Waveboard vraag

denlod

Berichten: 27
Logs: 0 | 2 uur
Januari 30, 2012, 21:14:02
edit2Rapporteer  
Beste heren en natuurlijk dames,

Ben op zoek naar een waveboard heb al een beetje zitten rond kijken op het internet maar kan er niet echt goed uitkomen welke nou het beste voor mij is.

ik weeg 70 kilo
ben rond de 1,80 lang
vaar nu zelf op een north x ride en het lijkt me leuk om een waveboard erbij te kopen, voor in nederland een beetje met de golven te kunnen spelen. Vaar meestal in noordwijk/ kijkduin. Wil hem ook gebruiken om lekker heen en weer te kunnen varen. Niet alleen in de low wind denk dat ik tussen de 16 knopen en 28 knopen wel met dit boardje aan de slag wil gaan.
Ik vaar met een North evo 7&9 meter en als het echt hard waait pak ik mijn 5 meter erbij.
wil hem met strapp gaan varen misschien later wel is strapless maar de eerste paar maanden met.

Dacht zelf een beetje aan de north wam/whip of een naish global. of zeggen jullie nou koop deze allebei maar niet deze is veel beter.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Dennis
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #1 Januari 30, 2012, 23:01:10
edit2Rapporteer  
Als je nog niet precies weet wat je wil gaan doen (strapped, strapless, hard gaan of meer surf) is de naish global in ieder geval geen verkeerde keuze, neem hem wel niet te klein, 6'0 of groter!

Je zegt niet alleen in de low wind, dat kan je zowiezo vergeten, een surf doet weinig voor je low end.. Dan kan je beter een skim nemen ofzo.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Januari 30, 2012, 23:29:08
edit2Rapporteer  
Kun je dat uitleggen Ed? Ik was altijd in de veronderstelling dat je met een groter board eerder planeert en dus minder kracht uit je kite hoeft te halen (vergeleken met een twintip) om upwind te komen, of die extra kracht kan gebruiken om meer upwind te sturen.
En een waveboard heeft naast meer oppervlak ook nog eens meer drijfvermogen door z'n volume..

Maar total newbie op dat gebied dus plz enlighten me Smiley En waarom is een skim dan wel beter voor meer low end.. een skim heeft toch nauwelijks tot geen vinnen, dus dat lijkt me ook minder gemakkelijk koers houden?

@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #3 Januari 30, 2012, 23:38:33
edit2Rapporteer  
Mmmm.ik kan met mijn 5'8 toch behoorlijk eerder varen dan met mijn  twintippie hoor Ed ,dus die vlieger gaat in mijn geval niet op  Roll Eyes
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #4 Januari 31, 2012, 00:01:49
edit2Rapporteer  
Kun je dat uitleggen Ed? Ik was altijd in de veronderstelling dat je met een groter board eerder planeert en dus minder kracht uit je kite hoeft te halen (vergeleken met een twintip) om upwind te komen, of die extra kracht kan gebruiken om meer upwind te sturen.
En een waveboard heeft naast meer oppervlak ook nog eens meer drijfvermogen door z'n volume..

Maar total newbie op dat gebied dus plz enlighten me Smiley En waarom is een skim dan wel beter voor meer low end.. een skim heeft toch nauwelijks tot geen vinnen, dus dat lijkt me ook minder gemakkelijk koers houden?


ter info , Waveboards zijn niet bij uitstek licht weer boards, ze hebben een scoop rockerlijn  ( is het verloop van je bodemcurve) die in feite gemaakt is om op een goede manier van de push van de golf gebruik te maken, het meer volume is gewoon omdat je niet zou wegzinken.
Het waveboard heeft ook meer ronde en of  tucked under edge kanten, die het draaien bevorderen, maar niet het hoogte lopen of het driften tegen gaan, dit wil zeggen, dat je al wel een beetje wind nodig hebt zodat je, op je vinnen kan hoogte lopen en niet bepaald op je kanten.

je ziet veel mensen, nog vol de kanten gebruiken van een waveboard, en dit brengt niet echt meer.
Het hoogte lopen en in de gang geraken bij licht weer met een waveboard vereist wel wat skills, die je pas na een tijdje echt onder de knie hebt.
Dus geloof Ed maar dat een waveboardje geen lichtweer alternatief is.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Januari 31, 2012, 00:15:15
edit2Rapporteer  
Hoi Dennis,
Ik weeg 69 kg en heb een X-ride 129. Daarnaast een Naish Global wave 5.7 en voor het ultime low een skim.
Als je de kleinste X-ride of de maat er boven hebt ga je echt wel vooruit qua low wind met een waveboard van 5.7, heb je de grootste dan zal het gelijk zijn. (heb wel met alle bovenliggende maten gevaren van de X-ride gevaren maar de lekkerste vind ik de kleinste)

