Nieuwe natuurwet op komst?

Idefixe

Januari 02, 2011, 16:37:56
edit2Rapporteer  
Nadat het kitesurfen eerst door het BPR onder vuur werd genomen, werden en worden nog steeds veel bestaande mogelijkheden voor recreatie en vooral het kitesurfen daar waar mogelijk door het Natura 2000 gebeuren van de kaart geveegd. Natura 2000 is nog niet geëffectueerd of de volgende "beschermende wetgeving" staat al weer in de stijgers.

citaat Telegraaf:

PvdA komt met initiatief voor natuurwet
RHEDEN -  De PvdA neemt het initiatief voor een wetsvoorstel dat ervoor moet zorgen dat de natuur in Nederland op de lange termijn beter wordt beschermd. Dat heeft PvdA-leider Job Cohen zondag bekendgemaakt in het Nationaal Park Veluwezoom, waar hij meedeed aan een publieksactie van ruim twintig natuur- en milieuorganisaties.

Cohen bepleitte een wet BasisNatuur, die de natuur minder afhankelijk moet maken van de wispelturigheid van de politiek. Hij hekelde dat de natuur kennelijk ook onderdeel is geworden van „de zinloze politieke polarisatie” terwijl er juist „een lange adem” nodig is om resultaten te bereiken. Volgens hem vormt de natuur, de natuurlijke leefomgeving, een onmisbaar onderdeel van onze basis. In de wet moeten ook basiszaken worden vastgelegd zoals de omvang en de bescherming van de natuur, aldus Cohen.

Ook moet erin komen wanneer het netwerk van natuurgebieden er moet zijn. De planning was dat dit in 2018 zou gebeuren maar volgens de PvdA-leider is dit niet haalbaar meer en dreigt het nu definitief op de lange baan te komen. „Dus we nemen de tijd, we spreiden de kosten over een langere tijd, maar we verbinden ons er allemaal aan dat de basis voor de natuur in Nederland wordt hersteld”, zei hij.

In de wet BasisNatuur moet ook worden geregeld dat bij aantasting van de natuur door de bouw van woningen of wegen, de natuur elders wordt uitgebreid. Dat moet zorgen voor volledige compensatie. Verder moet de wet de vele natuurregels op nationaal en Europees niveau bij elkaar vegen.

Cohen wees erop dat natuurherstel, na zo'n honderd jaar afbraak, eigenlijk pas begin jaren negentig van de vorige eeuw goed op gang kwam. Niet toevallig was dat toen de PvdA na jaren weer in de regering zat, zei hij.
In het kader van de actie Hart voor Natuur konden mensen zondag ruim honderd natuurgebieden in Nederland bezoeken onder leiding van boswachters en gidsen.

Gaan we straks kitesurflocaties inleveren voor woningbouw / industrie? 
markus

Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 Januari 02, 2011, 16:55:14
edit2Rapporteer  
ach, de Televaag en Cohen.  schater
Idefixe

Antwoord #2 Januari 02, 2011, 17:05:48
edit2Rapporteer  
hhmmm.... niet alleen Telegraaf hoor.!
linkje
Ik blijf het nu liever een keertje voor dan dat we straks weer achter de feiten aanlopen zoals bij het BPR verbod en de Natura 2000 wetgeving
Swiftenaar

Antwoord #3 Januari 02, 2011, 17:25:17
edit2Rapporteer  
Je kan je weer goed vermaken met nieuwe wetgevingen in 2011 Tom..

Beste wensen nog!
EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #4 Januari 03, 2011, 00:49:19
edit2Rapporteer  
Leefbaar Nederland
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #5 Januari 03, 2011, 09:07:06
edit2Rapporteer  
het gaat allemaal nergens over .
waar zijn we in godsnaam mee bezig.

