SLE vs. C kites. Een nutteloze discussie die eindeloos voort duurt. Een bow/sle kite geeft constant dezelfde kracht een C kite geeft een boost van kracht en daarna even iets minder zodat er ruimte is om je trick te doen. Daarom zijn handle passes ook een stuk zwaarder aan een SLE of BOW dit heeft dus niet alleen met bardruk te maken! Het voordeel van een bow kite is dat er een "rem" opzit in de vorm van extreme depower.
|
|
|
Joosdo
Berichten: 748
|
Om de discussie nog wat moelijker te maken:
Een SLE heeft niet per defenitie meer power per m2
Probeer voor de gein een SS Turbo 2 9 naast een SS Rev 9, ik heb/had ze beide. De turbo is een lowend monster ivm de Rev. Haal je meer vliegsnelheid uit de Rev blijkt die ook een goede lowend te hebben. Kortom, een technische kite tov een basic beginnerskite.
Profieldiepte, bridle afstelling etc is net zo essentieel. Vierkante meters zijn vierkante meters en heeft niets te maken met een hap hier of daar eruit (Advance Kaiman, flinke hap in het midden eruit, prima lowend...)
1:1 is directer, 2:1 minder direct door de vertraging van de katrollen aan de bar. Omdat je bij 2:1 tweemaal zoveel lijn "binnenhaalt" bij het sturen reageert de kite wel sneller. Een echte bow op 1:1 is echt traag. Een SLE die ontworpen is op 1:1 is gewoon snel en direct.
Iedere kite zijn eigen karakter, daarvoor zijn ook de reviews bedoeld...
De schijnbaar eindeloze zoektocht van mensen naar nieuw materiaal is soms bijna zielig. Bedenk dat het niet werken van de spullen zovaak aan de rider ligt en niet aan het materiaal. Jeff Tobias doet zieke dingen aan een Turbo 2/3, ik had al moeite met een rotatie. nikskite? Nee, prutser mijzelven.
Mijn devies: Oefen je de pleuris met je spullen, raak eraan gewend en je haalt er meer uit vanwege het vertrouwde gevoel.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
@Joosdo,EH maakt toch bows die snel sturen op 1:1? Zoals je zelf zegt, de outline van de kite doet wel wat maar verwacht geen wonderen. profiel, bridle balans, diepte van de C, er zijn zoveel factoren die een kite maken wat die is.
|
|
|
180cc
Berichten: 186
|
De enige reden waarom het is bow heet is toch omdat Cabrinha er patent op gevraagd heeft. En daardoor andere merken (Naish) met de naam SLE kwamen?
|
|
|
|
Geronimo79
Berichten: 2552
|
dat schokkerige gevoel merk ik bij meer kites. moet zeggen dat ik daarom erg blij ben met mn Waroo, die heeft dat niet. Ook de bullaroo niet. bevalt mij super. ik hou namelijk niet van dat schokkerige gedoe. mn 13m waroo verschilt in bardruk tussen 15 knopen en 25 knopen amper..
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
FF on-topic.. Naish is een liefhebber van veel bardruk. Dus kan het kloppen dat je de bardruk van de Boxer zwaar vind. Ook is het vaak (bij harde wind) een kwestie van iets meer depower of een knoopje minder op de stuurlijnen zodat de stuurlijnen iets langer worden en je dus minder aan je bar hoeft te trekken.. Ik vaar zelf met de Thruster en vind die bardruk erg fijn. Je weet precies waar de kite zich bevind en het stuurgedrag is erg direct. Heb nu een aantal keren aan de waroo 2007 gehangen en mis dan de bardruk een beetje en betrap mij erop dat ik soms zit te kijken of de kite wel reageert. Ook vind ik er iets vertraging op zitten. Moet zeggen dat ik even aan een 2008 7m2 heb gehangen en kan nog niet zeggen of de kite op die punten verbeterd is... Kortom elk merk en type zal een verschillende barduk hebben en is het gewoon een kwestie van testen.. Succes
|
|
|
Nature
Berichten: 1295
|
De enige reden waarom het is bow heet is toch omdat Cabrinha er patent op gevraagd heeft. En daardoor andere merken (Naish) met de naam SLE kwamen?