Het windbereik wat je aangeeft is goed te doen met een 5.7. Strapped of unstrapped. Ook gijpen en voetwissel is goed te doen met een 5.7. Wil je het iets makkelijker hebben in de leer curve dan kan je voor een 6.0 gaan, hiermee pak je ook wat meer low end erbij en wat meer drive van / op de golven.
Een waveboard met kleine maten varen is geweldig en helemaal als het waat harder waait..
strapped is helemaal mijn ding want ik kan het niet laten back rolls te maken en af en toe het luchtruim eens te verkennen.. ;-) en dat gaat bij mij strapless niet..

Probeer eens een 5.7 en een 6.0 als je er de kans voor hebt. Welke je ook kiest je gaat er qua low wel op vooruit.
En kijk eens naar de OR Surf series Quad 5.7 of 5.11..  staan op mijn wish list om eens te proberen.. ;-)

Edit:
Ha Frank ook in de pen? :-)
Klopt wel qua skills, effe oefenen en je hebt het zo te pakken, vlak leggen dat board en druk op je finnen.. heerlijk !

Een Skim, althans de Nobile die ik heb, heeft wel vinnen en heeft een zeer goede low end doordat deze een vlakke rockerlijn heeft. Is leuk te checken wat een verschil het geeft door het board achteruit te varen.
Een skim is erg leuk en speels varen, voor je het weet schiet ie weg.. :-)

Gr. Arjan
denlod

Berichten: 27
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Januari 31, 2012, 00:21:52
edit2Rapporteer  
Als je nog niet precies weet wat je wil gaan doen (strapped, strapless, hard gaan of meer surf) is de naish global in ieder geval geen verkeerde keuze, neem hem wel niet te klein, 6'0 of groter!

Je zegt niet alleen in de low wind, dat kan je zowiezo vergeten, een surf doet weinig voor je low end.. Dan kan je beter een skim nemen ofzo.

Hee Ed,

Bedankt voor je reactie hier op. Tot heden wil ik sowieso strapped gaan varen aan het begin om het te leren en denk als ik het zo kan dat ik ze er dan ook niet meer afschroef mij kennende. als ik zo om me heen kijk met andere boardsporten ben ik altijd wel 1 jongen van lekker gas geven.
Kan jij mij misschien het verschil tussen de naish global en de north wam vertellen, sowieso de prijs verschil zag ik al.
denlod

Berichten: 27
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Januari 31, 2012, 00:27:35
edit2Rapporteer  
Hoi Dennis,
Ik weeg 69 kg en heb een X-ride 129. Daarnaast een Naish Global wave 5.7 en voor het ultime low een skim.
Als je de kleinste X-ride of de maat er boven hebt ga je echt wel vooruit qua low wind met een waveboard van 5.7, heb je de grootste dan zal het gelijk zijn. (heb wel met alle bovenliggende maten gevaren van de X-ride gevaren maar de lekkerste vind ik de kleinste)

Het windbereik wat je aangeeft is goed te doen met een 5.7. Strapped of unstrapped. Ook gijpen en voetwissel is goed te doen met een 5.7. Wil je het iets makkelijker hebben in de leer curve dan kan je voor een 6.0 gaan, hiermee pak je ook wat meer low end erbij en wat meer drive van / op de golven.
Een waveboard met kleine maten varen is geweldig en helemaal als het waat harder waait..
strapped is helemaal mijn ding want ik kan het niet laten back rolls te maken en af en toe het luchtruim eens te verkennen.. ;-) en dat gaat bij mij strapless niet..

Probeer eens een 5.7 en een 6.0 als je er de kans voor hebt. Welke je ook kiest je gaat er qua low wel op vooruit.
En kijk eens naar de OR Surf series Quad 5.7 of 5.11..  staan op mijn wish list om eens te proberen.. ;-)

Edit:
Ha Frank ook in de pen? :-)
Klopt wel qua skills, effe oefenen en je hebt het zo te pakken, vlak leggen dat board en druk op je finnen.. heerlijk !

