Om te kiten is het toch niet nodig om te weten hoe gevaarlijk het is om te landen met een vliegtuig ? Je hebt gelijk dat er vervelende thermische winden staan bij het vliegveld maar daar mag je niet kiten alleen windsurfen. Ik denk dat je pech hebt gehad tijdens je verblijf aldaar en waren de surfers misschien beginners
Voordat ik naar een onbekende kite locatie ga doe ik vooraf veel uitzoekwerk. Over Samos was er weinig bekend. Toch hoorde ik al van ervaren windsurfers dat de wind daar soms extreem veranderlijk was.
De luchtvaart industrie is volledig afhankelijk van het weer om veilig te kunnen functioneren.
Die gevaarlijke winden zijn niet alleen bij het vliegveld. Prima indicatie dus over het lokale weer op het eiland. Boeing 737-800/900's die daar niet verantwoord kunnen landen zegt veel over hoe extreem het moet zijn. Als het hier 8/9 Bfrt is op Schiphol komen die nog gewoon binnen en vertrekken...
Op het eiland heb ik alleen met ervaren windsurfers gesproken.
windsurf beginners hebben daar sowieso niets te zoeken, daar je bij de surfclub in Kokkari eerst buiten de windschaduw van de grote rots moet komen voor wind.
Die veranderlijke winden zijn er vooral in het voor en najaar. Midden in de zomer heb je er de minste kans op. Wellicht is dat de verklaring waarom jij nergens last van hebt gehad. Ik was er vroeger in het jaar.
Ook niet gek op een eiland van 22x40km met bergen tot 1433m hoog! Dat is echt heel steil. Dat verklaart ook waarom het op het strand zo snel de diepte in gaat. De dominante aanlandige wind verklaart de afwezigheid van zandstranden.
Toch is het belangrijk deze informatie te verstrekken.
Zeker omdat er totaal geen reddingsfaciliteiten zijn (zoals een rescueboot). En de kustwacht schijnt er niet mild te zijn vanwege de constante dreiging van Griekse aartsvijand Turkije een paar km verderop. Dat werd mij door de surfclub in Kokkari op het hart gedrukt.
Ik ben daar 8 dagen geweest destijds, en alle dagen wind. Echter een aantal van die dagen gaven deze bizarre veranderlijke wind. Aan de andere kant van het eiland stond er nooit meer dan 2/3 Bfrt, behalve op die ene dag.
Verder snap ik het dat je het erg naar je zin hebt gehad, ik ook (mede ook voor mijn vriendin, net als jij). En dan is negatieve informatie niet leuk.
Mijn advies blijft dan ook: wil je er per se kiten en je bent ruim ervaren: doen!
Maar wees beducht op deze veranderlijke en ronduit gevaarlijke wind.
Overigens ben ik ook op dat strand geweest destijds, toen helemaal verlaten. Dat maakt dus 2 stranden geschikt om te kiten...
Griekenland biedt zoveel meer rustige surflocaties die wat betreft wind, maar ook faciliteiten locatie zoveel beter zijn. Ik zou daar eerder voor gaan dan Samos.