wat doe ik fout??

garfield

Juni 01, 2010, 10:19:20
edit2Rapporteer  
wat doe ik toch fout ben nu zn 3 jaar op het water aan het heen en weer crossen en ben aan het oefen om te springen echter heb ik geen snelheid meer na de sprong en beland vaak voor mn kite( kite in de rug ) 10.0000x kitefilm gekeken maar toch jammer helaas is er niemand bij die kan zeggen wat ik fout doe gr
Ocean-Limbo

Antwoord #1 Juni 01, 2010, 10:35:22
edit2Rapporteer  
voor de landing de kite insturen.
Kitemen

Antwoord #2 Juni 01, 2010, 10:35:46
edit2Rapporteer  
Wanneer je in de lucht voelt dat je weer naar beneden gaat moet je je kite insturen in de vaar richting waar je voor je sprong naar toe vaarde. Hierdoor krijg je voor waarste snelheid waardoor je met snelheid op het water land en weer door vaart.
Doe je dat niet dan zink je zo gauw je het water raakt om dat je geen snelheid hebt en je kite flikkert achter je in het water.
Er staat een hoop geschreven over hoe te springen zoek maar eens ff. En inderdaad op de filmpjes moet je goed kijken hoe ze insturen....
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #3 Juni 01, 2010, 10:40:27
edit2Rapporteer  
waarschijnlijk stuur je de kite te ver voorbij 12 uur. that's it.
tijdens de daling de kite vrij snel insturen en je krijgt hierdoor weer snelheid up-wind.
(insturen is kwestie van timing en hoe hoog je gaat)

zo spring je:

* kijk altijd eerst om je heen of er springruimte is. bij twijfel, niet springen
* zoek een vlak stuk water of een klein golfje.
* houd de kite tussen 10:30 en 11:00
* kant je board stevig aan vlak voor het poppen
  (er komt nu meer spanning op de lijnen)
*  tijdens het aankanten je kite naar 12;00 sturen en bar aantrekken. je gaat nu vanzelf omhoog.
  Houd je kite gewoon op 12:00 en concentreer je op de landing (kijk naar de richting waar je wilt landen)

bouw dit zo verder uit. (hoger aanvaarsnelheid, harder aankanten, harder insturen etc.)
oftewel; oefenen, oefenen

succes
wouterb

Antwoord #4 Juni 01, 2010, 10:41:27
edit2Rapporteer  
Kite insturen (van 2 naar 11 uur, bv), poppen en de kite rond 12uur houden.

Zo te lezen snap en doe je dit. Wat ik mis is terugsturen van de kite.

enkele seconden voor de landing trek je aan je voorste hand. De kite draait over je heen en zet een duikvlucht in. Hij zit nu weer voor je. (op tijd weer terug sturen anders wordt ie nat.)
De extra vliegsnelheid geeft extra lift en verzacht de landing.

Doe je dit te laat zit de kite nog boven je en verlies je de spanning op lijnen. wat er dan gebeurd weet je al.
Doe je dit te vroeg dan trekt de kite je hard horizontaal. Krijg je een snelle landing en ondat je zo hard gaat verliest de kite schijnbare wind -> weg kracht -> weg vaarsnelheid -> niet meer te sturen ->  als je door de snelle landing nog niet op je gaffel ligt zink je nu gewoon.

timing moet je oefenen.
Wat ik van anderen zie (zelf zit ik vaak in een van bovenstaande scenarios) is dat de kite ongeveer 45gr. voor je moet zitten met de LE richting water.

....volgens mij.
garfield

Antwoord #5 Juni 01, 2010, 10:49:30
edit2Rapporteer  
thnx dat in sturen ga ik beter op letten, en wat meer snelheid en power dus!! word weer hard lachen voor mn vrienden haha
drifter

Antwoord #6 Juni 01, 2010, 10:49:41
edit2Rapporteer  
belangrijk is ook de afzet. Je moet bij de afzet een upwind koers hebben. Hoeft niet veel te zijn, slechts een aantal meters.
Doe je dat niet zet je je lijnen niet op spanning. Dan kom je niet goed los en kun je eerder onder je kite door springen.
wouterb

Antwoord #7 Juni 01, 2010, 10:51:34
edit2Rapporteer  
....zo spring je:
...
*   tijdens het aankanten je kite naar 12;00 sturen en bar aantrekken. je gaat nu vanzelf omhoog.
  ....