Een Skim, althans de Nobile die ik heb, heeft wel vinnen en heeft een zeer goede low end doordat deze een vlakke rockerlijn heeft. Is leuk te checken wat een verschil het geeft door het board achteruit te varen.
Een skim is erg leuk en speels varen, voor je het weet schiet ie weg.. :-)

Gr. Arjan

Hee Arjan,

Hartstikke bedankt voor je commentaar! hier zat ik een beetje op te wachten.
zelf vaar ik op een 133 x ride dus ga er in de low wind iets op vooruit en kan daarna steeds meer gaan spelen op de golven en ook af en toe nog het lucht ruim op zoeken waar ik ook van hou :-)

Gr. Dennis
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Januari 31, 2012, 09:08:17
edit2Rapporteer  
En wat denken jullie dan van een Underground Kipuna, lijkt een soort mix van een wave en skim board.
http://www.kitesurfshop.nl/boards_3/kiteboard-underground-kipuna-2011_143.html

Express yourself. Strapped of unstrapped golven rippen in alle condities en de vrijheid van het strapless surfen proeven. Ook in onze hollandse Noordzee condities!

Het maakt niet uit hoe of waar je springt met dit baanbrekende board, het unieke verzonken en volledig met EVA deckpads beklede deck brengt je dichter bij de “motion in the ocean” dan ooit te voren. Dit wonder geschiedt zonder ook maar iets aan volume in  de rail op te offeren, die worden gebouwd van oersterk Paulownia hout. Die onder vacuüm infusie worden gelamineerd om het hout en laminaat te fuseren voor extra duurzaamheid. Pop gigantische unstrapped air en dit lichtgewicht board sijgt met je mee alsof het aan je voeten zit verlijmd. Terug op vlak water blijft je makkelijk tracken (sporen) met een zijdegladde enkel naar dubbele V onderzijde. Je zal je vrienden versteld doen staan met de meest uiteenlopende New School trucs in de surf en je zult geen moment spijt hebben van elke minuut die je op dit door verbeelding gedreven board zal doorbrengen. Zelfs het team van underground blijft zich verbazen over de diversiteit aan stijlen die dit board inspireert alles van strapped golfrijden tot unstrapped and un-finned skimboarden.

Alle maten zijn verbazingwekkend makkelijk te varen in real world (noordzee) golfcondities. Terwijl de 6”2 zich vooral laat gelden als de golven wat groter en serieuzer worden.

--

Zo aan de omschrijving te zien zou dit wel geschikt moeten zijn om goed aan te kanten op z'n rail? En dus ook massive upwind?
Best of both worlds of juist de worst of both worlds?
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #9 Januari 31, 2012, 11:43:30
edit2Rapporteer  
Ik ben van mening dat een waveboard voor velen weinig toevoegt aan de lowend.
Een waveboard heeft wel een betere lowend dan een twintip, maar er speelt iets anders.
Techniek is namelijk van groot belang. Je zult als twintipper behoorlijk efficient hebben leren varen op je twintip. Zodra je de overstap maakt naar een waveboard, zul je eerst efficient moeten leren varen met je waveboard.
Sta je namelijk verkeerd op je board creeer dan je alleen maar weerstand met je waveboard. Je staat al snel minder efficient wanneer je in de straps staat. Met name de achterste voet is de boosdoener.

Karel79 zegt in mijn ogen ook iets moois. Namelijk dat planeren = upwind varen.
En dat is eigenlijk vrij logisch. Goede upwind eigenschappen worden vaak toegeschreven aan de shape van een board, of de vinnen. Vlakke planken, rechte rails en grote vinnen worden gezegd daar goed voor te zijn. Kies je echter een ronder board maar wel in een maat groter, planeer je net zo snel en dus ook net zo snel upwind.
Misschien een dubieuze uitspraak, maar een rond board is o zo lekker.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 Januari 31, 2012, 11:58:21
edit2Rapporteer  
Mee eens Rory, ik hou ook van ronde vormen.. ;-)
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #11 Januari 31, 2012, 15:56:26
edit2Rapporteer  
 Shocked Grappig en pijnlijk tegelijk wat hier allemaal is te lezen. Veel kiters beginnen vanuit het nix en hebben geen eerdere ervaring met surfboards of windsurfen. Hierdoor ontstaan denkfouten gebaseerd op hun twintip verleden. Het maakt duidelijk dat een deel (om het even hoe groot of klein) van het forum de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt…

Twintip, directional, groot board klein board,  vlak of doorgescoopt, rechte rails, scherpe rails, bevels, channels, tucked under edge, waar zit het breedste punt van het board, waar zit het center qua volume, whatever…  ALLES heeft met de vaareigenschappen te maken: Switchdude heeft een belangrijke bijdrage gedaan die door opvolgende commentaren weer in een vergeethoekje zijn belandt…