www.bowkite.com Read it all 2 franse broers hebben het uitgevonden
|
|
|
Ernestooo
Geen avatar
Berichten: 71
|
Mine-me en Geronimo79 thanks voor jullie reactie, dit is idd waar het mij om gaat. Het gaat er mij niet om weer nieuw materiaal te vinden omdat het kiten niet lukt. Heb ook nooit problemen of moeite gehad met de bardruk. Echter door mijn nekblesure is dit een rol gaan spelen. Hierdoor is dit een zwak punt geworden en merk ik dat ik het moet ontzien, minder kracht op schouders en bovenrug helpt hierbij. Met afstelling kite kan ik dit natuurlijk deels beinvloeden. Toch denk ik dat er verschil is per kite hoeveel kracht je opvangt via je powerlijnen en dus op je trapeze en hoeveel kracht er naar je stuurlijnen gaat.
|
|
|
Brenkie
Berichten: 716
|
Je verhaal klopt idd qua bardruk bij de boxer. Ik vaar mijn boxerSLE 9 vanaf 12 t/m 30 knopen in 1:1 opbouw, en dan zit er een behoorlijk verschil in de bardruk.
2:1 Ben ik niet heel erg fan van, dus dat heb ik na 1 keer proberen ook niet gevaren. Nu ik een aantal weken geleden ben begonnen met golfrijden zit ik wel weer te twijfelen over 2:1 omdat ik hem dan sneller kan sturen.
De CULT (opvolger vd. boxer) schijnt een bardruk en stuurgevoel te hebben die gelijk blijven, ongeacht de depower cq. windkracht. Dit is ook een van de troefkaarten van de sigma shape kites. Daarom ben ik erg geintresseerd in een 6m. Cult eronder.
Een ander punt is dat een hoop mensen, waaronder ikzelf, de kites eigenlijk te lang doorvaren. Zondag waaide het gewoon te hard voor een Boxer 9. Ik kan hem nog wel handelen, maar als er een lijn breekt (op de kant) wordt het linke soep natuurlijk. Eigenlijk heb je dan een 5, 6 of 7tje nodig.
Nog even over het veranderen van de bardruk, dit komt door het verplaatsen van het drukpunt in de kite dmv. het depoweren. Door het depoweren verplaatst het drukpunt in de kite meer naar je stuurlijnen waardoor je meer druk gaat voelen op je bar. De Cult met de sigma shape zorgt voor een strakker profiel en kan door de knik in de LE zijn drukpunt beter op zijn plek houden. Waardoor je bar- en stuurdruk niet wordt beinvloed door de depower.
Gr. Wouter
|
|
|
Langbeest
Berichten: 3272
|
persoonlijk vind ik de Boxer op 1:1 sneller sturen dan 2:1. Maar ja dat is persoonlijk. Zo zie je maar weer. Brenkie vindt 2:1 sneller sturen Je moet het zelf ondervinden. En wat HJ zegt de eene Bow/Sle is de ander niet.
|
|
|
|
Ernestooo
Geen avatar
Berichten: 71
|
Mijn gevoel is idd ook dat 1:1 sneller stuurt.
Heb nooit met een Ozone gevaren. Laatste tijd al wel meerdere positieve tests ervan gelezen. Er zijn echter nniet zo veel winkels die dit merk verkopen. Van de winkels die ik ken die Ozone verkopen bieden alleen de sport aan en niet de edge. Het is zeker een van de kites waarin ik geintereseerd ben. Zou zelf alleen wel eens willen test varen. Er zijn tegenwoordig alleen niet zo veel testdagen meer, was twee jaar geleden meer dacht ik...
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
Mijn gevoel is idd ook dat 1:1 sneller stuurt.
Heb nooit met een Ozone gevaren. Laatste tijd al wel meerdere positieve tests ervan gelezen. Er zijn echter nniet zo veel winkels die dit merk verkopen. Van de winkels die ik ken die Ozone verkopen bieden alleen de sport aan en niet de edge. Het is zeker een van de kites waarin ik geintereseerd ben. Zou zelf alleen wel eens willen test varen. Er zijn tegenwoordig alleen niet zo veel testdagen meer, was twee jaar geleden meer dacht ik...
Er zijn genoeg teamriders op dit forum dus plaats gewoon ff een bericht(verzoek) en spot waar je eventueel wil gaan testen en dan moet dat niet z'n probleem zijn?? Volgens mij zijn er best wel veel NL shops die Ozone verkopen en anders wat Duitse shops aanschrijven want die zitten ook allemaal in NL en kan je dus gewoon op je eigen spot (via een Duitse shop) testen.... Succes
|
|
|