wie heeft er geen lessen gehad??

-jeroen

Antwoord #25 Oktober 10, 2006, 06:44:59
edit2Rapporteer  
Hmmm...ja en nee..

Lesje gehad in 2003 bij de bekendste school van NL. Kite omhoog. links. rechts, board, hoppatee!
Lukte voor geen meter, toch leuk en meteen naar de shop gerend voor mijn eerste freeair 16m. Op het strand......geen idee hoe ik mijn lijnen vast moets maken, kite oplaten o.i.d. effe shop bellen, vriendinnetje moest de boel maar oplaten......geloof me...geen succes..

Middagje stuiteren op het mooie Oostvoornse autostrand, ging wel Ok en in de weken daarna wonder boven wonde zonder ongelukken leren kiten.

Ben nu al 3 jaar instrukteur en geloof me.....Les is OK!

Geen enkele school zal je leren kiten en lekker op- en neer leren varen...wij geven je de basis, veiligheid en bewustheid en genoeg zelfvertrouwen na 1-2-3 lesjes om zelf op verstandige, gecontroleerd en veilige manier zelf te leren kiten.

Bonuspunt voor het nemen van les= gaat 5x zo snel en vele malen zo veilig als de manier hoe ik het heb geleerd.

En beste powerkiters, buggiers en landboardende matraspiloten;....JA jullie moeten ook les hebben! Gaat wel lekker snel allemaal maar tubekite is toch net effe wat anders ! heb al genoeg "fanatieke vliegeraars" met zo'n zelfingenomen verhaal op hun buik achter een 6 metertje aan zien slepen die plots alles vergeten zijn over veiligheid en QR etc etc.

Martin0001
Gast
Antwoord #26 Oktober 10, 2006, 15:04:36
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf les gehad aan de kant de uitleg van een kite oplaten etc.. verder ook liggend door het water en toen ik aan het kite ging kreeg je wel tips maar je weet iig wel de regels van heo en wat
kentyman

Antwoord #27 Oktober 10, 2006, 17:01:04
edit2Rapporteer  
Ik heb lang lang geleden 1 les genomen (2000 of 2001 op Oostvoorne), ik kan me weinig herinneren van die les behalve dat het m'n eerste ervaring was met een power-kite. Daarna samen met een vriend zelf verder gegaan. We kregen als tip mee van de instructeur dat we een 2-lijns 10m moesten kopen en een directional board en dan unhooked proberen te waterstarten...

Met een 2-lijns van Naish (zo een met zo'n doodshoofd erop), een veel te grote bar en een directional van bijna 2 meter hebben we toen geprobeerd te varen (dat viel niet mee!). De meeste dingen over safety enzo hebben we "spelenderwijs" geleerd wat soms best gevaarlijke situaties opleverde. Gelukkig waren we ons daar goed van bewust en gingen we alleen kiten met weinig wind (maximaal een dikke 4 bft in 't begin). In het begin waren er dus maar weinig goede oefendagen, weinig progressie en veel trips naar het strand voor niets! (1.5 uur heen vanuit Utrecht, geen wind! 1.5 uur terug)

Na overgestapt te zijn op een 4-lijns wipika airblast 14m flat en een twintip board ging het leerproces een stuk sneller. Ook onze kennis van safety e.d. werd steeds beter (door schade en schande wordt men wijs). Anno nu durf ik te zeggen dat ik een redelijk ervaren kiter ben en aardig goed weet waar de gevaren zitten (en dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dat bewustzijn van die kleine hoekjes super belangrijk is).

Achteraf gezien was die ene les toendertijd eigenlijk niet genoeg om veilig zelf verder te leren. Meer lessen was beter geweest maar tja, wisten wij veel (zo goed was die les nou ook weer niet trouwens). Van je fouten moet je leren, ik raad daarom ook iedereen aan om voldoende lessen te nemen voor je zelfstandig bezig gaat. Als je ervaren kiters bezig ziet dan lijkt het allemaal simpel en veilig en rustig, maar schijn bedriegt. Er komt veel kijken bij "veilig kitesurfen".