Belangrijk is dat je een directional net zo kan vergelijken met een twintip als appels met peren. Tussen alle reacties zitten waarheden en onwaarheden die allemaal met elkaar vergruisd worden tot veelal nonsens. Nog beter is dit te illustreren met de ontwikkeling van de windsurfboards in de afgelopen 20 jaar. Juist daar zijn de kortere, bredere EN vlak gescoopte slalom/raceboards de snellere planeerders net zoals de euro waveboards sneller planeren dan de doorgescoopte ‘Hawaiiaanse/ zuid-Afrikaanse’ georiënteerde waveboards (lang, smal met bananenbodem). Met deze korte brede euro waveboards kun je het skimboard deels  vergelijken

Daarom is het onzin te stellen dat een groter board eerder planeert dan een kleiner zonder te kijken naar alle bijbehorende factoren die de vaareigenschappen bepalen. Als je een doorgescoopt waveboard van pakweg 8 foot met een rocker van 4 cm speciaal voor snelle golven gaat vergelijken met een 5,5 foot euro waveboard die simpelweg breder  zijn zul je versteld staan dat die met zijn minder extreme scoop rocker lijn veel eerder planeert.

Een twintip vaar je op de rail, een directional vaar je op de vinnen…
Juist bij een directional (om het even of het een raceboard of een waveboard is) zijn daarom de plaats, kwaliteit, shape en hoedanigheid van de vinnen veel belangrijker dan bij een twintip. Het is fout om te denken dat je met een rails hoogte kan lopen. De vin en met name de juiste vin (aantal, vorm, stijfheid en materiaal) op de juiste plek is hier van belang. Een raceboard heeft itt een waveboard scherpe steile rails om laterale drift tegen te gaan voor de aan de windse rakken, maar mist de ‘looseness’ die een ronde rail bij een waveboard geeft.  Met het raceboard kun je idd om hoogte te lopen daarom wel gebruik maken van deze scherpe rails, maar voor de snelheid wil je dat weer zoveel mogelijk voorkomen. Een ronde rails geeft deze mogelijkheid niet eens, want de rails heeft geen grip...

Kortom om alleen op de maat (qua lengte af te gaan) maak je echt een denkfout.

Advies is om eerst je te verdiepen in de materie en jezelf eerlijke antwoorden te geven:
Waar wil je met het board varen: vlak water, gematigde langzame golven (Europa), snelle grotere golven (Hawaii, Mauritius, Zuid-Afrika, Bali)
Wat is je gewicht, postuur, kracht en kunnen
Wat is het windbereik waarmee je ermee wil varen
Wat voor soort kites vaar je mee
Hoe goed ben je om met een directional te varen
Heb je ervaring met golfsurfen of windsurfen
eeeeen last but not least: verdiep je in de theorie van het shapen van bovenstaande boards om weg te komen van de veelal nonsens en marketing bullshit die verkocht wordt.

Meestal is het praten met een echte shaper die daarvoor tijd wil nemen een optie, maar internet geeft ook genoeg soulaas. En kijk naar bv de grotere merken: Naish, F-one, North om de lijnen naast elkaar te plaatsen en wat voor doelgroepen ze allemaal voor de verschillende boards hebben.

Probeer niet opnieuw het wiel uit te vinden wat al meer dan 60 jaar door de surfwereld is bedacht en ervaren.  ThumpsUp

Aloha  Joepie Joepie
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 Januari 31, 2012, 19:48:38
edit2Rapporteer  
eigenlijk zou iedereen eens een twintip moeten bouwen, puur om zich in te lezen op wat bepaalde zaken doen met de eigenschappen, heeft mij 6jaar geleden iig veel kennis opgebracht Smiley
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Januari 31, 2012, 21:11:31
edit2Rapporteer  
tja dat geloof ik best... maar beetje overdreven niet? dat je eerst een board zou moeten (kunnen) maken om er 1tje te kunnen kopen in de winkel?

@Aloha, thanks er staat een hoop nuttigs in jouw post.. Maar er blijven ook een aantal dingen onduidelijk waarvan jij vast wel precies weet hoe ze werken. En ja je hebt helemaal gelijk, weet er idd geen reet vanaf, maar that's why I'm asking!