Wordt lid van het WNF! die weten hoe het moet! die denken niet alleen aan de dieren/planten

kijk maar bij 0:37.    Joepie

http://www.youtube.com/watch?v=8-0Ycy9A-9o
Reodude

Antwoord #6 Januari 03, 2011, 13:44:13
edit2Rapporteer  
misschien kunnen we het wnf/wwf vragen ons ook als een constant bedreigde soort te erkennen, wij steunen het wwf ( heeft die aap en olifant en vogeltje nog niet gedaan ,;:=)) ) en zij helpen ons, door de perfecte combinatie van onze sport met de natuur te bevestigen!
Morres

Antwoord #7 Januari 03, 2011, 14:21:04
edit2Rapporteer  
weer een wet om te breken! w00t!!
sennesmid

Geen avatar

Antwoord #8 Januari 03, 2011, 14:59:41
edit2Rapporteer  
ik zeg binnekort is met ze allen naar den haag om te laten horen wat wij er van vinden:P
Faffie

Geen avatar

Antwoord #9 Januari 03, 2011, 18:41:24
edit2Rapporteer  
@Idefixe Thnx 4 input. Wordt er naar bv NL kite Vereniging geluisterf dan door Den Haag...? NL loopt in haar beste jongetje uit de klas ook al voorop in Natura 2000 ( lees meeste gebieden in verhouding in NL ) Anyway Mss handig om is online een petitie te houden ( die aan regels voldoet! ) Greetz!
EddyC

Geen avatar

Antwoord #10 Januari 05, 2011, 00:07:15
edit2Rapporteer  
Allemaal dreigen met te emigreren naar Brazil
Jelle

Antwoord #11 Januari 16, 2011, 21:26:16
edit2Rapporteer  
Wordt lid van het WNF! die weten hoe het moet! die denken niet alleen aan de dieren/planten

kijk maar bij 0:37.    Joepie

http://www.youtube.com/watch?v=8-0Ycy9A-9o

Wauw mooi filmpje. Bij 0.48 big wave surfer.
Jelle

Antwoord #12 Januari 16, 2011, 21:36:54
edit2Rapporteer  
Gaan we straks kitesurflocaties inleveren voor woningbouw / industrie? 

Dat lees ik niet uit dit verslag.
Ik denk dat er gedoeld wordt op de Ecologische HoofdStructuur : het VERBINDEN van leefgebieden van dieren die in het zwaar versnipperde NL te kleine populaties hebben om levensvatbaar te zijn.
Vandaar de cerviducten ofzo, faunapassages.
Die EHS  heeft, zoals alle ruimtelijke dingen in NL, enorm veel voorbereiding gekost, al tientallen jaren, en nu er de laatste ruk gedaan moet worden,
gaan die antinatuuretters van dit kabinet de stekker eruittrekken.

Dat is een verspilling van miljarden aan al ingezet en gerealiseerd beleid.
Belangrijker: het uitsterven van diersoorten zal er nog sneller door gaan.
Niet belangrijk? Denk eens aan de bijen. Als dat uitsterven doorgaat, kan je 90% van fruit en groente op je buik schrijven. Dat wordt saai eten, en veel minder gezond. Zeker ook een linkse hobby.

Ik heb niet veel met PvdA maar dit keer lijkt Cohen iets zinnigs te zeggen. Overleven zou niet moeten afhangen van partijpolitiek.
Idefixe

