Elke board heeft een andere stance en veel freestyle/freeride boards hebben tegenwoordig een widestance.
In den beginne had men een mini stance. Op een gegeven moment kwamen er twintips van 1.75m. Gezien de mini stance wil dat zeggen dat je een hele grote tipafstand overhoudt (van voetband naar tip).
Een dergelijke grote tip is nadelig, omdat het zorgt voor minder wendbaarheid. Een board met grote tipafstand voelt log aan en is moeilijk te edgen.
Dus wat deed men? De boards werden steeds kleiner gemaakt, oftwel de afstand van voetband naar tip werd steeds kleiner zodat de gewenst eigenschappen werden bereikt. De stance daarentegen bleef mini. Op een gegeven moment waren de boards 125cm. Op dat moment begon de schuiving plaats te vinden van kite'surfen' naar kite'boarden'. Van oldschool naar newschool. Bij kiteboarden/newschool speelt het board een hele andere rol. Newschool tricks komen voort uit 'load and pop', en de lift van de kite wordt steeds minder gebruikt voor een zachte landing. Maw de manier waarop een board land werd steeds belangrijker. Feit daarbij is dat een wijdere stance iemand meer balans geeft bij de landing.
Dus wat deed men? De boards kregen een wijdere stance. Vanzelfsprekend wordt de tipafstand dan kleiner. Dat is nadelig voor newschool want een kleinere tip levert in op POP. Zodoende werd de tipafstand weer groter gemaakt, wat ook weer voordelig is voor Landingen. Een groter oppervlak land namelijk beduidend makkelijker. Daarnaast zijn boards breder geworden voor voldoende oppervlak om te poppen, en voor meer oppervlak om te landen.
Dus nu de gemiddelde stance de afgelopen jaren is toegenomen, zien we ook de boards langer worden. Dat is niet meer dan logisch zoals uit bovenstaande blijkt. Echter, deze toegenomen oppervlakte heeft effect op de planeer eigenschappen. Een board wordt dan te efficient en kan daardoor als 'te groot' of als 'overpowered' worden ervaren. En nu komt het mooiste van alles: we kunnen die overmatige efficiente om gaan zetten naar meer vaarcomfort door meer ROCKER is het board doen. Rocker zorgt voor een hoger opstaande neus en daardoor vaar je veel makkelijker in chop en golven, heb je veel minder kans dat je neus hapt bij gepowerde landingen, en heb je veel minder last van opspattend water. Meer info over rocker:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=45105.25 Tgroot vraagt zich af of kiteboards ondertussen meer naar wakeboards zijn gevormd. En dat is absoluut het geval zoals ik hier en in het 'rocker' topic aangeef.
Ik ben 1.95lang. Vaar een 145cm bij 44.5cm. Deze maten zijn puur afgeleid van mijn gewenste stance, en de breedte die ik nodig heb om er boots op te zetten. Omdat dit board veel te efficient is, heb ik er lekker veel rocker in kunnen zetten. Zou ik met straps varen dan zou ik een minstens een 140*43 kiezen. Alles kleiner dan dat dan zou ik inleveren op de newschool vaarstijl die ik, en de meeste kiters tegenwoordig voor ogen hebben. 145 klinkt groot maar is in verhouding voor mij net zo groot als een 134 voor iemand die 1.70m is.
Ook al geloof je niet wat ik zeg, kijk maar naar het aanbod van boards de laatste jaren en je ziet mijn verhaal terug. Alles wordt groter, met meer rocker, met meer vaarplezier.
Het hele verhaal vind zijn basis in de stance. Ben je meer een oldschooler dan is een bredere stance niet zo belangrijk omdat jouw vaarstijl dat minder gericht is op ''landingen''. Dus sta je enkele cm's smaller en dus is je board enkele cm's kleiner.
Nature, nu de kennis is gedeeld met de wereld en iedereen er zijn voordeel mee kan doen, ga je terug naar de tekentafel voor de 2014 fluids!?
Je kunt natuurlijk altijd blijven inzetten op de niche markt van consumenten met een kleinere kofferbak.
Waarom was die stance uberhaupt mini? Daar staat je lichaam toch een stuk minder stabiel op...