Een hoop van de vragen die je stelt heeft Dennis in z'n 1e post al beantwoord, ben benieuwd wat jij hem dan zou adviseren qua board en (vooral) waarom.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 Januari 31, 2012, 22:07:25
edit2Rapporteer  
@ Morres
Ik bouw al 9 jaar twintips (met 3mm triplex) en d'er is niet veel aan kennis nodig - enkel de in de lengte veranderende stijfheid is wat ervaring nodig (tips flexibler dan tussen de voeten) en een concaaf van 3mm verbeterd de eigenchappen. Mensen in Zeeland kenen mijn boardjes inclusief alu L-profiel vinnen.

Sinds 4 jaar ook directionals (in 3mm triplex): dat is moeilijker (eerste board was slecht wegens teveel banaan - de volgende twee OK) omdat zowel de scoop rocker moet samengaan met de outline en met de flex. De flex achteraan heeft veel invloed.
Merkwaardig detail: achterste vin uit kunstof broodplankje gezaagd en geschuurd en dat werkt perfect - raar hé !

Nog gekker: een split board uit 3mm triplex: meer concaaf (4-5mm) om meer stijfheid te behouden
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #15 Januari 31, 2012, 22:27:54
edit2Rapporteer  
ok.

Ik begrijp het allemaal, en ik weet ook wat zaken doen met en board ,doorgaans, maar heel veel mensen niet.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #16 Februari 01, 2012, 10:58:39
edit2Rapporteer  
Opvallend hoe snel een topic weer kan verzanden in oeverloze zijsporen die met de topicvraag weinig op hebben: Wat voor waveboard kunnen jullie mij adviseren..?  Wink

Gesjellig om te gaan keuvelen over de zelfbouw van een twintip Huh Maar vaareigenschappen van een (zelfgebouwde) twintip dragen nauwelijks bij voor de keus van een waveboard… Straks denkt denlod nog dat er flex in je waveboard moet zitten…  ThumpDown

Kan het zijn dat een aantal van jullie graag zichzelf op een forum terug ziet zonder 1 of andere concrete bijdrage, maar wel maximale luchtbellenblazerij… Stoorzender wimt spant de kroon, maar die heeft nog zelfkennis, morres volgt hier als duidelijk 2e…

Zo weet Karel ingenieus vragen te stellen zonder zelf huiswerk te willen maken…  ListenToMe use your common sense Karel! Mijn tips zijn alleen bedoeld als basis waarmee iedereen die kan typen en kan nadenken zelf verder kan komen als je werkelijk bent geïnteresseerd bent en daardoor gedegen vragen kunt stellen aan ieder ander die (professioneel) advies kan geven...

@denlod
Alleen op jouw informatie afgaande en die is voor goed advies echt te summier…:
Jouw gedachte voor 1 van deze boardtypes is ok. Naish Global is zoals zijn naam aangeeft een board vergelijkbaar met de Wam van North: overal inzetbaar, maar daardoor ook een compromis. De Whip is makkelijker te varen dan eerder genoemden, vooral hier in Europa, maar afhankelijk van je kunnen ook sneller aan zijn grenzen.

Er zijn nog legio andere merken, en daar is de psychologische merkenvoorkeur aan gekoppeld samen met je budget. Probeer er eens één te testen via iemand die je kent of via een shop of de importeur. ENNN welk merk is gevoeliger voor reparaties dan een ander merk. Praat verder met bouwers zoals bv Versus als je specifieke wensen hebt.

1 Ding, veel van bovengenoemde aspecten zijn voor de beginner zo in de marge, dat eigenlijk alleen de overstap van je twintip techniek naar directional techniek, zwaartepunt en trim van je board, van wezenlijk belang zijn. En dat is uren maken… en daaraan voegt zelfbouwervaring geen enkele bijdrage  Grin

oh jah, ik heb zelf nog geen meter op een directional gevaren...  ThumpsUp


denlod

Berichten: 27
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Februari 01, 2012, 11:14:47
edit2Rapporteer  
Opvallend hoe snel een topic weer kan verzanden in oeverloze zijsporen die met de topicvraag weinig op hebben: Wat voor waveboard kunnen jullie mij adviseren..?  Wink

Gesjellig om te gaan keuvelen over de zelfbouw van een twintip Huh Maar vaareigenschappen van een (zelfgebouwde) twintip dragen nauwelijks bij voor de keus van een waveboard… Straks denkt denlod nog dat er flex in je waveboard moet zitten…  ThumpDown

Kan het zijn dat een aantal van jullie graag zichzelf op een forum terug ziet zonder 1 of andere concrete bijdrage, maar wel maximale luchtbellenblazerij… Stoorzender wimt spant de kroon, maar die heeft nog zelfkennis, morres volgt hier als duidelijk 2e…

Zo weet Karel ingenieus vragen te stellen zonder zelf huiswerk te willen maken…  ListenToMe use your common sense Karel! Mijn tips zijn alleen bedoeld als basis waarmee iedereen die kan typen en kan nadenken zelf verder kan komen als je werkelijk bent geïnteresseerd bent en daardoor gedegen vragen kunt stellen aan ieder ander die (professioneel) advies kan geven...