Antwoord #13 Januari 16, 2011, 21:56:46
edit2Rapporteer  
Er is niets mis met goed natuurbeheer. Echter, er is nu al veel overlappende wetgeving op nationaal en internationaal gebied. Daarbij is bijvoorbeeld veel andere wetgeving ( bijv BPR periodisering) gerelateerd aan natuur toestanden.
Ik spreek uit ervaring dat zelfs de uitvoerende instanties als RWS al lang door de bomen het bos niet meer zien.
Dit hele gebeuren wordt de afgelopen jaren langzaam maar zeker door de beleidsmakers herkend en erkend.
Daarbij is de balans / het evenwicht en de logica steeds moeilijker te ontdekken.
Een voorbeeld: veel kitesurflocaties op het IJsselmeer/ Markermeer staan onder druk van de natuurvrienden. We praten hier over veel ondiepe wateren die als fourageergebieden functioneren. Naast de discussie over het wel of niet kitesurfen heeft inmiddels de overheid besloten om het waterpeil in deze gebieden drastisch te verhogen ( grotere behoefte voor drinkwaterbuffer en het buiten houden van zoutwater vanuit de waddenzee) door het verhogen van het waterpeil gaat de fourageerfunctie van de ondiepe locaties geheel verloren.......
Dit is maar 1 voorbeeld van veel zaken die op dit gebied spelen. Langzaam maar zeker worden deze conclusies ook door overheidsinstanties gez\ien en is men bezig om bepaalde zaken te herzien.
Het wordt pas een echte puinzooi als er nu weer een nieuwe wetgeving op dit gebied komt.
Langzaam maar zeker komen de voor en nadelen van de huidige wetten te voorschijn en worden hier en daar de zaken op een realistische manier aangepast.
Niemand ( behalve de ultieme natuurfreak die iedereen behalve zichzelf wil weren uit alles wat met natuur te maken heeft ) heeft er baat bij dat we nog meer wetgeving op dit gebied krijgen.
Het feit dat de stekker uit sommige zaken wordt getrokken geeft al aan dat de wetgeving niet goed voorbereid / overdacht is. Dat los je niet op met nog maar eens een wetgeving er tegenaan te knallen. 
Jelle

Antwoord #14 Januari 16, 2011, 22:17:09
edit2Rapporteer  
... de ultieme natuurfreak die iedereen behalve zichzelf wil weren uit alles wat met natuur te maken heeft .....

Smiley
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #15 Januari 16, 2011, 22:52:16
edit2Rapporteer  
Ik weet uit welingelichte bron dat RWS sinds de zomer bezig is haar internationaal toonaangevende en leidende expertise te ontmantelen onder druk van de politiek.
Beste Jongetje Uit De Klas zou een geuzentitel moeten zijn, geen "snedige" framing uit een uiterst oppervlakkig en kortzichtig non-debat.
Wakker blijven jongens en meisjes!
EddyC

Geen avatar

Antwoord #16 Januari 16, 2011, 23:13:02
edit2Rapporteer  
Dus jullie Nederlanders zetten allerlei natuurgebieden op voor onder andere vogeltjes (vogelbroed gebieden) en in de herfst staan ze in de Belgische en Franse Ardennen klaar op de hele bende vogels af te schieten voor natuur behoud ?

Als ik ga kiten dan mag ik niet op vele plaatsen vanwege de vogel broed rust gebieden.
Als ik ga parapenten (paragliding) in de herfst kan ik op vele plaatsen niet vanwege de jacht.

Idefixe

Antwoord #17 Januari 16, 2011, 23:14:54
edit2Rapporteer  
Da's inderdaad een "mooi" voorbeeld uit de praktijk ......
Jelle

Antwoord #18 Januari 17, 2011, 00:16:38
edit2Rapporteer  
Dat is een 'mooi' voorbeeld van "niet gehinderd door enige kennis van zaken".
Da's de 'praktijk' - geen praktijk maar borrelpraat voor mensen die niet verder kijken dan "vogels zijn vogels".
Zelfs de meest verstedelijkte Amsterdammer weet dat er sijzen en drijfsijzen zijn.
In NL liggen broed- of fourageergebieden die voor sommige soorten voor Europa of zelfs voor de hele aarde uniek of essentieel zijn.
Daarom heeft NL internationaal bepaalde plichten.

Ik vond Toms voorbeeld van waterpeilverandering veel sterker.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #19 Januari 17, 2011, 00:29:34
edit2Rapporteer  
http://www.youtube.com/v/RBHniTun7fI?fs=1&hl=nl_NL

zit morgen in ANTWERPEN
Eddyc, ik zal morgen n xtra GROTE portie nemen  loser
a votre sante!
Micky

Antwoord #20 Januari 17, 2011, 03:21:06
edit2Rapporteer  
http://www.youtube.com/v/RBHniTun7fI?fs=1&hl=nl_NL

zit morgen in ANTWERPEN
Eddyc, ik zal morgen n xtra GROTE portie nemen  loser
a votre sante!

Lekker!
Vanavond 8 mensen op visite en ik moest koken.
Mooie gerechten met tempura bereiding, sushi en gebakken foie de canard..... hmmmm. x
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.