Helaas, nog in dit jaar...(zwarte zaterdag)
[/URL]
Verdorie, ... net voor t einde van het jaar, een kitesurfer...het gebeurde in Veules-les-Roses, N Frankrijk. 5 uur rijden hier vandaan.
Vertaling: Hij was vader van een gezin van 2 kinderen en chirurg van beroep. Het gebeurde zaterdag, de 20e december in de voormiddag. De wind was sterk en kwam uit het Noorden. Hij was er op uit met een vriend, ook een chirurg van beroep.
Men zag hoe de kitesurfer de controle verloor over zijn kite. Men zag dat hij heel hard probeerde los te koppelen, releasen, om het ergste te voorkomen. Dit releasen lukte niet. De kiter is met veel geweld op een bank van kiezels/stenen gestoten, heeft zijn bewustzijn verloren, voordat hij weer opnieuw tegen de muur van de dijk geslagen werd.
Het slachtoffer zou die avond weer zijn vrouw ontmoeten, die op het moment dat het gebeurde op de ski piste stond.
Bron:
http://www.lesinformationsdieppoises.fr/2014/12/20/urgent-accident-de-kitesurf-un-mort/yygpKbDS18.MTUzPrEot0gMxUoszEpOz9ZLzc4H
i6ZYGhvoWRuaG_qU_BUVmHnpZBekA]
[/URL]
Op het franse kiteforum doen een kiter zijn verslag, -vandaag 23 dec-:
@tripman vertelt: zijn naam was Serge. Hij was in de 40, en kende de spot goed. Hij was absoluut geen beginner, maar vol passie voor onze sport. Hij had een helm (un casque) op, uitstekend materiaal.
De condities waren nagenoeg ideaal. Op dit forum, wilde ik mijn getuigenis afleggen , opdat er niet meer slachtoffers zullen vallen om deze fundamentele redenen.
Helaas ben ik getuige geweest van het ongeval en het is, naar mijn mening , een eenvoudige gebrek aan voorzichtigheid .
De wind was WNW wind 18/24 knopen -Side shore, het was eb . De omstandigheden waren nagenoeg ideaal.
Serge ging net varen met zijn kite ( 10m² ) , echter deze liep leeg, waarschijnlijk als gevolg van een refusante .
De kite viel eerst uit de lucht en schoot plotseling met volle kracht in de powerzone.
Serge werd gewoon meegesleurd, hij stuiterde een paar keer op de stenen en vervolgens tegen de muur die de promenade omringt.
Wij zijn met de grootste spoed naar de kite gerend om de kite te stoppen, te blokkeren en hebben hem eerste hulp gegeven en om hulp geroepen.
Ondanks onze inspanningen, zijn wij er niet in geslaagd om zijn hart te reanimeren. Brandweerlieden namen het over, echter Serge heeft ons verlaten.
Dit ongeval, is zoals ik het ervaren heb, ontstaan als gevolg van een fout, die te maken heeft met ongeduld, drang, passie om onze geliefde sport te beoefenen.
Hij ging te snel het water op en kon niet wachten tot het tij keerde.
Hij vaarde te dicht bij de kliffen aan de kant - er zijn schaduwen van wind aan de kustlijn, de wind waait dus onregelmatig. Dit is waarschijnlijk wat er met zijn kite is gebeurd.
Als Serge wat dichter bij het strand had gevaren, zou hij in zijn vlucht op het strand terecht zijn gekomen en daar zijn kite hebben kunnen neerlaten. Echter hij voer maar een enkele meters van de muur en had geen tijd om te reageren.
Voor deze fout, heeft Serge betaald met zijn leven.
Laat dit op zijn minst een les zijn voor hen die in leven zijn.
Houd alsjeblieft -marge-, neem heel veel ruimte .
Laat je passie, drang om te kiten geen voorrang hebben op de veiligheid.
Seb
RIP, mijn gedachten gaan uit naar zijn familie
Einde vertaling
Bron:
http://forum.flysurf.com/bar/deces-d-un-kitesurf-en-normandie-veules-les-roses-t71892.htmlHelaas, op diezelfde dag is ook een andere kitesurfer overreden en overleden in Frankrijk.
http://kite4all.be/news/accidents-mortel-2-kitesurfeurs-en-1-jourIn nice (Fr) kwam een kitesurfer in botsing met een catamaran.
De kite van de kitesurfer bleef eerst hangen aan de mast van een catamaran, welke bestuurd werd door een gepensioneerde 65+ van de plaatselijke club nautique. In de botsing draaide de zeiler de catamaran en de kitesurfer kwam met zijn lijnen vast te zitten onder de boot, met zijn vlieger in de mast. Hij kon niet bereikt worden.
Bron: nice-matin