@denlod
Alleen op jouw informatie afgaande en die is voor goed advies echt te summier…:
Jouw gedachte voor 1 van deze boardtypes is ok. Naish Global is zoals zijn naam aangeeft een board vergelijkbaar met de Wam van North: overal inzetbaar, maar daardoor ook een compromis. De Whip is makkelijker te varen dan eerder genoemden, vooral hier in Europa, maar afhankelijk van je kunnen ook sneller aan zijn grenzen.

Er zijn nog legio andere merken, en daar is de psychologische merkenvoorkeur aan gekoppeld samen met je budget. Probeer er eens één te testen via iemand die je kent of via een shop of de importeur. ENNN welk merk is gevoeliger voor reparaties dan een ander merk. Praat verder met bouwers zoals bv Versus als je specifieke wensen hebt.

1 Ding, veel van bovengenoemde aspecten zijn voor de beginner zo in de marge, dat eigenlijk alleen de overstap van je twintip techniek naar directional techniek, zwaartepunt en trim van je board, van wezenlijk belang zijn. En dat is uren maken… en daaraan voegt zelfbouwervaring geen enkele bijdrage  Grin

oh jah, ik heb zelf nog geen meter op een directional gevaren...  ThumpsUp




Beste @loha,

Bedankt voor jou informatie over dit onderwerp! hier zat ik op te wachten dat ik nu zelf er op verder kan gaan zoeken en bepalen waar het nou voor geschikt is dat board.

Ik wil dit board gaan gebruiken in europa
Wat is je gewicht, postuur, kracht en kunnen: Ik weeg 70 kilo heb een normaal postuur en kracht heb ik wel.
Wat is het windbereik waarmee je ermee wil varen: tussen de 18 en 30 knopen
Wat voor soort kites vaar je mee: een north evo 7 en 9 meter en ozone 5 meter.
Hoe goed ben je om met een directional te varen: Denk wel redelijk snowboard al 14 jaar en dan vooral backcountry
Heb je ervaring met golfsurfen of windsurfen: heb voordat ik ging kitesurfen 3 jaar gewindsurft.

Het merk maakt mij niet echt veel uit. ik heb de ervaring met snowboard de duurste boards zijn niet altijd het beste! want je moet het wel kunnen.

Hopelijk kan jij mij misschien wat advies geven naar welke boards ik kan kijken.

Hartstike bedankt alvast
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #18 Februari 01, 2012, 12:02:25
edit2Rapporteer  
Hallo Dennis,

In jouw geval zou ik itt tot Ed zijn advies niet voor een 6’+ board gaan… Dat is misschien leuk voor lowend en om mogelijkerwijze los daarbij te kunnen (golf)surfen. Maar met jouw kitematen en geschetste ervaring zou ik eerder tenderen naar een 5’8”Wam of een 5’6”Whip. (Even ervan uitgaande dat je dit board niet parallel voor golfsurfen wil gebruiken, dan heb je meer volume gewoon nodig, zeker hier in Nederland e.o.).

Simpelweg deze maten, omdat bij iets hardere wind en zodra je de beginselen van het golfkiten beheerst, je het extra volume alleen maar tegen gaat werken. Mocht je voor de Naish Global gaan zou ik ook een 5’8” nemen. Net zoals de Wam van North al een iets meer gestrekte en doorgescoopte (allemaal relatief) lijn voor iets krachtiger golven, dan de Whip. De keuze zal door jou uiteindelijk vnl gebaseerd worden: wil ik in het begin een iets makkelijker board die snel planeert, makkelijk de hoek omgaat, dan de Whip.

Wil je meer vooruitkijken en het board na een iets tragere startfase (allemaal heel erg betrekkelijk en afhankelijk van je leercurve) in heftiger omstandigheden inzetten dan de Wam of Global. En deze afweging qua shape geldt voor de meeste andere merken net zo.

Kijk anders hier eens naar:
http://gleiten.tv/index.php/video/action/showvideo/frmPageId/81/

De meeste merken zijn goed alhoewel je wel door de marketingblabla moet kijken, maar dat laat je al blijken met je snowboard opmerking.