Ik heb het idee dat als ik eerst aankant en dan de kite terug stuur dat ik vanuit stilstand opgetilt wordt.
Als ik eerst terugstuur en dan aankant krijg ik amper mn rail nog in het water voor ik loskom.

nu ik dit uittyp, denk ik: "en daar moet je dus tussenin zitten, eikel"

laatmaar....(lekker bezig de Boer)
garfield

Antwoord #8 Juni 01, 2010, 10:52:40
edit2Rapporteer  
ja het lijkt zo makelijk oefenen oefenen oefenen dus............... thnx
Idefixe

Antwoord #9 Juni 01, 2010, 11:51:36
edit2Rapporteer  
Het mislukken van een sprong zit 'm vaak in kleine dingetjes.
De volgende keer op het water eens om je heen kijken wie er lekker aan het springen is. Ff naar toe lopen en vragen of hij/zij even naar je wilt kijken wat je fout doet.
Op die manier krijg je gewoon de beste tips.
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #10 Juni 01, 2010, 12:16:59
edit2Rapporteer  
....zo spring je:
...
*   tijdens het aankanten je kite naar 12;00 sturen en bar aantrekken. je gaat nu vanzelf omhoog.
  ....

Ik heb het idee dat als ik eerst aankant en dan de kite terug stuur dat ik vanuit stilstand opgetilt wordt.
Als ik eerst terugstuur en dan aankant krijg ik amper mn rail nog in het water voor ik loskom.

nu ik dit uittyp, denk ik: "en daar moet je dus tussenin zitten, eikel"

laatmaar....(lekker bezig de Boer)

Juist! eikel. Wink schater

VincentC

Antwoord #11 Juni 01, 2010, 15:25:27
edit2Rapporteer  
Harder aankanten tijdens het insturen.

Technische plaatje erbij:
Als je je kite instuurt maar niet hard genoeg aankant, staat je kite tijdens het loskomen voor je. Zodra je loskomt vlieg jij richting je kite (die dus teveel voor je staat) waardoor je naar voren springt en je kite over je heen vliegt door het pendulum effect.
Als je hard aankant voor je sprong zet je meer tegendruk, waardoor je kite meer recht boven je zit ipv voor je, waardoor je rechter omhoog gaat, minder pendulum effect, kite komt niet zo ver achter je.

Oftewel: Een goede sprong gaat zo recht mogelijk omhoog, een slechte sprong gaat naar voren ipv. omhoog

En mocht je met bowkites varen: Stopperbal aantrekken en leren varen met power. Als je je kite instuurt zonder power en alleen aan je bar hengst zal het nooit wat worden  Wink

Heb trouwens een uitgebreider stuk geschreven in de huidige Kitesurfmagazin, staat alles in van je eerste sprong tot aan een 360 met onefooter  ThumpsUp
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 Juni 01, 2010, 16:05:03
edit2Rapporteer  
idd de bar goed gepowered houden tijdens het laatste stuk van het insturen, en pas springen als de lijnen goed strak staan. Dit voel je vanzelf.
Het kan zijn dat je de bar iets moet vieren als je vliegt om de kite weer terug te sturen.

Je hoeft niet eens heel hard te varen, vaar om te beginnen gewoon rustig en oefen op het carven/oploeven en de timing.
Harder varen levert wel een hogere sprong op maar timing is dan veel kritischer.
wouterb

Antwoord #13 Juni 01, 2010, 16:12:11
edit2Rapporteer  
instuur snelheid heeft ook nogal invloed, ben ik achter.

Ik ben geneigd om de kite met een ruime boog van 2 naar 11 (of 10 naar 1) te sturen.
geen idee of dit de timing (window) vergemakkelijkt of jiust niet.
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #14 Juni 02, 2010, 22:45:22
edit2Rapporteer  
Laat je maten eens een filmpje maken....leer je van...en kan je nog beter advies krijgen!
airpower

Geen avatar

Antwoord #15 Juni 03, 2010, 19:28:26
edit2Rapporteer  
Laat je maten eens een filmpje maken....leer je van...en kan je nog beter advies krijgen!

Ja idd een filmpje laten maken en vergelijken met de mensen die al goede sprongen maken. En anders gewoon vragen of iemand en een aantal mensen ff willen kijken hoe je techniek precies is. Dan zal je zien dat je meer dan genoeg tips krijgt waar je dan weer een tijdje zoet mee bent, maar dat is wel de manier waarmee je het kan leren Smiley

Veel succes!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.