Ik ben nu zelf IKO instructeur en heb redelijk wat mensen leren kiten. Als instructeur hou je je leerlingen in de gaten en zorg je dat alles "volgens protocol" verloopt. (juiste kite-maat kiezen, omstandigheden inschatten, lijnen vastmaken, kite goed oplaten / neerlaten, afstand houden, weer in de gaten houden etc etc). Als leerling heb je dit (zeker tijdens de eerste les) niet echt door, je merkt pas hoe handig het is om een instructeur te hebben op 't moment dat je het zelf gaat proberen. De meestgemaakte fouten zijn natuurlijk: verkeerde kite-grootte kiezen, lijnen verkeerd vastmaken, kite verkeerd oplaten. Er zijn echter nog veel meer "addertjes onder het gras" waar een ervaren instructeur voor de leerling op let en die de leerling dus eigenlijk zsm zou moeten leren. Anyways. Wees bewust!
wouterb

Antwoord #28 Oktober 10, 2006, 17:18:21
edit2Rapporteer  
Van zelfbouw kites naar zelfbouw powerkites naar C-quad (eerste gekochte kite ‘99 of ’00 ofzo)
Grote plank erbij: plons! “Ohja, een c-quad herstarten gaat niet in het water”. Vervolgens een (overleden verklaarde, Frankenstein-) AR5 met zelfbouw safety’s.

Toen wilde mijn broertje ook ff , die is vervolgens in z’n zwembroek 100mtr over een schelpenbank gesleurd en 5 mtr voor het prikkeldraad tot stilstand gekomen. Dit onder toeziend oog van beider vriendinnen, waardoor het politiek onhoudbaar was geworden om géén les te nemen…
Jarnoe73

Antwoord #29 Oktober 10, 2006, 18:53:44
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf 1 keer les gehad in IJmuiden. Beginnen met vliegertje, mountainboard erbij over het strand, theorie over het windwindow en uiteindelijk met een 12 meter voorzichtig op het strand en daarna bodydraggen in het water. Ik heb daarna zelf heel veel geleerd door instructie dvd's en boekjes te kopen, tijdschiften te lezen en veel op internet(forums) gesurft. Daarna spullen gekocht en oefenen in 'veilige' omstandigheden (dus niet met een 16m met 25 knopen en windvlagen...)
In september met m'n vriendin naar Tarifa op vakantie geweest en daar 2 dagen IKO cursus gedaan. Ze bekeken ieders niveau zodat je de cursus doet die zinvol is voor jou. Ik had dus al ervaring en heb de gevorderde cursus gedaan. Mijn vriendin de beginnerscursus. Ik heb verschillende boardjes en kites uitgeprobeerd en heb eigenlijk 2 dagen op het water gestaan. Mijn vriendin daarentegen heeft heel veel geleerd en het hele theorie en praktijk gedeelte tot en met bodydraggen en waterlaunchen doorlopen. Ze is ook verslaafd! Mooi zo....

Ik denk dat het echt wel belangrijk is om lessen te nemen. Het lijkt mij het beste dat er een bepaalde standaard komt. Dus iedereen zou les moeten hebben. De een die al ervaring heeft met bijv. powerkites kan cursus 3 volgen, de een die al ze leven lang heeft gesurft cursus 2 en de ander die nog geen ervaring heeft (maar echt denkt heel goed te zijn......) gewoon bij de beginnerscursus te beginnen!

Er zijn al behoorlijk wat ongelukken gebeurd en er zullen er nog meer komen. Wat zullen de gevolgen zijn?
Ik denk dat alle kiteboardliefhebbers ervoor moet zorgen dat de ongelukken geminimaliseerd worden en iedereen z'n verantwoordelijkheid weet en neemt.
Ook de gastjes die snel en makkelijk een kite aanschaffen op internet (of in een winkel kopen) moeten beseffen (het moet ze dus wel verteld worden!) dat ze wel eerst lessen moeten nemen. "Tja.....lessen.....dat kost weer zoveel geld....nou we gaan het ons gewoon zelf aanleren. We doen voorzichtig dus er gebeurd toch niks...." Ik denk dat heel veel gastjes zo beginnen met kitesurfen. Die zijn opgegroeid met het Jackass idee. Dat vraagt dus om problemen.

Lessen nemen is gewoon belangrijk. Voor de aanstaande kitesurfers zelf maar ook voor de sport en z'n toekomst.
KiteDemon

Antwoord #30 Oktober 10, 2006, 19:30:48
edit2Rapporteer  
Lessen zijn erg zinvol om kennis op te doen als je deze nog niet hebt. Veel zullen ongetwijveld deze kennis al in huis hebben voordat ze uberhaupt het water op gaan. Instrukteurs brengen je de basiskennis bij en ook natuurlijk de praktijk basisvaardigheden. Ze gaan ervan uit dat cursisten met deze basiskennis zelfstandig aan de slag kunnen. Nu is dat laatste natuurlijk een aanname, maar in de praktijk blijkt niet iedereen deze kennis onthouden te hebben. M.a.w. deze cursisten kunnen dus nog niet zelf veilig aan de slag. Een instrukteur kan natuurlijk niet ruiken of een cursist ook alles heeft opgepikt en begrijpt. In de praktijk komt dat pas boven water als zo iemand zelf aan de slag gaat en het helaas gruwelijk mis gaat.
Je kan niet iedereen over één kam scheren, maar het zou wel zinvol zijn om een soort van theorie examen in het leven te roepen waarin blijkt of een cusist het ook allemaal begrijpt en pienter genoeg is om ook veilig zelfstandig aan de slag te kunnen.