Wel is het zo dat een custommade produkt als bv Versus nog meer op een persoon toegesneden kan worden. Zo ben jij 70 kilo en dat is relatief licht. Kortom jij hoeft minder op sterkte te letten dan een aantal doorvoederde personen… Nou worden de meeste standaard waveboards al (te) licht gefabriceerd. Dit heeft meer te maken met een reductie van productiekosten als dat het iets bijvoegd aan de betere kwaliteiten van het board, maar daar kunnen de verschillende manufacturen die deze reparaties verzorgen je meer over vertellen… Al zul jij met je 70 kilo daar erg weinig last van ondervinden…

Heel veel succes!  ThumpsUp
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #19 Februari 01, 2012, 12:44:30
edit2Rapporteer  
Nogmaals, 6'+ voegt ook niks toe aan je low end, het is meer omdat je met een groter board eerder de golf kan gebruiken om te surfen. Helemaal met die kleine slappe golfjes die we hier in Nederland hebben wil je ook een wat breder board met een brede tail, of een fish-achtig iets. Als je echt wil surfen en je kite alleen wil gebruiken om de golf in te komen dan wil je een groter board met meer drive dan wanneer je keihard spraytjes gaat trekken met je kite. Anders wordt je gewoon niet meegenomen door de golf. Voor spraytjes heb je geen waveboard nodig, daar zijn tt's voor.

Je moet je inderdaad niet blindstaren op de maat, een klein breed efficient board komt natuurlijk veel makkelijker op gang maar je wil op de dagen dat het een keer echt mooi is niet met een te kort onrustig boardje zitten.

Je zegt dat een golfboard geen flex mag hebben.. Een lekker golfboard heeft juist wel best wat flex, de kiteboardjes zijn vaak zo stijf dat je helemaal geen gevoel met de golf hebt.

Imho zijn alle kleine kitewave boardjes geen wave boardjes te noemen maar raceboards
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #20 Februari 01, 2012, 14:56:20
edit2Rapporteer  
Gesjellig om te gaan keuvelen over de zelfbouw van een twintip Huh Maar vaareigenschappen van een (zelfgebouwde) twintip dragen nauwelijks bij voor de keus van een waveboard… Straks denkt denlod nog dat er flex in je waveboard moet zitten…  ThumpDown

Nou nou, niet zo neerbuigend. Er bestaat ook zoiets als een stijve twintip, wat ik bedoelde is dat men zich in moet lezen wanneer men eenboard bouwt en daardoor leert wat bepaalde vormen/eigenschappen met de vaareigenschappen doen van een board. (Als men b.v. kiest voor veel rocker, dat het eff. opp. kleiner wordt én dat het board trager wordt (met dezelfde flex eigenschappen)

Verder, Amahoela, dit is een forum, fora zijn om te discussiëren, als jij je stoort aan posts van Wimt, of mij, lees ze dan gewoon niet en zeur er vooral niet over.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #21 Februari 01, 2012, 16:31:26
edit2Rapporteer  
@Ed
Het is heel mooi om hier een niche binnen een niche te bespreken wat betreft de flex van een surfboard om een nog 'chiller' vaargedrag te ontwikkelen, maar heeft iemand als Dennis daar baat bij? Om dat te merken zul je eerst verder in je kitesurfen in de golven moeten zijn. Bovendien spreek je dan ook iets aan waar zelfs iemand met 70 kilo problemen krijgt.. levensduur.
Zo'n flex in het surfboard  krijg je alleen doordat de shaper deze boards (puur bedoeld voor golfsurfen) sowieso slapper en zwakker lamineert. Geeft problemen onder de extra belasting van kitesurfen en met name het naar buiten varen waar het board ff iets meer belastingen te houden heeft: Dat wordt een kort en duur plezier  ThumpDown Dan zul je ieder sprongetje van een 0,5 meter of meer moeten mijden. TENZIJ je gesponserd bent en/of een vet gevulde buidel hebt  Grin

Nogmaals, het gaat om de vraag van Dennis

@Morres
Leg mij nou eerst eens uit op welk moment Dennis is begonnen met vragen te stellen over het bouwen van een (twintip) board...  Huh Vreemd dat JIJ met al je 8200 zelfverwezenlijkingsbijdragen en 6 jaren zelfbouwervaring iedere x terugvalt op een twintip, terwijl geen enkele vaareigenschap en zelfbouw met de verschillende shapes van een directional (afgeleide van het surfboard) te maken hebben. De enige die hier een eigen topic begint binnen een ander zijn topic is jouw zelfbouwfrats waar ik idd graag over heen lees omdat het geen enkele maar dan ook geen enkele bijdrage levert aan Dennis zijn vraag...

Het is zelfs te zonde om hier weer aan jou de aandacht te geven terwijl het een topic is van Dennis. Laat Dennis geholpen zijn!

cheerio
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #22 Februari 01, 2012, 18:39:02
edit2Rapporteer  
Zo'n flex in het surfboard  krijg je alleen doordat de shaper deze boards (puur bedoeld voor golfsurfen) sowieso slapper en zwakker lamineert. Geeft problemen onder de extra belasting van kitesurfen en met name het naar buiten varen waar het board ff iets meer belastingen te houden heeft: Dat wordt een kort en duur plezier  ThumpDown Dan zul je ieder sprongetje van een 0,5 meter of meer moeten mijden.

Daarom noemde Ed de huidige productie kitesurfboards, gemaakt om heel te blijven tijdens het kitesurfen, ook inferieur. Omdat ze teveel concessies hebben moeten doen wat betreft stijfheid en produceerbaarheid om het board niet de eerste sessie al te doen breken.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #23 Februari 01, 2012, 19:32:43
edit2Rapporteer  
@Evan
Ook hier splitst het thema zich weer van de vraag van een beginnende wavekiter, Dennis...

Ed heeft zeker gelijk en het gaat zelfs verder, bleven deze serie boards maar heel. Er zijn bepaalde merken die duidelijk vaker gerepareerd meoten worden omdat er zo bespaard is op 50 gram extra hars en 1 laagje meer glas. Maar goed die maken ook geen tientallen maar een paar duizend/jaar. En dan scheelt ieder dollartje productiekosten. Vraag blijft... wat gebeurt er met het vertrouwen van de consument en het image van zo'n merk... Hierover lees je weinig in de media en krijg je alleen inside van diegeen die ze moet repareren.

Maar we moeten natuurlijk ook naar de kiter zelf kijken. Veel kiters die switchen naar de directionals gaan met deze boards om alsof het een twintip is en komen huilend bij hun verkoper 'waarom dat boardje zo snel brak..?' De omgang met deze directionals in handen van onwetende /beginnende kiters in de golven is toch echter gelijk een heel ander verhaal dan een ervaren jongen als...bv een Ben Wilson. Als je het over deze categorie hebt kun je gelijk (wat ik al aangaf met een niche van een niche) met heel ander (flexend) materiaal komen. Ten eerste hoeft die jongen zich niet druk te maken over zijn materiaal ten tweede heeft die jongen soooooooo'n background van waves rippen met zijn golfsurftechniek dat is toch echt niet te vergelijken met de beginnende/gemiddelde golfkiter van hier...

Daarom veelal is dit hele metier appels met peren vergelijken. Deze door Ed beschreven serie (race)boards zijn idd mega stijf  voor de grote (beginnende) markt en toch nog niet sterk genoeg voor vele rippers...

...misschien is het idee om met een skimboard te beginnen in de NL golfjes helemaal zo slecht nog niet om als KITEsurfer eerst eens het gevoel van losse voetjes op een boardje in de golven te krijgen.

Hang ten

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #24 Februari 01, 2012, 19:33:17
edit2Rapporteer  
ranting geblaat
bijna ALLES heeft met elkaar te maken,
een rechte outline in een twintip geeft dezelfde eigenschappen als een rechte outline in een surfboard (betere sporing)
Scherpere rail, meer grip, geld voor waveboard ook
rocker in tips/neus, board vreet chop beter.
Rocker overall, minder groot eff. opp.
Breedte van tips/tail:, smaller draait sneller,carved beter

Dit zijn dingen die 1 op 1 op gaan voor beide boards, je kan er wel iets magisch van proberen te maken, maar dat is het gewoon weg niet.Je kan wel doen alsof een waveboard een totaal anders iets is, maar dat is niet zo.

Fijn dat jij met je korte aanwezigheid en je minimale aantal posts AL mijn posts labelt als zelfverheerlijking, maar ik denk dat je zelf slim genoeg bent om in te zien dat dat niet je snuggerste opmerking is alhier.

Verder: niemand vroeg naar zelfbouw, dat klopt, ik gaf alleen aan dat als je kennis op wilt doen over de eigenschappen van boards, het inlezen van het maken van een board je veel kennis oplevert (ook al bouw je 'm niet). Het staat letterlijk in mn post. (tweede keer dat ik dit uitleg, maar je hebt vast een cursus begrijpend lezen gemist)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.