En uiteraard zal een beetje kiter zich hoe dan ook wat meer verdiepen in materiaal en alles wat maar met kiten te maken heeft, uit interesse, om meer kennis op te doen.
lemstar
Gast
Antwoord #31 Oktober 10, 2006, 22:31:33
edit2Rapporteer  
ben het met kitedemon eens: "
Citaat
het Punt is dat de meeste jongens van het eerste uur er veel bewuster mee bezig waren. Ik wil niet zeggen dat dat nu niet het geval is, maar er zitten tegenwoordig aardig wat tussen die dat dus niet zijn. Je wil echt niet dat die gasten zelf gaan lopen aanklooien
" kite word steeds toegangkelijk, door betere safety. Maar dit betekent ook dat het dukker word en de minder slimme goden onder ons ook met kite kunnen beginnen hierdoor word het gevaarlijk en kun je wachten op ongelukken. ik zeg niet dat je na een les geen ongelukken meer kunt krijgen maar zullen er minder zijn. Lessen doe je niet alleen voor jezelf ook voor de andere die op het water zijn!!!!! hou dit goed in je achterhoofd!!! je kan zelf wel zo gek zijn om zonder les tegaan kite maar dit kan ook andere in gevaar brengen.  ListenToMe
VincentC

Antwoord #32 Oktober 10, 2006, 23:04:34
edit2Rapporteer  
Ik heb les gehad maar heb er echt GEEN FUCK aan gehad! Had al 2 jaar vliegerervaring met nasawings/foils/tubes dus de kitecontrole had ik al en toen het water in gegaan, binnen 3 keer voer ik weg.
KiteDemon

Antwoord #33 Oktober 11, 2006, 00:42:29
edit2Rapporteer  
Ik heb les gehad maar heb er echt GEEN FUCK aan gehad! Had al 2 jaar vliegerervaring met nasawings/foils/tubes dus de kitecontrole had ik al en toen het water in gegaan, binnen 3 keer voer ik weg.

Les houd wel meer in dan alleen het leren omgaan met een kite en board!!
Net als bij autorijden kan iedereen een auto besturen......veilig deelnemen aan het verkeer is heel wat anders!!
NW

Antwoord #34 Oktober 11, 2006, 02:38:54
edit2Rapporteer  
Heb ook geen les gehad. Na aantal jaar met lede ogen aangezien te hebben hoe het strandje van Krabbendijke langzaam maar zeker werd overgenomen door onze zuiderburen heb ik samen met aantal vrienden ook kite gekocht. Vorig jaar op Krabbendijke begonnen met Wip amp 14 na vele jaren windsurf en op het strand vliegeren met de flexifoils. Windvenster was voor mij geen onbekende term dus. Maar voor wat betreft veiligheid heb ik heel veel gehad aan tips van onze zuiderburen. Vonden het overigens geweldig dat er eindelijk eens wat locals de stap hadden genomen om te gaan kiten.

Belangrijkste tip: bij twijfel niet het water opgaan en weet hoe je safety werkt. Heb van weekend nog theoriemateriaal gezien dat uitgereikt is tijdens een les die een vriend genomen had, maar heel veel hiervan wist ik al.

Groeten Dennis...oh ja...voor de onbekende zuiderburen...ga bij zuidwest niet het water op bij krabbendijke....reddingsbootje is heel zeldzaam  (grinnik_kitesmiley)
litewave

Antwoord #35 Oktober 11, 2006, 02:53:58
edit2Rapporteer  
geen les, waren toen nog geen scholen
WaZuP

Antwoord #36 Oktober 11, 2006, 02:56:21
edit2Rapporteer  
Bij de school op oostvoorne waar ik werk delen we altijd een manuel uit voor de beginner cursus

en een aanvullende manuel voor de advanced cursus, en in bijde staat werkelijk alles

@ Fer Dus Fer las ze iets vergeten kunnen ze altijd nog terug vinden.

En Fer als ik les geef en mijn cursisten komen terug voor een vervolg les (haast altijd) Dan laat ik ze echt alles zelf doen en dan zien ze zelf ook dat ze bij aardig wat dingen, wat betreft lijnen op riggen etc oppompen van kite, door de mand vallen en zijn dan een stuk serieuzer bezig ineens en nonthouden een stuk meer.

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.